Ondersteek bij thuisbevalling

14-10-2008 20:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha meiden,

Ik ben met verlof, dus kan me nu druk gaan maken over de echt belangrijke zaken van het leven. Hier is nummer één, en hou je vast! Vandaag ging ik bij thuiszorg de klossen ophalen en de ondersteek die je nodig hebt voor de thuisbevalling. Nu ben ik wel bevallingsdeskundige, maar vorige keer in het ziekenhuis en ik vraag me af wat je met die ondersteek moet tijdens de bevalling (ik heb namelijk ook een niet geringe hoeveelheid van 20 celstof matjes moeten aanschaffen en twee kraammatrasjes, ladingen vol gaas en hydrofielluiers etc. etc.)

Het lijkt me niet echt lekker om liggend op bed te plassen of te poepen op zo'n ondersteek (de vorige keer gebeurde dat allemaal op die matjes) en het ding lijkt me al helemaaaaal niet geschikt om de baby in op te vangen straks. Plok!

Stom eigenlijk dat ik het niet even gevraagd heb bij die thuiszorgwinkel!
Takes a second for your life to change
Wat dacht je ervan om daar de placenta in op te vangen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
hahaha!
De ondersteek is bij mij niet gebruikt, ook niet om de placenta op te vangen. Dat deed de verloskundige gewoon met de hand.

Volgens de kraamverzorgende wordt de ondersteek gebruikt als je niet van je bed kunt en dus geholpen moet worden op het bed met poepen en plassen. Volgens haar kwam het maar weinig voor dat ze hem moest gebruiken, dus ik hoop dat je dat gerust stelt .

En mij herinner je er aan dat ik hem nog steeds terug moet brengen, baby is al 2 maanden oud. Hij (de ondersteek dus, niet de baby) zit nog net zo in de plastic tas als toen ik hem ging huren. Hij is er niet uit geweest.
Placenta is bij mij in een teiltje gedaan. Ondersteek is voor de 2e keer in het zakje weer terug gegaan.
en om alle vieze matjes tijdelijk in te gooien...
Is eigenlijk gewoon een extra pan joh!
quote:sosofie schreef op 14 oktober 2008 @ 20:30:

en om alle vieze matjes tijdelijk in te gooien...Ja en dan moet je hem schoonmaken voor je hem terug brengt. Of deed de kraamverzorgster dat?
De verloskundige vertelde me dat zij hem gebruikt bij de bevalling als de schoudertjes een beetje vast zitten. Door de ondersteek ondersteboven onder de billen te schuiven kan ze makkelijk het hoofdje naar beneden houden zodat het bovenste schoudertje loskomt.

Als er geen ondersteek is gebruikt ze de braadpan.
Hier voor de placenta gebruikt. We hadden een emmer voor de was, een emmer voor de celstofmatjes enzo, daar paste de placenta niet meer bij. En ze kunnen de placenta nog even bekijken als ie netjes opgevangen wordt. Opvangen gebeurde in eerste instantie met de hand inderdaad, maar daarna meteen de ondersteek in.
Ik vind de ondersteek op de een of andere manier een heel goor ding.

En de placenta, die ging gewoon in de vuilniszak bij de celstofmatjes. En anderhalve week later toen de kliko aan de weg stond om geleegd te worden vond ik dat een heel raar idee. Dat de placenta van mijn zoon dus aan de weg stond .
Die vieze matjes passen overigens toch niet in die ondersteek?
Hier geen ondersteek gebruikt bij vastzittende schouders... 'gewoon' hoofd van dochter het matras induwen...

De placenta ging trouwens in de ondersteek, maar eerst hebben ze de zak waar de ondersteek in zat, erin gelegd, dus de ondersteek zelf bleef vrijwel heelmaal schoon. Maar als ie vies wordt maakt de kraamverzorgster het wel schoon.
quote:Morrie schreef op 14 oktober 2008 @ 20:38:

Die vieze matjes passen overigens toch niet in die ondersteek?

Bij ons in ieder geval niet nee .

Al het bevallings'afval' heeft hier anderhalve week in de garage geleden en daarna in de bak om opgehaald te worden. Anderhalve week zo in de bak (met nieuwsgierige katten in de wijk enzo) vond ik niet zo'n fijn idee...

Maar er is toch niets vies aan een ondersteek?
Ondersteek??? Ik heb altijd gedacht dat het een po was

Maar dan wist ik wel weer dat daar afval enzo in gedaan werd. Dat maakt het bovenstaande wel weer een beetje goed, toch?
Nou hier is hij beide keren goed gebruikt hoor! Tijdens de bevalling voor de placenta inderdaad, maar ook daarna.

Ik kon de eerste dag nog niet van mijn bed dus op bed geplast (was inderdaad niet makkelijk, maar je moet wat...) En bij mijn eerste bevalling was de boel niet fijn met hechtingen en zo en heb ik na een week met mijn muts in een badje van soda gehangen en daar was hij ook erg handig voor...
Zoals Pebbles al zegt: die wordt gebruikt (in nood) als de schoudertjes niet door het geboortekanaal kunnen. Door de billen op de ondersteek te hebben creeer je in het bekken net wat extra ruimte die je soms nodig hebt. Daarbij wordt dan vaak druk boven het schaambeen gegeven.

De ondersteek in huis halen is dus zéker wel belangrijk!

Succes met je bevalling, ik duim voor je dat het een mooie en veilige thuisbevalling wordt.

Groetjes, Carrrie (verloskundige)
Bij mij is de ondersteek beide keren alleen gebruikt om de placenta (na het opvangen met de hand) in te leggen en even goed na te kunnen kijken. Placenta ging daarna in de vuilniszak. Kraamverzorgster heeft alle afvalzakken als sneeuw voor de zon doen verdwijnen en maakte ook de ondersteek weer schoon.
Hier ook beide keren niet gebruikt, weer netjes in de tas terug gedaan.

Al het afval plus placenta in een emmer, manlief was erg blij dat dag later de bak al werd geleegd.
De ondersteek heeft bij mij even onder de baarkruk gestaan, toen ik daar op zat natuurlijk. Ik wil niet weten wat voor viezigheid erin is gevallen .
quote:Zwieber schreef op 14 oktober 2008 @ 20:31:

Is eigenlijk gewoon een extra pan joh!Speciale service voor die mensen die de placenta willen opbakken en opeten!
..
Kan me geen ondersteek herinneren....

Bij mij nam de kraamverzorgster het afval mee. Vind het een beetje vreemd dat de placenta bij sommigen van jullie ruim een week in de kliko heeft gezeten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik heb de ondersteek na de bevalling een paar dagen gebruikt om te plassen. Had veel bloed verloren en kon de eerste dagen niet van bed af.
Poezewoes, of het nou bij jou of bij de kraamverzorgster ligt, maakt toch niet uit? Door de feestdagen werd hier de bak later geleegd, dus bij de kraamverzorgster net zo. En daarom heeft het eerst 'veilig' in de garage gelegen.

Ik denk niet dat de kraamverzorgster het in haar achtertuin heeft neergezet, Snoopy. Ik neem aan dat het, net als ziekenhuisafval, direct naar een centraal inzamelpunt gaat.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven