Knutselen met peuter?
maandag 4 januari 2016 om 22:24
Mijn peuter van bijna 2,5 is de kleurplaten min of meer zat... Hij roept na twee minuten kleuren steeds "verven" of "plakken" en gaat dan met de potloden gooien.
Ik ben een knutsel leek en heb tot nu toe alleen krijtjes potloden en stiften gekocht en vroeg me af wat nog leuk is of kan zijn? Op het kdv doen ze vanalles en ik merk dus dat hij daar thuis ook om vraagt.
Ik kan het uiteraard daar vragen maar vroeg me af wat jullie zoal doen met je peuter en wat een beetje goede basisuitrusting is voor een kleine knutselaar .
Ik kijk uit naar jullie tips!
Ik ben een knutsel leek en heb tot nu toe alleen krijtjes potloden en stiften gekocht en vroeg me af wat nog leuk is of kan zijn? Op het kdv doen ze vanalles en ik merk dus dat hij daar thuis ook om vraagt.
Ik kan het uiteraard daar vragen maar vroeg me af wat jullie zoal doen met je peuter en wat een beetje goede basisuitrusting is voor een kleine knutselaar .
Ik kijk uit naar jullie tips!

maandag 4 januari 2016 om 22:28
Stickers plakken.
Helaas is kleien hier favoriet (troep! Helemaal dat ellendige magic sand maar echt bijna een uur zoet ermee).
Ik heb zo'n boek om zelf dieren te tekenen, ik teken hij kleurt. Een kaart voor oma tekenen en plakken.
Waterverf schilderen (die van de ikea is handig).
Brooddeeg of koekjes helpen maken en versieren.
Helaas is kleien hier favoriet (troep! Helemaal dat ellendige magic sand maar echt bijna een uur zoet ermee).
Ik heb zo'n boek om zelf dieren te tekenen, ik teken hij kleurt. Een kaart voor oma tekenen en plakken.
Waterverf schilderen (die van de ikea is handig).
Brooddeeg of koekjes helpen maken en versieren.
maandag 4 januari 2016 om 22:31
Er zijn zoveel sites te vinden met leuke ideetjes
Bijvoorbeeld pinkelotje
Van zout en bloem kun je brooddeeg maken, is zachter dan gewone klei en kost bijna niks.
Bij de action, zeeman, wibra etc hebben ze van alles voor weinig geld, laat je kind zelf wat dingetjes uitzoeken, doe het in een grote bak, koop een plastic tafelkleed om je tafel te beschermen en laat hem/haar lekker kliederen.
Verwacht geen grote kunstwerken, je zult zelf veel moeten doen, maar laat je kind lekker experimenteren met verf, glitters, behangplak( is uit de kleren te wassen).
Veel plezier!
Bijvoorbeeld pinkelotje
Van zout en bloem kun je brooddeeg maken, is zachter dan gewone klei en kost bijna niks.
Bij de action, zeeman, wibra etc hebben ze van alles voor weinig geld, laat je kind zelf wat dingetjes uitzoeken, doe het in een grote bak, koop een plastic tafelkleed om je tafel te beschermen en laat hem/haar lekker kliederen.
Verwacht geen grote kunstwerken, je zult zelf veel moeten doen, maar laat je kind lekker experimenteren met verf, glitters, behangplak( is uit de kleren te wassen).
Veel plezier!

maandag 4 januari 2016 om 22:35
maandag 4 januari 2016 om 22:38
quote:vruchtgebruik schreef op 04 januari 2016 @ 22:34:
Strijkkralen zou ik nog niet doen. Hier is prikken (met mama er zenuwachtig naast/opdringerig op) een succes trouwens. Nouja niet qua resultaat maar interessant en lang mee bezig.Strijkkralen was hier juist een groot succes vanaf ongeveer die leeftijd. Je hebt ze voor jongere kinderen ook in groter formaat eventueel.
Strijkkralen zou ik nog niet doen. Hier is prikken (met mama er zenuwachtig naast/opdringerig op) een succes trouwens. Nouja niet qua resultaat maar interessant en lang mee bezig.Strijkkralen was hier juist een groot succes vanaf ongeveer die leeftijd. Je hebt ze voor jongere kinderen ook in groter formaat eventueel.

maandag 4 januari 2016 om 22:39

maandag 4 januari 2016 om 22:40
Kleien! En mijn dochter is tevreden met 1 potje dus dat valt mee met de troep.
Stickers plakken.
Dingen in stukjes scheuren en met veel lijm op een blaadje plakken
Vogelhuisjes bekliederen met verf en hartjes stickers. Prachtig cadeau voor oma
Mais dingen die je kunt plakken
Stempeltjes van de hema/action
Stickers plakken.
Dingen in stukjes scheuren en met veel lijm op een blaadje plakken
Vogelhuisjes bekliederen met verf en hartjes stickers. Prachtig cadeau voor oma
Mais dingen die je kunt plakken
Stempeltjes van de hema/action

maandag 4 januari 2016 om 22:41
Dan ga je toch verven en plakken?
Bij HEMA en Action kun je prima uitwasbare verf kopen in allerlei kleuren. Waterverf is ook leuk trouwens.
Koop ook gelijk een verfschort, die zijn van kunststof en hebben lange mouwen.
Koop pritstift en lijm, mijn zoontjes zijn gek op glitterlijm (AH), die dingen gebruiken ze niet zuinig, geeft niet wat mij betreft. Gewoon een krant eronder doen.
Wij hebben wel als regel dat stiften, verf, lijm en stempels bij hun tafeltje moeten blijven. Ze mogen er niet mee rondsjouwen.
Met 2,5 kun je een kind ook best leren knippen met een kinderschaartje. Koop mooie vouwblaadjes/glitterpapier (Action/Zeeman) en laat hem lekker knippen.
Stickertjes plakken en stempelen is ook erg leuk.
Mijn zoontjes zijn gek op knutselen en vooral als ik meedoe. Ik knip dan bijvoorbeeld figuurtjes uit vouwblaadjes die zij met liters lijm kunnen opplakken. Soms gewoon vormpjes, soms diertjes, soms landbouwvoertuigen.
Wij maken trouwens ook vaak mutsen, van die verjaardagsmutsen, rondje van karton (grote vellen bij Primera) met punten als een kroon of kantelen als een kasteel, of bobbels of wat dan ook. Die versieren zij met "diamanten" (Zeeman) en plakband.
Een plakbandhouder vinden ze trouwens ook fantastisch, een perforator en een niettang ook.
Ons arsenaal:
Potloden
Stiften
Verf (Action)
Kwasten (Action)
Kleuterscharen
Lijm
Pritstift
Plakband (gewone maar ook in andere kleuren en met motiefjes)
Niettang
Gaatjestang (waarmee je ook gaatjes in bv een riem kunt maken)
Lineaal
Ponsjes
Chenille
Papier in allerlei kleuren
Vouwblaadjes (Hema)
Glitterfoambladen (Zeeman)
Grote vellen karton in allerlei kleuren (Primera)
Stempeltjes met stempelkussens
Stickertjes
Juwelen met plakkertjes eraan (Zeeman)
Crêpepapiersliertjes (Zeeman)
Crêpepapier vellen
Kleurboeken
Toverboeken
En sinds kort ook spirograaf, maar mijn oudste is bijna 4,5.
Bij HEMA en Action kun je prima uitwasbare verf kopen in allerlei kleuren. Waterverf is ook leuk trouwens.
Koop pritstift en lijm, mijn zoontjes zijn gek op glitterlijm (AH), die dingen gebruiken ze niet zuinig, geeft niet wat mij betreft. Gewoon een krant eronder doen.
Wij hebben wel als regel dat stiften, verf, lijm en stempels bij hun tafeltje moeten blijven. Ze mogen er niet mee rondsjouwen.
Met 2,5 kun je een kind ook best leren knippen met een kinderschaartje. Koop mooie vouwblaadjes/glitterpapier (Action/Zeeman) en laat hem lekker knippen.
Mijn zoontjes zijn gek op knutselen en vooral als ik meedoe. Ik knip dan bijvoorbeeld figuurtjes uit vouwblaadjes die zij met liters lijm kunnen opplakken. Soms gewoon vormpjes, soms diertjes, soms landbouwvoertuigen.
Wij maken trouwens ook vaak mutsen, van die verjaardagsmutsen, rondje van karton (grote vellen bij Primera) met punten als een kroon of kantelen als een kasteel, of bobbels of wat dan ook. Die versieren zij met "diamanten" (Zeeman) en plakband.
Een plakbandhouder vinden ze trouwens ook fantastisch, een perforator en een niettang ook.
Ons arsenaal:
Potloden
Stiften
Verf (Action)
Kwasten (Action)
Kleuterscharen
Lijm
Pritstift
Niettang
Lineaal
Ponsjes
Chenille
Vouwblaadjes (Hema)
Stickertjes
Crêpepapier vellen
Kleurboeken
Toverboeken

maandag 4 januari 2016 om 22:42

maandag 4 januari 2016 om 22:44
Ja, knutselmais!
Scheuren vinden veel peuters ook leuk. Oude tijdschriften of folders in stukjes scheuren en eventueel daarna opplakken met behulp van een potje lijm en een kwastje.
Stempelen (hema heeft leuke grote) , vingerverven, waterverf, stickers plakken, plaatjes uit folders knippen of scheuren, met verf afdrukjes maken van je hand, stempelen met een aardappel, koekjes bakken (vormpjes uitsteken) of kleien. Werken op groot papier (behangrol) vinden veel peuters fijn.
Probeer het idee los te laten dat het 'iets' moet worden, het gaat om het proces.
Scheuren vinden veel peuters ook leuk. Oude tijdschriften of folders in stukjes scheuren en eventueel daarna opplakken met behulp van een potje lijm en een kwastje.
Stempelen (hema heeft leuke grote) , vingerverven, waterverf, stickers plakken, plaatjes uit folders knippen of scheuren, met verf afdrukjes maken van je hand, stempelen met een aardappel, koekjes bakken (vormpjes uitsteken) of kleien. Werken op groot papier (behangrol) vinden veel peuters fijn.
Probeer het idee los te laten dat het 'iets' moet worden, het gaat om het proces.
maandag 4 januari 2016 om 22:49
quote:Vl43inder schreef op 04 januari 2016 @ 22:41:
Ons arsenaal:
Potloden
Stiften
Verf (Action)
Kwasten (Action)
Kleuterscharen
Lijm
Pritstift
Niettang
Lineaal
Ponsjes
Chenille
Vouwblaadjes (Hema)
Stickertjes
Crêpepapier vellen
Kleurboeken
Toverboeken
Heldin! Mooi boodschappenlijstje voor de action morgen! Dank!
Ik had even dit nodig als inspiratie ik had geen idee met welke spullen te beginnen
Ons arsenaal:
Potloden
Stiften
Verf (Action)
Kwasten (Action)
Kleuterscharen
Lijm
Pritstift
Niettang
Lineaal
Ponsjes
Chenille
Vouwblaadjes (Hema)
Stickertjes
Crêpepapier vellen
Kleurboeken
Toverboeken
Heldin! Mooi boodschappenlijstje voor de action morgen! Dank!
Ik had even dit nodig als inspiratie ik had geen idee met welke spullen te beginnen

maandag 4 januari 2016 om 23:16
Met kleien gebruiken wij vaak vormjes en we maken veel slangen.
Koekjes, cakejes, appeltaart maken is favoriet en daarna samen proeven.
Een pak kopen waar alleen water bij moet. Om te versieren kan je van alles kopen, maar ook gewoon hagelsslag, vlokken, gekleurde hagel etc gebruiken. Je kan het vastplakken door wat poedersuiker te mixen met een paar druppels water, dan heb je lijm
Een auto / vliegtuig/ trein van een doos maken.
Eerst wielen en een stuur etc maken en op de doos plakken en daarna de hele doos beplakken met snippers van gekleurde vouwblaadjes en hartjes. Samen knippen, samen plakken, gewoon samen freubelen.
Een groot vel papier kopen (poster formaat),
en vervolgens je kind met handen en voeten laten verven. Uiteraard een plastic kleed op de grond leggen en je kind daarna onder de douche tillen
Koekjes, cakejes, appeltaart maken is favoriet en daarna samen proeven.
Een pak kopen waar alleen water bij moet. Om te versieren kan je van alles kopen, maar ook gewoon hagelsslag, vlokken, gekleurde hagel etc gebruiken. Je kan het vastplakken door wat poedersuiker te mixen met een paar druppels water, dan heb je lijm
Een auto / vliegtuig/ trein van een doos maken.
Eerst wielen en een stuur etc maken en op de doos plakken en daarna de hele doos beplakken met snippers van gekleurde vouwblaadjes en hartjes. Samen knippen, samen plakken, gewoon samen freubelen.
Een groot vel papier kopen (poster formaat),
en vervolgens je kind met handen en voeten laten verven. Uiteraard een plastic kleed op de grond leggen en je kind daarna onder de douche tillen

maandag 4 januari 2016 om 23:34
Gewoon niks maken kan ook hoor! Ontwikkelingsgericht werken.
Wat is lijm, wat gebeurt er als je het ergens op smeert? Lekker scheuren met papier en snippers opplakken. (Behanglijm)
Kleien, het hoeft niks te worden. (Of het is wat het kind het vind)
Vingerverf, leuke kleuren, wat als je het door elkaar smeert?
En het is nooit mislukt!
Wat is lijm, wat gebeurt er als je het ergens op smeert? Lekker scheuren met papier en snippers opplakken. (Behanglijm)
Kleien, het hoeft niks te worden. (Of het is wat het kind het vind)
Vingerverf, leuke kleuren, wat als je het door elkaar smeert?
En het is nooit mislukt!