Baanwissel
zaterdag 20 september 2025 om 21:04
Hoi forummers,
Sinds iets meer dan een maand ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Ik ben van 2 uur (file)rijden naar 8 minuten fietsen gegaan. Verder was ik toe aan een nieuwe uitdaging, ik zat in een sleur op mijn vorige werk. Ik kan alleen helemaal mijn draai nog niet vinden. Mis mijn oude collega’s en de veiligheid van de omgeving. Ik ben met vlagen echt verdrietig en paniekerig dat ik deze keuze gemaakt heb en ik voel me nog niet thuis in mijn nieuwe omgeving. Wellicht moet dit groeien. Het werk is in de basis hetzelfde, maar alles gaat toch heel anders in zijn werk en het wennen hieraan gaat moeilijk. Ergens wil ik terug naar mijn oude werkgever, al weet ik rationeel dat die reistijd ook waardeloos was en dat ik ook echt toe was aan wat anders. Hoe lang moet ik het nog aankijken? Ik ben er ook zo verdrietig door, die heimwee naar mijn oude werk had ik echt niet verwacht… rationeel gezien is dit de juiste keuze, emotioneel daarentegen…
Alvast bedankt!
Sinds iets meer dan een maand ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Ik ben van 2 uur (file)rijden naar 8 minuten fietsen gegaan. Verder was ik toe aan een nieuwe uitdaging, ik zat in een sleur op mijn vorige werk. Ik kan alleen helemaal mijn draai nog niet vinden. Mis mijn oude collega’s en de veiligheid van de omgeving. Ik ben met vlagen echt verdrietig en paniekerig dat ik deze keuze gemaakt heb en ik voel me nog niet thuis in mijn nieuwe omgeving. Wellicht moet dit groeien. Het werk is in de basis hetzelfde, maar alles gaat toch heel anders in zijn werk en het wennen hieraan gaat moeilijk. Ergens wil ik terug naar mijn oude werkgever, al weet ik rationeel dat die reistijd ook waardeloos was en dat ik ook echt toe was aan wat anders. Hoe lang moet ik het nog aankijken? Ik ben er ook zo verdrietig door, die heimwee naar mijn oude werk had ik echt niet verwacht… rationeel gezien is dit de juiste keuze, emotioneel daarentegen…
Alvast bedankt!
maandag 22 september 2025 om 08:36
Wat voor contract heb je bij je nieuwe werkgever en hoe lang is je proeftijd?
Dat is wel belangrijk om mee te nemen ivm mogelijk opzeggen.
Als je dit weet dan kun je van daaruit makkelijker keuzes maken (bijvoorbeeld toch verder solliciteren)
Soms past een werkgever gewoon minder goed bij je dan je vooraf dacht.
Dat is wel belangrijk om mee te nemen ivm mogelijk opzeggen.
Als je dit weet dan kun je van daaruit makkelijker keuzes maken (bijvoorbeeld toch verder solliciteren)
Soms past een werkgever gewoon minder goed bij je dan je vooraf dacht.
maandag 22 september 2025 om 10:00
Ik zit ongeveer met hetzelfde. Ook ik was uitgekeken en wilde een nieuwe uitdaging. Maar ik moet nu ook heel erg wennen. Voor mij is dit een bekend iets, het duurt een tijd voordat ik me ergens thuis voel en voel me de eerste tijd dan ook best wel ellendig. Ik weet dat het steeds een beetje beter gaat worden. Heb jij dit bij je vorige baan/banen ook gehad?
maandag 22 september 2025 om 10:16
Ik denk dat het vrij normaal is dat je dit voelt. Ik denk ook dat het vanzelf slijt, maar dat je moet weten dat je hier best een tijd voor uit mag trekken. Ik ben onlangs ook van baan gewisseld en heb het er ook met momenten lastig mee, ook al weet ik heel goed waarom ik ben weggegaan bij oude werkgever. Je moet als nieuw iemand echt weer opnieuw alles eigen maken, je plekje vinden tussen collega's, de mores leren, etc. Ik denk dat een half jaar wel het minimum is wat je ervoor mag geven voordat eea een beetje begint te wennen.
maandag 22 september 2025 om 11:40
Je wilde geen sleur meer maar juist een uitdaging, daar horen deze dingen dan ook bij. En als je weer gewend bent ben je alweer onderweg naar sleur
.
Kun je het erg gewoon laten zijn? Accepteren dat dit onderdeel is van die uitdaging en de minder leuke gevoelens ook zo zien, als uitdaging en iets waar je van leert en groeit? En daarnaast natuurlijk genieten van de heerlijk korte reistijd, op de fiets ook nog!
Geef het de tijd, dan kom je er vanzelf achter of het najagen van uitdagingen meer bij je past dan sleur en of hoe een uitdaging er dan uit moet zien voor jou. En dus ook of je hier uiteindelijk op je plek zit en zoniet, waar je op kunt letten bij het zoeken naar je volgende uitdaging of juist veilige haven. Komt goed!

Kun je het erg gewoon laten zijn? Accepteren dat dit onderdeel is van die uitdaging en de minder leuke gevoelens ook zo zien, als uitdaging en iets waar je van leert en groeit? En daarnaast natuurlijk genieten van de heerlijk korte reistijd, op de fiets ook nog!
Geef het de tijd, dan kom je er vanzelf achter of het najagen van uitdagingen meer bij je past dan sleur en of hoe een uitdaging er dan uit moet zien voor jou. En dus ook of je hier uiteindelijk op je plek zit en zoniet, waar je op kunt letten bij het zoeken naar je volgende uitdaging of juist veilige haven. Komt goed!
maandag 22 september 2025 om 11:54
Ik heb ooit hetzelfde gehad, en de heimwee naar mijn oude werkgever bleef. Bij nieuwe werkgever heb ik nooit echt mijn draai kunnen vinden, al was het werk inhoudelijk hartstikke leuk. Maar ik paste gewoon niet in de organisatiecultuur. Ik heb het daar toch nog drie jaar volgehouden, uiteindelijk werd mijn functie wegbezuinigd.
En toen belde mijn oude werkgever, of ik zin had om hem te ondersteunen bij een groot nieuw project. Ik heb gejankt toen ik voor het eerst weer de oude vertrouwde werkvloer opliep en al mijn oude collega's weer mocht begroeten.
Mijn onderbuikgevoel had het altijd bij het rechte eind gehad; hier was ik op mijn plek. Ik ging weer fluitend naar mijn werk, had veel meer energie. Toen ik uitviel met een ernstige depressie was iedereen erg meelevend, van mijn naaste collega's tot de directeur. Ik weet zeker dat dat bij die andere organisatie heel anders was gegaan.
En toen belde mijn oude werkgever, of ik zin had om hem te ondersteunen bij een groot nieuw project. Ik heb gejankt toen ik voor het eerst weer de oude vertrouwde werkvloer opliep en al mijn oude collega's weer mocht begroeten.
Mijn onderbuikgevoel had het altijd bij het rechte eind gehad; hier was ik op mijn plek. Ik ging weer fluitend naar mijn werk, had veel meer energie. Toen ik uitviel met een ernstige depressie was iedereen erg meelevend, van mijn naaste collega's tot de directeur. Ik weet zeker dat dat bij die andere organisatie heel anders was gegaan.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
maandag 22 september 2025 om 18:58
Wat waren of zijn je verwachtingen van je nieuwe baan? Ik denk niet dat nieuwe collega's meteen als warm en vertrouwd zouden voelen toch? Het lijkt nu alleen alsof je daar verbaasd over bent en dat niet had zien aankomen. Daarom ben ik benieuwd wat je dan verwacht had?
En wat bedoel je met veiligheid? Dat alles en iedereen vertrouwd en bekend is of is dit echt een hardere omgeving met onprettige cultuur?
En wat bedoel je met veiligheid? Dat alles en iedereen vertrouwd en bekend is of is dit echt een hardere omgeving met onprettige cultuur?
maandag 22 september 2025 om 21:37
Ik heb ooit hier op het forum het advies gekregen om het minimaal een jaar de tijd te gunnen toen ik in eenzelfde situatie zat. Ik ben erg dankbaar voor dat advies, ook al wat het een harde pil om te slikken...
De eerste maanden in een nieuwe baan zijn intens. Daarna wordt het meestal makkelijker.
Bij mij was het uiteindelijk niet mijn droombaan, maar ik heb er wel ontzettend veel geleerd, zowel op professioneel als persoonlijk vlak! Wellicht interessant om voor jezelf te ontdekken wat jij nodig hebt qua werkcultuur ?
Blijf ondertussen lekker rondkijken naar nieuwe banen met minder reistijd, maar meer ontspannen sfeer in het team en minder werkdruk?
Schrijf evt lekker mee in ons sollicitatietopic!
De eerste maanden in een nieuwe baan zijn intens. Daarna wordt het meestal makkelijker.
Bij mij was het uiteindelijk niet mijn droombaan, maar ik heb er wel ontzettend veel geleerd, zowel op professioneel als persoonlijk vlak! Wellicht interessant om voor jezelf te ontdekken wat jij nodig hebt qua werkcultuur ?
Blijf ondertussen lekker rondkijken naar nieuwe banen met minder reistijd, maar meer ontspannen sfeer in het team en minder werkdruk?
Schrijf evt lekker mee in ons sollicitatietopic!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in