Werk & Studie alle pijlers

Niet leuke collega...

10-12-2015 07:01 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het is een lange tijd geleden dat ik weer eens op dit forum geweest ben.

Nu is er iets waar ik mee zit, dus besloot ik om weer eens een topic te openen.

Ik ben een paar maanden geleden bij mijn nieuwe baan begonnen. Ik heb het er prima naar m'n zin. Het werk is leuk en de collega's zijn ook prima. Op één collega na...

Er is één collega die ik totaal niet leuk vind. Al vanaf het begin praat ze niet tegen me en kan af en toe erg kattig uit de hoek komen. Als ik haar een werk gerelateerde vraag stel krijg ik vaak een half bakken antwoord. Als ik interesse toon over wat ze bijvoorbeeld in het weekend heeft gedaan of over haar vakantie/weekend tripje reageert ze kortaf en komt er echt niks uit. Ik krijg totaal geen contact met haar. Naar mij heeft ze ook nooit enige vorm van interesse getoond. Ze kijkt me nauwelijks aan. Zelfs een 'goedemorgen' is al teveel.

Ik zie dat ze tegen andere collega's (met wie ze al jaren samenwerkt) wel erg leuk is. Ze praat met iedereen en gedraagt zich af en toe erg 'popi jopi'.

Mij laat ze volledig links liggen. Alsof ze me bewust buiten wil sluiten....

Ik kan er niet tegen dat ze tegen andere collega's wel erg leuk is (praten, interesse tonen etc) maar dat ze mij voor lucht aan ziet.

Ik heb het inmiddels ook wel opgegeven. Het heeft naar mijn inziens geen zin om contact met haar te zoeken als ze er echt verder niks uit komt.

Ik heb wel iedere dag weer met haar te maken, dus ik zit er wel mee. Omdat ik vrij nieuw ben en zij bij mij in de buurt zit moet ik haar af en toe werk gerelateerde vragen stellen. Maar ze reageert dan vaak op een hele kattige manier. Als ze niet op kantoor is vind ik het heerlijk dat zij er niet is.

Ik snap dit soort gedrag niet. Dat iemand zo kan doen. Met andere collega's heb ik totaal geen moeite. Die zijn erg aardig, vriendelijk en geinteresseerd. Totaal het tegenovergestelde van hoe zij doet tegen mij.

Een andere collega die ook vrij nieuw is binnen het bedrijf (werkt wel op een andere afdeling) heeft eens aan mij laten vallen dat ze met haar ook nog geen leuk woord heeft gewisseld en als ze haar iets vraagt komt er ook weinig uit.

We zijn beide van mening dat ze waarschijnlijk zo doet omdat we 'nieuw' zijn en ze ons niet kent ofzo.

Ik durf hier met andere collega's verder niet over te praten. Bang dat het verkeerd valt en de sfeer helemaal verpest is.

Hoe kan ik met zo'n collega het beste om gaan?

Iemand hier ervaringen mee?
quote:retrostar schreef op 10 december 2015 @ 08:37:

Misschien spreekt jouw persoonlijkheid haar niet aan om een of andere reden. Dat moet je overigens niet persoonlijk opvatten. Er bestaan onverenigbare karakters. Het feit alleen al dat je je zo aantrekt dat ze niet tegen je kwebbelt betekent dat jij mensen niet vrij laat om te zijn zoals ze zijn. Ze moeten perse op jou lijken alsof jij beter bent.

Wat een onzin dit. Je zit in een team in een professionele omgeving dus je mag gewoon fatsoenlijke omgangsvormen verwachten van elkaar. Dat is wel het minste. Dus afgekat en genegeerd worden is niet acceptabel.

En dat is heel wat anders dan elkaars vriendinnen hoeven zijn.
Ze praat niet tegen je en ze doet kattig. Hoe doet ze dat dan zonder te praten? Of maakt ze opmerkingen over jou tegen iemand anders?
quote:inky12345 schreef op 10 december 2015 @ 08:48:

[...]

Wat een onzin dit. Je zit in een team in een professionele omgeving dus je mag gewoon fatsoenlijke omgangsvormen verwachten van elkaar. Dat is wel het minste. Dus afgekat en genegeerd worden is niet acceptabel.

En dat is heel wat anders dan elkaars vriendinnen hoeven zijn.Afgekat en genegeerd worden is een interpretatie, geen feit. Ik heb een collega gehad die mij herhaaldelijk uit mijn werk haalde om gezellig te babbelen. Die vond mij ook kortaf.
Orkenflow, het voorbeeld dat jij nu aanhaalt is heel iets anders dan waar TO het over heeft. TO krijgt een kortaf en kattig antwoord op werkgerelateerde vragen. Daarbij negeert die collega TO het liefst. En dit is geen houding die je in een professionele relatie hoeft te accepteren.
Dat denk ik ook orkenflow. Voor hetzelfde geld is ze zo zenuwachtig bij nieuwe mensen dat ze er door die bal in haar keel geen woord uitkrijgt. Dus ipv goedemorgen probeert ze te knikken, wat niet echt lukt. Uitgebreid iets uitleggen durft ze al helemaal niet. Misschien was ze op slag verliefd op to en blokkeert ze in haar buurt. Het kan van alles zijn. Wat je wel weet is: ze is niet aggressief tegen je en ze praat niet slecht over je tegen andere collega's. Het lijkt me op zich geen hele slechte start.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:orkenflow schreef op 10 december 2015 @ 08:52:

[...]

Afgekat en genegeerd worden is een interpretatie, geen feit. Ik heb een collega gehad die mij herhaaldelijk uit mijn werk haalde om gezellig te babbelen. Die vond mij ook kortaf.Kortaf kan ook op een vriendelijke manier. Dat hoeft niet perce kattig te zijn. Collega van TO is kattig en negeert haar. Dat is gewoon niet professioneel. En goedemorgen zeggen kan ze toch ook gewoon doen?
quote:inky12345 schreef op 10 december 2015 @ 08:54:

Orkenflow, het voorbeeld dat jij nu aanhaalt is heel iets anders dan waar TO het over heeft. TO krijgt een kortaf en kattig antwoord op werkgerelateerde vragen. Daarbij negeert die collega TO het liefst. En dit is geen houding die je in een professionele relatie hoeft te accepteren.Wat orkenflow zegt is dat het interpretaties zijn. Kortaf kan bondig zijn, kattig kan gewoon zakelijk zijn, dat ze to get liefst negeert zegt to, misschien zoekt ze haar liever niet op, en misschien vermijdt ze haar ook het liefst. Hoe deze situatie gezien word, ligt ook voor een deel aan to.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Hoe weet je dat het iets heel anders is? Misschien is TO's timing van werkgerelateerde vragen wel heel beroerd of vraagt ze dingen die ze best zelf kan uitzoeken. Misschien moet collega veel moeite doen om zich te concentreren en sluit ze zich daarom af. Nogmaals: het is een interpretatie. Je weet niet of die klopt zolang je het niet bij collega zelf checkt.

Men heeft mij ook wel eens beschuldigd van arrogantie als ik iemand niet groette. Dan had ik diegene niet gezien omdat ik toevallig mijn bril niet op had.
O ik ben veel te langzaam. Ik reageerde op Inky. En ik negeerde jullie niet hoor!
En ik typ op een stokoud device waar de smileys kapot zijn.
Die voorbeelden die je net noemt orkenflow....ik zei al eerder dat zulke collega's me achteraf juist enorm meevielen en dat het vaak hele intelligente mensen waren die zo deden. Naarmate ik ze better leerde kennen, hun tempo, het niveau waarop ze hun werk deden, konden ze haast niet anders dan zo overkomen en begreep ik ook hoe enorm storend sommige dingen voor ze zijn.
quote:orkenflow schreef op 10 december 2015 @ 09:04:

En ik typ op een stokoud device waar de smileys kapot zijn.
Maar TO ziet dat deze collega wel degelijk heel aardig en vriendelijk kan zijn tegen anderen. Dus het zit er wel in, maar het komt er naar TO niet uit. En de reden, tja, daar kunnen we uitgebreid naar gaan gissen maar dat weet niemand. Alleen deze collega zelf.

Doet er ook niet toe. Feit is dat TO in een team zit en dat ze dus een professionele houding van haar collega's mag verwachten. En dus ook van deze collega.
En als deze collega dan naar TO nog niet eens een ''normaal'' goedemorgen uit de strot krijgt, maar naar andere collega's wel heel joviaal kan doen, dan kan ik me voorstellen dat TO hier terecht haar bedenkingen bij heeft.
Goed om te horen Didi. Ik kom zelf geregeld anders over dan mijn bedoeling was, dus het is fijn dat niet iedereen op de eerste indruk af gaat.
Voel je je zo aangesproken orkenflow?
Eens met Inky. Ze kan het prima naar andere collega's toe, maar niet naar TO. Dus blijkbaar ligt het probleem in de omgang met TO. Dan zou ik ook wel willen weten waar het aan ligt dan, als het zo specifiek bij mij een probleem is.
Tja, over professioneel gesproken... Ik vind "kattig" wel zo'n beetje de onzakelijkste interpretatie ooit. Als iemand mij in een zakelijke setting kattig zou noemen, dan lig ik meteen onder de tafel van het lachen en neem ik die persoon als collega nooit meer serieus.

Een man is nooit kattig. Kattig is een woord voor meiden onder elkaar, niet voor collega's.
Wat is normaal Ze doet 'normaal' tegen mensen die ze al langer kent en ze doet 'anders' tegen 2 collega's die ze nog niet kent, maar misschien is dat voor haar normaal.

Wacht gewoon af to. Als jouw vermoeden terecht is dat ze idd niets van je moet hebben, gaat dat niet beter worden als je haar ermee confronteert, en publiek of apart. Waarschijnlijk zal dat alleen maar bijdragen aan de negative gevoelens die ze al heeft.

En als jouw vermoedens onterecht zijn, wat ook goed mogelijk is, dan zou ze zich alleen maar vals beschuldigd voelen en dan ben je ook verder van huis.

Als je je er verder niets van aantrekt dan: blijft alles hetzelfde, ze trekt bij, of ze wordt nog erger maar dan valt ze zelf door de mand.
quote:orkenflow schreef op 10 december 2015 @ 09:21:

Tja, over professioneel gesproken... Ik vind "kattig" wel zo'n beetje de onzakelijkste interpretatie ooit. Als iemand mij in een zakelijke setting kattig zou noemen, dan lig ik meteen onder de tafel van het lachen en neem ik die persoon als collega nooit meer serieus.

Een man is nooit kattig. Kattig is een woord voor meiden onder elkaar, niet voor collega's.Wij zitten hier toch niet in een zakelijke setting of wel? Prima woord dus, aangezien dit een forum is voor voornamelijk dames/meiden.
quote:orkenflow schreef op 10 december 2015 @ 09:21:

Kattig is een woord voor meiden onder elkaar, niet voor collega's.

Dit zijn ook meiden (of vrouwen) onder elkaar. En reken er maar op dat die kattig kunnen doen. Breek me de bek niet open, zou ik bijna zeggen. Ik heb het zelf aan de hand gehad, jeetje, wat had ik een secreet als ''collega''. Ook ontzettend slijmen bij anderen, o zo leuk en joviaal, maar naar mij... pffff.. En ook vanaf dag 1 hé.. Wát ik ook probeerde. Het had ook helemaal niks met mij te maken. Sommige mensen hebben dit blijkbaar gewoon nodig. Om zichzelf beter te voelen ofzo? Ik weet het niet, ik heb dit nooit begrepen en zal het ook nooit begrijpen. Maar zij was er zo een..

Godzijdank is ze zelf verkast naar een andere afdeling en wat is de sfeer sindsdien verbeterd op onze afdeling. Achteraf bleek dat heel veel mensen moeite met haar hadden. Had ik dat destijds maar geweten, dan had ik me ''sterker'' gevoeld..
quote:orkenflow schreef op 10 december 2015 @ 09:14:

Goed om te horen Didi. Ik kom zelf geregeld anders over dan mijn bedoeling was, dus het is fijn dat niet iedereen op de eerste indruk af gaat.Ik probeer me altijd bewust te zijn van mijn eigen projecties en onzekerheden. Het helpt om de ander te zien in zijn/haar context, los wat voor gevoelens iemand bij mij oproept. Dan kom je vaak tot hele andere conclusies.
Fijn dat jullie elkaar zo goed begrijpen didiridi en orkenflow.

Ik word er zelf een beetje onpasselijk van, dit soort types. Maar ik zal het wel niet begrijpen. Zij staan denk ik te ver ''boven'' mij, zo'n andere mindset, dat niveau is voor mij gewoon niet haalbaar. Toch jammer hoor..
quote:inky12345 schreef op 10 december 2015 @ 09:28:

[...]

Dit zijn ook meiden (of vrouwen) onder elkaar. En reken er maar op dat die kattig kunnen doen. Breek me de bek niet open, zou ik bijna zeggen. Ik heb het zelf aan de hand gehad, jeetje, wat had ik een secreet als ''collega''. Ook ontzettend slijmen bij anderen, o zo leuk en joviaal, maar naar mij... pffff.. En ook vanaf dag 1 hé.. Wát ik ook probeerde. Het had ook helemaal niks met mij te maken. Sommige mensen hebben dit blijkbaar gewoon nodig. Om de een of andere reden. Zij was er zo een..

Godzijdank is ze zelf verkast naar een andere afdeling en wat is de sfeer sindsdien verbeterd op onze afdeling. Achteraf bleek dat heel veel mensen moeite met haar hadden. Had ik dat destijds maar geweten, dan had ik me ''sterker'' gevoeld.. Inky ik heb hetzelfde aan de hand gehad, daar schreef ik al eerder over. En wat ik heb gedaan was het volkomen negeren, in mijn hoofd bedacht ik redenen waardoor ik dat gedrag minder persoonlijk nam, en uiteindelijk is ze door de groep op haar plek gezet. Had ik geprobeerd er iets mee te doen, dan had het nooit deze uitkomst gehad. Dan was ze diezelfde dingen stiekemer gaan doen, of weet ik wat. Zo was ze door al haar collega's terecht gewezen. Toen ik daar wegging, ben ik afscheid van haar gaan nemen, en ik zag dat ze beseft had dat ik haar nooit iets misdaan had en dat ze zich echt schaamde. Ik ben blij dat het zo gegaan is, en ik denk dat het voor haar een grote oefening in emphatie was, maar ook voor mij want ergens begreep ik haar op het laatst ook. Kortom sta er boven.
Inky, ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt: het gemene type en het afwachtende type dat verkeerd overkomt. Volgens mij zeggen orkenflow en ik dat hier sprake zou kunnen zijn van iemand die grwoon ongelukkig overkomt. En ik denk zelf dat to ook ongelukkig overkomt op haar collega (onbedoeld opdringerig) dat is wat ik denk. Alleen al om de boel niet te laten escaleren zou ik de mogelijkheid van een collega die onbedoeld verkeerd overkomt eerst onderzoeken door gewoon even af te wachten. To kan nog altijd de collega publiekelijk aanspreken, over een paar maanden kan dat ook nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven