Gezondheid alle pijlers

Waarom suiker slecht

24-12-2015 15:57 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig lees je zo vaak dat suiker slecht voor je is. Nu ben ik oprecht geinteresseerd waarom dat zo slecht is. Is het doordat je bloedsuikerspiegel ervan stijgt/schommelt (Maar dat gebeurt toch ook na het eten van honing? Dat is dan toch net zo slecht?) Of doordat het geen voedingsstoffen meer bezit (Maar als je verder 'normaal' eet, kom je toch geen voedingsstoffen tekort?) Kortom, waarom is suiker zo slecht voor je?

(ben niet uit op een hele discussie tussen voor- en tegenstanders van suiker, het is puur Interesse van mijn kant)
Af en toe een stukje chocolade moet wel kunnen toch? Ik eet vaak een paar blokjes extra puur na het eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:vruchtgebruik schreef op 24 december 2015 @ 16:30:

[...]

Sneller moe, meer vrouwenkwaaltjes, sneller kwaad of huilerig (helaas altijd negatieve emoties).

Tijdens het eten ben ik wel erg gelukkig want ik hou er zo van. Maar daarna (bij veel, dus bijv een hele punt taart ofzoiets) dus echt niet lekker in mijn vel. En geloof me, eer ik kon toegeven dat er een relatie was, was echt lastig. Ik hou zo van het gevoel van melkchocola in mijn mond.Hier idem. Er is zeker een relatie tussen je lichamelijke en geestelijke gesteldheid in combinatie met wat je eet. Ik geloofde niet dat eten (alleen) invloed had op hoe ik me voelde tot ik net als jij er op ging letten en ging experimenteren.
quote:viva-amber schreef op 24 december 2015 @ 16:34:

Af en toe een stukje chocolade moet wel kunnen toch? Ik eet vaak een paar blokjes extra puur na het eten.

Ik ook soms.

Maar mijn spekkie met melkchocola orgies kunnen echt niet meer. Of een ambachtelijke chocoladeletter van zachte melkchocola. Na twee maanden hardcore afkick kan ik er nu naar kijken en taal ik er in het echt niet meer naar.

Alleen dat gevoel in mijn mond en oneindig dooreten mis ik wel. Maar de daadwerkelijke smaak en dat vage gevoel erna, bleurgh.
Zo heb ik dinsdag een soort moorkop van meringue, slagroom,stukjes chocola erin en gesmolten chocola eroverheen gegeten.

Het was hemels.

Daarna koppijn en nu zomaar ineens heel erg ongesteld met krampen en alles erbij.

Ik snap niet hoe dat kan maar het is wel gek dat toen ik mezelf dit soort dingen dagelijks 'gunde' ik een zeer onregelmatige cyclus had.

Ik dacht zelf eerder dat ik dat soort dingen wilden OMDAT ik dan ongesteld werd maar nu denk ik dat de relatie andersom ligt.

(dit was nu pure hebberigheid en ik hoef dat ding echt voorlopig niet meer. Terwijl ik eerder na zo'n ontdekking er rustig een paar keer per week eentje haalde).
Ik heb minder last van vermoeidheid als ik suikervrij door het leven ga. En emotioneel stabieler, maar dat kan ook alles met de vermoeidheid te maken hebben.
LoveChoc, vrugchtgebruik!

http://www.lovechock.com/nl/
quote:stokske schreef op 24 december 2015 @ 16:11:

Het zit zo. Van suiker gaat je suikerspiegel stijgen waardoor je lichaam insuline aanmaakt. Als je suikerspiegel weer gezakt is, loopt deze insuline stroom nog even door, waardoor je suikerspiegel weer te laag wordt. Hierdoor vraagt je lichaam weer naar suiker en ga maar door. Zo eet je dus meer dan als je voedsel eet waar je suikerspiegel minder van stijgt en meer voedingswaarden in zitten. Dusssss

Je lichaam hoeft helemaal niet om suiker te vragen nadat je suiker hebt gegeten en je een daling in je bloedsuikerwaarde hebt. Glucagon zorgt er voor dat een deel van je opgeslagen suiker (glycogeen) weer wordt omgezet in suiker. Zonder diabetes zouden je bloedsuikers in theorie helemaal niet zo veel moeten schommelen dat je er veel last van hebt.

Ieder lichaam heeft suiker nodig, maar net als met alles is 'te' nooit goed. Er zit nu al zo veel suiker in eten dat extra suiker toevoegen nergens voor nodig is.

Ik drink graag thee zonder suiker, maar naast water wil ik af en toe ook wel eens wat anders en dat wordt dan toch vaak slappe limonade. Echte snoep en koek vind ik niet eens zo lekker en eet ik dus niet zo vaak, maar gebak vind ik soms wel het zondigen waard.
Dit is een goede uitleg (in cartoonvorm) over wat suiker nu eigenlijk doet in t lichaam:

https://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE

Plus, door suiker krijg je pieken en dalen in je energieniveau, als je suiker mindert heb je deze veel minder en voel je je constant vitaler en energiek
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ooit van de 'bliss point' gehoord? Het punt waarbij een product het lekkerst en dus het meest verslavend werkt.

Dit is een kort filmpje (1 minuut ongeveer) met korte uitleg.

Bliss point
quote:spinnekop schreef op 24 december 2015 @ 16:20:

[...]

Zonder suiker kan je geen brood bakken, anders doet de gist niksDat kan wel. Ik bak elke week een brood zonder suiker en ik stop er ook geen vervangers in. Het brood rijst gewoon. In de winkel kun je allison brood kopen. Daar zit ook geen suiker in.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 december 2015 @ 16:27:

[...]

placebo effectDan zou ik graag willen dat iemand meneer placebo die knots afpakt waarmee hij me in slaap mept nadat ik me volgevreten heb aan vele zoete dingen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:vruchtgebruik schreef op 24 december 2015 @ 16:30:

[...]

Sneller moe, meer vrouwenkwaaltjes, sneller kwaad of huilerig (helaas altijd negatieve emoties).

Tijdens het eten ben ik wel erg gelukkig want ik hou er zo van. Maar daarna (bij veel, dus bijv een hele punt taart ofzoiets) dus echt niet lekker in mijn vel. En geloof me, eer ik kon toegeven dat er een relatie was, was echt lastig. Ik hou zo van het gevoel van melkchocola in mijn mond.Hoe zou dat met mannen zijn?
quote:HelgaV schreef op 24 december 2015 @ 17:18:

Ik heb minder last van vermoeidheid als ik suikervrij door het leven ga. En emotioneel stabieler, maar dat kan ook alles met de vermoeidheid te maken hebben.

Dit heb ik dus ook.

En ik voel me er ook veel lekkerder bij,

Daarnaast heb ik sterke aanwijzingen dat suikervrij eten voor mij goed werkt op mijn fertiliteit. (Lang verhaal, niet voor hier)
quote:MonteCara schreef op 24 december 2015 @ 19:07:

[...]

Hoe zou dat met mannen zijn?Sowieso significant lager libido, moeite met erectie krijgen en/of volhouden bij meer suiker eten...
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Wetenschappelijke blog over suiker: https://www.iamafoodie.nl/natuurlijke-suiker-deel-3/ (lees ook de andere delen)
quote:feow schreef op 24 december 2015 @ 18:04:

[...]

Dan zou ik graag willen dat iemand meneer placebo die knots afpakt waarmee hij me in slaap mept nadat ik me volgevreten heb aan vele zoete dingen.een volle maag maakt altijd slaperig of het nu winegums zijn of hutspot maakt niet uit
quote:vruchtgebruik schreef op 24 december 2015 @ 16:51:

Zo heb ik dinsdag een soort moorkop van meringue, slagroom,stukjes chocola erin en gesmolten chocola eroverheen gegeten.

Het was hemels.

Daarna koppijn en nu zomaar ineens heel erg ongesteld met krampen en alles erbij.

Ik snap niet hoe dat kan maar het is wel gek dat toen ik mezelf dit soort dingen dagelijks 'gunde' ik een zeer onregelmatige cyclus had.

Ik dacht zelf eerder dat ik dat soort dingen wilden OMDAT ik dan ongesteld werd maar nu denk ik dat de relatie andersom ligt.

(dit was nu pure hebberigheid en ik hoef dat ding echt voorlopig niet meer. Terwijl ik eerder na zo'n ontdekking er rustig een paar keer per week eentje haalde).als je dinsdag een moorkop eet kan dat echt niet twee dagen later leiden tot menstruatie. Voordat er sprake kan zijn van een menstruatie moet er eerst een eisprong plaatsvinden en daarna twee weken opbouw van je baarmoederslijmvlies.
Marana, die blog is erg interessant! Bedankt!!
Wat wil je eigenlijk weten: het wetenschappelijke antwoord op je vraag, of wil je weten hoe het mensen bevalt om minder suiker te eten?

Het laatste komt duidelijk naar voren in de bovenstaande reacties. Placebo of niet, het is het gevoel wat mensen hebben.

Het eerste, tsja, hoe zal ik het zeggen zonder een flame war te ontketenen.... Wetenschappelijk is er geen enkel bewijs om voor een gezond persoon met een normaal voedingspatroon (zie Voedingscentrum) de suikerinname te verminderen. Mocht iemand een wetenschappelijk verantwoord onderzoek kunnen aanhalen wat iets anders zegt, dan laat ik me graag overtuigen van mijn ongelijk.
That sugar film. Leuk en educatief.

Of lezingen van Universaty of Californica over suiker. Dr. H Lustig.
quote:Goede-Fee schreef op 26 december 2015 @ 08:31:

That sugar film. Leuk en educatief.

Of lezingen van Universaty of Californica over suiker. Dr. H Lustig.Maar niet wetenschappelijk, hoewel er wel gedaan wordt alsof het wetenschappelijk is.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Het is maar waar je meer waarde aan hecht. Mening van een viva dame of een gerenommeerde universiteit die al jaren gedegen onderzoek doet naar effecten van suiker op je lichaam... moeilijk.

En het zijn maar kijktips nav de vraag van TO.
quote:Sensy12 schreef op 24 december 2015 @ 16:29:

[...]

Even als leek uitgelegd; te veel suiker schopt van alles in de war. Ooit een docu gezien over lege suikers. Het soort suikers wat overal in gestopt wordt als conserveringsmiddel. Je hersenen denken 'energie' te herkennen als je die suikers binnenkrijgt. Even is je lichaam 'blij' maar na verloop van tijd komen je hersenen erachter dat het lege suikers zijn en geven nogmaals het signaal af dat het lichaam energie nodig heeft. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht doordat de trek naar suikers blijft. Ik vind het op zich logisch want ik snapte nooit waarom ik ondanks de misselijkheid een heel pak koek naar binnen kon werken.

.

Dit is echt onzin. Er bestaan geen lege suikers die geen energie geven. Alle suikers geven energie. En veel ook (energie =calorieën=brandstof).

Het is wel zo dat er in koek enzo verder weinig andere voedingswaarde/stoffen zit, waardoor je lichaam behoefte houdt aan ander eten. Daarom wordt eten met veel suiker en weinig anders (koek, frisdrank) ook wel 'lege calorieën ' genoemd.
.
quote:Goede-Fee schreef op 26 december 2015 @ 08:53:

Het is maar waar je meer waarde aan hecht. Mening van een viva dame of een gerenommeerde universiteit die al jaren gedegen onderzoek doet naar effecten van suiker op je lichaam... moeilijk.

En het zijn maar kijktips nav de vraag van TO.Vooral dat 'gerenommeerde universiteit'.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Goede-Fee schreef op 26 december 2015 @ 08:53:

Het is maar waar je meer waarde aan hecht. Mening van een viva dame of een gerenommeerde willigkeurige universiteit die al jaren gedegen onderzoek doet naar effecten van suiker op je lichaam... moeilijk.

En het zijn maar kijktips nav de vraag van TO.Och zo dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven