Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:feow schreef op 21 december 2015 @ 11:04:

Baby's niezen in hun slaap. Mijn zoon van elf ook. Ik niet. En ik snurk ook niet, wat anderen die wel wakker zijn ook zeggen.

Er is een experiment geweest met een baby die elke keer als er een konijn kwam aan het schrikken gemaakt werd met een harde toeter. Na enkele keren ging die baby al brullen zodra er een konijn in beeld kwam. Ik vraag me af hoe het met de volwassen (of bejaarde) niet-meer-baby verder gegaan is.

Dat is het verhaal van conditionering, bekendste voorbeeld hiervan is Pavlov met zijn kwijlende hond:

Elke keer Pavlov zijn hond te eten gaf, ging de hond kwijlen. Pavlov begon met steeds als hij de hond eten gaf, met een belletje te rinkelen. Na een tijdje begon de hond al te kwijlen wanneer hij enkel het belletje hoorde.

Op deze manier kan je alles en iedereen conditioneren (bijvoorbeeld je kat leren komen wanneer je fluit).

Ik vind het wel zielig dat ze dit met zo'n jong kind hebben gedaan! Goed om het kind een levenslang trauma te bezorgen inderdaad!
quote:femke09 schreef op 21 december 2015 @ 10:25:

Als je met een lepeltje op de bodem van een kopje met koffie tikt, waarom wordt dat geluid dan steeds hoger?

Naarmate je meer koffie opdrinkt bedoel je? Of naarmate de koffie afkoelt?

Beiden valt uit te leggen met geluidsgolven . Leuk en gerelateerd: Het veranderende geluid van een aankomende, voorbijzoevende en wegrijdende ambulance!

Baby's niezen in hun slaap. Mijn zoon van elf ook. Ik niet. En ik snurk ook niet, wat anderen die wel wakker zijn ook zeggen.

Er is een experiment geweest met een baby die elke keer als er een konijn kwam aan het schrikken gemaakt werd met een harde toeter. Na enkele keren ging die baby al brullen zodra er een konijn in beeld kwam. Ik vraag me af hoe het met de volwassen (of bejaarde) niet-meer-baby verder gegaan is.Is volgens mij wel te vinden als je 'little Albert' googled .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
quote:tien_voor_tien schreef op 21 december 2015 @ 11:18:

[...]

Dat is het verhaal van conditionering, bekendste voorbeeld hiervan is Pavlov met zijn kwijlende hond:

Elke keer Pavlov zijn hond te eten gaf, ging de hond kwijlen. Pavlov begon met steeds als hij de hond eten gaf, met een belletje te rinkelen. Na een tijdje begon de hond al te kwijlen wanneer hij enkel het belletje hoorde.

Op deze manier kan je alles en iedereen conditioneren (bijvoorbeeld je kat leren komen wanneer je fluit).

Ik vind het wel zielig dat ze dit met zo'n jong kind hebben gedaan! Goed om het kind een levenslang trauma te bezorgen inderdaad!

Ze hebben ook kinderen laten sterven in naam van de wetenschap door ze liefde te ontzeggen. Baby's werden alleen opgepakt als ze gevoed moesten worden en dan werd er contactloos een fles gegeven... gelukkig bestaat er nu zoiets als ethiek en een etische commissie en zal dit iig in de westerse wereld niet meer voorkomen.

Er zijn ook een hoop nare dingen met dieren gedaan in het verleden...
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
quote:Kia-Ora schreef op 21 december 2015 @ 11:35:

[...]

Is volgens mij wel te vinden als je 'little Albert' googled .

Gevonden.

Sadly, the team also discovered that Douglas died at age 6 of acquired hydrocephalus, and was unable to determine if Douglas' fear of furry objects persisted after he left Hopkins.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:feow schreef op 21 december 2015 @ 11:45:

[...]

Gevonden.

Sadly, the team also discovered that Douglas died at age 6 of acquired hydrocephalus, and was unable to determine if Douglas' fear of furry objects persisted after he left Hopkins.Ja, dat was het ik wist dat er nog iets bijzonders met hem was. Maar te lui om zelf te gaan zoeken .
quote:Kia-Ora schreef op 21 december 2015 @ 11:39:

[...]

Ze hebben ook kinderen laten sterven in naam van de wetenschap door ze liefde te ontzeggen. Baby's werden alleen opgepakt als ze gevoed moesten worden en dan werd er contactloos een fles gegeven... gelukkig bestaat er nu zoiets als ethiek en een etische commissie en zal dit iig in de westerse wereld niet meer voorkomen.

Er zijn ook een hoop nare dingen met dieren gedaan in het verleden...Ja, weet ik! Er is zo'n experiment met aapjes en een 'ijzeren moeder'. Erg zielig inderdaad! Ik ben een groot voorstander van wetenschap, maar bij sommige experimenten stel ik mezelf toch vragen...
quote:Enora schreef op 21 december 2015 @ 11:26:

[...]

Beiden valt uit te leggen met geluidsgolven . Leuk en gerelateerd: Het veranderende geluid van een aankomende, voorbijzoevende en wegrijdende ambulance!

Dopler!?

Echt zielig die experimenten inderdaad! Hoe halen sommige mensen het in hun hoofd (om het nog uit te voeren ook!)
quote:ikbenleaf schreef op 21 december 2015 @ 12:40:

[...]

Dopler!?

Het Doppler effect inderdaad . En wat betreft de klank van het lepeltje; dat heeft in de voorbeelden hierboven te maken met de temperatuur en/of de hoeveelheid van het medium waar het geluid doorheen moet. De koffie dus ^^ .

Er is een experiment geweest met een baby die elke keer als er een konijn kwam aan het schrikken gemaakt werd met een harde toeter. Na enkele keren ging die baby al brullen zodra er een konijn in beeld kwam. Ik vraag me af hoe het met de volwassen (of bejaarde) niet-meer-baby verder gegaan is.Pavlov toch?
O heb er weer een.

Als je af wilt vallen, verminder je het aantal calorieën diat je eet. Doe je dit langere tijd, dan stopt dat proces vaak omdat je lijf eraan gewend raakt. Waarom werkt dat niet andersom? Dat je bijv maximaal vijf kilo aankomt en dat het dan stopt omdat je lijf gewend raakt aan die extra calorieën? Zou het zoveel leuker maken!
quote:femke09 schreef op 21 december 2015 @ 10:25:

Als je met een lepeltje op de bodem van een kopje met koffie tikt, waarom wordt dat geluid dan steeds hoger?

Jaaaaa die wilde ik er ook stellen

Volgens mij heeft en iets met kleine luchtbelletjes te maken die langzaam verdwijnen uit het kopje
quote:Enora schreef op 21 december 2015 @ 11:26:

[...]

Beiden valt uit te leggen met geluidsgolven . Leuk en gerelateerd: Het veranderende geluid van een aankomende, voorbijzoevende en wegrijdende ambulance!Nee, als je roert en dan wanneer je stopt met roeren op de bodem blijft tikken
quote:Kia-Ora schreef op 21 december 2015 @ 11:35:

[...]

Is volgens mij wel te vinden als je 'little Albert' googled .Niet te verwarren met prins albert (piercing) he
quote:Corona67 schreef op 21 december 2015 @ 13:26:

[...]

Jaaaaa die wilde ik er ook stellen

Volgens mij heeft en iets met kleine luchtbelletjes te maken die langzaam verdwijnen uit het kopjeZoiets denk ik ook ja. Het is binnen een paar tellen, dus kan niks met temperatuur te maken hebben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 21 december 2015 @ 13:41:

[...]

Zoiets denk ik ook ja. Het is binnen een paar tellen, dus kan niks met temperatuur te maken hebben. Dat denk ik ook ja.
(Het halve Viva forum zit straks geconcentreerd in z'n kopje koffie te tikken )
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:apiejapie schreef op 21 december 2015 @ 13:15:

O heb er weer een.

Als je af wilt vallen, verminder je het aantal calorieën diat je eet. Doe je dit langere tijd, dan stopt dat proces vaak omdat je lijf eraan gewend raakt. Waarom werkt dat niet andersom? Dat je bijv maximaal vijf kilo aankomt en dat het dan stopt omdat je lijf gewend raakt aan die extra calorieën? Zou het zoveel leuker maken!

Ach, ik zeg altijd maar: meer eten, want hoe meer je eet, hoe harder je lichaam moet werken om het te verwerken, dus hoe meer calorieën je verbrandt

Leg mij eens uit: vorige week elke dag een (flink) stuk slagroomtaart gegeten (verder normaal gegeten), aan het einde van die week was ik een kilo afgevallen (dat 'meer verbranden als je meer eet' is overigens een grapje van me, maar hoe zit het dan?)
quote:streepjessokken schreef op 21 december 2015 @ 13:44:

(Het halve Viva forum zit straks geconcentreerd in z'n kopje koffie te tikken )
[quote]femke09 schreef op 21 december 2015 @ 13:48:

[...]

quote:femke09 schreef op 21 december 2015 @ 13:47:

[...]

Ach, ik zeg altijd maar: meer eten, want hoe meer je eet, hoe harder je lichaam moet werken om het te verwerken, dus hoe meer calorieën je verbrandt

Leg mij eens uit: vorige week elke dag een (flink) stuk slagroomtaart gegeten (verder normaal gegeten), aan het einde van die week was ik een kilo afgevallen (dat 'meer verbranden als je meer eet' is overigens een grapje van me, maar hoe zit het dan?)

Misschien heb je meer seks gehad,vorige week.

Dat kost veel energie,en daar val je dan van af
quote:cijfernerd schreef op 21 december 2015 @ 13:51:

[...]

Misschien heb je meer seks gehad,vorige week.

Dat kost veel energie,en daar val je dan van af Dan ga ik vanaf deze week op seksdieet!
quote:apiejapie schreef op 21 december 2015 @ 13:15:

O heb er weer een.

Als je af wilt vallen, verminder je het aantal calorieën diat je eet. Doe je dit langere tijd, dan stopt dat proces vaak omdat je lijf eraan gewend raakt. Waarom werkt dat niet andersom? Dat je bijv maximaal vijf kilo aankomt en dat het dan stopt omdat je lijf gewend raakt aan die extra calorieën? Zou het zoveel leuker maken! Dat doet het wel :P . In beide gevallen is er weer een balans tussen wat je verbrand (dat is nmlk afhankelijk van je gewicht) en hoeveel je binnenkrijgt. Ff heel theoretisch: Stel iemand van 60kg verbrand 300kcal met 6km hardlopen, dan verbrand ze die 300 op basis van het verplaatsen van 60kg. Als iemand van 120kg 6km hardloopt, moet diegene 120kg verplaatsen en verbrand dus 2x zo veel. Maar waarom is diegene 120kg? Juist, vaak omdat ie ook twee keer zo veel eet als die van 60kg. Dus het stabiliseert beide kanten op.
quote:apiejapie schreef op 21 december 2015 @ 13:54:

[...]

Dan ga ik vanaf deze week op seksdieet!

Er zijn natuurlijk standjes die veel energie kosten, en sommige bijna helemaal niks. .

Wel even de calculator op het nachtkastje leggen.
quote:streepjessokken schreef op 21 december 2015 @ 13:44:

(Het halve Viva forum zit straks geconcentreerd in z'n kopje koffie te tikken )Jij ook dus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven