Geld & Recht alle pijlers

Samenwoon vraagjes

30-12-2015 18:19 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik ga samenwonen in een huurhuis, wordt mijn vriend dan automatisch fiscale partner?

We hebben geen kind, eigen huis...

Ontvang ik nog steeds zorgtoeslag als we geen fiscale partners zijn?

Of worden belastingtechnisch onze inkomens bij elkaar opgeteld?
Nee je wordt niet automatisch fiscaal partner.
http://www.belastingdiens ... op_uw_adres_ingeschreven/
Nee in principe niet. Volgens mij is het wel zo, dat je, als je samenwoont ineens mee (kan!) doen in het pensioenfonds van jevriend, en dan ben je, zonder dat je het weet wel fiscaal partner. Dit staat in de brief van zijn pensioen. Altans, dit was bij ons het geval
als je ervoor kiest geen fiscale partners te zijn bij de belastingdienst, dan niet. Als er een kind komt dan ben je wel fiscale partners ookal heb je nieteens een samenlevingscontract. Ik weet niet hoe het zit met huurtoeslag. Daar heb je denk ik wel kans dat je gekort zou gaan worden.
Let inderdaad op voor het pensioenfonds. Ik weet niet wat het met de huurtoeslag doet, maar de zorgtoeslag blijft gelijk.
Als jullie officieel niets regelen t.a.v. samenwonen, pensioen etc, geen koophuis hebben en er geen minderjarig kind op jullie adres woont, houd jij gewoon je zorgtoeslag en kan je apart je IB aangifte doen.
Voor de eventuele huurtoeslag, ben je ook geen toeslagpartner, maar medebewoner, en telt jouw inkomen wel mee in de berekening.
super bedankt iedereen!!
quote:Nyx- schreef op 30 december 2015 @ 18:32:

Let inderdaad op voor het pensioenfonds. Ik weet niet wat het met de huurtoeslag doet, maar de zorgtoeslag blijft gelijk.

Dat weet ik ook niet precies, maar als je iets invult wat niet klopt, weten ze je wel te vinden. Meestal is dat geen goed nieuws en houdt dat in: huurtoeslag terugbetalen.

Uit ervaring weet ik, dat dat niet om een paar tientjes gaat....
Na een half jaar wordt je volgens mij wel toeslagpartner van elkaar.
quote:Shenandoah schreef op 30 december 2015 @ 19:17:

Na een half jaar wordt je volgens mij wel toeslagpartner van elkaar.Nee, zo makkelijk gaat dat allemaal niet. To, vul deze rekenhulp even in en het wordt je duidelijk.
quote:dnk schreef op 30 december 2015 @ 18:23:

Nee in principe niet. Volgens mij is het wel zo, dat je, als je samenwoont ineens mee (kan!) doen in het pensioenfonds van jevriend, en dan ben je, zonder dat je het weet wel fiscaal partner. Dit staat in de brief van zijn pensioen. Altans, dit was bij ons het geval Heb je wel een samenlevingscontract voor nodig.
quote:chocolol schreef op 30 december 2015 @ 20:00:

[...]

Heb je wel een samenlevingscontract voor nodig.Klopt inderdaad, zo simpel gaat dat echt niet

[...]

Heb je wel een samenlevingscontract voor nodig.Vreemd, mijn werkgever probeerde mijn vriend zijn gegevens wel te krijgen vanwege samenwonen alleen al. Of die heeft mijn samenwonen niet anders voor zich gezien dan inclusief samenlevingscontract danwel geregistreerd partnerschap, wat beide niet het geval is.
quote:Nyx- schreef op 30 december 2015 @ 20:18:

[...]

Vreemd, mijn werkgever probeerde mijn vriend zijn gegevens wel te krijgen vanwege samenwonen alleen al. Of die heeft mijn samenwonen niet anders voor zich gezien dan inclusief samenlevingscontract danwel geregistreerd partnerschap, wat beide niet het geval is.Je werkgever kan een partner niet eens aanmelden, kan je alleen zelf regelen bij het pensioenfonds
quote:gismo72 schreef op 30 december 2015 @ 18:37:

Voor de eventuele huurtoeslag, ben je ook geen toeslagpartner, maar medebewoner, en telt jouw inkomen wel mee in de berekening.Als je in eem jaar 6 maanden of langer samenwoont, dus vanaf 6 maanden op de dag af, ben je toeslagpartners.
Ik werd wakker en ineens was iedereen allergisch, vooral voor ware balans.
quote:Kritispurelaif schreef op 31 december 2015 @ 01:39:

[...]

Als je in eem jaar 6 maanden of langer samenwoont, dus vanaf 6 maanden op de dag af, ben je toeslagpartners.Sorry, maar in deze heeft Gismo toch echt gelijk. Na 6 maanden ben je niet automatisch toeslagpartners. Dit geldt alleen binnen de Successiewet voor de erfbelasting, dan word je na 6 maanden op hetzelfde adres ingeschreven staan wel als partner beschouwd.
quote:Kritispurelaif schreef op 31 december 2015 @ 01:39:

[...]

Als je in eem jaar 6 maanden of langer samenwoont, dus vanaf 6 maanden op de dag af, ben je toeslagpartners.Ik zou de informatie over toeslagpartners op de site van de belastingdienst maar eens goed nalezen.
quote:gismo72 schreef op 31 december 2015 @ 09:58:

Ik zou de informatie over toeslagpartners op de site van de belastingdienst maar eens goed nalezen.Of deze invullen

[...]

Heb je wel een samenlevingscontract voor nodig.Wij hebben geen samenlevingscontract maar ik sta toch echt met naam en toenaam in zijn pensioenfonds.
quote:dnk schreef op 31 december 2015 @ 16:00:

[...]

Wij hebben geen samenlevingscontract maar ik sta toch echt met naam en toenaam in zijn pensioenfonds.

Dat kan, maar dan heeft partner je aangemeld, hangt van het pensioenfonds af of dat zonder contract wordt toegestaan.

Maar dan ben je dus wel toeslagpartner.
quote:Nyx- schreef op 30 december 2015 @ 20:18:

[...]

Vreemd, mijn werkgever probeerde mijn vriend zijn gegevens wel te krijgen vanwege samenwonen alleen al. Of die heeft mijn samenwonen niet anders voor zich gezien dan inclusief samenlevingscontract danwel geregistreerd partnerschap, wat beide niet het geval is.

Mijn werkgever kent een Partner verklaring. Kun je vrijwillig invullen. Geen samenlevingscontract nodig. Geen invloed op pensioen. Wel krijg je verlofdagen bij bijv overlijden familieleden partner en 40 jarig huwelijk schoonouders.

Pensioen alleen met samenlevingscontract kunnen regelen.

Soms willen werkgevers ook contactgegevens van partner voor het geval er een calamiteit is ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven