sate

16-10-2008 10:40 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie heeft er een lekker recept voor sate en de saus?

En maak je dit in de oven klaar? Of in de pan?

Ik wil graag een heleboel maken ivm een feestje, kan ik de sate in de oven opwarmen?

Wie heeft er tips?
De kip (of varkernsvlees) eerst laten marineren in rode peper en kokosschaafsel, daarbij de saus maken. Een beetje ketjap manis erbij.
Zou ook wat ketjap in de marinade doen en een scheut citroen/limoensap, wordt t vlees lekker mals van.

Voor de saus zou ik voor een emmertje Wijko gaan en die lekker op smaak brengen met ketjap, gedroogde uitjes, knoflook en sambal.

Wil je satehvlees op stokjes of gewoon stukjes vlees in de saus? Spiesjes zou ik in de oven maken (prikkers eerst uurtje in warm water laten wellen zodat ze niet verbranden onder de gril). Stukjes vlees kunnen ook in de pan.

Lekker stokbroodje erbij!

Jammie hoor, een grote pan satehsaus! Krijg er honger van..!
Ik maak zelf altijd sate van kipfilet. Soms maak ik zelf de marinade maar nu ga ik iets schrijven wat velen walgelijk vinden;

Een superlekkere marinade voor sate is die van Conimex, satemarinade. Ja ik weet dat het een soort vloek is maar het is zooooo lekker en makkelijk. Satesaus zou ik wel een goeie kwaliteit kopen of zelf maken. Want als die dun of niet lekker smaakt kan je zo je sate weggooien.

Als je het niet zelf wilt maken, de kant en klare satesaus in die glazen potten van het eigen merk van ah is lekker. Pas op, je hebt de gewone en de HOT, die hot zou ik niet doen, als er mensen zijn die niet van pittig houden lopen de hele avond aan je kraan te lurken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:byrd schreef op 16 oktober 2008 @ 11:08:

Zou ook wat ketjap in de marinade doen en een scheut citroen/limoensap, wordt t vlees lekker mals van.

Voor de saus zou ik voor een emmertje Wijko gaan en die lekker op smaak brengen met ketjap, gedroogde uitjes, knoflook en sambal.

Wil je satehvlees op stokjes of gewoon stukjes vlees in de saus? Spiesjes zou ik in de oven maken (prikkers eerst uurtje in warm water laten wellen zodat ze niet verbranden onder de gril). Stukjes vlees kunnen ook in de pan.

Lekker stokbroodje erbij!

Jammie hoor, een grote pan satehsaus! Krijg er honger van..!Hey je hebt mijn recept voor satehsaus gejat! Ik koop ook altijd die van Wijko, die kan je zelf echt heel lekker maken!
Ik maak meestal een marinade van plantaardige olie, ketjap (niet te veel), djahé, ketoembar, citroensap, peper en zout en laat dat minstens een uur marineren.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Als ik er veel moet maken doe ik ze in de frituur (niet te lang)

let wel je olie kan je niet meer gebruiken hierna.

En als ze uit de frituur komen zet ik ze au bain marie in de pindasaus.

pindakaas Calvé,uitje,knoflook,sambal,ketjap en eventueel santen.

Vatkenshaas saté is het lekkerst maar duur.

Gemarineerde hamlappen voldoen ook
Hier had uw advertentie kunnen staan.
1 liter ketjap

1 potje sambal

knoflookpoeder

1 grote ui heeeel fijntjes gesneden

5 eetlepels gele basterdsuiker

2.5 kilo kipfilet in niet te grote stukjes gesneden

alles door elkaar husselen en een nacht in de koelkast.

3 stukjes per stokje rijgen, niet proppen want dan wordt het vlees niet goed gaar.

satesaus uit zo'n emmertje, wat jij lekker vindt.

en dan heb je zo'n 100 stokjes

(stokjes voorweken in water, dan vliegen ze niet zo snel in de fik...)
Ga mn vader even doorgeven dat ie een emmertje voor me meeneemt vanuit Nederland als ie volgende weekend langskomt! Als ik dit lees loopt het water me in de mond en heb al veels te lang geen (lekkere) satehsaus meer gegeten :(

Een vriend van me maakt het altijd met zowel stukjes kip als kleine gehaktballetjes. Ook erg lekker!
quote:Superdad schreef op 16 oktober 2008 @ 11:24:

Als ik er veel moet maken doe ik ze in de frituur (niet te lang)

let wel je olie kan je niet meer gebruiken hierna.

En als ze uit de frituur komen zet ik ze au bain marie in de pindasaus.

pindakaas Calvé,uitje,knoflook,sambal,ketjap en eventueel santen.

Vatkenshaas saté is het lekkerst maar duur.

Gemarineerde hamlappen voldoen ook

Hoe verneuk je de originele saté.....frituren! Dat doe je toch niet??

Gewoon kalmpjes aan grillen op de houtskoolbarbeque

Mijn Marinadereceptje:

Ketjap, fijn gesneden uien, teentjes knoflook, ketoembar, sambal, djahé, zout, peper, santen, beetje citroensap en wat rietsuiker.

Kipfilet snijden in blokjes, mengen met bovenstaande "prut" , en dan een nachtje laten marineren. Hmmm!

Vergeet de satestokjes niet te wellen in water (ook een nachtje), verbranden de stokjes niet tijdens bakken. (is al geschreven hier...maar toch...)
Nee joh satesaus maak je heel makkelijk zelf. Hier het recept (met dank aan oud Conimex kookboekje toen ze nog recepten hadden met ingredienten ipv zakjes):

- Fruit eeen uitje zachtjes in wat olie.

- Doe er 2 tl sambal bij, 2 tl knoflookpoeder/of 1 teentje bij, en dan 6 eetlepels pindakaas van een goedkoop merk, bv Quino, daar zitten alleen pinda's en olie in. Goed roeren en minuutje laten bakken.

- Voeg dan scheut voor scheut kokend water toe. Het gaat borrelen en wordt dan een soort saus. Doe dit tot de dikte goed is naar je eigen smaak.

- Doe er 3 el ketjap manis bij, mespuntje bruine basterdsuiker, beetje citroensap, 1 tl ketoembar en 1/2 tl laos bij. Zout erbij naar smaak!

Deze saus lukt altijd, je bent in 10 mins klaar als je alles klaarzet. daarna eet je nooit meer saus uit potten!! Let erop niet teveel olie te gebruiken om de ui te fruiten, dat gaat later namelijk 'drijven' als een laagje olie op de saus. Gebruik je hier maar een beetje van, dan bijft de saus mooi 1 geheel.
Als het niet de bedoeling is om te bbqen, dan zou ik kipfilet, of ander vlees, in dobbelsteentjes snijden, marineren, in een koekenpan of wok klaarmaken. Af laten koelen en aan een sateprikker rijgen, en als je ze nodig hebt even opwarmen. Weet je iig dat niemand na het eten een buikloop krijgt van niet goed gegaard vlees, tevens heb je niet als bij een bbq dat er veel delen zwart zijn of het binnenste nog niet helemaal gaar.
bedankt voor de vele tips..hmmm krijg er trek van.

Vind t wel een goede tip om de stukjes kip eerst te bakken en daarna pas op de stokjes te rijgen.

Hoe warm jij ze op Mylenevalerie? In de oven?

Wordt het dan niet droog/taai??
Ik doe het altijd heel simpel.

Conimex satemariade ( conimex hotmarinade is nog lekkerder!)

Kippetje snijden en ff in de marinade leggen.

Kip op stokje rijgen en 7 minuutjes op de grillstand in de oven.

En satesaus van wyko erover (bruin emmertje)

Dan rijst erbij doen, salade, komkommer, pijnboonpitjes etc..

Klaar is kees in een mum van tijd!
quote:rammetje79 schreef op 16 oktober 2008 @ 12:47:

bedankt voor de vele tips..hmmm krijg er trek van.

Vind t wel een goede tip om de stukjes kip eerst te bakken en daarna pas op de stokjes te rijgen.

Hoe warm jij ze op Mylenevalerie? In de oven?

Wordt het dan niet droog/taai??

Oven is makkelijk maar snel droog. Losse stukjes even bakken in een koekenpan dat ze net goed zijn want met even verwarmen erbij wordt het net niet droog. In de koekenpan bak ik het in de marinade ipv boter. Dan rijgen, en opwarmen kan op elke manier wat je wilt (kort). Of als je het maakt dat het niet al te lang erna gegeten wordt kan je het ook goed klaarmaken in de koekenpan, rijgen en meteen in de warme satesaus leggen.

Je moet alleen even van te voren bedenken, wil je de sate en saus bij elkaar of niet? Ik had laatst een bbq en het cateringbedrijf had de satesaus verknalt dus het vlees was ook niet te eten. Daarbij is niet iedereen gek op satesaus. Ja ik wel maar denk maar even of je de saus apart serveert.
Als we dan toch gaan vloeken in de kerk (ofwel kant-en klaar gebruiken): de marinade van Go-tan vind ik veel lekkerder dan die van Conimex.
Dames, dames dames....

Echte indische saté maak je van speklappen.

Laat de slager dubbele lappen afsnijden. Snij dat zelf in stukken en rijg ze aan een pin en dan grillen, natuurlijk eerst insmeren met een goede boemboe.

Speklappen!

En saus ALTIJD apart!! Als je er zonodig saus bij moet.

Er hoort niet eens pindasaus bij, das iets van Nederlanders.

Note: ik ben niet Indisch
Geen bijzonderheden
Ja, haha! Ik bestelde hier voor het eerst sateh bij de chinees en was helemaal verbaasd dat er geen satehsaus bij zat. kwam er toen pas achter dat sateh vlees op een stokje betekent en die pindasaus gewoon door de hollanders omgedoopt is tot satehsaus ;)
Saté oedang (garnaal) vind ik persoonlijk het lekkerst met ketjapsaus.

Saté kambing (geit) vind ik niet lekker maar dat zal wel het idee zijn.
Hier had uw advertentie kunnen staan.
Sat;e kambing vind ik lekker! Aan de kant van de weg eten in Indonesia, heerlijk!
Geen bijzonderheden
http://www.indo-recipes.nl/Indo_PW07-Login/

hier staan alleen al 35 verschillende recepten op.

Wel even lid worden, maar dan heb je toegang tot honderden heerlijke recepten.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
gave site hoor,ben gelijk lid geworden
Sate: Kipfilet een nacht laten marineren in een mengsel van ketjap, sambal, en een paar teentjes knoflook.

Satésaus: pindakaas (met nootjes) aanlengen met melk, op smaak brengen van ketjap, beetje sambal, fijngesnipperd uitje en teentje knoflook. Evt. nog wat bruine suiker.
--

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven