100 jaar oude wieg

16-12-2015 11:44 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik lees al een hele poos mee op het forum maar wil nu voor het eerst zelf een topic openen.

Ik ben nu 29 weken zwanger en mijn man en ik zijn druk bezig met de kinderkamer inrichten en allerlei spulletjes aan te schaffen.

Nu heeft mijn man de wieg gekregen die al 100 jaar in zijn familie gebruikt wordt en die wil hij heel graag gebruiken voor onze baby. Maar ik vind dit eigenlijk maar niks. Het is een enorm rieten ding wat uit een groot onderstel bestaat en daarbovenop een mand met aan de zijkant opstaande kanten die een soort dakje vormen met gordijntjes die je dicht kan trekken. Ik zou zelf heel graag een moderne lichte wieg willen voor ons eerste kindje. Ik heb dit ook aan mijn man gezegd maar dan kijkt hij zo teleurgesteld en heb ik de neiging maar toe te geven. Ik ben ook niet zo goed in het 'onredelijke zwangere vrouw spelen' die haar zin wel doordrukt. Wat zouden jullie doen? Zou een 100 jaar oude wieg ook nog wel veilig zijn?
Ik denk wel dat we tot een compromis kunnen komen. Omdat de wieg nogal groot is kan die misschien inderdaad het beste op de kinderkamer blijven staan want op de slaapkamer hebben we niet zoveel plaats. Daar zou dan een kleiner nieuw wiegje kunnen komen. Of de oude wieg komt bij mijn schoonouders te staan die regelmatig gaan oppassen als ik weer aan het werk ga. Dan wordt de wieg alsnog gebruikt en is man ook blij. Ik ben alleen een beetje zo'n type dat van nieuw houd, en niet zoveel heeft met de emotionele waarde van oude spullen :-)
Nou, ik zou hem gewoon opnieuw bekleden en gebruiken. Wij krijgen ook een familiewiegje en anders had ik de baby alleen in een ledikant laten slapen.
quote:fashionvictim schreef op 16 december 2015 @ 11:55:

Hier zou ik geen seconde over hoeven nadenken. Een wieg die niet alleen voor de vader van de baby, maar ook voor de opa en oma en evt. andere familieleden een grote emotionele waarde heeft zou direct gebruikt worden. En dan zou ik zelf lekker los gaan op de babykamer die veel langer gebruikt wordt dan een wieg. Voor die paar maandjes die je een wieg gebruikt zou ik geen gekwetste gevoelens over hebben, en ik zou de emotie erachter en de symboliek van het verwelkomen in de familie een veel mooiere waarde vinden om aan mijn kindje mee te geven dan eventuele hip-heid.Dit! Bij ons in de familie circuleert ook een wieg die zeker al honderd jaar oud is. Neefjes en nichtjes hebben hun eigen draai eraan gegeven door het hemeltje te vervangen door een nieuw hemeltje van de stof die ze ook voor de gordijnen hadden gekozen, maar verder hebben alle nakomelingen in onze familie in die wieg gelegen. Ik vind dat juist prachtig, zo'n traditie moet je in ere houden!
Is een compromis iets? Jouw wieg naast jullie bed voor de nacht en zijn wieg in de woonkamer voor overdag. Of andersom natuurlijk.

Ik had het denk ik wel gedaan, al was het maar een week of twee. Zeker als het belangrijk was voor mijn man. Mooie foto's maken van baby in de wieg, en waarschijnlijk is iedereen tevreden.
Echt zo enorm eens met de postings van FV hier! Dit gaat veel verder en dieper dan een eventueel mooi of niet mooi. We leven al in zo'n weggooimaatschappij waar niets nog waarde heeft, waar alles vervangbaar is, dat je zo'n familiestuk moet koesteren.

Fris en hip is daar echt ondergeschikt aan. Laat hem door een meubelmaker of meubelstoffeerder helemaal nakijken, repareren, nieuw stofje erop, nieuw matrasje erin en het wiegje staat vast beeldig te zijn. Juist leuk, iets ouds in een babykamer. Dat maakt het kamertje uniek.
Nog los van alle tradities, waar ik het overigens helemaal mee eens ben, als de vader van je kind nou iets heel erg graag wil, wat is er dan op tegen om hem daar gewoon blij mee te maken. Blijkbaar betekent dit echt heel veel voor hem. Hoe fijn is het als je met zoiets kleins de ander een goed gevoel kan geven.
Hallo?!
Wij hebben thuis ook een generatiewieg en kan niet wachten tot ik die ooit mag gebruiken. Mijn partner vind hem niet zo mooi maar zou me dat wel gunnen.
Ik vind het nog steeds een mooi idee dat alle stamhouders in dat wiegje hebben geslapen en wij bewaren het wiegje voor Mason. Ik hoop dat als ie ooit vader zou worden, zijn baby er ook in slaapt net zoals hij, zijn vader, zijn opa, zijn overgrootvader en betovergrootvader.

Bij mijn ouders thuis sliep Mason in het wiegje wat mijn vader gemaakt heeft voor mijn broers en mij. Ik heb ook al dips geroepen op dat wiegje voor als ik ooit kleinkinderen mag krijgen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 12:08:

Ik denk wel dat we tot een compromis kunnen komen. Omdat de wieg nogal groot is kan die misschien inderdaad het beste op de kinderkamer blijven staan want op de slaapkamer hebben we niet zoveel plaats. Daar zou dan een kleiner nieuw wiegje kunnen komen. Of de oude wieg komt bij mijn schoonouders te staan die regelmatig gaan oppassen als ik weer aan het werk ga. Dan wordt de wieg alsnog gebruikt en is man ook blij. Ik ben alleen een beetje zo'n type dat van nieuw houd, en niet zoveel heeft met de emotionele waarde van oude spullen :-)Nee, niet bij je schoonouders. Daarmee geef je echt aan dat je die rommel niet in huis hoeft. Vergeet niet, jij bent een zwangerosaurus. Jouw mening is gevoed door emoties die niet altijd met de realiteit te maken hebben.
O ja, zeker gebruiken zo'n familiewieg!

In mijn familie is ook zo'n wieg. Mijn moeder en mijn tante hebben er voor WOII nog in gelegen. Daarna mijn, zus, neven en nichten en ikzelf en daarna de kleinkinderen.

De wieg is inmiddels al een paar keer opnieuw bekleed en van een nieuw matrasje voorzien.

Is het nou zó erg om de wieg te gebruiken? Ze liggen er hooguit een maand of 3 in en daarna kun je alles geheel naar je Eigen smaak inrichten.
Ik zou hem ook gebruiken.

Voor je man is het belangrijk en wat maakt het uit die paar weken of maanden.

Vind het redelijk bijzonder hoor zo een oud wiegje.

Mijn eigen wiegje ligt ook op zolder te wachten op mijn kleinkinderen. Zou het jammer vinden als hij niet wordt gebruikt tegen die tijd.

Ik denk wel dat we tot een compromis kunnen komen. Omdat de wieg nogal groot is kan die misschien inderdaad het beste op de kinderkamer blijven staan want op de slaapkamer hebben we niet zoveel plaats. Daar zou dan een kleiner nieuw wiegje kunnen komen. Of de oude wieg komt bij mijn schoonouders te staan die regelmatig gaan oppassen als ik weer aan het werk ga. Dan wordt de wieg alsnog gebruikt en is man ook blij. Ik ben alleen een beetje zo'n type dat van nieuw houd, en niet zoveel heeft met de emotionele waarde van oude spullen :-)

Als opa en oma zou ik daar best een beetje gekwetst door zijn, als ik eerlijk ben. Zet je de wieg bij hen neer, dan zeg je feitelijk "leuk hoor, maar ik hoef dat spuuglelijke ding niet in mijn huis" terwijl hij voor je man en zijn ouders dusdanig emotionele waarde heeft dat ie al 100 jaar met liefde en zorg wordt bewaard. Moet je nagaan hoeveel verhuizingen en dergelijke dat zijn! Allemaal om "later" die wieg aan de eigen kinderen te kunnen geven.

Ik vind dan ook dat je je niet zo moet aanstellen en gewoon die wieg moet gebruiken. Het is het echt niet waard om je eigen man en zijn familie te gaan kwetsen en bovendien wil je echt niet dat zo'n blijde gebeurtenis als de geboorte van je kind overschaduwd wordt door gekwetste gevoelens. Vergis je niet, wat voor jou niet meer is dan "ik vind hem niet mooi" kan voor hen nog jaren na nu de relatie met jou beschadigen / bezoedelen. Je wil toch niet als de momzilla schoondochter die de kersverse opa en oma en vader kwetst bekend staan vanwege een wieg?
Am Yisrael Chai!
Toen mijn schoonmoeder de wieg voor de eerste keer van zolder haalde, heb ik echt staan huilen, zo mooi vond ik hem. En ik was misschien wat hormonaal
Hallo?!
quote:_Doortje_ schreef op 16 december 2015 @ 12:14:

Toen mijn schoonmoeder de wieg voor de eerste keer van zolder haalde, heb ik echt staan huilen, zo mooi vond ik hem. En ik was misschien wat hormonaal Same here.
quote:laverne schreef op 16 december 2015 @ 11:49:

In die van ons zaten kleine beestjes.
quote:fashionvictim schreef op 16 december 2015 @ 12:14:

[...]

Als opa en oma zou ik daar best een beetje gekwetst door zijn, als ik eerlijk ben. Zet je de wieg bij hen neer, dan zeg je feitelijk "leuk hoor, maar ik hoef dat spuuglelijke ding niet in mijn huis" terwijl hij voor je man en zijn ouders dusdanig emotionele waarde heeft dat ie al 100 jaar met liefde en zorg wordt bewaard. Moet je nagaan hoeveel verhuizingen en dergelijke dat zijn! Allemaal om "later" die wieg aan de eigen kinderen te kunnen geven.

Ik vind dan ook dat je je niet zo moet aanstellen en gewoon die wieg moet gebruiken. Het is het echt niet waard om je eigen man en zijn familie te gaan kwetsen en bovendien wil je echt niet dat zo'n blijde gebeurtenis als de geboorte van je kind overschaduwd wordt door gekwetste gevoelens. Vergis je niet, wat voor jou niet meer is dan "ik vind hem niet mooi" kan voor hen nog jaren na nu de relatie met jou beschadigen / bezoedelen. Je wil toch niet als de momzilla schoondochter die de kersverse opa en oma en vader kwetst bekend staan vanwege een wieg?Eens. Jullie kind is voor hen een nieuw familielid wat ze met Iiefde in hun midden willen verwelkomen. Het is niet zomaar een kind, het is een nieuwe generatie, het betekent zo ontzettend veel voor hen. Je wordt niet gewoon moeder, je brengt een nieuwe generatie voort. Koester dat.

Ik denk wel dat we tot een compromis kunnen komen. Omdat de wieg nogal groot is kan die misschien inderdaad het beste op de kinderkamer blijven staan want op de slaapkamer hebben we niet zoveel plaats. Daar zou dan een kleiner nieuw wiegje kunnen komen. Of de oude wieg komt bij mijn schoonouders te staan die regelmatig gaan oppassen als ik weer aan het werk ga. Dan wordt de wieg alsnog gebruikt en is man ook blij. Ik ben alleen een beetje zo'n type dat van nieuw houd, en niet zoveel heeft met de emotionele waarde van oude spullen :-)Waarom een compromis? Voor je man heeft de wieg emotionele waarde, jij vindt hem alleen maar niet mooi. Ik vind het argument van je man veel sterker.
Bij je schoonouders dumpen kan écht niet.
Hallo?!
Gebruiken natuurlijk. Voor die paar maanden maakt het toch niet uit?
Precies wat fashionvictim zegt. En dan al haar posts.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 23-12-2017 10:57
99.64% gewijzigd
Waarschijnlijk kies jij al de naam, de kleur van de babykamer, het geboortekaartje, de kinderwagen etc dus neem gewoon die wieg, niet alles hoeft naar moeders zin.

Mijn vriend heeft ook kleertjes gekocht die ik zelf niet zou kopen maar ja, het is ook zijn kind. En ik vind Woezel&Pip niks en vriend wilde graag een Woezel&pip speeltje voor de maxicosi, nou prima hoor.
Dit topic maakt me verdrietig en boos (niet op jou hoor TO). Ik had heel graag de familiewieg gebruikt voor mijn dochter. Ook zo-een met een rieten mand op een onderstel.

Maar die wieg is in gijzeling gehouden door een stel randdebielen in mijn familie. Die vonden het namelijk niet nodig (vanuit religieus en ethisch oogpunt) dat ik koos voor het bewustalleenstaand moederschap. Naar de wieg kon ik fluiten.

Op zich heeft mijn dochter in een mooie andere wieg gelegen, maar zo'n topic als dit roept toch weer irritatie op. Gelukkig maken die sneuneuzen geen onderdeel meer van mijn leven uit.
Ik verbaas me eerlijk gezegd wel een beetje over de vele reacties, niet op negatieve manier hoor. Ik dacht dat de meeste 'momzilla's' ook graag alles nieuw wilden.

Ik snap wel dat ik wat onredelijk overkom. Het ligt denk ik vooral aan mijn perfectionisme dat ik me een beetje moeilijk over een lelijke wieg heen kan zetten. Maar het is ook wel echt een beetje een apart uitziend ding, ik kan nergens een plaatje op internet vinden van iets wat er op lijkt...

Verder beslissen man en ik alles samen over de inrichting, naam, geboortekaartje etc, dus ik ben zeker niet continu mijn mening aan het doordrukken. Juist niet, ik heb eerder de neiging maar toe te geven daarom vroeg ik me ook af of ik dat in dit geval ook weer moet doen.

Ik weet niet of mijn schoonouders beledigd zouden zijn als we de wieg daar zetten. Ze hebben ons wel vaker spullen aangeboden maar zeiden er altijd bij dat we ons niet verplicht hoefden te voelen ze aan te nemen.
Ik zou het dan wel een paar weken gebruiken omdat je man het zo graag wil. Maar als het niet per se voor hem hoeft, koop gewoon wat nieuws. Wij kregen ook iets (opgedrongen) wat niet onze smaak was. Na een paar weken vond ik het ledikantje toch wat veiliger dus toen ging ie daar in. Paar foto's van kind in wieg voor opa en oma en klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven