Help! Ik word gek. Gasaansluitingen....

07-01-2016 12:54 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word echt gek. Mijn nieuwe gasfornuis heeft de maat m24 als ik het goed heb waarvoor ik een koppelstuk nodig heb met de schroefdraad aan de BUITENKANT. De gasaansluiting in mijn nieuwe huis heeft een koppelstuk nodig van maat 1/2 waarbij OOK de schroefdraad aan de buitenkant zit. Ik heb nu drie verschillende kopelstukjes in huis maar steeds past maar ee van beiden. Ik snap niet meer wat ik nodig heb en ik eet al twee weken magnetron voedsel. Heeft iemand een handige man of hier verstand van om me advies te geven? Ik denk dat ik een verloopstukje nodig heb met aan beide kanten schroefdraad aan de buitenkant van m24. Zodat het via het hoek koppelstukje plus verloopstukje toch aansluit. Het is een pelgrim gasstel. De wanhoop nog niet heeeel nabij maar het begint nu wel echt heel frustrerend te worden. Ik snap er niks van. Dank! Hoop op hulp.
Maar zo een koppelstukje wat ik DENK (?) nodig te hebben is dus niet te vinden of bestellen voor zover ik kan vinden.
Neem de maten mee, en ga naar een gamma/praxis/andere doehetzelfzaak en vraag het daar aan zo een handig man
Je zegt het toch zelf? Je hebt een koppelstuk nodig met aan beide kanten de schroefdraad aan de buitenkant (mannelijk-mannelijk dus, je fornuis en gasaansluiting hebben beiden een vrouwelijk eind). Dus even naar doe-het-zelf zaak voor dat koppelstuk.

En je hebt de maten zeg je, dan snap ik het probleem niet zo.
Hele suffe vraag, maar als bij je een sluiting schroefdraad aan de buitenkant zit, moet je toch een koppelstuk met schroefdraad aan de binnenkant?

Verder; maar hebben ze wel beide hetzelfde type schroefdraad? Gebruik je teflontape er tussen? Kan je eventueel werken met 2 koppelstukjes (van 24 naar 1/2 en dan 1 koppelstuk om beide aan elkaar te zetten).

Verkeerd gelezen. Je zoekt gewoon een koppelstuk met schroef aan beide kanten aan de buitenkant. Gewoon even de maten mee en naar de bouwmarkt / ijzerwinkel. Daar zijn ze vast voorradig.
Of vraag een handige buurman/kennis/familielid.

En indien je bij de gamma/praxis niet slaagt, ga dan opzoek naar een speciaalzaak:

IJzerwarenwinkel, of een Dozon. Neem je verloopstukken mee en maak foto's van de aansluiting in huis.
Of bel iemand die het kan... een installateur bijvoorbeeld

Met gas wil je toch niet knoeien?
http://www.deschouwwitgoe ... e-smeg-fornuis-aansluiten

Genoeg instructies zowel schriftelijk als op film te vinden op het net.

Tis geen hogere wiskunde of zo...
quote:Pil0u schreef op 07 januari 2016 @ 12:57:

Neem de maten mee, en ga naar een gamma/praxis/andere doehetzelfzaak en vraag het daar aan zo een handig man En als ze het daar niet hebben ga dan naar Hornbach, die hebben vaak net wat meer dan Gamma en Praxis. Of naar een ijzerwarenzaak of loodgieter.
Je moet dus iets hebben dat hier op lijkt:

Gamma koppelstuk

of koppelstuk

Alleen even navragen wat je het beste gebruikt bij een gasaansluiting.
Hier staan nog tientallen andere modellen, in hoeken als dat bijvoorbeeld handiger is:

https://www.gamma.nl/asso ... sleidingen-en-koppelingen
En zorgen dat je (dat ging hier bijna mis, mannen..... ) óf een ringetje óf installatietape gebruikt én je na het aansluiten van het gas de kraan opendraait en met zeepwater kijkt of 'ie dicht is. Anders gaat het mis.
quote:pampas schreef op 07 januari 2016 @ 13:12:

En zorgen dat je (dat ging hier bijna mis, mannen..... ) óf een ringetje óf installatietape gebruikt én je na het aansluiten van het gas de kraan opendraait en met zeepwater kijkt of 'ie dicht is. Anders gaat het mis.Dit idd!!!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
En in welke regio zit je ?

Ik vind 24 mm trouwens wel erg groot voor een gasaansluiting, zeker wanneer de draad dan ook nog aan de buitenkant moet zitten.

Zeker omdat een normale gasleiding ook 1/2 duims is en 24mm is bijna 2x zo groot.

I/2 duims is een heel normale aansluiting.

Overigens, ik ga zo naar Hornbach. Kun je foto's plaatsen met een lineaal op de voorgrond ?
Niet geschoten is altijd mis
Ben al bij gamma geweest en een half uur geholpen door twee jongens die er ook niets van snapten en uiteindelijk zeiden dat ze het niet hadden. Praxis geweest zelf wat gekocht. Plaatselijke doe het zelf heeft het niet. Speciaalzaak zei kom maar hierheen met het gasstel (heb geen auto). Online besteld bleek ook weer de verkeerde. Vandaar dat het al twee weken duurt. Maar ik ga zo rustig alle antwoorden lezen hopelijk kom ik er dan uit!
Er zijn gasslangen met 2x die 24mm aansluiting.

Er zijn ook verlopen met 1/2" binnendraad en 24mm buitendraad.

Eventueel kun je dit aanvullen met een kort stukje (4cm) 1/2" pijp om van de binnendraad naar buitendraad te gaan.

Wanneer er verlopen zijn van 1/2" binnendraad naar 24mm buitendraad (deze heb ik zelfs in huis) dan lijkt het mij overigens sterk dat er geen verloop is van 1/2" buitendraad naar 24mm.
Hoe is het hier nu mee ?
Dank! Ik ga het zo weer bij de praxis proberen en neem alles mee, foto's koppelstukjes etc, en ga daar een kundig personeels lid zoeken. Zal even updaten daarna ook:) dank voor alle input.
Het is gelukt ondertussen dankzij een man van de praxis die het allemaal snapte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven