Laag zelfbeeld icm zelfoverschatting

27-12-2015 16:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Tijdens mijn leven ben ik vele soorten mensen tegen gekomen. Iedere mens heeft in een bepaalde mate zijn/haar onzekerheid. Er is echter één vorm die ik maar niet begrijp, en dat is wanneer iemand een laag zelfbeeld heeft en tegelijk zichzelf enorm overschat.

Een voorbeeld: een van mijn beste vriendinnen heeft een enorm laag zelfbeeld en zoekt overal bevestiging in. Ze kan gitaar spelen en daarbij ook zingen. Niet heel bijzonder goed, maar wel leuk genoeg. Sinds kort neemt ze haar gitaar overal mee naar toe (familiegelegenheden, vrienden etc) en gaat dan spelen. Zij verwacht dat men dat altijd maar leuk moet vinden (vertelt me nadien altijd wat voor reacties ze heeft gekregen). Zij droomt ook van een carrière op dit gebied, terwijl ze elke keer om bevestiging vraagt of het wel goed is. Wat voor mij helemaal raar is is wanneer ik bijvoorbeeld een opmerking maak over een zanger(es) met een geweldige stem, en vriendin in kwestie beledigd doet. "Wat vind je van mijn stem dan? Denk je dat ik het ook zou kunnen? Is mijn stem niet even goed?"

Dit is een voorbeeld, en zo ben ik deze combinatie vaker tegen gekomen. Ik kan er niks over vinden, en heb helaas geen psychologie gestudeerd. Ben er vooral benieuwd naar omdat het soms doodvermoeiend is en ik dit wil begrijpen. Herkent iemand dit?
quote:vruchtgebruik schreef op 27 december 2015 @ 19:53:

[...]

Wat met degene die ik beschreef aan de hand was: Zij focuste zich op haar artistieke kanten en leek daarin zichzelf te overschatten. Maar haar andere talenten (ze maakt bijvoorbeeld overal waar ze komt vrienden. Niet als in kennissen maar ze is heel waardevol voor heel veel verschillende mensen) vindt ze zelf heel normaal.

Ik heb haar een keer gezegd dat ik het goed vindt dat ze zichzelf ontwikkelt en uitdagingen zoekt.

Maar het jammer vindt dat voor haar reacties daarop zwaarder wegen dan alle complimenten die ze krijgt voor dingen die haar veel makkelijker afgaan.

Maar dit is dus iemand met wie ik dat soort gesprekken wel kan hebben.

Met een kennis zou ik dit niet aangaan.Precies. Die mensen hebben net als ieder ander hun talenten en zijn op hun eigen manier waardevol, zoals ieder ander. Het probleem is alleen hun zelfbeeld.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 23-12-2017 11:23
99.56% gewijzigd
quote:swifty schreef op 28 december 2015 @ 00:48:

[...]

Ja precies! Ik weet ook niet wat anders tot haar door dringt, maar straks is het plezier wel weg ben ik bang, als ze blijft focussen op resultaat ipv het zingen zelf.Het plezier is helaas al een jaar weg. Zij is zich trouwens wel bewust van haar laag zelfbeeld maar niet van de "andere kant van de medaille".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven