Mode & Beauty alle pijlers

Tweedehands kleding

12-12-2015 19:52 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie daarvan? Snuffelen jullie weleens in de kringloop of marktplaats naar tweedehands kleding? Of vind je het maar niets?

Tweedehands kleding..

Totaal aantal stemmen: 73

Ideaal! (67%)
Is niets voor mij! (29%)
Nog nooit aan gedacht (4%)
Ja, en niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind! En twee keer wassen? Waarom in vredesnaam? Dat deed ik met kleding van mijn zoon die in de modder heeft liggen rollen toen hij peuter/kleuter was. Wassen vergeet ik soms zelfs überhaupt, omdat dat het ruikbaar schoon in de rekken hangt!

De kringlopen waar ik kom, vind ik schoner dan het tweedehands van particulieren krijgen. Laatst een grote zak kleding via de weggeefhoek gescoord. Ik ben er heel blij, heb ook niets tegen de gever gezegd (behalve dat ik er blij mee ben :-)), maar het stonk uren in de wind naar rook! Ook dan is 1x wassen genoeg om het weer lekker schoon en fris en fruitig te laten zijn.

Ik doe het overigens, naast dat ik het leuk vind, ook uit principe. Ik vind het zo bizar om alles nieuw te kopen, waar er nog voldoende op de wereld is om te gebruiken. Die zak kleding bijvoorbeeld. Zij had het anders weggegooid (!). Op sommige stukken zaten de kaartjes nog! Echt bizar. Evenals de prijzen die ze voor nieuw vragen, helemaal als je weet wat de maker voor loon heeft gehad!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Ik vind tweedehands ook een beetje viezig. Gewoon het idee dat je niet weet van wie het geweest is.

Doorschuivers van mijn moeder of een vriendin neem ik wel aan, omdat ik hen ken en ik weet dat ze hygiënisch zijn.

Zelf heb ik veel kleding verkocht toen ik een paar jaar geleden veel afgevallen ben. Het meeste via Marktplaats, wat aan een vriendin gegeven en de rest ging naar de kringloop. Tja, ik vind het allemaal prima maar zelf koop ik liever nieuwe kleding.
Ik heb al een paar keer op Marktplaats tweedehands kleding met zweetoksels gescoord. Ieuw en nu is voor mij de pret eraf. Al kunnen broeken en rokjes wel nog, gelukkig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 december 2015 @ 20:04:

[...]Waarschijnlijk niets. Maar ik denk altijd aan nat eczeem en mensen die een week lang dood hebben liggen te wezen voor ze gevonden werden. Zulke visioenen had mijn moeder ook, dus het kwam er niet in. Dat dacht ze tenminste.
Ik breng kinderkleding in voor een goed doel, maar heb al jaren niets meer tweedehands gekocht. Echt leuke dingen zie ik niet hangen, en de prijs is te hoog voor wat je krijgt.
quote:minnimouse schreef op 13 december 2015 @ 10:49:

Ik vind tweedehands ook een beetje viezig. Gewoon het idee dat je niet weet van wie het geweest is.

Doorschuivers van mijn moeder of een vriendin neem ik wel aan, omdat ik hen ken en ik weet dat ze hygiënisch zijn.

Zelf heb ik veel kleding verkocht toen ik een paar jaar geleden veel afgevallen ben. Het meeste via Marktplaats, wat aan een vriendin gegeven en de rest ging naar de kringloop. Tja, ik vind het allemaal prima maar zelf koop ik liever nieuwe kleding.

Kan jij mij het hygienische punt uitleggen. Ik zie het vaker voorbij komen, maar ik snap het niet (serieuze vraag!)

Stel jij poept/plast in je broek (of vul zelf een onhygienisch iets in ). Ik neem aan dat je het dan wast, minstens 60 graden om alles wat leeft te doden. En daarna trek je het weer schoon aan. Wat maakt het dan uit of andere onhygienisch met kleding om is gegaan. Als het er nog goed uitziet gooi je het toch in dezelfde wasmachine waar jouw eerdere onhygienische kleding ook weer schoon is uitgekomen.

Of is het iets wat puur tussen iemands oren zit, maar niet te staven naar realiteit?
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Ik ben heel erg allergisch dus krijg hevige niesaanvallen zodra ik zo'n winkel binnenstap. Dus blijf er zo ver mogelijk uit de buurt. En ik denk ook dat ik net zo goed mijn eigen kleding kan opdragen die in dezelfde staat is. Als ik weinig geld had zou ik het wel doen. Wil nu wel meer oude kleding in gaan brengen in plaats van naar de kledingbak.
Ik ben er ook vies van. Ik heb nog nooit in mijn leven iets tweedehands gekocht. Ik breng zelf wel kleding naar de bak van de kringloper.
Tweedehands heeft wel als voordeel denk ik dat er minder giftige stoffen in zitten. In nieuwe kleding zitten chemicalien van de verf, kreukvrij maken, het vervoer, etc. Dat is er bij tweedehands kleding inmiddels wel uitgewassen.
quote:Kalliope schreef op 12 december 2015 @ 21:38:

Bij mij in de straat zitten er een stuk of 7, en bij elk gaat de opbrengst naar het goede doel. Oh ik wilde dat we hier in NL ook die charity shop cultuur hadden. Kom er graag wanneer ik in UK ben. Alleen is het ergens ook heel erg om te zien dat de traditionele high street een rij charity shops is geworden en vlak erachter de standaard ketens in een lelijk nieuwbouw winkelcentrum zitten.
quote:IBAOHI schreef op 13 december 2015 @ 11:47:

[...]

Kan jij mij het hygienische punt uitleggen. Ik zie het vaker voorbij komen, maar ik snap het niet (serieuze vraag!)

Stel jij poept/plast in je broek (of vul zelf een onhygienisch iets in ). Ik neem aan dat je het dan wast, minstens 60 graden om alles wat leeft te doden. En daarna trek je het weer schoon aan. Wat maakt het dan uit of andere onhygienisch met kleding om is gegaan. Als het er nog goed uitziet gooi je het toch in dezelfde wasmachine waar jouw eerdere onhygienische kleding ook weer schoon is uitgekomen.

Of is het iets wat puur tussen iemands oren zit, maar niet te staven naar realiteit?

Misschien zit het idd tussen mijn oren, maar ik vind het nogal een verschil of ik zelf iets doe met mijn broek en het vervolgens uitwas, of een ander doet dat en ik moet die broek vervolgens aantrekken.

Bovendien weet je niet wie die kleding aangehad heeft. Dat maakt het voor mij ook smerig.
Klopt erizo, ik woon in een wijk waar het aantal Charity Shops flink is toegenomen. 'Gewone' winkeliers kunnen de huur niet meer opbrengen en door een bepaalde belastingtechnische constructie kunnen charities zich de winkelruimte nog wel veroorloven.

Ik ben wel heel blij met de charity shops. Je moet geluk hebben met wat je vindt, maar in mijn omgeving wonen redelijk veel mensen met een hoop geld en die geven kleding nieuw of na een keer dragen op een feestje vaak weer weg. Ze zijn vaak ook heel anders dan de kringloopwinkels die ik in Nederland ken. Kleding is echt schoon en hangt ook netjes op maat of kleur gesorteerd, waardoor het niet zo'n onoverzichtelijke bende is.

Het laatste jaar zijn die winkels wel een stuk populairder geworden, of komen er steeds meer mensen van buiten de omgeving speciaal voor hier, dus het is zeker in het weekend nu vaak enorm druk en is het een stuk minder leuk.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:minnimouse schreef op 13 december 2015 @ 13:21:

[...]

Misschien zit het idd tussen mijn oren, maar ik vind het nogal een verschil of ik zelf iets doe met mijn broek en het vervolgens uitwas, of een ander doet dat en ik moet die broek vervolgens aantrekken.

Bovendien weet je niet wie die kleding aangehad heeft. Dat maakt het voor mij ook smerig.Ergens begrijp ik het wel, maar bacterien blijven bacterien...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik heb een lastig figuur en goed passende spullen zijn niet makkelijk te vinden, niet in winkels waar 6 maten naast elkaar hangen, dus in een tweedehands winkel zie je mij al helemaal niet. En als ik dan iets passends vind, dan koop ik meteen twee of drie van hetzelfde.

Maar buiten kleding; mijn auto, deel van het meubilair, een paar katten, planten, frutsels, sieraden... niks mis met tweedehands, mits heel en bruikbaar. En weggeven doe ik ook heel vaak.
Tweedehands viezig?!

Wat denk je dat er gebeurt met de kleding die "nieuw" in de rekken hangt? Die worden ook allemaal gepast door zweetoksels en candida "onderkanten"!

Het is heerlijk om voor een euro een fantastisch merk-shirtje wat niet of nauwelijks gedragen is aan te schaffen. Voor mijn (bijna nieuwe) wollen winterjas heb ik vorig jaar E 7,50 betaalt. Echt fantastisch om superleuke kleding te hebben en ook nog geld over te houden voor andere leuke dingen. Daarnaast heb ik er minder moeite mee om kleding die nog goed is maar die ik niet meer pas of draag weg te doen. Voor een schijntje heb je er weer een paar leuke dingen bij.
quote:minnimouse schreef op 13 december 2015 @ 13:21:

[...]

Bovendien weet je niet wie die kleding aangehad heeft. Dat maakt het voor mij ook smerig.

Dat weet je in een winkel ook niet. Ik shop met Caat heel vaak tijdens de uitverkoop. Vaak genoeg mist er een knoop, zit er iets in een zak, hangt scheef op een hanger of er liggen spullen op de grond. Mensen kopen iets, passen thuis en brengen het terug.

En dan nog; om die broek te kunnen maken, inpakken, labelen en ophangen hebben er al diverse mensen met hun handen aangezeten.
O ja, en dan nog een ding; alles wat ik koop gooi ik direct in de wasmachine. Kan het daar niet tegen, dan gooi ik het weg. Zo weet je dat alles wat in je kast hangt gewoon in de wasmachine gewassen kan worden.
quote:Casalinga schreef op 13 december 2015 @ 13:29:

[...]

Dat weet je in een winkel ook niet. Ik shop met Caat heel vaak tijdens de uitverkoop. Vaak genoeg mist er een knoop, zit er iets in een zak, hangt scheef op een hanger of er liggen spullen op de grond. Mensen kopen iets, passen thuis en brengen het terug.

En dan nog; om die broek te kunnen maken, inpakken, labelen en ophangen hebben er al diverse mensen met hun handen aangezeten.Het is niet zo dat ik smetvrees heb ofzo. Ik vind een nieuwe broek die een paar keer aangeraakt is door een verkoper, iets heel anders dan een broek die intensief gedragen is en waar scheten in gelaten zijn en waar in gezweet is.
Nee, ik vind het vies.
Hotelbedden zijn veel viezer dan tweedehands kleding. Hebben diegenen die tweedehands kleding "vies" vinden daar ook moeite mee?

Daarom ga ik op kampeervakantie, kan ik lekker mijn eigen beddengoed meenemen.
quote:theamuts schreef op 13 december 2015 @ 17:52:

Hotelbedden zijn veel viezer dan tweedehands kleding. Hebben diegenen die tweedehands kleding "vies" vinden daar ook moeite mee?

Daarom ga ik op kampeervakantie, kan ik lekker mijn eigen beddengoed meenemen.Ja, ik moet er steeds aan denken als ik in een hotelbed slaap maar laat dat idee dan weer los omdat ik er maar tijdelijk verblijf. Overigens is niet alle tweedehands kleding vies, om mezelf even te nuanceren. Tweedehands kleding die nauwelijks gedragen is kan net zo nieuw zijn als kleding in de winkel. Ik ben dat zelf alleen nog nooit tegengekomen, maar ik ben dan ook geen speurder naar tweedehands kleding. De kleren die ik ooit gekocht heb stonken allemaal, zelfs na een wasbeurt en belandden uiteindelijk in de zak van Max.

Hotelbedden zijn veel viezer dan tweedehands kleding. Hebben diegenen die tweedehands kleding "vies" vinden daar ook moeite mee?Komt dat even goed uit

Daarom ga ik op kampeervakantie, kan ik lekker mijn eigen beddengoed meenemen.Ja, dat vind ik ook vies. Ik neem vaak een eigen kussensloop mee.

Daarom ga ik op kampeervakantie, kan ik lekker mijn eigen beddengoed meenemen.Ik neem aan dat lakens erg heet gewassen worden. Dan nog een hete bout er over heen,...dan zijn de bacterieën wel dood, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik draag bijna alleen nog maar tweedehands en kringloop. Leuke dingen dat ik er vind! En voor heel weinig geld. Hier hangen echt de mooiste kledingstukken voor een paar euro. En ben ik ze zat, dan breng ik ze weer terug. Het nadeel is dat je alles in een gewone winkel zo duur gaat vinden na een tijdje alleen maar kringlopen. Voordeel vind ik ook dat je je niet zo schuldig hoeft te voelen als het toch minder leuk blijkt dan je dacht. Dan breng je het terug en zoek je wat anders. Het is ook nog goed voor het milieu, dus wat willen we nog meer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven