Geld & Recht alle pijlers

kot en eigen bedrijf

23-12-2015 00:20 18 berichten
Welk inkomen geef je op bij de berekening van de kot? Mijn inkomen is vrij simpel maar man heeft eigen bedrijf. Het is dan nogal een verschil als we het inkomen opgeven voor of nadat de belasting en alle bedrijfsuitgaven er af zijn. Hopelijk is de vraag een beetje duidelijk, ik geef namelijk liever te veel Door zodat we eventueel later nog terug krijgen dan dat we later nog bij moeten betalen
Hij hoeft niet de omzet op te geven hoor -;)

Als het een eenmanszaak is, dan de winst (met wat mitsen en maren). Neem de winst ruim, dan zit je altijd goed.

Als het een BV of iets dergelijks is, dan keert hij zichzelf een salaris uit, neem ik aan, en dan is dat zijn inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het een Vlaamse post was: kot = kamer.

Maar kot = KOT is Nederlands voor kinderopvangtoeslag?
Kijk op www.toeslagen.nl

Je geeft het verzamelinkomen op.

Het verzamelinkomen is het inkomen van box 1, 2 en 3 samen.

Dat hoeft dus bij jou niet het bruto loon te zijn.

Van je man is dat winst minus kosten is winst voor belasting. Winst voor belasting plus en min fiscale correcties (denk aan bijtelling auto, investeringsaftrek, zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling plus eventueel startersaftrek). Minus eventuele hypotheekrente aftrek, premie pensioen en AOV. Plus box 2 plus box 3 minus eventueel persoonsgebonden aftrek.

Tip: kijk naar het verzamelinkomen van de afgelopen jaren in zijn aangifte inkomstenbelasting, denk je dat 2016 ongeveer hetzelfde wordt? Maak van dit bedrag een proefberekening KOT op www.toeslagen.nl

Maak dan nogmaals een proefberekening met een (veel) hoger verzamelinkomen, beslis dan wat je doorgeeft. Let wel, beter een te hoog inkomen dan te laag ivm terugbetalen bij de definitieve berekening.

Zo gratis advies......
quote:esther55 schreef op 23 december 2015 @ 01:29:

Kijk op www.toeslagen.nl

Je geeft het verzamelinkomen op.

Het verzamelinkomen is het inkomen van box 1, 2 en 3 samen.

Dat hoeft dus bij jou niet het bruto loon te zijn.

Van je man is dat winst minus kosten is winst voor belasting. Winst voor belasting plus en min fiscale correcties (denk aan bijtelling auto, investeringsaftrek, zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling plus eventueel startersaftrek). Minus eventuele hypotheekrente aftrek, premie pensioen en AOV. Plus box 2 plus box 3 minus eventueel persoonsgebonden aftrek.

Tip: kijk naar het verzamelinkomen van de afgelopen jaren in zijn aangifte inkomstenbelasting, denk je dat 2016 ongeveer hetzelfde wordt? Maak van dit bedrag een proefberekening KOT op www.toeslagen.nl

Maak dan nogmaals een proefberekening met een (veel) hoger verzamelinkomen, beslis dan wat je doorgeeft. Let wel, beter een te hoog inkomen dan te laag ivm terugbetalen bij de definitieve berekening.

Zo gratis advies......Heeft ze dus niks aan want op kot is de Vlaamse woordkeuze om aan te geven dat je op kamers woont.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
quote:violetskies schreef op 23 december 2015 @ 07:04:

[...]

Heeft ze dus niks aan want op kot is de Vlaamse woordkeuze om aan te geven dat je op kamers woont.Betweters zijn soms zo grappig
quote:violetskies schreef op 23 december 2015 @ 07:04:

[...]

Heeft ze dus niks aan want op kot is de Vlaamse woordkeuze om aan te geven dat je op kamers woont.Heb je de OP wel gelezen? Wat moet zij op kamers dan? En waarom zou ze daarvoor een inkomen moeten opgeven?
Dank jullie voor het advies! Ik ga nog eens wat toveren op toeslagen.nl
Heeft je man een accountant voor zijn bedrijf? Daar kun je de vraag ook neerleggen.
Ik snap helemaal niks van dit topic?! Ik vond het van mezelf al heel wat dat ik het woord kot kende vanuit het Vlaams, maar die betekenis lijkt hier niet van toepassing.

Ik word soms zo moe van mensen die allerlei zelfbedachte of branche gerelateerde afkortingen overal gebruiken. Vooral omdat mijn nieuwsgierigheid dan niet bevredigd wordt
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:evaq schreef op 23 december 2015 @ 00:55:

Maar kot = KOT is Nederlands voor kinderopvangtoeslag?Oooh! Ik kon al niet volgen
Als het goed is kan je inloggen op mijntoeslagen.nl en daar kan je van voorgaande jaren het berekende gezamenlijk inkomen zien.
Zal ik doen dahlia.

Dit jaar voor het eerst gezamenlijk inkomen k.middleton

ik had kot misschien met hoofdletters moeten schrijven maar volgens mij is het een vrij gebruikelijke afkorting?
quote:evaq schreef op 23 december 2015 @ 00:55:

Maar kot = KOT is Nederlands voor kinderopvangtoeslag?dacht net hetzelfde.....
not all who wander are lost
quote:Dory1983 schreef op 23 december 2015 @ 13:03:

Zal ik doen dahlia.

Dit jaar voor het eerst gezamenlijk inkomen k.middleton

ik had kot misschien met hoofdletters moeten schrijven maar volgens mij is het een vrij gebruikelijke afkorting?

Dan kan je van je man iig wel terugvinden wat zijn belastbaar inkomen vorig jaar was. Mijn partner is ook zzper en had ons gezamenlijk inkomen gewoon superhoog ingevuld zodat we een minimale voorschot kregen. Halverwege het jaar kregen we toen een bedrag van de BD. Er zijn veel aftrekbare posten waardoor het belastbaar inkomen wat lager ligt dan wat er daadwerkelijk verdiend is.

KOT is de afkorting die de belastingdienst zelf gebruikt dus ja redelijk ingeburgerd onder de mensen die deze ontvangen.
Maar mensen die het niet ontvangen kennen de afkorting niet, maar komen wel gewoon op allerlei topics zoals deze terecht. Dus je brengt half Nederland in de war Puntjes gebruiken tussen de letters had duidelijk gemaakt dat het om een afkorting ging, had een hoop gefrustreerde nieuwsgierigheid gescheeld
Ik weet het niet hoor maar het is een Nederlands forum. Niet een Vlaams forum.

quote:Goede-Fee schreef op 23 december 2015 @ 18:12:

Ik weet het niet hoor maar het is een Nederlands forum. Niet een Vlaams forum.

Huh? Is dit een reactie op mij? Ik ben Nederlands...dus snap ik jou weer niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven