hoe combineer jij je baby en werk?

05-10-2008 20:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 28 jaar en tsja...het begint nu toch een beetje te kriebelen: baby's....mijn vriend en ik zijn het erover eens dat we kinderen willen de vraag is alleen wanneer. Nu zei hij laatst " als het voor ons allebei goed voelt, waarom dan niet gewoon nu?" Nou ben ik niet zo impulsief in dit soort dingen en ben ik er nu dus heel nuchter over na ana het denken. Hoe combineer je een baby bijvoorbeeld met je werk? We werken allebei 40 uur daar moet dan dus verandering in komen. Welke consequenties heeft dat voor je carriere en financieel? Bovendien ben ik 's avonds vaak erg moe na het werken, hoe moet ik het dan doen met een baby erbij? Aan de andere kant lijkt het me geweldig en heel bijzonder om samen zo'n stap te zetten en denk ik dat het alles nog completer maakt. Hoe combineren jullie een baby met werk en wanneer ben je klaar voor een kind?? ik wet wel dat dat voor iedereen anders is, juist daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Liefs lein
Eh ja, wat Elmanita zegt, dus. Mijn versie is alleen wat langer. ;o)
Ik ga bijna bevallen. Mijn vriend en ik werkten tot nu toe ook allebei fulltime, en gaan straks allebei 4 dagen werken. Het kindje moet dus 3 dagen naar kinderopvang (geen opa's en oma's in de buurt helaas). Dat vind ik best te verantwoorden. Ik ga hem/haar brengen en mijn vriend halen, omdat dat zo het beste uitkomt met onze werktijden. Ik moet natuurlijk nog ervaren hoe het bevalt, maar heb er wel een goed gevoel over.

Voor ons allebei is werk erg belangrijk en ik zou mijn werk ook niet in 3 dagen kunnen doen (dan verlies ik teveel contact met de werkvloer). Maar ik merk ook dat alleen al de zwangerschap je heeeeeeel duidelijk maakt wat strakjes de prioriteit is: de baby. Dingen op mijn werk waar ik me vroeger enorm druk over zou maken, glijden (nu al) makkelijker langs me af, omdat Baby toch voor gaat. Het is niet zo dat het me niks meer kan schelen, maar dat het met het kindje goed gaat is gewoon veel belangrijker. Dat is als hij/zij straks geboren is alleen nog maar meer denk ik. Best fijn om te merken, voor een workaholic als ik. Waarschijnlijk werkt het voor jou straks ook zo.
Qua financien: ja we gaan er straks wel op achteruit, maar niet drastisch denk ik. En met ieder 4 dagen werken blijven er ook echt wel carriereperspectieven.
Ik ben nu bijna vijf maanden moeder van een dochtertje en ik vind het allemaal ontzettend meevallen.

Zelf werkte ik fulltime, maar nu neem ik 1 dag per week ouderschapsverlof op. Mijn vriend werkte 32 uur en heeft nu een halve dag per week ouderschapsverlof.

Omdat ik onregelmatige diensten heb en veel 's avonds werk, hebben we al met al maar anderhalve dag per week kinderopvang nodig. De zorgtaken delen we 50/50, mijn vriend doet iets meer in het huishouden dan ik.

Volgend jaar zal onze dochter vaker naar de opvang moeten, omdat ons ouderschapsverlof dan ophoudt, maar ze vindt het ongelooflijk leuk op het kinderdagverblijf dus ik vermoed dat het geen probleem zal zijn als ze er vaker heen zal moeten.

Op mijn werk denk ik eigenlijk nauwelijks aan mijn kind. Ik zie het echt als twee gescheiden werelden. Voor zover ik het nu kan bepalen, denk ik niet dat mijn moederschap enige invloed zal hebben op het verloop van mijn carrière.

Ik ben niet vermoeider nu ik een kind heb. Ik heb eerder meer energie dan minder. Ik vind het moederschap zo geweldig dat ik niet het idee heb dat ik heb moeten "inleveren". Het zorgen voor mijn kind en het mogen meegenieten van haar ontwikkeling maakt voor mij alles goed. Zodra ik haar stralende gezichtje zie, lijkt alle vermoeidheid wel van me af te vallen!

Financieel zijn we er natuurlijk wel wat op achteruitgegaan, maar gelukkig konden we dat hebben. En met een kind ga je minder vaak uit eten/de kroeg in etc. (wij althans wel) dus dat spaart weer geld uit

En wanneer je klaar bent voor een kind? Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Zelf voelde ik het aan dat ik het wilde (helaas heeft het toen nog heeeel lang geduurd voordat ik zwanger was, maar dat is een ander verhaal).
Ik mag mezelf sinds 3 weken een werkende moeder noemen en vind het allemaal prima te doen. Ik werk 4 dagen, mijn vriend 5. Mijn moeder past 1 dag op en Poppie gaat 3 dagen naar een KDV. Mijn vriend is vrij flexibel in zijn baan dus we hebben de afspraak dat hij alle "calamiteiten" opvangt zodat ik mijn 4 werkdagen ool echt kan werken.

Ons schema is als volgt:

Ik sta 's ochtends om 7 uur op, en ben om 7.30 de deur uit. Ik ben dan om 8.15 uur op mijn werk. Tussen 7.30 en 8.00 maakt mijn vriend Poppie wakker (tja, ik ben gezegd met een slaapkop). Rond 8.30 zet hij haar af op het KDV, waar ik haar rond 17.30 weer ophaal. Dan ga ik met haar naar huis, geef haar een fles begin alvast met koken en als vriend rond 18.00 of iets later thuis komt dan eten we samen. Om 19.00 gaat Poppie naar bed, we hebben dus de hele avond voor onzelf. Om 22.00 krijgt ze nog een fles en daarna gaan wij ook naar bed.

Schoonmaken: doet de hulp 1x per 2 weken

Wassen: doe we 's avonds en in het weekend

Boodschappen: doen we op vrijdag voor het weekend en op maandagavond voor de rest van de week.

Financien: ja, daar wel wat achteruit gegaan, vooral die kinderopvang is duur. Maar ach, het kon er nog wel af, dus we eten er geen boterham minder om.

Moe? Neuh, eigenlijk niet. Ik slaap van 22.30 tot 7.00. Ruim voldoende dus!

Dusse... al met al vind ik het ook enorm meevallen en vooral heel geweldig om the best of both worlds te hebben, een leuke baan en een kind!
Ons tweede kind is nu 5 weken en als ik weer ga werken (eind januari, heel lang aaneengesloten onbetaald verof opgenomen!!!)

doen we het zo:

Werken beiden 70%. Allebei 3.5 dag dus. Kinderen gaan 3 dagen naar kdv. Wij hebben allebei een halve dag vrij op een creche dag van de kinderen. Die middag gebruikt Bellyman om te studeren. Ik gebruik die halve dag om te sporten, grote boodschappen te doen en te relaxen. Onze hulp komt 2 keer per maand. Wij hebben dus beiden evenveel werk/zorg. Vind ik heel erg fijn. Omdat wij in de zorg en het onderwijs zitten schaadt dit onze carrieres niet. Dat lijkt me in andere sectoren wel lastig.

We hebben relatief laag inkomen omdat we dus "weinig" werken, maar we hebben wel een relaxed en gezellig gezin, voor ons is dit ideaal. En we krijgen veel kinderopvangtoeslag hierdoor. Maar we kunnen geen huis kopen bijvoorbeeld.

Ik snap dat je t graag wil plannen, maar kinderen krijgen is ook gewoon zien wat er op je af komt. Natuurlijk gaat het helemaal goed komen. Maar je kan ook tegenvallers tegenkomen. Het combineren van baby en werk is trouwens niet JOUW probleem vind ik. Het is aan JULLIE hoe het ingevuld gaat worden. En je kan je ook de vraag stellen: waarom zou ik minder gaan werken. Ja waarom eigenlijk? Ik doe het omdat ik van mezelf weet dat ik heel bits en ongelukkig word van teveel werk, gezin, sociaal etc etc. Maar eerlijk gezegd was dat voordat er kinderen kwamen precies zo. Als jij t lekker doet in je fulltime baan.... Je HOEFT niet minder te gaan werken.
Persoonlijk vind ik het best lastig. Ik werk 28 uur en Vent (goed woord dus neem ik mee) 32. In de praktijk wordt het vaak meer dan 28 uur en ben ik thuis ook nog regelmatig aan het werk. Het zijn ook op het werk hectische tijden.

Ik denk dat het vooral ligt aan hoe jij je in je werk voelt. Kun je het goed aan of kom je uitgeput thuis? Hoe staat Vent er tegenover? Hoe verdelen jullie de taken? Hoeveel tijd wil jij samen met je kind te besteden hebben? En als gezin? Ik vind het heerlijk om in elk geval 1 dag in de week samen met mijn dochter te spenderen. Gewoon met z'n tweeen, heerlijk. Maar natuurlijk is dat voor iedereen anders. Jullie moeten voor jezelf gaan bepalen waar jullie gelukkig van denken te worden en daar gewoon voor gaan. Aanpassen kan altijd!
Ik ben van 100% onregelmatig na de komst van de eerste naar 24 uur gegaan. Vlak voor de tweede naar 3 vaste dagen (tevens 24 uur in totaal).

Vriend is van onregelmatig naar regelmatig naar onregelmatig gegaan wat niet uit maakt omdat ik de regelmaat heb. Maar elke maandag is het papa dag !! Geniet dag voor allen. Ik maak dan de langste werkdag (meestal van 8 tot 17/17.30 uur) zodat ik dinsdag lekker op tijd thuis kan zijn om de kindjes van het kdv te halen. Vriend heeft dinsdag vaak een slaapdienst dus heb ik woensdag ook wat meer de tijd om de kids naar het kdv te brengen. Prima geregeld al zeg ik het zelf. Ook nummer 3 zal straks 2 dagen naar het kdv gaan. Wel probeer ik zoveel mogelijk vakantie op te sparen enz zodat hij niet gelijk met 10/12 weken er heen hoeft.

Als ik 2 dagen werk mis ik te veel contact met de doelgroep, als ik meer werk ben ik meer op mijn werk dan bij mijn kindjes.....
tja ik vond werken en baby de eerste tijd na mn verlof best heftig maar had deels ook te maken met het feit dat onze kleine jongen toen nog heel veel huilde en slecht sliep, dus de nachten waren nogal gebroken.

Gelukkig hebben wij een hele fijne gastouder waardoor ik wel met een gerust hart aan het werk kon gaan.

Ik ben na mn verlof 3 dagen gaan werken en ben ondertussen verandert van baan, werk nu 4 dagen. Maar moet zeggen, dat komt voornamelijk omdat mijn man in de ziektewet zit en geen hoge uitkering heeft dus moet wel even nu.

Zoon is nu ruim 9 maanden en achteraf gezien vind ik dat we best een tijd hebben moeten zoeken naar de juiste balans tussen werken en baby. Man zit natuurlijk niet voor niks in de ziektewet en zit soms gewoon niet lekker in zijn vel omdat hij pijn heeft. Dat is voor hem niet leuk en voor mij soms zwaar, omdat er dan meer op mij neerkomt.

Maar ja das onze persoonlijke situatie, het is voor iedereen anders. Feiten zijn wel dat je vantevoren nooit weet wat voor baby je krijgt, wanneer ze door gaan slapen enzo.

Wat ook zo is, is dat je je baby natuurlijk af moet halen van de opvang voor een bepaalde tijd (al is opa/oma/gastouder daarin wel wat flexibeler) dus dat is ook iets om rekening mee te houden. Als je een baan hebt waarbij je regelmatig moet overwerken, dan word het wel heel lastig natuurlijk.

Beide fulltime werken zou ik persoonlijk nooit doen, ze groeien zo vreselijk hard en dan mis je mijns inziens echt heel veel van je kindje (maar ook dat is persoonlijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven