Een (eet)dagboek bijhouden

28-12-2015 15:35 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik wil niet afvallen ofzo. Maar ik wil graag gaan bijhouden wat ik eet (en met wie, en wie er kookte enzo). Zodat ik later nog eens kan terugkijken (eten is in mijn leven best belangrijk).

Ik ken van die vijfjaars-dagboeken, en dat vind ik een leuk idee, maar ik ben ook een beetje bang dat zo'n boek na een paar weken in de kast verdwijnt. Of dat ik ga vergeten het bij te houden, en dan dus in één keer voor weken moet terugwerken.

Dan is een app (of anderszins elektronisch bijhouden) misschien makkelijker (want: dat kan dan, stel ik voor, altijd en overal, dus ook op de bushalte of de wc). Maar ja: dan is het ergens online. En kan ik dan over vijf (of tien, of honderd) jaar nog bij zo'n app? Of kan ik wat ik invoer ook exporteren?

En is een boek dan toch niet leuker, want tastbaarder?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Goede ideeën?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Gaat het om het eten van de hele dag, of alleen grote maaltijden (ontbijt, lunch, diner)? Je zou ook eerst allebei kunnen proberen en bekijken wat jou bevalt?
Begin gewoon met een klein notitieboekje in je tas, dan merk je vanzelf of dat bevalt.
quote:Marie89 schreef op 28 december 2015 @ 15:37:

Gaat het om het eten van de hele dag, of alleen grote maaltijden (ontbijt, lunch, diner)? Je zou ook eerst allebei kunnen proberen en bekijken wat jou bevalt?

Vooral over maaltijden.

Tenzij er, op eetgebied, tussen de maaltijden door spannende dingen gebeuren. Het gaat me vooral over mij eigen voorkeuren en kook- en eetinspiratie.

Allebei doen, weet je dat ik daar écht niet aan gedacht had?
Maak per maaltijd een foto. Er zijn vast apps waarbij je tekst kunt toevoegen. Je kunt desgewenst de kok in actie vastleggen, en de ingredienten voordat de maaltijd is gemaakt En de restjes achteraf. Best leuk idee eigenlijk!
Is dat niet tranentrekkend saai? Wordt het zoiets als: maandag: boerenkool. Dinsdag: restje boerenkooi opgebakken. Woensdag: bami. Of gaat het om recepten?
Ik huil niet zo snel ;)

Ik denk niet dat anderen mijn logboek interessant zullen vinden, maar ik zou het best leuk vinden om me weer te herinneren dat ik vorig jaar rond deze tijd wekelijks een keer aubergines uit de oven at, of linzensoep.

Of: nu eet ik bij de boerenkool graag een kaasschnitzel, maar wat at ik er drie jaar geleden bij? Ik vind dat soort dingen leuk.
Linzensoep is wel een goed idee voor donderdag.

Uit blik. Jij maakt vermoedelijk meer werk van het eten.

Ik zou het noteren in Google Calendar, mits je terug kan bladeren; dat weet ik eigenlijk niet.
Of je nou op het toilet of bij de bushalte schrijft via een app of in een dagboek, dat is toch hetzelfde? Je doet het of je doet het niet. Dagboek in je tas en is altijd bereikbaar. Voor een app heb je weer internet nodig, geen storingen of nog erger dat je al je data kwijt bent bij een crash.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou zoiets dus echt gebruiken als inspiratie voor als ik weer eens niet weet wat ik nou weer moet gaan maken

En idealiter geef je dan ook een aantal sterren bij je maaltijd. Ideaal.
quote:Marie89 schreef op 28 december 2015 @ 16:09:

Ik zou zoiets dus echt gebruiken als inspiratie voor als ik weer eens niet weet wat ik nou weer moet gaan maken

En idealiter geef je dan ook een aantal sterren bij je maaltijd. Ideaal.Ja, zo iets denk ik ook!
Ik moet een eetdagboek bijhouden en doe dat in Word. Verder heb ik op mijn telefoon een notitieblokje waar ik snel iets op kan schrijven als ik niet thuis ben.
Moleskin heeft wel mooie logboeken voor eten (passion journals), misschien is dat iets?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Er zijn heel veel soorten journals te koop en op Pinterest ook veel voorbeelden te vinden van zelfgemaakte met bladen en indelingen enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven