Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Mijn streven is om tot 1 april niets meer te kopen aan kleding en schoenen. Winterkleding heb ik genoeg. Zaterdag was ik even in de stad. Het was verleidelijk die uitverkoop, maar ik heb het kunnen weerstaan...

Ik heb me voor deze maand voorgenomen om elke dag een andere combinatie aan te trekken. Volgens mij moet dat makkelijk lukken. Als dat zo is, heb ik dus echt niets nodig.
Ik heb het ook uitgerekend wat ik in 2015 heb uitgegeven en was ook geschokt... En ook beschouw ik mijzelf echt niet als iemand die veel bezig is met mode, nieuwe kleding etc, maar ik zat er bijna 3-4 keer naast in wat ik had gedacht... Sommige maanden ook niks trouwens maar dan ineens een paar grote uitgaven waardoor het maandgemiddelde toch enorm omhoog schoot, in mijn geval dus 165,- incl schoenen waar ik dacht op een gemiddelde van hooguit 50,- pm uit te zijn gekomen.
Leuk idee, misschien ga ik ook wel meedoen
Ik heb het afgelopen jaar ook iets van 165 pm uitgegeven, maar daar heb ik me toch een bult kleding van gekocht! Heel veel afgeprijsde artikelen weten te scoren, bijna alleen maar. Dus ben op zich wel tevreden met mijn koopjes, alleen is het nu wel even genoeg geweest...
Gemiddeld 20 - 25 euro per maand. Maar rekening houdend met cadeaubonnen die kunnen verlopen.

Het was nodig omdat de meeste merken en ketens failliet zijn. Als ze terug komen dan is alles fors duurder.

Tot nu is er nog maar 1 winkel en merk terug gekomen in dezelfde vorm als hiervoor.

Hoewel... dat is nog uitzoeken. Bij de laatste bezoeken hadden ze al niets meer wat ik wilde kopen.

Pumps_italiaans in "een jaar geen kleding kopen"
Sjips, net een jas gekocht die ik in 2015 al had willen kopen maar toen heb laten hangen. Nu zag ik hem fors afgeprijsd. Ik twijfel echter of ik hem ga houden want

1. ik heb geen jas nodig

2. hij is maar 60% wol en dat vind ik te weinig voor een winterjas

3. hij was toch nog 90 euro, ondanks dat hij in de sale was

4. Ik was net begonnen aan de challenge
quote:hiephiephoeraindegloria schreef op 04 januari 2016 @ 13:52:

Sjips, net een jas gekocht die ik in 2015 al had willen kopen maar toen heb laten hangen. Nu zag ik hem fors afgeprijsd. Ik twijfel echter of ik hem ga houden want

1. ik heb geen jas nodig

2. hij is maar 60% wol en dat vind ik te weinig voor een winterjas

3. hij was toch nog 90 euro, ondanks dat hij in de sale was

4. Ik was net begonnen aan de challenge Zo loop ik te hele tijd te loeren naar een vest wat ik zo mooi vind en nu 55 euro kost (was 140) maar heb me voorgenomen echt minder uit te gaan geven
quote:sofietje83 schreef op 04 januari 2016 @ 06:33:

[...]

Ontliken wordt er denk ik bedoeld. Niet meer op kijken dan word je ook niet hebberig!Dat bedoelde ik. Als je weet dat je de verleiding niet of lastig kunt weerstaan, is dag wel n oplossing. Minder prikkels zeg maar
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 04 januari 2016 @ 14:11:

[...]

Zo loop ik te hele tijd te loeren naar een vest wat ik zo mooi vind en nu 55 euro kost (was 140) maar heb me voorgenomen echt minder uit te gaan gevenIk breng deze ook terug. Ik heb hem net even aangehad buiten, maar hij is helemaal niet warm. Aangezien ik alleen nog maar goede spullen wil breng ik hem zometeen terug. En dan doe ik ook weer mee aan de challenge ;)
Vandaag door de V&D gelopen want was op zoek naar een mutsje voor babyzoon (daar niet gevonden trouwens, wel bij Zeeman) en ik heb gewoon de damesafdeling met S. Oliver (mijn eigen favoriete merk) kunnen weerstaan! Ondanks alle 70% borden!
En ik moet alweer iets kopen. Ik zwem 3 keer per week en zag vandaag dat mijn badpak bij mijn kont gaat slijten. Ik loop liever niet naakt door het bad, dus dit zal wel moeten. Ik heb bij Zalando de goedkoopste (dat dan weer wel) speedo uitgezocht. Nou hopen dat hij past.
Ik realiseerde me net trouwens ook dat ik waarschijnlijk toch iets zal moeten kopen dit jaar: zomerpyjama's. Maar zover is het gelukkig nog niet.
quote:NYC schreef op 04 januari 2016 @ 20:24:

Vandaag door de V&D gelopen want was op zoek naar een mutsje voor babyzoon (daar niet gevonden trouwens, wel bij Zeeman) en ik heb gewoon de damesafdeling met S. Oliver (mijn eigen favoriete merk) kunnen weerstaan! Ondanks alle 70% borden! Nou, dat vind ik best knap, want ik vind S. Oliver ook een heel leuk merk (krijgt acuut koopkriebels).
quote:baukelien schreef op 04 januari 2016 @ 20:32:

[...]

Nou, dat vind ik best knap, want ik vind S. Oliver ook een heel leuk merk (krijgt acuut koopkriebels).Sorry, zo bedoelde ik het natuurlijk niet! Vond het alleen een grote overwinning maar ik dacht aan de dingen die ik begin 2015 daar heb gekocht (en dan voor de volle prijs uhuh) en hoe blij ik daar nog steeds mee ben én nog mee kan doen in 2016.
Ai, knap hoor! Daarom blijf ik bij v&d uit de buurt, ik kan me niet inhouden denk ik!

Zojuist vakantie geboekt dus dat wordt mijn spaardoel!
Mijn favoriete merk op dit moment is Vanilia, ik heb vlak voor 1 januari nog twee mooie items in de sale gescoord. Mooie items die ik ook echt met plezier ga dragen. Het zal ff doorbijten worden, maar ik hoop dat het over zes maanden als ik klaar ben weer sale is .

Grootste uitdaging wordt hun uitnodiging voor de sample sale begin april.
Ik ga dit jaar ook meedoen, nadat ik flink meegelezen heb met jullie.

Ik denk niet dat ik zoveel heb uitgegeven in het afgelopen jaar, maar ik heb het ook niet bijgehouden. Ik koop af en toe iets in de lokale supermarkt hier en online wanneer ze leuke kortingen geven.

Maar ik ga de komende 2 maanden niets kopen maar ik ga in maart 2 weken naar California en dan beloof ik niets. Ik zal het binnen de perken houden, maar er zijn daar toch een aantal winkels die ik hier niet heb. Daarbij heb ik dan eindelijk eens een keer tijd om te gaan kijken.

In augustus kom ik 2 weken naar Nederland en ik kan niet wachten om te gaan winkelen voor fatsoenlijke schoenen en hopelijk laarzen. Dus dat zijn mijn black out weken voor mijn niets-kopen jaar.
Woon je in Amerika Grootepan? Hebben ze daar zulke slechte schoenen? Kan me wel voorstellen dat je dan als je hier bent even je slag wilt slaan!

Mijn doel is nu tot het voorjaar begint niet kopen. In het voorjaar 'mag' ik twee shirts kopen, 1 paar sneakers en eventueel een leuke rok, van de zomer 1 paar platte open schoenen (daar zit ik krap mee of heb ik niet). Voor de rest van het jaar niets kopen: tenzij nodig. Ik heb een lijst met minima opgesteld (2 paar zwarte spijkerbroeken, 1 blauwe spijkerbroek, zoveel shirts en vesten, 2 paar sneakers, 2 paar nette schoenen, zoveel goede sokken, ondergoed, bh's etc.) Als ik onder het vaste gestelde aantal kom mag ik het aanvullen. En nu volhouden van het jaar! Ik wil (moet) een nieuw autootje kopen (mijn huidige begint echt uit elkaar te vallen ) dus dat ik een goede stimulans om zuinig aan te doen!
Ik heb nu een soort capsule, bestaande uit ongeveer 40 kledingstukken, die ik goed kan combineren. Op zich bevalt het me prime, want het zijn ook allemaal kledingstukken die ik echt fijn vind. Maar ik vraag me soms wel af of het mijn collega's nog niet opvalt dat ik zo vaak ik ongeveer dezelfde kleding loop. Het is allemaal toch een beetje dezelfde stijl en kleuren, dus soms voel ik me wel erg eentonig. Hoe vaak dragen jullie ongeveer hetzelfde?
quote:spuit-elf schreef op 05 januari 2016 @ 18:26:

Ik heb nu een soort capsule, bestaande uit ongeveer 40 kledingstukken, die ik goed kan combineren. Op zich bevalt het me prime, want het zijn ook allemaal kledingstukken die ik echt fijn vind. Maar ik vraag me soms wel af of het mijn collega's nog niet opvalt dat ik zo vaak ik ongeveer dezelfde kleding loop. Het is allemaal toch een beetje dezelfde stijl en kleuren, dus soms voel ik me wel erg eentonig. Hoe vaak dragen jullie ongeveer hetzelfde?

Ik kan vrij veel setjes maken, maar heb toch favorieten die ik vaker draag. Dan denk ik ook wel eens dat collega's denken dat ik weinig kleren hebben. Maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe goed ze op je letten. Als je nu nadenkt, kun je dan van 3 collega's zeggen wat ze gisteren aanhadden? En als je dat kunt, weet je dan te vertellen of ze dat vorige week of twee weken geleden ook aanhadden?

Dus ik denk dat het wel meevalt. Of je moet echt steeds hetzelfde aanhebben.
Mijn broer heeft weinig kleren en vaak hetzelfde aan, maar eigenlijk vind ik daar helemaal niets van. Bij collega's let ik er al helemaal niet op. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ik ben ook bang dat mensen vinden dat ik vaak hetzelfde aan heb. Maar ik denk dat de meeste mensen dat niet eens doorhebben.
Ik heb een beetje hetzelfde, alleen heb ik de afgelopen tijd vrij gehad. Maar als je de capsule te eentonig vindt let niets je om een ander kledingstuk uit de kast te pakken? Volgens mij 'mag' je ook drie keer een kledingstuk omruilen volgens de capsule regels.
quote:baukelien schreef op 05 januari 2016 @ 19:44:

Ik heb een beetje hetzelfde, alleen heb ik de afgelopen tijd vrij gehad. Maar als je de capsule te eentonig vindt let niets je om een ander kledingstuk uit de kast te pakken? Volgens mij 'mag' je ook drie keer een kledingstuk omruilen volgens de capsule regels.

Ik heb mezelf geen regels opgelegd, behalve niks kopen. Maar alle kleding buiten mijn capsule is óf te zomers, óf niet geschikt voor mijn werk, of gewoon niet zo mooi. Ik kan trouwens makkelijk 30 combinaties maken, dus op zich hoef ik niet vaak hetzelfde aan, maar ik merk dat ik nu toch steeds alleen een kleine selectie écht warme kleding graag draag en dat het bovendien een beetje voelt als veel van hetzelfde omdat veel toch een beetje op elkaar lijkt.

Ik dacht ook dat het niet op zou vallen als iemand vaak hetzelfde droeg. Tot ik laatst twee collega's hoorde bespreken dat een derde collega wel erg vaak hetzelfde truitje aan had. Een beetje kinderachtig natuurlijk, dat ze het daar over hadden, maar toch dacht ik direct: 'oh jee, dat valt dus wel op'.
anoniem_179759 wijzigde dit bericht op 05-01-2016 20:17
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
quote:spuit-elf schreef op 05 januari 2016 @ 19:59:

[...]

Ik heb mezelf geen regels opgelegd, behalve niks kopen. Maar alle kleding buiten mijn capsule is óf te zomers, óf niet geschikt voor mijn werk, of gewoon niet zo mooi. Ik kan trouwens makkelijk 30 combinaties maken, dus op zich hoef ik niet vaak hetzelfde aan, maar ik merk dat ik nu toch steeds alleen een kleine selectie écht warme kleding graag draag en dat het bovendien een beetje voelt als veel van hetzelfde omdat veel toch een beetje op elkaar lijkt.

Ik dacht ook dat het niet op zou vallen als iemand vaak hetzelfde droeg. Tot ik laatst twee collega's hoorde bespreken dat een derde collega wel erg vaak hetzelfde truitje aan had. Een beetje kinderachtig natuurlijk, dat ze het daar over hadden, maar toch dacht ik direct: 'oh jee, dat valt dus wel op'.

Dat ligt ook wel aan het truitje denk ik. Als het een paars truitje met gele bloemenprint oid opvallends is, tja dan is het idd "heb je haar weer met dat truitje / die rok / dat jasje / etc"

Maar of ik nu een blauwe spijkerbroek aan heb of een iets donkerder blauwe, tja, ik vraag het me af hoor of veel mensen dat opvalt. Zelfde met onopvallender items.

Misschien wat meer afwisseling zoeken in sjaals / sieraden? Als je die ooit draagt? Of juist wat meer variatie in kapsel en/ of make-up?

Ik had trouwens al ruim 2 maanden niets gekocht, mede door hier mee te lezen bedenk ik steeds vaker dat ik niet echt iets nodig heb, als ik ermee in m'n handen sta in de winkel / in het online boodschappenmandje heb gegooid.

Maar vandaag heb ik 2 paar schoenen gekocht. 1 paar goede wandellaarzen voor met de hond, en een paar simpele zwarte enkellaarsjes, die ik 3 jaar geleden al wilde maar steeds niet kon vinden. Nu beide paren van Ecco, voor half geld.

Nu is m'n garderobe weer helemaal compleet. Van de zomer misschien een broek en wat shirtjes, maar dat wordt gewoon Zeeman hoor.

Nog niet gekeken wat ik afgelopen jaar heb uitgegeven aan kleding, ik schat in totaal rond de 700 euro. Dit jaar is het streven max. 500 en dan alleen als ik ergens tegenaan loop dat écht naar m'n zin is en een waardige vervanging van één van mijn favoriete items die te klein zijn geworden (namelijk mijn donkerblauwe blazer en mijn taupe kleurige pantalon).

Capsule wardrobe zie ik niet zitten; wel ben ik begonnen om elke dag een andere combi te dragen, en dan in max. 2 minuten te beslissen wat het wordt voor die dag. Dat vind ik een leuke uitdaging en bevalt tot nu toe goed! Niet elke dag is een 'succes' maar ach, ik heb gelukkig geen gemene of roddelende collega's, dat scheelt weer

Ik blijf mee lezen!
quote:Kraaienpootje schreef op 05 januari 2016 @ 08:42:

Woon je in Amerika Grootepan? Hebben ze daar zulke slechte schoenen? Kan me wel voorstellen dat je dan als je hier bent even je slag wilt slaan!

Mijn doel is nu tot het voorjaar begint niet kopen. In het voorjaar 'mag' ik twee shirts kopen, 1 paar sneakers en eventueel een leuke rok, van de zomer 1 paar platte open schoenen (daar zit ik krap mee of heb ik niet). Voor de rest van het jaar niets kopen: tenzij nodig. Ik heb een lijst met minima opgesteld (2 paar zwarte spijkerbroeken, 1 blauwe spijkerbroek, zoveel shirts en vesten, 2 paar sneakers, 2 paar nette schoenen, zoveel goede sokken, ondergoed, bh's etc.) Als ik onder het vaste gestelde aantal kom mag ik het aanvullen. En nu volhouden van het jaar! Ik wil (moet) een nieuw autootje kopen (mijn huidige begint echt uit elkaar te vallen ) dus dat ik een goede stimulans om zuinig aan te doen!

Niet in de VS, ik woon in Canada. Heel veel dingen zijn hier een stuk goedkoper, maar leuke en goede schoenen kopen is heel moeilijk vind ik, hetzelfde met spijkerbroeken. Ze geven hier niet graag geld uit aan kwaliteit, waardoor over het algemeen de kwaliteit een stuk minder is. En dan nog het probleem binnen de betere kwaliteit leuke dingen te vinden.......

Voordeel is wel, dat mensen het hier veel minder interessant vinden hoe je eruit ziet, je loopt niet snel voor schut zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven