Geld & Recht alle pijlers

echtscheiding en subsidies

09-01-2016 14:23 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

heeft iemand een idee of je pas recht hebt op subsidies na echtscheiding of misschien al als de scheiding in gang is gezet?

Groetjes
Bedoel je toeslagen?

Je kan de toeslagen aanvragen, als je de scheiding officieel in gang hebt gezet en je apart woont en dat ook bij de gemeente hebt doorgegeven (dus inschrijven op een ander adres)
Je bedoelt toeslagen? Je hebt recht op toeslagen zodra je inkomen onder een bepaalde grens is. Daar staat je scheiding compleet los van.
Subsidies krijgt niemand, ik denk dat je toeslagen bedoelt. Op de site van de belastingdienst lees je alles over toeslagen.
Subsidies? Ik mag hopen van niet zeg.

Toeslagen misschien wel, afhankelijk van je inkomenssituatie. Vanaf het moment dat je op jezelf woont en dat ook bij de gemeente hebt doorgegeven. Op de site van de belastingdienst kun je uitrekenen of je bij jouw inkomen in aanmerking komt voor huurtoeslag of zorgtoeslag.

Of bedoel je een uitkering / bijstand?

EDIT: oke, ik typ te langzaam. Alles is al gezegd door mijn voorgangers...
Je kunt op de site van de toeslagen ook een proefberekening maken.

Ik plak hieronder een link, hoop dat het werkt

http://www.belastingdiens ... proefberekening_toeslagen
Dank allen. ik bedoelde toeslagen inderdaad. De scheiding is in gang gezet ik woon nog in ons gezamenlijk huis, hij staat elders ingeschreven. Wat zou ik van de advocaat nodig hebben? Hij reageert zo snel.... niet. Ik heb deze vraag twee weken geleden al aan hem gesteld.
Toeslagen zijn gewoon subsidies hoor.
Oke, dus je ex staat inmiddels elders ingeschreven. Dan woon je dus nu officieel alleen. Heb je een huurhuis? Er geldt wel een maximum-huur: in een te dure woning krijg je geen huurtoeslag.

Nogmaals, op de toeslagen-site van de belastingdienst kun je heel eenvoudig nagaan of je recht hebt op huurtoeslag of zorgtoeslag. Het enige wat je nodig hebt is je inkomen. En als je recht hebt op huur- of zorgtoeslag is het ook heel makkelijk via die site aan te vragen (maar let op dat je alles goed invult: teveel ontvangen toeslagen moet je achteraf terugbetalen! Je schat je inkomen dus beter te hoog dan te laag in!)

Of ben je voor inkomen van hem afhankelijk en krijg je straks alimentatie? Dan vrees ik dat je eerst zult moeten weten hoe veel dat is.
Hoe hoog is je inkomen?
quote:netta1981 schreef op 09 januari 2016 @ 14:36:

Dank allen. ik bedoelde toeslagen inderdaad. De scheiding is in gang gezet ik woon nog in ons gezamenlijk huis, hij staat elders ingeschreven. Wat zou ik van de advocaat nodig hebben? Hij reageert zo snel.... niet. Ik heb deze vraag twee weken geleden al aan hem gesteld.

Je advocaat had geen Kerst? En ook geen Oud en Nieuw? Een beetje geduld kan en mag best. Je kan zelf ook al een heleboel bij elkaar googlen en dat in elk geval verzamelen.

Verder op zoek naar werk en woonruimte als een van beide of allebei ontbreekt.
quote:netta1981 schreef op 09 januari 2016 @ 14:36:

Van je advocaat heb je niets nodig. De advocaat moet scheidingsverzoek officieel hebben ingediend bij de rechtbank. Dat is voldoende om het te gaan aanvragen. De belastingdienst vraagt niet om bewijs bij de aanvraag.

Je klinkt alsof je er weinig kaas van hebt gegeten. Vraag hulp in je gemeente bij het maatschappelijk werk of sociaal raadslieden. Zij kunnen je hier kosteloos bij helpen.
Er zijn zat sites speciaal over scheiden waar dit goed uitgelegd wordt. Google eens. BD kan ook.
Of gebruik je tijd om te gaan werken aan een manier om je inkomen te vergroten. Heb je geen toeslagen nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
En een (ongevraagd) advies: wees selectief in waar je het advies van je advocaat voor gebruikt en beperk je tot de echt juridische vragen. Gebruik je advocaat niet als belastingadviseur etc. Daar is hij / zij niet voor en bovendien kost elk advies geld.
quote:pejeka schreef op 09 januari 2016 @ 14:49:

Of gebruik je tijd om te gaan werken aan een manier om je inkomen te vergroten. Heb je geen toeslagen nodig.Nee, dus dan laat half werkend Nederland de kinderopvangtoeslag maar zitten?
Heb je momenteel een baan?
Ik weet dat ik recht heb op toeslagen en ook hoe hoog deze zullen zijnn. Dat had ik al uitgezocht. Ik vroeg mij af of ik er pas recht op haf nadat de echtscheiding definitief zou zijn.

Wij hebben een koophuis. Niemand van ons blijft erin.

En ja,mijn advocaat heeft ook kerst en oud en nieuw gevierd maar hij werkte tussen kerst en oud en nieuw.

Ik werk al 15 jaar maar met 3 dagen werken heb ik niet voldoende inkomen dus heb de toeslagen wel nodig..

Dank allen
Gesubsidieerd scheiden, ook lucratief
quote:netta1981 schreef op 09 januari 2016 @ 14:54:

Ik weet dat ik recht heb op toeslagen en ook hoe hoog deze zullen zijnn. Dat had ik al uitgezocht. Ik vroeg mij af of ik er pas recht op haf nadat de echtscheiding definitief zou zijn.

En ja,mijn advocaat heeft ook kerst en oud en nieuw gevierd maar hij werkte tussen kerst en oud en nieuw.

Ik werk al 15 jaar maar met 3 dagen werken heb ik niet voldoende inkomen dus heb de toeslagen wel nodig..

Dank allenHoe hoog is je inkomen dan? En is er een mogelijkheid om een dag meer te gaan werken?
quote:gismo72 schreef op 09 januari 2016 @ 14:52:

[...]

Nee, dus dan laat half werkend Nederland de kinderopvangtoeslag maar zitten?Weet ik niet. Vind het ook nogal vreemd eigenlijk om je kinderopvang door een ander (lees: je medemensen) te laten betalen. Maar dat is weer een andere discussie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Ik werk al 15 jaar maar met 3 dagen werken heb ik niet voldoende inkomen dus heb de toeslagen wel nodig.. Heb je al nagevraagd of je extra uren kunt krijgen?
Ik heb MS. 3 dagen is al teveel met 3 kinderen een huishouden. maar die drie dagen blijf Ik zo lang mogelijk werken. Dat heb ik ook nodig om eens ergens anders mee bezig te zijn.

Dank allenEn je bedenkt dan niet dat je beter met de Belastingdienst kan bellen of de site van de Belastingdienst kan raadplegen? De directe bron van het uitbetalen? De advocaat is hiervoor NIET de aangewezen persoon.
Maar hoeveel verdien je dan? Is dat minder of net zoveel als bijstandsniveau?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven