Angst voor het ziekenhuis

09-12-2015 08:05 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal mensen van jullie hebben waarschijnlijk al mijn topic over het oogonderzoek al langs zien komen.

Ik heb een ernome angst voor de huisarts, het ziekenhuis en de tandarts. Als ik er heen moet, dan slaap ik dagen slecht. Al gaat t slechts om een controle en doen ze niets, dan heb ik al een enorme angst.

Heeft iemand dit hier ook? Hoe ga je er mee om als je toch moet?

Morgen moet ik dus voor het ook onderzoek naar het ziekenhuis en gisteren kreeg ik zelfs een paniekaanval. Iets wat je natuurlijk graag wilt voorkomen. Ook heb ik nu een slechte nacht achter de rug en ik moet er nog een doorstaan. Jammer genoeg werkt dit ook niet rustgevend voor je ogen en kan er dus een slechtere uitkomst uitkomen omdat ik dan moe ben.

Hopelijk weten jullie wat ik het beste kan doen om de paniekaanvallen en de angst de deur te wijzen.
Normaal zou ik zeggen, zoek de vermijding juist op. Maar dat is een beetje lastig met dokter/ziekenhuis/tandarts. Daar hoop je ook niet vaak te komen. Hoewel het wel een idee zou kunnen zijn om te oefenen. Ik heb zelf exposure gedaan. Ging dan naar de huisarts (apotheek is daarnaast). Eerste keer in de auto zitten. Tweede keer in de etalage kijken, derde keer even in het halletje naar binnen enz. Net zolang totdat de stress wegebt en dan weer naar huis. Ziekenhuis zou je ook op die manier kunnen oefenen. Door maar vaak genoeg de situatie op te zoeken en te zorgen dat je rustig in die situatie kan verblijven, "leer" je jezelf als het ware de angst voor de angst weer af. Als je een steuntje in de rug zoekt, zou een psycholoog je daarin kunnen ondersteunen.
Ik denk dat een psycholoog de beste optie is, want als wij zeggen dat een huisarts/tandarts/ziekenhuis helemaal niet zo eng is dan wat jij we in je hoofd van maakt, je het toch niet zult geloven of begrijpen.

Of durf je ook niet naar een psycholoog?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kleine aanvulling, ik denk dat niemand zegt "ah heerlijk, morgen naar de tandarts/ziekenhuis". Maar inderdaad, paniekaanvallen hoor je er niet door de krijgen. Heb je zelf enig idee waar je bang voor bent? Is het dat je een paniekaanval krijgt daar, is het pijn of juist dat je niet goed weet wat ze gaan doen of wat je kan verwachten?
Ik heb het voor de huisarts en het ziekenhuis, ben echt panisch op het moment dat ik vermoed dat er gesneden oid moet worden, ik kan echt heel slecht tegen bloed. Schouders er onder en je groot houden is wat ik altijd toch gewoon probeer te doen. En het liefst nog iemand meenemen, gewoon om je een hart onder de riem te steken.

Edit: Voor een controle lijkt het me niet echt heel normaal, dan weet je wat je kan verwachten. Meestal is het namelijk het onbekende waar je bang voor bent. Probeer eens of het helpt iemand mee te nemen, anders zou ik er wel hulp bij zoeken
Bedankt voor jullie reacties.

In het verleden ben ik wel eens bij de psycholoog geweest, maar daar had ik het idee dat het niet hielp. Inderdaad heb ik daar toen ook langzaam angst voor gekregen en ben ik de plek gaan vermijden.

Mijn vriend vindt het heel raar dat ik zo'n angst heb voor een klein onderzoek. Hij zei dat ik t eventueel moest afzeggen anders. Maar ik weet ook wel dat dat niet helpt, want ik moet toch een keer wil ik mijn klachten opgelost krijgen.
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 09 december 2015 @ 08:15:

Kleine aanvulling, ik denk dat niemand zegt "ah heerlijk, morgen naar de tandarts/ziekenhuis". Maar inderdaad, paniekaanvallen hoor je er niet door de krijgen. Heb je zelf enig idee waar je bang voor bent? Is het dat je een paniekaanval krijgt daar, is het pijn of juist dat je niet goed weet wat ze gaan doen of wat je kan verwachten?Het is niet zo zeer de plek van het ziekenhuis, want als ik me iemand mee moet dan is het geen probleem. Het is eerder als ik zelf patiënt ben. Ik denk dat t dan voornamelijk is dat ik niet goed kan verwachten wat ze gaan doen en dat ik bang ben voor de uitslag
Miesje,

Ik kan als geen ander over angst praten. Zelf heb ik eerst 3 maanden alleen maar e-mail contact gehad met de psycholoog omdat ik de deur niet meer uit kwam..

Wat ik wel heb geleerd is eerlijk zijn en hulp durven te vragen. Voorbeeld: ik heb een speciale tandarts voor angstige mensen. Na een hele tijd geen tandarts te hebben gezien kom ik nu weer netjes 2 keer per jaar bij de tandarts. De eerste keer hebben ze niets gedaan, gewoon wat gepraat en heel even gekeken. Zo heb ik het verder opgebouwd.

In jouw geval zou ik van te voren even bellen met de afdeling, geef aan dat je spanning hebt (niet zozeer voor het onderzoek zelf, maar in het algemeen). Wedden dat je echt niet de enige bent?

Hetzelfde geld voor een huisarts, misschien eens beginnen met een telefonische afspraak?
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 09 december 2015 @ 08:24:

Miesje,

Ik kan als geen ander over angst praten. Zelf heb ik eerst 3 maanden alleen maar e-mail contact gehad met de psycholoog omdat ik de deur niet meer uit kwam..

Wat ik wel heb geleerd is eerlijk zijn en hulp durven te vragen. Voorbeeld: ik heb een speciale tandarts voor angstige mensen. Na een hele tijd geen tandarts te hebben gezien kom ik nu weer netjes 2 keer per jaar bij de tandarts. De eerste keer hebben ze niets gedaan, gewoon wat gepraat en heel even gekeken. Zo heb ik het verder opgebouwd.

In jouw geval zou ik van te voren even bellen met de afdeling, geef aan dat je spanning hebt (niet zozeer voor het onderzoek zelf, maar in het algemeen). Wedden dat je echt niet de enige bent?

Hetzelfde geld voor een huisarts, misschien eens beginnen met een telefonische afspraak?

Ik heb net even contact opgenomen met het ziekenhuis. Ze hebben uitgelegd wat er gaat gebeuren. Eigenlijk het zelfde zoals iedereen had verteld op dit forum. Ik denk dat ik het morgen tijdens het onderzoek nog wel even aangeef. Misschien dat ze er rekening mee kan houden?

Ze zullen natuurlijk wel het onderzoek volledig moeten uitvoeren, maar misschien dat ze meer uitleggen ofzo?
Alleen het gevoel al dat een ander op de hoogte is, doet al heel veel. Veel verpleegkundige zijn echt ervaren om mensen met spanning gerust te stellen. Trust me, het aangeven dat je angstig bent is op zichzelf al een vorm van rustig worden. Goed dat je even hebt gebeld. Ze zullen daar heel zeker rekening mee houden. Of het nu een groot of klein onderzoek is, ze begrijpen echt dat een ziekenhuis niet voor de "leuk" is en dan heel veel mensen daar last van hebben.

Dit hebben ze ook nu eindelijk met de tandarts, ik heb daar zo een lieve vrouw dat ik bijna graag naar haar toe ga. (hou nog steeds niet van de tandarts, maar vind het altijd fijn om haar weer te zien).

Geef het gewoon morgen aan bij de balie zodra je op de afdeling bent. Overigens was bij mij altijd de spanning weg als ik eenmaal aan de beurt ben. Afleiding helpt dan ook enorm, met iemand praten (kletsen met de verpleegkundige en arts). Je hersenen kunnen namelijk niet veel tegelijk. Je fopt je hersenen als je je kan laten afleiden en daardoor je hersenen geen "ruimte" geeft voor angst omdat je met iets anders bezig bent.
Ik ben ook bang voor het ziekenhuis, dus hier geen tips helaas.

Het helpt ook niet erg dat het academische ziekenhuis al twee keer een tumor bij mijn moeder te laat heeft gezien...
quote:miedo schreef op 09 december 2015 @ 09:56:

Ik ben ook bang voor het ziekenhuis, dus hier geen tips helaas.

Het helpt ook niet erg dat het academische ziekenhuis al twee keer een tumor bij mijn moeder te laat heeft gezien...Vervelend dat jij het ook hebt. Hoe krijg jij jezelf rustig als je naar t ziekenhuis moet?
quote:Miesje_2015 schreef op 09 december 2015 @ 13:02:

[...]

Vervelend dat jij het ook hebt. Hoe krijg jij jezelf rustig als je naar t ziekenhuis moet?

Gelukkig hoef ik bijna nooit naar ziekenhuis.

Maar als ik erheen moest, zou ik me goed informeren wat ik precies had en wat de beahandeling precies inhoudt.Van te voren nog even lekker sporten omde stress kwijt te raken.

En iemand meenemen bij wie ik me helemaal op mijn gemak voel
quote:miedo schreef op 09 december 2015 @ 14:39:

[...]

Gelukkig hoef ik bijna nooit naar ziekenhuis.

Maar als ik erheen moest, zou ik me goed informeren wat ik precies had en wat de beahandeling precies inhoudt.Van te voren nog even lekker sporten omde stress kwijt te raken.

En iemand meenemen bij wie ik me helemaal op mijn gemak voelIk ga toevallig straks ook sporten. Mijn vriend gaat mee, dus daar voel ik me wel bij op me gemak. Hopelijk valt het uit eindelijk allemaal mee!
Ik zou juist niet gaan vermijden. Het lijkt me dat je angst dan alleen maar erger wordt. Ik zou het wel duidelijk benoemen tegenover de arts, dan kan die daar rekening mee houden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Gaat er iemand met je mee?

Vertel eerlijk over je angst zodat zij jou beter kunnen begeleiden in het ziekenhuis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb de afspraak niet afgezegd aangezien ik er toch een keer aan met geloven. Mijn vriend gaat met me mee en die weet van mn angst. Hij was er gisterenavond bij toen ik ook een paniekaanval kreeg
quote:Miesje_2015 schreef op 09 december 2015 @ 17:29:

Ik heb de afspraak niet afgezegd aangezien ik er toch een keer aan met geloven. Mijn vriend gaat met me mee en die weet van mn angst. Hij was er gisterenavond bij toen ik ook een paniekaanval kreeggoed bezig, gaat wel lukken, succes morgen
Ik zelf heb paniekaanvallen en moest de afgelopen weken regelmatig in 't ziekenhuis zijn. Erg nerveus en super angstig was ik, maar hoe bang je ook bent, je angst maakt het ernaar dat je een aanval krijgt. Zo onnodig want het is helemaal niet nodig!

Probeer je gedachtes te verzetten en als er iemand vertrouwds met je meegaat, helpt dat al de helft.

Ik heb misschien makkelijk praten, maar nadat je bent geweest ben je super trots op je zelf. Heb je weer 't gevoel alsof je de wereld aankan!
Ik heb over 1,5uur mijn eerste afspraak en zit dan voor 2uur in het ziekenhuis. Heb redelijk slecht geslapen vannacht. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee.
quote:Miesje_2015 schreef op 10 december 2015 @ 07:26:

Ik heb over 1,5uur mijn eerste afspraak en zit dan voor 2uur in het ziekenhuis. Heb redelijk slecht geslapen vannacht. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee.Succes!
Ben weer thuis. Gelukkig nergens last meer van. Moet wel over 4 maanden weer voor controle. Maar dat is dan hopelijk minder eng voor mezelf.

Toegevoegd:

Iedereen nog bedankt voor jullie reacties! Doordat ik heb laten weten dat ik bang was, heeft ze alles stap voor stap uitgelegd. Hielp wel heel erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven