Werk & Studie alle pijlers

Assesment Jeugdzorg

08-01-2016 20:28 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier op het forum ook dames die werkzaam zijn of zijn geweest in de jeugdzorg? Het vak van jeugdbeschermer/gezinsvoogd spreekt mij zeer aan. Ik heb een hbo-opleiding gedaan die redelijk in die richting zit. Nu zie ik bij het solliciteren wel op tegen een eventueel assesment. Als het gaat om capaciteits/IQ testen dan kies ik altijd net de verkeerde kubus etc. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg :( Graag zou ik willen weten of jullie ook een test hebben gehad. Is dit standaard en hoe kan ik mij daarop voorbereiden? Zijn er verder nog zaken die ik in de gaten moet houden bij de sollicitatieprocedure? Hartelijk dank!
Er zijn boeken met uitleg en testjes die voorbereiden op assessments. Veel oefenen om het mechanisme door te krijgen.

http://www.bol.com/nl/p/assessment-doen ... 006548943/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat voor HBO opleiding heb je? Het moet nl. behoorlijk heel erg in de richting zijn wil je uberhaupt aangenomen kunnen worden.
Sorry, geen ervaring mee, maar assesment
Het is assessment.

En je kunt je goed voorbereiden d.m.v. van verschillende boeken die je gewoon kunt kopen. Verder kun je ook navragen op welke gebieden je wordt getest, dat is niet gek ofzo.
Vraag eerst eens na hoe dat assessment eruit ziet. Bij mijn werkgever lopen de meesten stuk op het stuk persoonlijkheidstest.
•
Ik heb ervaring binnen dat vak. Nooit en te nimmer van assessment gehoord bij de sollicitaties. Het is wat anders als je solliciteert voor directeur ofzo 😁

Ik vermoed een foutje in de vacaturetekst, en anders vermoed ik dat het gaat om rollenspel (omgaan met weerstand, moeilijk gesprek voeren etc), schrijfvaardigheid en persoonlijkheidskenmerken.
quote:konijn82 schreef op 08 januari 2016 @ 21:18:

Ik heb ervaring binnen dat vak. Nooit en te nimmer van assessment gehoord bij de sollicitaties. Het is wat anders als je solliciteert voor directeur ofzo 😁

Ik vermoed een foutje in de vacaturetekst, en anders vermoed ik dat het gaat om rollenspel (omgaan met weerstand, moeilijk gesprek voeren etc), schrijfvaardigheid en persoonlijkheidskenmerken.Dat noemden ze bij mijn broertje tijdens zijn opleiding idd een assessment. Dus zoiets zal het wel zijn.
quote:shala91 schreef op 08 januari 2016 @ 21:40:

[...]

Dat noemden ze bij mijn broertje tijdens zijn opleiding idd een assessment. Dus zoiets zal het wel zijn.Dat bedoel ik ook. Áls het een assessment betreft, dan zal het zoiets inhouden vermoed ik
Vergis je niet, sinds de kwaliteit omhoog moest worden assessments veel meer afgenomen.
•
met het risico dat ik mezelf nu te herkenbaar maak: het is nog steeds deels mijn vak, doordat ik op projectbasis ivm normenkader bij dergelijke instellingen kom (Doe er wat anders naast), en echt, het is mij helemaal vreemd. Dus zal de eerste instelling zijn ofzo die dat doet! Vind het overigens prima zaak!
Ik denk dat gezien de bezuinigingen dit een manier is om te investeren in kwaliteit

Het laatste assesment dat ik volgde bestond iit een persoonlijkheidstest, iq test, en kennistest alles afgestemd op de functie. De persoonlijkheidstest vond ik het pittigst
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik doe sollicitaties binnen dit vak en ik neem nooit een assessment af. Wel idd praktijksituaties en uitvragen wat de ander daarmee zou doen, hoe te reageren enz. Dus kleine rollenspellen kunnen wel. Maar een echte assessment zoals in het bedrijfsleven? Nog nooit gehoord binnen de jeugdzorg in het kader van jeugdbeschermer.

Aanvulling: Het zit hem dus veel meer in je diploma en werkervaring. Het moet immers wel mogelijk zijn dat je in het beroepsregister staat vermeld of dat je je kunt aanmelden doordat je de juiste papieren bezit. Op dit moment solliciteren zonder het juiste diploma/ werkervaring is vrij kansloos. De jeugdzorg is nl. heel onrustig en er is veel keuze voor de werkgever.
... het moet inderdaad assessment zijn, ik had een s te weinig geschreven. Bedankt voor de tip Hbo-opleiding laat ik wel zo staan omdat ik kort geleden op de site van het genootschap van onze taal las dat dot de juiste spelling is. Ik heb de opleiding Social work gedaan maar wel in een andere uitstroomrichting dan jeugdwerk. Daarom wil ik ook graag weten wat de sollicitatieprocedure inhoudt. Stel je voor dat ik mij bijschool in die richting maar nooit door de selectietests heen zal komen. Dan is het mijns inziens voor niets geweest. Zijn er trouwens veel praktijkopdrachten bij het persoonlijkheidsonderzoek? Omdat ik mij eerst nog moet bijscholen vind ik het een beetje raar om personeelszaken te bellen met deze vraag. Net of ik al geen vertrouwen in mijn kunnen heb....Tevens vind ik het interessant om ervaringen te horen. Je hoort toch weer andere geluiden dan dat ze van p&o's laten horen. Zo te lezen tot weinig assessments: wel gek eigenlijk terwijl het toch om een verantwoordelijke baan gaat waar je zware beslissingen moet nemen!
It's me26, mag ik vragen om wat voor soort functie het gaat? ( zonder meteen herkenbaar te zijn natuurlijk ) Is dit in een meer profit of non-profit/ overheidssetting? Heb je ook het idee dat deze tests standaard gaan worden en je er over een paar jaar niet onderuit komt? Bedankt!
Waarom bijscholen? Je hebt toch de juiste hbo opleiding gedaan?
•
Ik werk voor een non-profit organisatie in de zorg in hbo functie. Bij ons was het puur om te kijken of je dit dus ook bezit en of je binnen het profiel past

Ergens denk ik dat het wel goed zou zijn als dit meer standaard wordt in alle andere takken van werk is het ook normaal
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:konijn82 schreef op 08 januari 2016 @ 21:18:

Ik vermoed een foutje in de vacaturetekst, en anders vermoed ik dat het gaat om rollenspel (omgaan met weerstand, moeilijk gesprek voeren etc), schrijfvaardigheid en persoonlijkheidskenmerken.

Ik heb wel een assessment gehad in een bepaalde regio bij solliciteren. Dit was ruim 8 jaar geleden. Deze haalde ik net niet ivm mijn Dyslexie en beperkte wiskundige vaardigheden.

Bij een andere regio waar ik solliciteerde was dit niet en werd ik met veel enthousiasme aangenomen. Heb daar ook met veel liefde voor het werk gewerkt.

Ondertussen heb ik al jaren ander werk. Ik werk op HBO/WO niveau.Heb Meerdere opleidingen gedaan op Post-HBO. Maar wanneer ik een assessment zal maken kan ik je op een briefje geven dat ik die nog steeds niet naar behoren zal halen.
Assessment zou idd goed kunnen zijn. Aan de andere kant kom ik hele goede en betrokken jeugdbeschermer tegen die nooit door zo'n assessment heen zouden komen vanwege net wat anders zijn dan anders zegmaar. Het moet ook geen standaard worden denk ik, omdat juist diversiteit in jeugdbeschermers past bij diversiteit binnen de doelgroep. Het zijn verre van allemaal tokkie-gezinnen. Echt alle niveaus van de samenleving passeren de revue. Dus ik denk dat het lastig is om dan teveel te gaan varen op assessments.

TO, je hebt wel in de basis het juiste diploma. Maar als je én geen ervaring hebt met moeilijke jeugddoelgroep/moeilijke volwassendoelgroep (denk fors psychiatrisch), én een andere afstudeerrichting, én vrij jong bent (is een aanname), dan acht ik de kans heeeeel klein. Ik ben ook wel benieuwd hoe jij t werk dan voor je ziet. Wat houdt een dag in?

Overigens laat je niet ontmoedigen, maar kijk vooral wat je kunt doen om profiel tegemoet te komen.
Ik heb veel mensen aangenomen voor dit vak en een bijscholing is echt onzin. Social Work is voldoende. Ervaring, daar draait het om. Of heel veel enthousiasme en overtuigingskracht in het gesprek. Assessments werden nooit gedaan, ik weet dat sommige organisaties een schrijftest afnemen in verband met het belabberde niveau van veel afgestudeerden.
Eens prinses! Wel passende ervaring.
Ik heb dit assessment gedaan voor de functie gezinsvoogd/jeugdbeschermer. Een assessment was onderdeel van de sollicitatieprocedure. Dat was destijds bij BJZ.

Het assessment duurde een aantal uur en bestond uit een test cognitieve capaciteiten (patronen en reeksen herkennen, rekenen, dat soort dingen, leek ook op Raven's progressive matrices) een persoonlijkheidstest (Zo'n Big 5 ding) en iets wat meer gericht was op beroep geloof ik. De laatste twee waren in ieder geval vragen over jezelf en hoe je denkt/handelt in bepaalde situaties om een beeld van je persoonlijkheid en passend beroep te krijgen. Er waren schaalvragen dus, helemaal niet, niet, soms, vaak, altijd. Geen praktijkopdrachten, allemaal achter elkaar door achter de computer.

Mijn ervaring (met dit assessment toen bij BJZ) is dat wat er uit het assessment kwam minder zwaar woog dan de gesprekken. Nouja, als het assessment heel slecht is zullen ze dat natuurlijk meenemen, maar de indruk vanuit de gesprekken zal doorslaggevend zijn. Daarnaast natuurlijk ook je werkervaring, maar die had ik toen amper. Ik moest zelfs nog afstuderen, ik was wel wat jaartjes ouder dan je gemiddelde (HBO) afstudeerder.

Ik ben er denk ik niet zo van in dit vakgebied. Het assessment dat ik deed was volgens mij wel een prijzige met speciale software en rekenprogramma's. Bij een andere jeugdzorg organisatie heb ik voor een andere functie een 'postvak assessment' gedaan of zoiets, dat is gewoon een opdracht die je moet uitvoeren en waar de organisatie niet voor hoeft te investeren. Gaf volgens mij ook gelijk meer inzicht. Geld van BJZ had denk ik zinniger besteed kunnen worden. En als ik zag hoeveel belang ze eraan hechtten, vraag ik me af waarop ze het uberhaupt afnamen. In dit vakgebied heb ik denk ik zo'n 8 keer gesolliciteerd en alleen bovenstaande 2x een assessment gehad, verder gesprekken en rollenspellen.

Als iets je leuk lijkt, verdiep je erin, probeer met iemand mee te lopen en solliciteer gewoon. Met Social Work kan je het prima proberen. Nooit geschoten is altijd mis! Als ze wat in je zien word je misschien wel aangenomen, of misschien hebben ze net ruimte in het team voor iemand met wat minder ervaring en zien ze in jou een sterke persoonlijkheid, wie weet! Je moet wel kunnen benoemen wat je brengt naar de functie en het team. En je moet uiteraard goed weten wat de functie inhoudt, waarom spreekt 'het vak van jeugdbeschermer' je aan? Wat weet je hiervan? Weet je wat je taken zijn? Met wat voor mensen ga je te maken krijgen? Wat zijn belangrijke competenties binnen je functie en waarvoor heb je die competenties nodig?
Bedankt voor jullie reacties :)! ....het vermoeden dat ik jong ben? Nee halverwege de dertig en moeder van twee kinderen noem ik niet echt groen Het beroep lijkt mij bij passen qua karakter en bepaalde ervaring met vaardigheden ( helaas niet opgedaan in de jeugdzorg zelf) Wel ben ik mij er van bewust dat het een zware baan is waar je stevig voor in je schoenen moet staan. Het is inderdaad een goede tip om met iemand mee te lopen, mocht ik de knoop doorhakken dan zal ik dat zeker regelen. Wel een opluchting om te lezen dat nog geen kwart van de organisaties zo'n assessment afneemt. Want het is toch vrij moeilijk om daar doorheen te komen. Heb mijn sterke punten zoals rekenen bij die test maar die ruimtelijke figuren als die kubussen maak ik hopeloos slecht. Mag ik nog vragen of jullie tevreden zijn met jullie baan als gezinsvoogd/ jeugdbeschermer of is het vaak zo zwaar dat jullie liever achteraf toch voor een ander beroep gekozen zouden hebben? Oeps ik vraag nu wel erg veel.....
Niemand die mij wil vertellen hoe het vak bevalt.....snik snik ;)
Daar is een anoniem forum de plek niet voor. Nooit opgevallen dat er hier amper iemand iets loslaat over zijn of haar beroep? Hier geen politieagenten, fraude experts van de belasting, mensen die bij de luchtmacht werken enz enz. Maar ze zíjn er natuurlijk wel.
•

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven