andijvie , temperatuur wasgoed

09-12-2015 11:50 44 berichten
Om een beetje te bezuinigen ben ik van 40 graden naar 30 graden gegaan en ik merk geen verschil ,geen kleine kinderen meer met vieze vlekken en zo, mijn wasmachine kan ook op 20 of zou dit te koud zijn?

En ja zelfs de sokken onderbroeken en handdoeken.(Ben ik nu een viezerik???) Die gaan wel in de droger dus in mijn ogen dan direct ontsmet.
Alle reacties Link kopieren
Ik was kleding en beddengoed op 30 graden, met een kort wasprogramma (30 minuten). Alleen de onderbroeken en overige witte was gaan op 60 graden op een eco-programma.

Mijn moeder waste vroeger alle kleding koud, maar die instelling gaat niet op mijn wasmachine. Het kan dus zeker.
Aangezien bacterien pas doodgaan bij 60 graden, lijkt me dat je de 40 graden-was best op 20 graden kan doen.
Ondergoed sokken en handdoeken zou ik wel op 60 graden doen, vind ik idd een beetje vies
Hier gaat alles op 40graden, sportkleding op 30, met een goede scheut azijn ipv wasverzachter.

Als ik eens een 90graden machine opzet (om machine te kuisen), dan gooi ik er ook wat vaatdoeken etc bij.

Maar dat is dus maar sporadisch.

Was ruikt altijd fris, dus voor mij goed genoeg.
Alles 30 graden behalve: beddengoed, ondergoed, theedoeken, handdoeken, vaatdoeken en baddoeken
Haha, jij bent degene met de handdoekenfetish die drie maal daags je handdoeken verschoont en iedereen die langer dan een dag zijn of haar badhanddoek gebruikt een goorlap vindt die vast een heel goed afweersysteem heeft vanwege de overkill aan bacteriën die er volgens jou in die handdoek huizen na 1 keer gebruiken.

Bij welke temperaturen leggen bacteriën het loodje denk je? Niet bij 40, niet bij 30 en al helemaal niet bij 20. Dus jouw zo proper elke dag gewassen handdoeken zijn helemaal niet zo proper als je denkt. En nee, ook de droger "ontsmet" niet.

Als je wil bezuinigen doe je a)langer met je handdoeken en b)was je ze warmer. En c)altijd zo koud wassen is de pest voor je wasmachine.
Hier alles 40 graden en de zwarte was met sokken/ondergoed op 60. Dat is van mijn man en ivm een kuur tegen schimmelnagels moeten zijn sokken minimaal op 60. Bovenkleding gaat sowieso maar op 40. Soms heb ik een volle trommel vanwege veel beddengoed en handdoeken, dan doe ik die op 60 of een keer op 90. Is de machine ook weer een keer goed gereinigd van binnen ik doe niks lager dan 40. Heb er dan het idee bij dat het niet goed schoon wordt.
Ik vind de temperatuur te koud ivm de bacteriën, met name in de sokken, onderbroeken en doekenwas.

Die laatste gaan hier bij ons in de kookwas en werkkleren gaan hier allemaal op 60 graden.

Alleen de goeie kleding en de kussens en plaids van de bank gaan op 40 graden, dat is ook de laagste temperatuur waar hier mee gewassen word.
Ik ook niets lager dan 40. Handdoeken, beddengoed, ondergoed en sokken gaan op 60. Anders wordt het voor mijn gevoel echt niet schoon.
En wasdroger wordt heter dan 60 graden.

Dat weet ik zeker, als het beddengoed in elkaar gedraaid zit dan kun je het niet vastpakken.

Ik vind een handdoek koud uitspoelen en daarna in de droger schoner dan de handdoek meermaals gebruiken en hem dan op 60 wassen , sorry.

En waarom een handdoeken fetish (wat dat ook mag zijn )

Als mijn handdoek in de keuken nat is pak ik een droge is dat raar???

En mijn handdoek na 1x gebruiken is toch nog schoon? Waarom dan op 60 wassen?

Beddengoed warm wassen i.v.m. huisstofmijten , ook als je een droger gebruikt?

Ik heb altijd alles heet gewassen en merk nu dus geen verschil, ik heb zelfs het idee dat het frisser ruikt , zou wasmiddel beter werken op lage temperatuur?
Het meeste op 40 graden

Maar ondergoed altijd 60 graden. Daar zit vaak nog wel handdoeken vaatdoeken sokken enz bij in net hoe het uitkomt
Ik doe alleen beddengoed in de droger omdat ik geen ruimte heb om dat op te hangen. De rest gaat aan de lijn. En guess what, alles is hier hartstikke fris en fruitig.
quote:nadina79 schreef op 09 december 2015 @ 12:14:

En wasdroger wordt heter dan 60 graden.

Dat weet ik zeker, als het beddengoed in elkaar gedraaid zit dan kun je het niet vastpakken.

Ik vind een handdoek koud uitspoelen en daarna in de droger schoner dan de handdoek meermaals gebruiken en hem dan op 60 wassen , sorry.

En waarom een handdoeken fetish (wat dat ook mag zijn )

Als mijn handdoek in de keuken nat is pak ik een droge is dat raar???

En mijn handdoek na 1x gebruiken is toch nog schoon? Waarom dan op 60 wassen?

Beddengoed warm wassen i.v.m. huisstofmijten , ook als je een droger gebruikt?

Ik heb altijd alles heet gewassen en merk nu dus geen verschil, ik heb zelfs het idee dat het frisser ruikt , zou wasmiddel beter werken op lage temperatuur?waarom uberhaupt iets wassen dat toch schoon is dan??
Welk ondergoed gaat dan op 60 graden? Ook je beha's en ondergoed met kant? Mijn t-shirtjes/truitjes met elastiek gaan ook niet op 60 graden hoor. Eigenlijk bij mij alleen handdoeken en beddengoed. En de vaatwasdoekjes en theedoeken gaan ook af en toe op 90 graden, maar dat is idd ook voor de wasmachine.
20 of 30 graden maakt dan volgens mij ook niets meer uit.

Ik doe alles op 40, alleen de handdoeken, beddengoed en veel baby spul op 60. 1x per maand een was op 90 met hand/vaat doeken voor de wasmachine .
quote:oki07 schreef op 09 december 2015 @ 12:24:

Welk ondergoed gaat dan op 60 graden? Ook je beha's en ondergoed met kant? Mijn t-shirtjes/truitjes met elastiek gaan ook niet op 60 graden hoor. Eigenlijk bij mij alleen handdoeken en beddengoed. En de vaatwasdoekjes en theedoeken gaan ook af en toe op 90 graden, maar dat is idd ook voor de wasmachine.Ik heb geen ondergoed met kant. Ik heb gewoon katoenen slips, die gaan mee op 60. Bh's die ik op 40 bij de bovenkledingwas.
Je kunt ook een scheutje Dettol bij de was doen en wat kouder wassen. Weg bacteriën en je hoeft niet zo loeiheet te wassen.

Ik draai eenmaal per week de handdoeken en vaatdoeken op 90 graden, de rest gaat op 40 of 30.
Ik was eigenlijk ook alles op 30 graden. Een heel enkele keer de trommel op heet, als bescherming voor de wasmachine.

Onze kleren zijn niet viezer of smoezeliger dan van andere gezinnen en we zijn ook niet vaker ziek. Dus het zal wel mee vallen met die bacteriën. Bacteriën horen er namelijk ook gewoon bij.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 09 december 2015 @ 12:33:

Onze kleren zijn niet viezer of smoezeliger dan van andere gezinnen en we zijn ook niet vaker ziek. Dus het zal wel mee vallen met die bacteriën. Bacteriën horen er namelijk ook gewoon bij.

Ook dat natuurlijk.

Bovendien is het niet zo dat bacteriën zich met hun kleine pootjes tijdens de was uit alle macht vasthouden aan jouw onderbroek. De wasmachine spoelt meerdere keren en met dat spoelwater was je het grootste deel van de bacteriën weg.
quote:Bibi1973 schreef op 09 december 2015 @ 12:26:

Je kunt ook een scheutje Dettol bij de was doen en wat kouder wassen. Weg bacteriën en je hoeft niet zo loeiheet te wassen.

Ik draai eenmaal per week de handdoeken en vaatdoeken op 90 graden, de rest gaat op 40 of 30.Kleding hoeft natuurlijk niet ontsmet te worden, dus de Dettol zou ik eruit laten.
quote:hamerhaai schreef op 09 december 2015 @ 12:33:

Ik was eigenlijk ook alles op 30 graden. Een heel enkele keer de trommel op heet, als bescherming voor de wasmachine.

Ben ik het helemaal mee eens. Maar in andere wastopics vindt TO het nodig om te sneren naar en over mensen die hun badhanddoek vaker dan 1 keer gebruiken, want dat is Heel Erg Smerig, al die bacteriën enzo. En vervolgens wast ze haar eigen handdoeken dus wel dagelijks, maar op zo'n lage temperatuur dat de door haar zo verfoeide bacteriën het loodje helemaal niet leggen. Vervolgens zou de droger de boel dan moeten "ontsmetten".

En dan nog het bezuinigingsvraagstuk. De temperatuur alleen verlagen van 30 naar 20 graden, daar schiet je niet zoveel mee op qua bezuinigen.
quote:chocolol schreef op 09 december 2015 @ 12:44:

[...]

Kleding hoeft natuurlijk niet ontsmet te worden, dus de Dettol zou ik eruit laten.Dat schrijf ik voor de mensen die bang zijn voor bacteriën.
Toen mijn wasmachine stuk ging bleek hij al een tijdje niet meer zo heet te wassen als ik instelde. Toch leek de was nog schoon, maar als ik 's morgens mijn handen, en gezicht afdroogde aan een net schone handdoek, dan rook deze handdoek 's avonds toch een beetje zurig, en wilde ik er liever niet mee douchen.

Nu nieuwe machine en alle handdoeken ruiken na een halve dag nog fris. Handdoeken dus minimaal op 60 graden.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2015 @ 12:45:

[...]

En dan nog het bezuinigingsvraagstuk. De temperatuur alleen verlagen van 30 naar 20 graden, daar schiet je niet zoveel mee op qua bezuinigen.Nee, dan kun je goedkoper heet wassen en alles aan de lucht laten drogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven