100 jaar oude wieg

16-12-2015 11:44 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik lees al een hele poos mee op het forum maar wil nu voor het eerst zelf een topic openen.

Ik ben nu 29 weken zwanger en mijn man en ik zijn druk bezig met de kinderkamer inrichten en allerlei spulletjes aan te schaffen.

Nu heeft mijn man de wieg gekregen die al 100 jaar in zijn familie gebruikt wordt en die wil hij heel graag gebruiken voor onze baby. Maar ik vind dit eigenlijk maar niks. Het is een enorm rieten ding wat uit een groot onderstel bestaat en daarbovenop een mand met aan de zijkant opstaande kanten die een soort dakje vormen met gordijntjes die je dicht kan trekken. Ik zou zelf heel graag een moderne lichte wieg willen voor ons eerste kindje. Ik heb dit ook aan mijn man gezegd maar dan kijkt hij zo teleurgesteld en heb ik de neiging maar toe te geven. Ik ben ook niet zo goed in het 'onredelijke zwangere vrouw spelen' die haar zin wel doordrukt. Wat zouden jullie doen? Zou een 100 jaar oude wieg ook nog wel veilig zijn?
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 13:55:

Ik ben nu toch wel benieuwd wat jullie van het uiterlijk van de wieg zouden vinden. Ik kan alleen geen eigen foto toevoegen. Maar stel je zoiets voor als hieronder maar dan van dichter gevlochten lichtere kleur riet, met aan de bovenkant aan de 2 korte zijden een soort driehoekige opstaande wandjes met daartussen een gordijnroede met gordijntjes gespannen als een soort dakje erbovenop.

[img]http://www.gevondenopmarktplaats.nl/wp- ... kewieg.jpg[/img]Klinkt leuk! Je kan de hemel en bekleding bij dat soort wiegjes makkelijk vervangen door stofjes in je eigen kleur.

Onze familie-wieg is al tig keer van andere bekleding voorzien. Je kan het zo romantisch, strak of bohemian maken als jij wilt! Er heeft bij ons ook wel eens iemand het hemeltje aan de lange kant vastgezet ipv aan het hoofdeinde.
Ik vind een aantal reacties wel erg overtrokken en verwijtend naar TO. Ja, het is ook het kind van haar man. Maar het is ook háár kind. Wat partner vindt is natuurlijk even belangrijk als de mening van TO, maar nostalgisch sentiment lijkt me niet zwaarder wegen dan andere argumenten/gevoelens. En zoals TO de wieg beschrijft (gordijntjes, oud en dichtgevlochten riet) klinkt t niet veilig. Ik zou toch echt gaan voor een wieg waar beide partners zich goed bij voelen.
Ik begin me nu wel een beetje egoïstisch te voelen. Maar is het zo gek dat ik mijn baby wil laten slapen in iets waar ik me prettig bij voel? Ik word ook maar voor het eerst moeder, dus wil wel blij zijn met waar ik mijn baby in laat slapen.
Ach, het gaat enkel om een paar weken. Daarna kun je altijd nog wisselen.
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 14:24:

Ik begin me nu wel een beetje egoïstisch te voelen. Maar is het zo gek dat ik mijn baby wil laten slapen in iets waar ik me prettig bij voel? Ik word ook maar voor het eerst moeder, dus wil wel blij zijn met waar ik mijn baby in laat slapen.

Misschien een beetje maar ik vind dat een moeder die zwanger is van haar eerste kindje dat soms wel mag zijn.

je wilt het gewoon goed doen en je wilt je er fijn bij voelen en dat voel je je niet bij dit wiegje...

Ik ben best hormonaal en kan er echt wakker van liggen als het niet gaat zoals ik wil.

Als je er echt niet prettig bij voelt dan kan hij daar ook rekening mee houden.

Vind het uit jouw verhaal ook helemaal niet veilig klinken.

Kan hij het wiegje niet opknappen, wit verven en modern maken? Kan je daarna nog kijken of je er mee kan leven.

Ps.

Heeft je man geen broers of zussen die hem wel willen gebruiken? Word het toch nog doorgegeven en kan jij een nieuw wiegje kopen.
Mijn dochter heeft in de wieg geslapen waar ik, mijn opa en overgrootoma nog in hebben geslapen. Vond dat zo bijzonder! Nou is dit (vind ik) ook wel een prachtige wieg, dus nooit aan getwijfeld of we deze gingen gebruiken.

Toen kraamzorg langs kwam voor intake hebben we wel wat aan moeten passen, onder het matrasje in het karton gaten prikken en aan de zijkant het foam onder de bekleding vandaag, verder was hij na al die jaren nog veilig genoeg.
quote:Maline schreef op 16 december 2015 @ 14:21:

En zoals TO de wieg beschrijft (gordijntjes, oud en dichtgevlochten riet) klinkt t niet veilig.

Al die babies van de afgelopen 100 jaar hebben in levensgevaar verkeerd?

Gordijntjes kan ze vervangen door wen hemeltje, met riet is niks mis.
[quote]Chloe14 schreef op 16 december 2015 @ 14:51:

[...]

Misschien een beetje maar ik vind dat een moeder die zwanger is van haar eerste kindje dat soms wel mag zijn.

je wilt het gewoon goed doen en je wilt je er fijn bij voelen en dat voel je je niet bij dit wiegje...

Ik ben best hormonaal en kan er echt wakker van liggen als het niet gaat zoals ik wil.

Tjonge, ik vind dit best aanstellerig momzilla gedrag. Het gaat nu eenmaal niet altijd zoals je wilt, bij uitstek niet als moeder en partner. En dat geleuter over veiligheid is een smoes, natuurlijk is dat wiegje veilig, dat kun je laten nakijken en eventueel aanpassen.

Als je er echt niet prettig bij voelt dan kan hij daar ook rekening mee houden.

Vind het uit jouw verhaal ook helemaal niet veilig klinken.

Kan hij het wiegje niet opknappen, wit verven en modern maken? Kan je daarna nog kijken of je er mee kan leven.

Dit vind ik wél een hele goede tip!
Ik zou hem eerlijk gezegd niet te drastisch opknappen, niet zonder overleg tenminste.

Best kans dat je enorme ruzie krijgt met de schoonfamilie als je een antieke wieg met verf gaat verpesten.
Natuurlijk kunnen we de wieg laten aanpassen zodat ie veilig is. Het is voor mij ook vooral een gevoel, net als bij mijn man in dit geval.

Maar dat maakt het daarom niet makkelijker om iets te verzinnen waar we allebei blij mee zijn.
Ik vind het idee van een familiewieg wel heel mooi trouwens, dus ik zou echt kijken of je hem niet kunt gebruiken.

Kan me ook wel voorstellen dat je man het een mooie traditie vind, zo'n wieg die steeds word doorgegeven, en eigenlijk is het dan toch jammer dat jij degene moet zijn die de traditie verbreekt.

Kan me voorstellen dat dat voor je man echt niet leuk is, de baby hoort ook bij zijn familie, en dan voelt het toch een beetje als een afwijzing denk ik als je per se een nieuwe wieg wilt kopen, terwijl er dus al een wieg is die hij heel graag wil gebruiken.
Zoals ik al eerder zei hecht ik niet zoveel emotionele waarde aan oude spullen, en mijn man normaal gesproken ook niet. Ik vind het juist fijn om spullen in mijn huis te kiezen die nu goed bij ons passen en ons blij maken in plaats van een wieg te gebruiken die 100 jaar geleden is uitgekozen door iemand anders.
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 15:09:

Natuurlijk kunnen we de wieg laten aanpassen zodat ie veilig is. Het is voor mij ook vooral een gevoel, net als bij mijn man in dit geval.

Maar dat maakt het daarom niet makkelijker om iets te verzinnen waar we allebei blij mee zijn.Waarom moet je er allebei blij mee zijn. Je man iets gunnen wat hem blij maakt geen optie?
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 15:15:

Zoals ik al eerder zei hecht ik niet zoveel emotionele waarde aan oude spullen, en mijn man normaal gesproken ook niet. Ik vind het juist fijn om spullen in mijn huis te kiezen die nu goed bij ons passen en ons blij maken in plaats van een wieg te gebruiken die 100 jaar geleden is uitgekozen door iemand anders.

Ja, maar het gaat niet alleen om jou hè, je man vind het wèl belangrijk, en ik snap eigenlijk niet waarom het zo'n probleem is om in dit geval iets te doen wat hij graag wil.

Hoe zit het verder eigenlijk met de "babybeslissingen"?

Heb je het idee dat hij vaker zijn zin doordrijft, of is dit eigenlijk het enige wat echt voor hem zou zijn?

En zijn er ook dingen die echt helemaal naar jou wens zijn, en niet per se naar de zijne?

Je kunt de onderhandelingen ook gewoon wat breder trekken, en kijken hoe de balans ligt, maar in principe vind ik het wel normaal dat je af en toe puur iets voor de ander doet, niet alles hoef je allebei even leuk te vinden.
Dat is ook een optie. En ik gun het hem heus wel. Misschien voert mijn egoïsme wel even de boventoon door de 1e zwangerschap en de hormonen enzo....Misschien moet ik me maar verplaatsen naar het zwangerschap klaagtopic
Wij hebben ook een familiewieg, van mijn moeders kant van de familie. Nog niet zoveel generaties in gelegen, maar daar wordt aan gewerkt. Ik zou het echt verdrietig vinden als mijn man daar opeens tegen zou zijn (gelukkig maakt het hem niet uit). Ik vind het heel bijzonder dat ik mijn kindje daarin kan laten slapen. Sowieso is het maar voor de eerste weken/maanden. De rest van de babyuitzet kun je verder zelf bepalen. Ik zou dit je man dus gewoon gunnen.

Overigens laten we het wiegje natuurlijk wel goed nakijken en de bekleding vernieuwen. Ik denk dat je er dan qua smaak ook nog heel veel mee kan.
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 14:24:

Maar je kind gaat sowieso nog minimaal 2 jaar in een ledikant slapen, als je de wieg drie maanden gebruikt is het veel. En daarna gaat je kind in een peuterbed, in een groot bed, een tienerbed, you name it. Mijn kind van nog geen 12 is al aan zijn vierde bed bezig, joh, dus je kan nog jaaaaaaren je lol op.

Dikke kans trouwens dat de kraamhulp de eerste dag je kind al in een wipstoel, wandelwagenbak of de box laat slapen, hoe mooi je kamertje ook is ten spijt. En zelf denk je misschien ook na een dag al dat kind veel beter tussen jullie in, of in de wandelwagenbak, of in een co-sleeper of wat dan ook kan liggen.

Die wieg is vooral voor het sentiment, echt functioneel is een wieg echt niet. En juist omdat ie vooral voor het sentiment en de emotionele waarde is zou ik je man en zijn familie dit gewoon gunnen.
Am Yisrael Chai!
quote:paleviolet schreef op 16 december 2015 @ 15:08:

Ik zou hem eerlijk gezegd niet te drastisch opknappen, niet zonder overleg tenminste.

Best kans dat je enorme ruzie krijgt met de schoonfamilie als je een antieke wieg met verf gaat verpesten.Nee, ik zou een familiewieg ook niet zonder overleg gaan opknappen, dikke kans inderdaad dat je daar bonje om krijgt. Bovendien is het ook onnodig, met bekleding kan je een wieg al een heel ander uiterlijk geven.
Am Yisrael Chai!
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 15:15:

Zoals ik al eerder zei hecht ik niet zoveel emotionele waarde aan oude spullen, en mijn man normaal gesproken ook niet. Ik vind het juist fijn om spullen in mijn huis te kiezen die nu goed bij ons passen en ons blij maken in plaats van een wieg te gebruiken die 100 jaar geleden is uitgekozen door iemand anders.Daaraan kun je dus al merken dat de wieg waar je zelf als baby nog in geslapen hebt en waar jouw eigen kind ook weer in slaapt dus van een hele andere orde is dan de ouwe theepot van tante Sjaan of de servieskast van pa en ma.
Am Yisrael Chai!
Eerlijk gezegd vind ik dat je er iets buitenproportioneel groots van maakt. Dat je het ding niet mooi vindt, prima, maar daar staat tegenover dat je man het wel mooi vindt. En het argument dat dit je eerste kindje wordt en dat je dus blij wilt zijn met het wiegje, geldt natuurlijk net zo goed voor je man! Die twee dingen kan je dus tegen elkaar wegstrepen.

Aan al je andere bezwaren kan je wat doen. Je kan het wiegje veilig maken, de bekleding zelf kiezen en de zware hemel weglaten of vervangen door iets luchtigers dat je aan de achterkant weghangt.

Dàt is een compromis. Ieder een beetje zijn zin en niet jij alleen.

Ik zou dat serieus een mooi compromis vinden Waarom vraag je je man (& eventueel zijn moeder) niet om de wieg naar jouw smaak aan te passen? Vervolgens gebruik je dat liefdevol opgeknapte bedje een maand of twee waarna je jullie kindje verhuist naar een gloednieuwe ledikant.
quote:Aureel schreef op 16 december 2015 @ 15:04:

[quote]Chloe14 schreef op 16 december 2015 @ 14:51:

[...]

Tjonge, ik vind dit best aanstellerig momzilla gedrag. Het gaat nu eenmaal niet altijd zoals je wilt, bij uitstek niet als moeder en partner.

Klopt, is het ook en daar ben ik mij ook van bewust.

Het gaat ook vaak genoeg niet zo als ik wil maar ik probeerde eigenlijk meer duidelijk te maken dat ik TO haar gevoel snap en dat het misschien hormonen zijn want ik zie ook dat het egoïstisch is maar het loslaten voelt moeilijker dan normaal.
quote:Maline schreef op 16 december 2015 @ 14:21:

Ik vind een aantal reacties wel erg overtrokken en verwijtend naar TO. Ja, het is ook het kind van haar man. Maar het is ook háár kind. Wat partner vindt is natuurlijk even belangrijk als de mening van TO, maar nostalgisch sentiment lijkt me niet zwaarder wegen dan andere argumenten/gevoelens. En zoals TO de wieg beschrijft (gordijntjes, oud en dichtgevlochten riet) klinkt t niet veilig. Ik zou toch echt gaan voor een wieg waar beide partners zich goed bij voelen.Onveilig? In zulke wiegjes hebben generaties kinderen gelegen!
Tja, het is inderdaad niet voor zo'n lange tijd.

Maar eh...als de kraamzorg het kind in de wipstoel (als we die al kopen) of kinderwagenbak wil laten slapen hoeven we ons daar toch niet perse aan te houden? Dat lijkt me toch onze keus.

Ik ga er trouwens geen machtsstrijd van maken met mijn man hoor. Tot nu toe hebben we alles samen besloten en zijn we het meestal behoorlijk met elkaar eens. Dit is eigenlijk het eerste discussiepunt wat betreft de babyspullen.
Ik heb de wieg in de woonkamer gehad, en had dat wat ik zelf leuk vond in de babykamer.... Heb de familie wieg zelf opnieuw bekleed. De kinderen hebben er 3 maanden overdag in geslapen, en daarna werd het tijd voor de box.
quote:Nyntje schreef op 16 december 2015 @ 15:55:

Tja, het is inderdaad niet voor zo'n lange tijd.

Maar eh...als de kraamzorg het kind in de wipstoel (als we die al kopen) of kinderwagenbak wil laten slapen hoeven we ons daar toch niet perse aan te houden? Dat lijkt me toch onze keus.

Ik probeerde gewoon wat te relativeren voor je. Ik werd op de eerste dag na mijn bevalling wakker van het rusten en toen stond mijn slapende baby pontificaal met wipstoel en al in de box. Had de kraamhulp gedaan zodat ik niet wakker gehouden zou worden door de baby. En de dag erna stond ie met wipstoel en al in het ledikant ipv in de wieg. Zo gaat dat nu eenmaal, als de baby er eenmaal is blijft er sowieso van weinig vooraf bedachte plannen nog iets over. Want dan is zus toch handiger dan zo, wil baby toch liever dit dan dat, heb je geen zin om voor elk wissewasje naar het kamertje te strompelen dus zet je gewoon de wandelwagenbak op de bank, ligt ie net lekker in de maxicosi te slapen dus ben je als de dood hem eruit te tillen en laat je hem daar liggen, noem maar op.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven