Gezondheid alle pijlers

fibromyalgie en antidepressuva

13-12-2015 22:11 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_255047 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 23:21
98.64% gewijzigd
Welke arts had het over antidepressiva?
Maakt niks uit.. Slik ad en heb Fibromyalgie.. Het enige wat helpt is gezond eten en bewegen, cardio plus krachttraining. AD slik ik wegens ptss. Niks doen is funest, ik heb 3 maanden geleden weer een dip gehad en merkte meteen dat de Fibromyalgie toenam toen ik minder ging sporten.
quote:Louise70 schreef op 13 december 2015 @ 22:26:

Maakt niks uit.. Slik ad en heb Fibromyalgie.. Het enige wat helpt is gezond eten en bewegen, cardio plus krachttraining. AD slik ik wegens ptss. Niks doen is funest, ik heb 3 maanden geleden weer een dip gehad en merkte meteen dat de Fibromyalgie toenam toen ik minder ging sporten.Ptss heb ik dus ook. Mag ik vragen welke ad je slikt?
Waarom zou AD tegen de pijn van fibro helpen? Die slik je dan toch om de depressie te bevechten?
Sommige antidepressiva hebben een pijnstillende werking.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Oja.. welke dan?

Ik snap dan nog steeds niet helemaal:

Heb je nu meer pijn omdat je depressief bent en daardoor niet genoeg beweegt?
Nee, ik heb meer pijn door de depressie.
Sommige middelen zijn multi-inzetbaar. Helpen tegen meer kwalen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat doe je aan de depressie en de ptss? Behalve de mogelijkheid om aan de ad te gaan?
Nou ja.. dat dus..
Ik heb ME (klachten zijn vrijwel gelijk) en slik amitriptyline als pijnstiller. Van oorsprong een AD. Mijn spieren zijn echt een heel stuk minder pijnlijk en ik slaap veel beter. Ik slik 20mg maar vanaf 65mg is het een AD.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik slik ook AD , Amitriptiline 10 Mg, dus dat is bijna niks. Dit slik ik omdat ik anders snachts wakker word van de pijn. Ik neem het in voor ik ga slapen. Bij mij werkt dit goed.
YOLO
.
quote:SpringDing schreef op 13 december 2015 @ 22:55:

Als je alleen een lichte depressie hebt zou ik proberen daar zonder pillen doorheen te komen. Het is namelijk ontzettend heftige meuk. Bij opbouwen heb ik nauwelijks last van bijwerkingen, maar stoppen ermee is een heel ander verhaal..

Een lichte depressie? Een dipje ofzo?

Als ze pijn hebben en het helpt tegen een depressie en de pijn gewoon slikken hoor en afbouwen bij een lage dosis indien dat gewenst is is best te doen.

Als je alleen een lichte depressie hebt zou ik proberen daar zonder pillen doorheen te komen. Het is namelijk ontzettend heftige meuk. Bij opbouwen heb ik nauwelijks last van bijwerkingen, maar stoppen ermee is een heel ander verhaal..Hier ben ik het mee eens! Mijn mening is sowieso dat huisartsen veels te snel anti depressiva voorschrijven.. Waarom meteen aan de medicatie. Een lichte depressie is goed uit te komen door bijvoorbeeld een psycholoog.
quote:knabbelenbabbel schreef op 13 december 2015 @ 22:37:

Nee, ik heb meer pijn door de depressie.

Ik zou bespreken hoe dat precies werkt en kijken of je minder pijn hebt en meer kan bewegen als de depressie minder word door de medicatie.

Proberen waard lijkt me.
quote:nikitaa22 schreef op 13 december 2015 @ 23:00:

[...]

Hier ben ik het mee eens! Mijn mening is sowieso dat huisartsen veels te snel anti depressiva voorschrijven.. Waarom meteen aan de medicatie. Een lichte depressie is goed uit te komen door bijvoorbeeld een psycholoog.Heb je de OP wel gelezen?
quote:Goede-Fee schreef op 13 december 2015 @ 22:59:

[...]

Een lichte depressie? Een dipje ofzo?

Als ze pijn hebben en het helpt tegen een depressie en de pijn gewoon slikken hoor en afbouwen bij een lage dosis indien dat gewenst is is best te doen.Geen idee, TO noemt het lichte depressie. Maar de depressie is naar haar zeggen de oorzaak van de pijn. Als die oorzaak 'makkelijk' te verhelpen is zonder pillen zou ik mooi daar voor kiezen.
Citalopram slik ik. Twee keer per week sporten heeft mij heel erg geholpen. Mijn ptssklachten kwamen ineens weer boven door therapie en ik merkte meteen een vverschil tussen sporten en niet sporten. Verder goed op je ritme letten. Door de dip ging ik weer meer zitten en liggen.
Ik zou het advies van de arts uit het ziekenhuis opvolgen. Niet van iemand hier.

Maar wel als je precies weet waarom hij nu bijv AD adviseert ipv bewegen voor fibro en de psycholoog.
De ad waar ze het over had is inderdaad ook voor zenuwpijn en angstklachten. Wel de laagste dosering. Momenteel ga ik elke week naar een psycholoog, ik zwem 2x per week en ik wandel regelmatig.

Het gaat mij er om dat ik uit die cirkel moet. Fibromyalgie geeft meer pijn bij stress. Momenteel staat mijn hele lijf vol stress en spanningen. Ad zou de scherpe randjes er wat af halen waardoor ik minder gespannen ben en minder pijn heb.
Het is automatisch zo dat als je depressief bent je de pijn ook veel erger voelt. Maar erge pijn kan je ook depressiever maken. Het is een soort van kip en t ei verhaal. Behandel ze allebei apart is mijn advies. Maar ik ben geen Doctorandus. Wel heb ik te maken met chronische depressie en met Fibromyalgie. Ik merkte dat ze elkaar versterken. Probeer de pijn en beweging aan te pakken maar probeer ook iets te vinden voor jouw depressie.
En als AD je kan helpen waardoor je de dagen beter doorkomt, waarom zou je het niet proberen?

Als je alleen een lichte depressie hebt zou ik proberen daar zonder pillen doorheen te komen. Het is namelijk ontzettend heftige meuk. Bij opbouwen heb ik nauwelijks last van bijwerkingen, maar stoppen ermee is een heel ander verhaal..Dat is heel erg persoonlijk, en hangt erg af van welke anti-depressiva je slikt. Sommige zijn inderdaad heel lastig af te bouwen, maar dat geldt niet voor alle.
quote:nimbus schreef op 14 december 2015 @ 07:59:

[...]

Dat is heel erg persoonlijk, en hangt erg af van welke anti-depressiva je slikt. Sommige zijn inderdaad heel lastig af te bouwen, maar dat geldt niet voor alle.Klopt, maar dat weet je niet van tevoren dus waarom zou je het risico lopen als het niet heel noodzakelijk is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven