Geld & Recht alle pijlers

Bedrag daggast bruiloftsweekend

09-09-2025 20:38 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al: welk bedrag geef je cadeau als je te gast bent op een meerdaagse bruiloft?

Context: over een paar weken gaat een middelbare schoolvriendin van mij trouwen. Met een uitgebreid feest: een borrel op de avond voor de huwelijksdag, de huwelijksdag zelf en de dag daarna nog een afsluitende brunch. Daar kan ik vanwege werk niet bij zijn, maar bij de borrel en uiteraard de huwelijksdag zelf ben ik wel.

Welk bedrag zouden jullie dan geven? En zouden de kosten die je gemaakt hebt voor het vrijgezellenfeest, en voor de twee overnachtingen die je geboekt hebt om overal bij te kunnen zijn, daarin nog een rol spelen?
De overnachtingen zouden los moeten staan van de gift, maar ik vind het zelf nogal uitmaken of je geen zin hebt om van Delfzijl naar Groningen te rijden, of dat het om Turijn gaat.
Voor de rest: wat je kunt en wilt missen, net zoals altijd in dit soort topics. Ik vind 100 euro altijd wel leuk.
Si abra la puerta hay lobos.
Wat je geeft moet losstaan van de invulling van de dag(en) dat is hun keus en het is geen toegangsprijs wat je betaald.
En ja als je ook al twee overnachtingen en een vrijgezellenfeest hebt gehad zou ik 50€ genoeg vinden.
Goed punt! De locatie van het feest en mijn woonplaats liggen wel echt een eind uit elkaar, laten we zeggen de afstand Groningen-Nijmegen. Dat vind ik niet relaxed om na een dag feest in de nacht nog te moeten rijden.
Afhankelijk van de band met de vriendin zou ik zelf gaan voor 50 à 75 euro.

Zij beslist om er een meerdaags evenement van te maken.
Daar zou ik mijn cadeau niet voor verhogen.

Ik weet trouwens zelf niet of ik naar de borrel zou gaan.
Waarschijnlijk duik ik op op de dag van het eigenlijke feest en blijf eventueel 1 nacht slapen.
2 nachten voor "maar" een vriendin vind ik toch echt veel.
wissewis wijzigde dit bericht op 09-09-2025 20:55
37.79% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik weet niet wat je missen kunt
Maar ik denk dat ik 100 euro zou doen
"Een middelbare schoolvriendin" klinkt niet alsof jullie beste vriendinnen zijn. 50€ zou ik geven.

Ik vind het erg vreemd om een bruiloft over drie dagen uit te smeren, je vraagt nogal wat van je gasten.
Bedankt voor alle input tot nu toe, dat helpt mijn denken verder!

En ze is echt een heel goede vriendin. Niet mijn beste vriendin, maar wel iemand met wie ik ver terugga en ook in het heden veel deel. Omdat we niet bij elkaar in de buurt wonen en een vrij verschillend ritme hebben qua werk en familieleven zien we elkaar niet zoveel. Maar er is veel en fijn contact en dat is al zo sinds we elkaar hebben leren kennen.
Of ik moet overnachten maakt geen verschil. Ik zou echter niet voor iedereen een heel weekend in touw willen zijn, dat vind ik al best een opgave.
Qua omvang van je cadeau wat je normaal gesproken doet voor een vriendin.
Bij een heel goede vriendin zou ik €100 geven.

En off topic: wat is dat toch de laatste tijd met die bijzondere bruiloften. Is het niet in Verweggistan waarvan wordt verwacht dat je als gast zelf de reis en alles mag betalen én verlofdagen moet opnemen, is het wel een bruiloft in Nederland waar je het hele weekend (+ 2 nachten) wordt verwacht.
Het is inderdaad veel, maar het bruidspaar vindt het geweldig en het is hun feest. En ik kijk er ook naar uit, er komen veel leuke mensen die ik ook al lang ken!

Maar mijn vriend gaat om deze reden bijvoorbeeld niet mee. Hij heeft co-ouderschap en het is zijn weekend. Omdat wij beiden vinden dat dat voorgaat op nagenoeg alles is dit de consequentie. Had het hele feest 1 dag geduurd dan was het mogelijk een ander verhaal geweest.
Mousse28 schreef:
09-09-2025 21:54
Bij een heel goede vriendin zou ik €100 geven.

En off topic: wat is dat toch de laatste tijd met die bijzondere bruiloften. Is het niet in Verweggistan waarvan wordt verwacht dat je als gast zelf de reis en alles mag betalen én verlofdagen moet opnemen, is het wel een bruiloft in Nederland waar je het hele weekend (+ 2 nachten) wordt verwacht.
Dit is toch vrijwillig? Ik lees nergens dat wordt verwacht dat je overal bij bent. TO doet dat ook niet. Als je het leuk vindt, kom je het hele feest, of anders een deel.
50 euro zou mi prima zijn. 100 euro is voor mij echt een extreem bedrag, dat ik zou geven aan mijn beste vriendin of jubileum van ouders ofzo.

Edit; de kosten voor overnachting zouden voor mij dan weer geen rol spelen, daar kies je zelf voor.
Wat is dat toch met bruiloften. Kosten voor een weekend vrijgezellen feest, meerdaagse trouwdag, en dan nog kosten voor kleding en cadeau. Vrije dagen opnemen, vervoer regelen.

Je zadelt een gast op met al gauw duizend aan kosten (ook partner in het nieuw).
En over 10 jaar volgt de scheiding.

Laatst ook een uitnodiging gehad. Mét overnachting, maar de kinderen waren niet welkom. Alle oppas opties waren ook uitgenodigd, die vielen dus weg.
We konden daarom niet gaan, niet ons probleem 🤷🏼‍♀️
La_Galette schreef:
10-09-2025 07:30
50 euro zou mi prima zijn. 100 euro is voor mij echt een extreem bedrag, dat ik zou geven aan mijn beste vriendin of jubileum van ouders ofzo.

Edit; de kosten voor overnachting zouden voor mij dan weer geen rol spelen, daar kies je zelf voor.
Ik denk dat iedereen een ander idee heeft van wat passend is. Ik vind 100 euro niet extreem, ik geef het graag en kan het missen. Ik vind 1000 euro dan wel weer veel.
Ik zou denk ik 50 euro geven maar dat doe ik ook al zeker 20 jaar dus misschien is in deze tijd 100 wel een beter of gepaster bedrag. Op onze eigen trouwdag in 2011 waren bedragen van 50 zeer uitzonderlijk dus nog meer geven voelt voor mij dan alsof ik heel extreem doe, maar dat was het toen waarschijnlijk ook niet.
Rabarbara schreef:
10-09-2025 07:42
Ik denk dat iedereen een ander idee heeft van wat passend is. Ik vind 100 euro niet extreem, ik geef het graag en kan het missen. Ik vind 1000 euro dan wel weer veel.
Tuurlijk, dat is zo alleen lijkt hier de norm vaak 100 euro te zijn. Dat is in mijn omgeving niet gebruikelijk, ondanks dat het allemaal stellen zijn die dat prima kunnen missen ;-)

Een hoog 'kijk mij eens' gehalte, uitzonderingen daar gelaten.
La_Galette schreef:
10-09-2025 07:58
Tuurlijk, dat is zo alleen lijkt hier de norm vaak 100 euro te zijn. Dat is in mijn omgeving niet gebruikelijk, ondanks dat het allemaal stellen zijn die dat prima kunnen missen ;-)

Nu zie of weet je dat natuurlijk niet direct van elkaar maar dat gevoel zou ik zelf ook wel een beetje hebben.
La_Galette schreef:
Hier is 100 euro wel de norm,
50 pp bij grotere feesten, als mensen 50 worden ofzo

Nu hebben we niet veel bruiloften meer (ja 2e, 3e huwelijken) :)
Wel veel Jubilea-feesten. Vaak gaat dat niet met enveloppen met inhoud, maar dan plannen we een weekendje-weg/festival oid, waarbij de jubilaris wordt meegenomen
Bij ons is wel gebruikelijk daggast: 100 euro, feestavond: 50 euro en enkel receptie of borrel 25 euro. Ik ben gelukkig nog nooit uitgenodigd op bruiloften in Toscane of meerdaagse feesten in Nederland. Waarom zo uitgebreid, je zadelt je gasten met heel wat op. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.....
Ik ben vast enorm uitzonderlijk maar ik vind het voor goede vrienden veel leuker om echt een cadeau uit te zoeken dat bij hen past. Dat mag best wat kosten maar ligt dan meer aan wat goed past dan hoeveel het kost (met grenzen natuurlijk maar ik vind dan niet dat het per se aan een bepaald bedrag moet komen terwijl iets anders veel beter past bijvoorbeeld).
Hier is 100 euro niet de norm, eerder 50. 100 zou ik erg veel vinden. Ook om te krijgen trouwens.

En nee, je cadeau is geen betaling voor de kosten van de bruiloft maar een cadeau voor het huwelijk.
Of ze het nou luxe of eenvoudig houden, dat moet niet uitmaken in de grootte van het cadeau dat jij wil geven.

In een ander topic heb ik eens geschreven: Als ze het eenvoudig houden, geef je toch ook niet opeens maar de helft van de waarde. Dus bij een luxere bruiloft hoef je geen extra groot cadeau te geven dan je normaal zou doen.
toulouse_74 schreef:
10-09-2025 08:36
Hier is 100 euro niet de norm, eerder 50. 100 zou ik erg veel vinden. Ook om te krijgen trouwens.

En nee, je cadeau is geen betaling voor de kosten van de bruiloft maar een cadeau voor het huwelijk.
Of ze het nou luxe of eenvoudig houden, dat moet niet uitmaken in de grootte van het cadeau dat jij wil geven.

In een ander topic heb ik eens geschreven: Als ze het eenvoudig houden, geef je toch ook niet opeens maar de helft van de waarde. Dus bij een luxere bruiloft hoef je geen extra groot cadeau te geven dan je normaal zou doen.
Dit uiteraard.
Ik vind 50 euro voldoende voor iemand waarmee ik een goede band heb. Als het bijvoorbeeld een collega zou zijn en ik ga alleen naar de receptie of even naar het feest, dan zou het eerder 10 euro zijn. Als er een echt cadeau gevraagd zou worden, ben ik bereid zijn meer te geven, maar de meeste mensen hebben alles al als ze gaan trouwen, dus dan max 50 euro.

Het staat bij mij idd wel los van hoe luxe het is. Het staat niet los van de band. En die is meestal ook de basis voor al of niet daggast zijn, dus het bedrag is sluit ook wel aan bij hoe lang ik er ben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
La_Galette schreef:

"Kijk mij eens"? Dat snap ik niet. Ik stop het gewoon in een envelop, ik roep het niet als ik de zaal binnenkom.
Wel grappig overigens dat ik van huis uit gewend ben dat een cadeau geven toch wel een financieel offer is omdat je iemand lief vindt en iets wil geven en dat forummers van wie ik altijd tussen de regels doorlees dat ze veel meer te besteden hadden/hebben het al snel teveel geld vinden.
Geen idee wat dat zegt overigens. En of het belangrijk is. Uiteindelijk is je aanwezigheid hopelijk het grootste geschenk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven