De bevoorrechte positie van de blanke man

10-01-2016 12:01 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 52 reacties heb ik de text aangepast. Omdat daardoor de eerste reacties onbegrijpelijk zouden kunnen worden heb ik de originele text onderaan gelaten.

Op veel plaatsen in de samenleving lijken de WBM (Westerse Blanke Mannen) dominant aanwezig te zijn. De vraag is of ze die positie op basis van een bevoorrechte status hebben bereikt of niet.

Ik denk van niet. Er is imo eerder sprake van een omgekeerde situatie: de groepen die zich benadeeld voelen missen iets dat de WBM wel heeft: onaantastbare verantwoordelijkheid. De WBM wordt altijd en overal volledig verantwoordelijk gesteld voor dat wat hij doet en bereikt. Dit heeft als gevolg dat hij zich kan ontwikkelen op basis van de resultaten die hij haalt. Hij kan leren omdat verschuilen achter excuses niet mogelijk is.

Wanneer iemand zich verstopt achter een externe schuldtoewijzing dan is de kans om te lering te trekken en zich te ontwikkelen verkeken. Immers, men is niet meer zelf de oorzaak van zijn falen, maar die externe oorzaak. De discriminatie claim is één van deze externe oorzaken.

Wanneer men bijvoorbeeld (als vrouw) een ongelijke beloning voor hetzelfde werk ziet zijn de mogelijke reacties:

1) Het is discriminatie

of

2) Wat doe ik verkeerd, wat kan ik doen om dit te veranderen.

In punt 2 gaat het vooral om wat kan IK doen om dit te veranderen. Politiek actief worden om voorkeursbehandeling te krijgen heeft meest alleen een averechts effect. Naar de baas stappen en vragen om loonsverhoging is veel beter. En als die baas zegt "nee" dan zou de vraag moeten zijn "wat kan ik doen om een hoger loon te gaan verdienen?". Als een baas daarop geen antwoord kan geven kun je imo maar beter van baan wisselen want dat is die baas gewoon een omhooggevallen *** die niet weet hoe het bedrijf winst maakt. Een mogelijk teken dat het bedrijf waarschijnlijk failliet zou kunnen gaan.

Verantwoordelijkheid is essentieel. We moeten zo veel mogelijk verantwoordelijk nemen voor wat we in ons eigen leven bereiken en voor wat er in ons leven gebeurt. Alleen door onszelf aan hogere eisen te onderwerpen dan anderen kunnen we iets bereiken waar we achteraf van kunnen zeggen "dit heb IK bereikt". Niemand heeft mij iets gegeven, IK heb het gedaan.

IMO concentreren vele groepen zich op het krijgen van dingen. I.e. politieke acties om speciale regelingen te bewerken.

De WBM is een van de weinige (enigste?) groepen die deze mogelijk niet heeft. Rechtelijk en wettelijk gezien wordt deze groep het meest benadeeld. Maar juist het tegen de stroom inzwemmen maakt mensen sterk. Ik vind het dan ook niet raar dat juist deze groep meer bevoorrecht lijkt te zijn dan andere.

Mijn oproep is deze: neem verantwoording voor alles wat er met je gebeurt.

Het originele bericht waar zich kennelijk vele aan stoorden:

Ik stond tot nog toe op het standpunt dat de (westerse) blanke man (WBM) geen bevoorrechte positie had. Maar gisteren hoorde ik iets dat mij aan het denken zette, en ik ben er uit.

Het klopt, wij WBM hebben een bevoorrechte positie.

Met excuses aan de andere WBM, ik ga hier het geheim verklappen...

Wij WBM hebben het grote voordeel dat wij altijd verantwoordelijk zijn. Of we dit willen of niet, wij worden altijd verantwoordelijkheid geacht voor dat wat we doen en bereiken. Geen excuses.

Alle andere groepen, Vrouwen, Negers, Marokkanen etc hebben dit voordeel niet. Zij hebben altijd excuses. Als een vrouw niet evenveel verdient als haar mannelijke collega, dan ligt dit aan discriminatie. Het is niet nodig om jezelf te verbeteren of eens diepgaand af te vragen waarom, nee het antwoord ligt bij voorbaat vast: discriminatie.

Natuurlijk is er hier en daar wel een vrouw te vinden die ook haar totale verantwoordelijkheid zelf neemt. En natuurlijk zijn er mannen te vinden die zich verstoppen achter excuses. Maar in grosso modo? nee, de WBM is duidelijk in het voordeel.

Dit zal ook niet snel veranderen imo. Met elke nieuwe wet of regel die een groep "positief discrimineert", nemen de excuses toe, en groeit het voordeel van de WBM.

Dus dank aan allen die "politiek actief" zijn om vermeende discriminatie te bestrijden. Jullie werken voor de WBM!
Ooooh alweer?
Waarvan akte.
Je spreekt jezelf tegen in je OP. Beter over nadenken, TO.
Interessant topic TO

(slotje dan maar?)
Obl... Staat dat voor Onzin, Blanke Lul?
Mind the gap
Negers?????!!!! Idioot!
OK
I like being a mess. It's who I am.
TO. Doe jij ook wel eens de deur open in je badjas?
Let op, lieve lezers, dat deze TO in een ander topic ook mensen probeert over te halen om niet te stemmen.

Grappig dat hij dit juist doet op een vrouwenforum en dus met name vrouwen probeert over te halen om niet te stemmen. Gelukkig laat hij in dit topic zijn kaarten zien, en is het nu duidelijk waarom hij dit doet.
Ik ben je innig dankbaar voor de goede raad.
quote:Defietsboer schreef op 10 januari 2016 @ 12:21:

Let op, lieve lezers, dat deze TO in een ander topic ook mensen probeert over te halen om niet te stemmen.

Grappig dat hij dit juist doet op een vrouwenforum en dus met name vrouwen probeert over te halen om niet te stemmen. Gelukkig laat hij in dit topic zijn kaarten zien, en is het nu duidelijk waarom hij dit doet.

Ik wijs er enkel op dat stemmen tot de wereld geleid heeft zoals die nu is. En dat legitimeren van de overheid (middels stemmen) moreel onverantwoord is.

Ik had daarbij kennelijk de illusie dat met name vrouwen morele principes beter zouden begrijpen dan mannen.
zo zo

nou nou

poeh poeh

tis me wat he
Mannen zijn bevoorrecht. Kijk maar eens naar de tarievenlijst van een willekeurige kapper.
Ik moet helemaal niks!
quote:obl schreef op 10 januari 2016 @ 12:25:

[...]

Ik wijs er enkel op dat stemmen tot de wereld geleid heeft zoals die nu is. En dat legitimeren van de overheid (middels stemmen) moreel onverantwoord is.

Ik had daarbij kennelijk de illusie dat met name vrouwen morele principes beter zouden begrijpen dan mannen.Oké, laten we eens zeggen dat iedereen naar jou luistert en dat er bij de volgende verkiezingen niemand stemt. Wat gaat er dan gebeuren?

[...]

Ik had daarbij kennelijk de illusie dat met name vrouwen morele principes beter zouden begrijpen dan mannen.Oohh, discriminatie
Mind the gap
Je "onthulling" en de rest van je verhaal lijken niet te kloppen of was het sarcastisch bedoelt ofzo? Wat wil je hier nu mee? Hoop je dat er tenminste iemand reageert op wat je schrijft in plaats van dat je een eind tegen de lege ruimte zit te tikken op je eigen website waar geen mens komt?

[...]

Ik had daarbij kennelijk de illusie dat met name vrouwen morele principes beter zouden begrijpen dan mannen.Nee, ik begrijp die morele principes niet. Maar dat is niet mijn schuld, dat komt door de witte mannetjes.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle mannen zijn bevoorrecht,

Vooral bij hoge nood en geen wc

Overigens wordt de 60+wbm wel flink gediscrimineerd op arbeidsgebied
quote:feow schreef op 10 januari 2016 @ 12:34:

[...]

Nee, ik begrijp die morele principes niet. Maar dat is niet mijn schuld, dat komt door de witte mannetjes.

[...]

Ik had daarbij kennelijk de illusie dat met name vrouwen morele principes beter zouden begrijpen dan mannen.

Nee, hoor. Jij bent boos op vrouwen omdat je denkt dat wij het allemaal heel makkelijk hebben. Het feit dat jij denkt dat wij zelden verantwoording hoeven af te leggen ( ) zegt al genoeg.

Jij wilt dat vrouwen niet stemmen en laat met dit topic zien dat dit is omdat jij er niet tegen kan dat vrouwen ook wat te zeggen hebben. Dus dames en ook heren, gewoon stemmen, want mensen die je proberen over te halen om dit niet te doen hebben bijna nooit zuivere motieven.
quote:Defietsboer schreef op 10 januari 2016 @ 12:39:

[...]

Nee, hoor. Jij bent boos op vrouwen omdat je denkt dat wij het allemaal heel makkelijk hebben. Het feit dat jij denkt dat wij zelden verantwoording hoeven af te leggen ( ) zegt al genoeg.

Jij wilt dat vrouwen niet stemmen en laat met dit topic zien dat dit is omdat jij er niet tegen kan dat vrouwen ook wat te zeggen hebben. Dus dames en ook heren, gewoon stemmen, want mensen die je proberen over te halen om dit niet te doen hebben bijna nooit zuivere motieven.

Goed plan!
quote:Corona67 schreef op 10 januari 2016 @ 12:41:

[...]

Goed plan! Dank je.
quote:mwcactus schreef op 10 januari 2016 @ 12:34:

Je "onthulling" en de rest van je verhaal lijken niet te kloppen of was het sarcastisch bedoelt ofzo? Wat wil je hier nu mee? Hoop je dat er tenminste iemand reageert op wat je schrijft in plaats van dat je een eind tegen de lege ruimte zit te tikken op je eigen website waar geen mens komt?

Ik had het inderdaad een beetje sarcastic geschreven. Dat was wellicht een fout van mij. Mijn excuses daarvoor. Maar dat neemt niet weg dat ik wel geloof dat het onderwerp op zich wel degelijk bestaat.

Wanneer men zich kan verstoppen achter "discriminatie" dan hoeft men niet op zoek naar persoonlijke factoren die het resultaat beïnvloed hebben.

De enigste bevolkingsgroep die altijd en overal verantwoordelijk wordt gehouden is de WBM. Het is dan ook niet zo gek dat alleen die groep systematisch feedback krijgt over wat werkt en wat niet werkt.

Verantwoordelijk krijgen en nemen is een ongelofelijk sterke motivator om te leren. Niet alleen een vak leren, ik bedoel leren over wat werkt en wat niet werkt in het leven.

Het ontkennen van verantwoording is imo een garantie op een bestaan waarin men zich onderdrukt voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven