Ik heb een kindje met het Syndroom van Down, wie nog meer?

09-10-2008 10:13 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van 7 met het Syndroom van Down, waar ik zeeeer trots op ben!!

Zijn er hier nog meer ouders van een kindje met Down? Ben benieuwd naar jullie verhalen, gewoon uit nieuwsgierigheid!
quote:kaatje30 schreef op 11 oktober 2008 @ 22:07:

Waar ik het meeste moeite mee had waren de opmerkingen van buitenstaanders. Soms had ik echt het idee of de mensen me wilden condoleren ipv feliciteren. En ook de opmerkingen van "wat zul je geschrokken zijn" en "je weet toch wel waar je aan begint". Ik antwoordde dan "nee, ik ben niet geschrokken, Floortje is een hele mooie unieke verrassing" en "ik kan hoor toch moeilijk weer terugstoppen!".

Ben ik nu heel erg als ik mij ook geen houding zou weten te geven. Wat zou jij prettige reacties hebben gevonden. Ik vind het echt moeilijk! Je zegt ook niet:"Oh wat fijn je hebt een kindje met Down!" Maar te negatief zoals jouw voorbeelden doe je (of liever gezegd zou ik) ook niet doen (hooguit denken).

Ik denk dat ik maar eerlijk zou toegeven dat ik het moeilijk en niet precies weet wat ik moet zeggen. Ook niet helemaal positief, ik weet.

(Overigens komt mijn 'interesse' hierover vanwege het kindje van mijn vriendin die ook Down heeft. Ik ga binnenkort om kraambezoek vandaar die overpeinzingen)
Panda, wat erg om je dochtertje te verliezen met 32 weken zwangerschap. Hoe gaat het nu met je?

Haagsloesje, ik kan me voorstellen dat je mij opmerking laconiek vind. Maar dat was echt het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde. Ik was zo trots dat ik weer moeder was geworden dat het me echt niet uitmaakte. Ook ben ik het met je eens dat het best ingrijpend is maar het postieve gevoel overheerst het negatieve. De toekomst is onzeker maar we weten ook waar we aan toe zijn met Floortje, ze heeft down. Op dit moment gaat het heel goed met haar en we krijgen veel hulp van het CB en het ziekenhuis.

Over de opmerkingen. Het is natuurlijk moeilijk en dat kan ik me ook voorstellen. Maar ik heb mensen echt harde dingen horen zeggen, zoals "als je het wist had je het zeker laten weghalen!".

Jouw reactie vind ik heel mooi dat je eerlijk toegeeft dat je het moeilijk vindt en niet precies weet wat je moet zeggen. Maar feliciteer je vriendin wel want dat gebeurde bij mij ook niet altijd, ze is moeder geworden. En wat ik fijn vond was de intresse in Floortje en niet "het meisje met het downsyndroom".
Bedankt voor jullie meelevende reacties, het is 1,5 jaar geleden dat mijn dochtertje overleed en inmiddels gaat het weer goed met mij; ik ben net bevallen van een gezonde zoon en daar ben ik dolgelukkig mee! Ons dochtertje blijft voor altijd ons 1e kindje.quote:randy schreef op 13 oktober 2008 @ 11:44:

Hallo,

Mijn vriendin heeft een zoontje met Down. Zij had net als Kaatje heel veel moeite met de reacties uit de omgeving. Voor hun is hun zoontje gewoon een blij vrolijk mannetje. Ze heeft nu samen met anderen een stichting opgericht, De Upside van Down, om een positiever licht op deze kinderen te laten schijnen. Misschien vind je daar wat meer ouders die net als jullie super trots zijn op hun kind(eren).Randy, heet het zoontje van jouw vriendin Lucas? Ik zag op de regionale tv-zender een programma over een vrouw (met een zoontje genaamd Lucas, dus) die een fotoboek had samengesteld over kinderen met Down. In de titel van dat boek zat ook iets met Upside - weet het niet meer precies, maar moest gelijk aan dit topic denken. Hoe dan ook, het was een prachtig boek met ontroerend mooie foto's!
[quote]HaagsLoesje schreef op 13 oktober 2008 @ 12:34:

[...]

Ik denk dat ik maar eerlijk zou toegeven dat ik het moeilijk en niet precies weet wat ik moet zeggen. Ook niet helemaal positief, ik weet.

Toch vond ik dit fijner dan dat mensen ons negeerden of voorbijliepen. En net als Kaatje schrijft, ik wilde het liefst dat ze me gewoon feliciteerden met mijn dochter, in de 1e plaats voelde ik me moeder van een dochter en pas daarna moeder van een kindje met Down..........

Daarom snap ik die houding van NOU EN ook heel erg goed, dat had ik ook hoor. Het klinkt heel raar, maar ik zat toch ondanks alles op een roze wolk, misschien wat naiëf, maar dat was echt mijn gevoel destijds!!! Ik was gewoon zooo blij met mijn meisje.

Kaatje, het lijkt wel of ik mijn eigen verhaal zit te lezen......mooi!

Met het enige verschil dat ik de Down en Up echt verslond en dat heb ik nu niet meer, ik ben er nu niet meer zo mee bezig als in het begin.

De Upside van Down ken ik ook.
[quote]Panda schreef op 14 oktober 2008 @ 22:46:

Bedankt voor jullie meelevende reacties, het is 1,5 jaar geleden dat mijn dochtertje overleed en inmiddels gaat het weer goed met mij; ik ben net bevallen van een gezonde zoon en daar ben ik dolgelukkig mee! Ons dochtertje blijft voor altijd ons 1e kindje.

Pand

[...]

Panda, heel moedig van je dat je toch meeschrijft hier. Ik ben blij te lezen dat het nu weer goed met je gaat en kunt genieten van jullie zoontje!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven