Moeder van 2 jonge kids wil graag tips

13-10-2008 13:11 56 berichten
Ik word nl op dit moment helemaal stapel dol van mijn 2 (b)engeltjes!! Onze dochter is 3,5 en onze zoon 2.

Ik weet dat het een periode is, maar het lijkt wel of ze de hele dag alleen maar stoute dingen doen. In mijn beleving moet ik ze de hele dag corrigeren. Stemverheffing, ze even stevig aan hun arm pakken of op de gang zetten lijkt ze niks te doen.

Als de een boven op zn kinderstoel staat en ik 'm er af wil halen, is de ander alweer iets aan het uitvreten dat ook niet mag.

Of zeg bijv tegen de een dat iets niet mag, gaat de ander het juist doen! ARGHHHHH!!!!

Ik word er zo moe van! Kom gewoon nergens aan toe! Ben echt blij als ze in hun bed liggen! (gelukkig gaat de oudste tussen de middag ook nog even liggen)

Ik vraag me af hoe andere moeders met jonge kids dat doen. Hoe doen jullie dat als allebei de kids stout zijn en je het gevoel hebt ze de hele dag moet corrigeren? Hebben jullie tips om wat makkelijker deze periode door te komen?
anoniem_317 wijzigde dit bericht op 13-10-2008 13:45
Reden: ik was niet duidelijk met mijn vraag vandaar deze aanp[assing
% gewijzigd
quote:zomerkind schreef op 13 oktober 2008 @ 13:53:

Op het moment dat ik het gevoel krijg dat ze de héle ganse dag niks anders doen dan stout zijn gooi ik het roer radicaal om en ga ik iets héél anders verzinnen. Bij voorkeur iets waar ik zélf ook blij van word. Zo draai je de negatieve stemming weer om naar een positieve.Das wel een hele goeie idd! Wat ga je dan doen bijv? Gewoon iets heel anders in de zin van: spontaan het bos in of naar Ballorig of iets anders?
hi Mique!

En als je nu eens bewust een moment inbouwt dat ze gecontroleerd samen mogen boeven. Dus dat het lijkt alsof ze aan het boeven zijn maar wel precies zoals jij wilt. Bijv je zet ze allebei met een teiltje water in de badkamer en spetteren maar, en vooral zeggen oooh wat zijn jullie aan het boeven. Of je zet ze aan tafel en ze mogen lekker kliederen met klei, viltstiften, reclamekrantjes knippen etc, en ook op de grond gooien(waar je dan al wat neergelegd hebt aan kranten, die je zo wegtrekt). Vooral benadrukken dat ze dan lekker mogen boeven en dat ze dan weer even wat moeten doen wat mama wil. Bij R werkt dat wel.
quote:Maricke schreef op 13 oktober 2008 @ 13:55:

[...]

Wat een fijne jij-bak zeg...

Waar gáát dit over??

Ik geef gewoon aan dat het antwoord wat jij geeft niet echt on topic is, daar heeft de TO niks aan. Ze vraagt niet naar tips om 4 dagen te gaan werken, maar om het leuk te houden met haar kindjes.
Ja, Kiek, dat heb ik vanochtend gedaan met scheerschuim. De boel zat helemaal onder maar ze hadden een enorme lol! Dat is wel heel leuk om te zien.

Waar het mij ook omging is het gevoel dat ik vanochtend heel sterk had, van: 'ik doe de hele dag leuke dingen met jullie, doe van alles om het jullie naar de zin te maken, maar het enige dat jullie doen, is lopen etteren'.

Ik was het echt zó zat!

We gaan zo trouwens even het bos in, lekker de hond mee, dus kunnen ze nog even buiten rausen (?) voordat het over een paar dagen weer gaat regenen.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we 3 meiden, de oudste is 3,5 en de jongste 2 worden in januari 2 jaar. Meestal als ze erg stout/vervelend/jengelig zijn ga ik even met ze wandelen of naar het bos of speeltuin of ik laat ze bijvoorbeeld even kleuren aan tafel, worden ze weer wat rustiger of ik geef aan wat ze zouden kunnen gaan doen, bijvoorbeeld duplo-en of met de trein spelen etc. Maar gelukkig kunnen ze ook vaak goed samen spelen. Als "straf" gaat de oudste een paar minuten op de mat bij de voordeur en de jongste 2 (die snappen dat nog niet) houd ik meestal even apart van de anderen als ze vervelend doen. Aan het einde van de dag (rond 17 uur) of als we allebei uit het werk komen dan kijken ze even sesamstraat. Tussen de middag kijkt de oudste ook tv, haar zusjes liggen dan op bed. Succes!
quote:maroon5 schreef op 13 oktober 2008 @ 13:59:

[...]

Waar gáát dit over??

Minderwaardigheidscopmplex ofzo?
Op het moment dat ze alleen nog maar 'stout' doen moet je idd het roer omgooien.

Onze kleine man (3,5) heeft dit ook heel erg. Dan is het vanaf dat zn ogen open gaan tot hij weer slaapt. Alles is verkeerd. Een drama kan het zijn. Boos, gooien met alles, niet eten, schreeuwen, huilen ....

Als hij echt stout is gaat hij zeker in de hoek maar we proberen de aandacht te vestigen op iets positiefs, meestal iets 'verdienen' !

We merkten dat hij de sommige dingen te vanzelfsprekend vond (Bijvoorbeeld wat lekkers of een extra verhaaltje savonds, opblijven een spelletje op de pc doen) Dus deze dingen hebben we verandert in beloning. Dus als hij goed luistert tijdens het boodschappen doen, mag hij een toetje uitzoeken. Of als hij zn speelgoed netjes opruimt, doen we samen een spelletje. Als hij een dag/middag heel lief is geweest dan benoemen we dit extra en lezen dan savonds een extra verhaaltje voor.Hij begrijpt vaak heel goed dat hij zo zelf bepaalt hoe de dag verloopt. Hij krijgt de keuze en vind dat heel prettig. Hij lijkt minder het gevoel te hebben dat ie vanalles moet.
Hier werkt Ritme, duidelijkheid en consecuent zijn heel erg goed. Zaten voor straf soms wel eens op de trap maar die hoeven we nu eigenlijk nooit meer te gebruiken. Ze spelen nu heel erg gezellig met elkaar en hebben eigenlijk nooit echt ruzie. Inmiddels met ik 37 weken zwanger van ons derde kindje, ben benieuwd hoe het dan zal lopen.
Pffff heeeeel herkenbaar !!!! Hier helpt het als ik wat verzin om te doen, samen met de bal spelen oid. Dus als ik ook meespeel. Als ik ze zelf laat gaan dan is het 5 minuten leuk spelen en dan ruzie. Jongste kan ik nog niet echt straffen maar doe dat voor de vorm, om oudste het idee te geven dat zij niet alleen op haar kop krijgt.

Vandaag was de jongste om half 10 al moe, zodat ik ze om de beurt had. Dan loopt de dag zoveel relaxter, en heb ik ook echt het idee dat ik quality time met de kids heb gehad!

Ik lees mee voor tips!
quote:Maricke schreef op 13 oktober 2008 @ 13:19:

Fijn hé thuis zijn met de kids de hele dag!

Hoe ik dat doe: 4 dagen werken. Kom je heerlijk tot jezelf.

Sommige kiezen ervoor er voor hun kinderen te zijn. EN niet makkelijk te dumpen zodat je ze 's-avonds alleen maar eten hoeft te geven.

En ja het is niet altijd makkelijk om op te voeden maar uiteindelijk hebben wij voor de kinderen gekozen en zij niet voor ons.

Mique: Ik heb dat soms ook. Maar probeer in je achterhoofd te houden dat het een fase is. En met dit weer lekker veel naar een speeltuin gaan waar ze lekker hun energie kwijt kunnen.
[quote]maxem schreef op 13 oktober 2008 @ 16:00:

[...]

Sommige kiezen ervoor er voor hun kinderen te zijn. EN niet makkelijk te dumpen zodat je ze 's-avonds alleen maar eten hoeft te geven.

En ja het is niet altijd makkelijk om op te voeden maar uiteindelijk hebben wij voor de kinderen gekozen en zij niet voor ons.

AMEN
Ik dacht er nog aan. Kan je de oudste uitleggen waarom je zijn gedrach vervelend vind.
quote:Maricke schreef op 13 oktober 2008 @ 14:35:

[...]

Minderwaardigheidscopmplex ofzo?Ik ben serieus benieuwd waar ik dit soort reacties aan verdien, en of jij er op een of andere manier voldoening uithaalt.
@Mique, sorry voor de topic vervuiling!
Dank voor jullie reacties!

Vanmiddag ook zoiets: gaan we naar het bos (vanochtend ook al een uur buiten geweest), neem ik lekker knijpfruitjes mee en drinkpakjes. Soort picknickidee.

De oudste wil dr knijpfruitje, prima. De jongste wil 'm ook. Alleen hem wil ik helpen omdat ie altijd alles er uit knijpt voordat hij het in zn mond heeft. Dus ik zeg nog: 'nee, mama gaat je even helpen'. Grijpt ie met zn handen tóch het pakje en FLETS!!! alles over zn jas en mijn handen. GRRRRR!!!! Staan we dan in het bos (zonder doekjes oid). Dat heb ik dus de hele dag, dat soort dingen, word er echt gestoord van! (ja, later kan ik er vast om lachen)

Dit is eigenlijk niet iets dat ie heel stout is ofzo, maar gewoon niet luisteren. Zwaar irritant!
www.positiefopvoeden.nl

www.loes.nl/
hi mique,

wat ik ook veel doe met R is hem belonen. Als je : "goed luistert, goed meeloopt, goed opruimt, geen grote mond hebt, lief bent voor je zusje, etc etc" dan mag je een koekje, lollie, spelletje doen met mama, zeggen wat we gaan doen, toetje uitzoeken, koekje uitzoeken in de winkel, centjes geven in de winkel etc. Helpt hier heel goed. En hem eraan herinneren als het boeven weer begint. Niet straffen, alleen net even zo hard zeggen dat ie het wel hoort "oh nou jammer, ik dacht dat we een afspraakje hadden samen, maar als jij niet kan luisteren, helpen etc etc, dan gaat het niet door" Vooral niet straffen, want dat werkt hier soms averechts en kan ik echt dagen hebben dat we in een neerwaartse spiraal terecht komen.

En wat ook helpt : soms bedenken dat er nog heel wat meer moeders op dat moment strijd met hun kroost hebben.

En als het mij soms echt te gortig wordt. Dan loop ik soms even naar boven, even alleen. Even tot tien tellen.
quote:Maricke schreef op 13 oktober 2008 @ 13:19:

Fijn hé thuis zijn met de kids de hele dag!

Hoe ik dat doe: 4 dagen werken. Kom je heerlijk tot jezelf.Nou zeg wat is dit een denigrerende, sarcastische opmerking. Laat iedereen lekker in zijn waarde. Ieder zijn keuze. Als dit bij jou werkt, prima.
Op zich klinkt dat wel goed, maar op de een of andere manier klinkt dat zo als omkopen (is het natuurlijk ook, een soort van) en ik had mezelf altijd voorgenomen dat ik dat niet wilde doen.

Maar mss moet ik het gewoon eens proberen, wie weet werkt dat voor P ook wel heel goed.

S snapt dat denk ik nog niet, die luistert soms niet eens als ik zijn naam zeg.

Die lijkt af en toe zo geïnteresseerd in alles om zich heen dat ie mij niet lijkt te horen (ook al wil ik hem iets leuks vertellen/vragen etc).

Kip, ik zal eens kijken naar die links.

Ben op dit moment wel bezig in het boek 'mars en venus krijgen een kind' en de dingen die daar in staan, klinken ook wel goed.
hoi mique,

snap wel dat je denkt dat het omkopen is. Maar zoals iemand anders hierboven ook al schreef, sommige dingen zijn al zo gewoon voor ze, dat het niet eens verkeerd is om die als beloning te geven. Een snoepje bijvoorbeeld. niet goed geluisterd, niet goed gegeten, pecht maar geen snoepje. Ik hoef dat nu niet eens meer te zeggen, hij weet het gewoon nu. Het voorkomt wel dat je de hele dag aan het strijden bent en bij jezelf denkt jemig, kan het ook nog eens gezellig vandaag, doe alles voor je.

ik probeer er ook heel erg op te letten dat ik hem ook beloon als hij gewoon heel lief is uitzichzelf. Dus als hij al een uur lief aan het spelen is, dan zeg ik dat ook. Zolangzamerhand, leert hij nu zelf al het verschil, tussen de situaties en hoe mama dan is.
Als ik het zo lees, doe ik het ook wel, maar eigenlijk alleen met het eten. (toetjeverhaal)

Maar ik heb eigenlijk zoiets van: ze moeten ook dingen doen zonder dat ze daarvoor iets in de plaats krijgen, dus daarom gaat het een beetje tegen mijn gevoel in om ze iets te geven in ruil voor iets doen.

Maar goed, tis weer een nieuwe dag, dis nieuwe ronde, haha!
[quote]kikkie1 schreef op 13 oktober 2008 @ 20:47:

hi mique,

wat ik ook veel doe met R is hem belonen. Als je : "goed luistert, goed meeloopt, goed opruimt, geen grote mond hebt, lief bent voor je zusje, etc etc" dan mag je een koekje, lollie, spelletje doen met mama, zeggen wat we gaan doen, toetje uitzoeken, koekje uitzoeken in de winkel, centjes geven in de winkel etc. [quote]

Dat heet gewoon chantage!
quote:maxem schreef op 13 oktober 2008 @ 16:00:

[...]

Sommige kiezen ervoor er voor hun kinderen te zijn. EN niet makkelijk te dumpen zodat je ze 's-avonds alleen maar eten hoeft te geven.Ga dan ook niet zeiken hoe je de dag moet doorkomen want daar kies je dan ook voor.
quote:Maricke schreef op 14 oktober 2008 @ 11:00:

[...]

Ga dan ook niet zeiken hoe je de dag moet doorkomen want daar kies je dan ook voor.ze zeikt niet ze vraagt tips. En jij hebt het zeker heel druk op je werk.
quote:Maricke schreef op 14 oktober 2008 @ 10:59:

[quote]kikkie1 schreef op 13 oktober 2008 @ 20:47:

hi mique,

wat ik ook veel doe met R is hem belonen. Als je : "goed luistert, goed meeloopt, goed opruimt, geen grote mond hebt, lief bent voor je zusje, etc etc" dan mag je een koekje, lollie, spelletje doen met mama, zeggen wat we gaan doen, toetje uitzoeken, koekje uitzoeken in de winkel, centjes geven in de winkel etc. [quote]

Dat heet gewoon chantage!precies werkt uitstekend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven