Ruimte in klein appartement
zaterdag 2 januari 2016 om 18:44
Een redelijk eenvoudige vraag, maar ik zou graag persoonlijke tips/ervaringen willen lezen. Hoe creëer of creëerde jij ruimte in een klein appartement? En met klein bedoel ik een woonkamer met open keuken, een slaapkamertje en een badkamertje + apart toilet.
Vragen waar ik aan denk zijn bijvoorbeeld:
- Is een, vaak relatief grote, hoekbank handig of is het juist slimmer om een kleinere bank te combineren met een stoel?
- Waar berg jij alle kleine spulletjes op die je niet in het zicht wil? Zijn er specifieke kasten van bijvoorbeeld IKEA die relatief weinig ruimte innemen en waarin relatief veel kan worden opgeborgen?
Vriend en ik hebben maanden geleden besloten voor het eerst te willen gaan samenwonen. Ik woon nu op een kamer in een gebouw met huisgenoten en hoef niet veel eigen spullen kwijt (we delen veel), vriend woont nog thuis. Financieel gezien is het niet mogelijk voor iets groters te gaan, dus het wordt sowieso een klein appartement.
Via Google vind ik wel wat tips ten aanzien van kleurgebruik en dergelijke, maar het lijkt alsof sites elkaar ook weer tegenspreken. Daarom zou ik graag hier wat willen horen van mensen die op dit moment of in het verleden hebben samengewoond in een kleine ruimte. Een eventuele site tippen waar ik wellicht overheen heb gekeken mag natuurlijk ook. Bedankt!
Vragen waar ik aan denk zijn bijvoorbeeld:
- Is een, vaak relatief grote, hoekbank handig of is het juist slimmer om een kleinere bank te combineren met een stoel?
- Waar berg jij alle kleine spulletjes op die je niet in het zicht wil? Zijn er specifieke kasten van bijvoorbeeld IKEA die relatief weinig ruimte innemen en waarin relatief veel kan worden opgeborgen?
Vriend en ik hebben maanden geleden besloten voor het eerst te willen gaan samenwonen. Ik woon nu op een kamer in een gebouw met huisgenoten en hoef niet veel eigen spullen kwijt (we delen veel), vriend woont nog thuis. Financieel gezien is het niet mogelijk voor iets groters te gaan, dus het wordt sowieso een klein appartement.
Via Google vind ik wel wat tips ten aanzien van kleurgebruik en dergelijke, maar het lijkt alsof sites elkaar ook weer tegenspreken. Daarom zou ik graag hier wat willen horen van mensen die op dit moment of in het verleden hebben samengewoond in een kleine ruimte. Een eventuele site tippen waar ik wellicht overheen heb gekeken mag natuurlijk ook. Bedankt!
zaterdag 2 januari 2016 om 18:47
zaterdag 2 januari 2016 om 18:50
zaterdag 2 januari 2016 om 18:51
Ik vind zelf de kasten van Kewlox erg mooi. Je kunt ze zelf samenstellen, dus qua breedte, hoogte, diepte, kleuren, deurtjes, vakjes, planken etc. Dus dan zou je bijv. goed de ruimte tot het plafond kunnen benutten. Bovendien zijn ze mooi om te zien, dus het fleurt de ruimte ook helemaal op. Ze zijn zeker origineler en duurzamer dan ikea kasten. Ze zijn nieuw wel wat prijzig, maar ze worden regelmatig aangeboden op marktplaats voor minder dan de helft. Vorige week heb ik er zelf nog een gescoord.
zaterdag 2 januari 2016 om 18:52
Ik heb een klein appartement, heb idd geen hoekbank. Tweezitsbank en een fauteuil. Een dressoir waar de tv op staat, en waar mijn servies en allerlei spullen in staan. Kleine eethoek, een bureau in een hoek. Ik had hiervoor een balzaal als woonkamer, dus heb echt even gepuzzeld, maar het gaat prima zo. Wat kleurgebruik betreft: ik heb witte muren, scheelt ook weer. Hout(kleurige) meubels, niet te druk verder met verschillende kleuren. Zwarte bank, rode stoel. Ik krijg vaak de opmerking dat het erg gezellig en knus uitziet (en dat is het ook).
Ikea heeft veel handige opbergdingetjes, dat is de moeite van het zoeken waard. Zorg dat het niet te vol staat, dat is eigenlijk mijn basis tip. Heb dan ook veel meubels weggedaan. Geen spijt van.
Ikea heeft veel handige opbergdingetjes, dat is de moeite van het zoeken waard. Zorg dat het niet te vol staat, dat is eigenlijk mijn basis tip. Heb dan ook veel meubels weggedaan. Geen spijt van.
zaterdag 2 januari 2016 om 18:53
Als je slaapkamer groot genoeg is: neem een bed met lades eronder. Scheelt massa's ruimte, want je kunt winterdekbedden/slaapzakken/matjes/schoenen allemaal in die lades kwijt en de ruimte onder je bed is anders toch loos. Verder: ik zou een kleine eettafel nemen die je uit kunt klappen, met een paar stapelbare krukjes erbij voor gasten. Wij hadden een 4-persoons eettafel in ons mini-appartement, en dat was meer een ruimtevreter dan echt handig. We hadden maar weinig dagen waarop we de tafelruimte echt nodig hadden, en het paste eigenlijk net niet in de woonkamer.
zaterdag 2 januari 2016 om 18:55
Donkere kleuren maken sowieso kleiner, dus ik zou je lichte kleuren adviseren.
Een hoekbank neemt veel ruimte in, maar daar kan je met z'n tweeën wel heerlijk op hangen. Ik weet niet of jullie dat graag doen.
Een kleine bank is ruimtebesparend, maar als je dan alleen maar rechtop kan zitten als je samen bent, is dat het misschien ook niet. Een vriendin van mij heeft laatst haar (hun) kleine bank ingeruild voor een hoekbank.
Een kast heeft zoveel opbergruimte als hij ruimte inneemt natuurlijk. In de hoogte werken kan schelen. Als je rommelig bent, zou ik een dichte kast zoeken.
Je noemde IKEA al. Daar zou ik inderdaad eens gaan kijken.
Een hoekbank neemt veel ruimte in, maar daar kan je met z'n tweeën wel heerlijk op hangen. Ik weet niet of jullie dat graag doen.
Een kleine bank is ruimtebesparend, maar als je dan alleen maar rechtop kan zitten als je samen bent, is dat het misschien ook niet. Een vriendin van mij heeft laatst haar (hun) kleine bank ingeruild voor een hoekbank.
Een kast heeft zoveel opbergruimte als hij ruimte inneemt natuurlijk. In de hoogte werken kan schelen. Als je rommelig bent, zou ik een dichte kast zoeken.
Je noemde IKEA al. Daar zou ik inderdaad eens gaan kijken.
zaterdag 2 januari 2016 om 18:56
Of een hoekbank ook bij TO past, ligt dus aan haar woning. Bij ons had het qua ruimte nooit gekund op 42 m2. Woonkamer was toen iets van 18 m2 denk ik.
Maar als je sowieso een 2- en 3-zits wilt, dan kan een hoekbank natuurlijk wel. Ik zou ook heel graag een hoekbank willen, maar die krijgen we (letterlijk) ons huis niet in.
Maar als je sowieso een 2- en 3-zits wilt, dan kan een hoekbank natuurlijk wel. Ik zou ook heel graag een hoekbank willen, maar die krijgen we (letterlijk) ons huis niet in.
zaterdag 2 januari 2016 om 18:57
Hoekbank kan, dan zou ik er een nemen met opbergruimte. Of meer een soort bank met chaisse longue. Die heeft Ikea ook in kleinere formaten geschikt voor kleinere ruimtes.
Neem een bed waar opbergers onder passen.
Qua kasten hadden we zelf Billy's van de Ikea, met deuren die half dicht, half open waren. In het dichte deel lekker alle troep opbergen, in het open deel je boeken/mooie spullen/servies.
Neem een bed waar opbergers onder passen.
Qua kasten hadden we zelf Billy's van de Ikea, met deuren die half dicht, half open waren. In het dichte deel lekker alle troep opbergen, in het open deel je boeken/mooie spullen/servies.
zaterdag 2 januari 2016 om 19:03
Oh en wij hadden de smalle Billy's, due zet je makkelijk tegen een stukje overgebleven muur.
Eettafel hadden wij een vierkante van 75*75 cm. Maar je hebt er ook die je aan de muur bevestigt en kan inklappen.
Belangrijk is om uit te vinden welke functies jullie het belangrijkste vinden. Wil je graag lekker loungen op de bank, neem dan een lekkere bank. Vind je lekker tafelen met vrienden leuker, neem dan een kleinere bank en een eettafel die je kan uitschuiven.
Eettafel hadden wij een vierkante van 75*75 cm. Maar je hebt er ook die je aan de muur bevestigt en kan inklappen.
Belangrijk is om uit te vinden welke functies jullie het belangrijkste vinden. Wil je graag lekker loungen op de bank, neem dan een lekkere bank. Vind je lekker tafelen met vrienden leuker, neem dan een kleinere bank en een eettafel die je kan uitschuiven.
zaterdag 2 januari 2016 om 19:05
Hier meubels die 'open' zijn. Stoelen waar je onderdoor kijkt dus.
En een uitklaptafel van ikea. Nu een klein tafeltje, met kerst met gemak met 6 personen gegeten. Dan worden er twee fauteuiltjes aangeschoven die we bij bezoek ook gebruiken in zithoek.
Ik vind het fijn lichte meubels te hebben, dat het makkelijker ergens anders heen geschoven kan worden.
En een uitklaptafel van ikea. Nu een klein tafeltje, met kerst met gemak met 6 personen gegeten. Dan worden er twee fauteuiltjes aangeschoven die we bij bezoek ook gebruiken in zithoek.
Ik vind het fijn lichte meubels te hebben, dat het makkelijker ergens anders heen geschoven kan worden.
zaterdag 2 januari 2016 om 19:05
Ik lees mee vind ik wel leuk.
heb beganegrondwoningkje.
woonkamer 16m2 slaapkamer 9m2 keukentje 6m2 en aparte douche en toilet.
wel heb ik.binnenkort een Mega privé tuin dus dat is cool denk ook zo'n 30 a 40m2.
heb nu een Hoekslaapbank met onderin bergruimte een groot tv meubel en 1 kledingkast. ik moet zeggen oogt nog heel kaak geen idee wat ik verkeerd doe dat gevoel heb ik vaker namelijk.
Wil een klein eettafeltje nog even bedenken hoe want er is niet veel plek meer 1.5m van bank naar muur nog.
heb beganegrondwoningkje.
woonkamer 16m2 slaapkamer 9m2 keukentje 6m2 en aparte douche en toilet.
wel heb ik.binnenkort een Mega privé tuin dus dat is cool denk ook zo'n 30 a 40m2.
heb nu een Hoekslaapbank met onderin bergruimte een groot tv meubel en 1 kledingkast. ik moet zeggen oogt nog heel kaak geen idee wat ik verkeerd doe dat gevoel heb ik vaker namelijk.
Wil een klein eettafeltje nog even bedenken hoe want er is niet veel plek meer 1.5m van bank naar muur nog.
zaterdag 2 januari 2016 om 19:11
Toen ik klein woonde, had ik veel plezier van mijn uitschuifbare eettafel met twee stoelen en twee krukjes. De eettafel was niet van Ikea. De billy van Ikea is niet te diep en daar kan veel in. Ook had ik een salontafel met opbergbakken eronder. En niet teveel rommel. Weinig frutsels en de boel opgeruimd houden, dat helpt al veel.
zaterdag 2 januari 2016 om 19:14
zaterdag 2 januari 2016 om 19:15
quote:Marie89 schreef op 02 januari 2016 @ 18:56:
Of een hoekbank ook bij TO past, ligt dus aan haar woning. Bij ons had het qua ruimte nooit gekund op 42 m2. Woonkamer was toen iets van 18 m2 denk ik.
Maar als je sowieso een 2- en 3-zits wilt, dan kan een hoekbank natuurlijk wel. Ik zou ook heel graag een hoekbank willen, maar die krijgen we (letterlijk) ons huis niet in.Hier hetzelfde probleem. Wij hebben een hoekbank gekocht bij de ikea. Pakketten met veel moeite binnen gekregen en de bank in elkaar gezet. Die bank komt er dus nooit meer uit tenzij hij in stukken weggegooid gaat worden
Maar als je sowieso een 2- en 3-zits wilt, dan kan een hoekbank natuurlijk wel. Ik zou ook heel graag een hoekbank willen, maar die krijgen we (letterlijk) ons huis niet in.Hier hetzelfde probleem. Wij hebben een hoekbank gekocht bij de ikea. Pakketten met veel moeite binnen gekregen en de bank in elkaar gezet. Die bank komt er dus nooit meer uit tenzij hij in stukken weggegooid gaat worden
zaterdag 2 januari 2016 om 19:22