Chips op het kdv?

18-10-2008 22:53 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dochter van 18 maanden. Zij gaat sinds ze 14 maanden is 2 dagen per week naar het kdv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het kdv, over de leidsters en de communicatie tussen mij en de leidsters.

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn dochter op en kreeg zoals altijd een korte overdracht van 1 van de leidsters (de mentrix van mijn dochter). Tijdens deze overdracht vertelde zij mij onder meer wat mijn dochter die dag allemaal gegeten had. Nu heeft ze na haar middagslaapje als tussendoortje fruit en chipjes gekregen. Mijn eerste reactie was nogal direct (ben ik meestal ) Ik vroeg wat voor chips ze bedoelde; nibbits. Daarop zij ik direct dat ik het niet wilde hebben dat mijn dochter chips kreeg.

De leidster reageerde een beetje verbaasd. Zij gaf aan dat ze dit wel vaker deden. Zo af en toe kregen de kindjes wat extra. Dit zou niet wekelijks gebeuren. Zo krijgen ze soms een knakworstje of een kipnugget bij de boterham en chipjes na het middagslaapje.

Daarbij vertelde ze dat mijn dochter de chipjes erg lekker had gevonden…….Wel gaf ze ook direct aan dat als ik het niet wilde zij dit zou opschrijven.

Daarop dimde ik wat in. Ik begon te twijfelen. Heb gezegd dat ik hierover na wil denken en hierop terug zou komen. Het was al met al absoluut geen vervelend gesprek.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen en wil graag advies en meningen van verschillende mensen horen, vandaar mijn topic hier.

Enerzijds wil ik nog niet hebben dat mijn dochter snoep of chips krijgt. Ook kipnuggets en knakworstjes vind ik eigenlijk niet nodig. Lekkers is voor mijn dochter nu een liga of rozijntjes. Dit vindt ze heerlijk en geef ik haar als tussendoortje (naast fruit).

Anderzijds wil ik haar niet in een uitzonderingspositie stellen. Als alle kindjes aan tafel chipjes krijgen en zij niet vind ik ook sneu. Zij weet nu immers dat chipjes lekker zijn (en daar baal ik van!)

Nogmaals graag advies.
ieuw ieuw bij melk van een koe
Ja tuurlijk, maar niet bij een snickers toch?
maar, on topic, melk is voor kinderen wel goed hoor, om aan lactose te wennen enzo.
nee, geen ieuw ieuw bij snickers en raider. Tuurlijk niet, is een traktatie.
Ooow, jij bent ook nog van de Raider generatie, daar zal het dan wel aan liggen, wij zijn nog opgegroeid met de boterham met tevredenheid en van een tussendoortje had nog niemand gehoord
we pasten dan ook met 45 kinderen in een klaslokaal. Tegenwoordig is dat hooguit 25, en dan staan de ADHD'ers vanwege teveel additieven en suikers ook nog op de gang
Echt totale onzin om op een babygroep dat soort tussendoortjes te geven. Op een peutergroep kan ik er nog inkomen, die hebben vast allemaal wel al eens een chipje of een knakworst gehad (maar dan nog vind ik het overdreven om dat op een KDV te doen, wat is er mis met een biscuitje?'

Maar ik vind het echt totaal onnodig om dat op een babygroep te geven. Zou als ouder ten eerste willen dat ik dat zou weten (dan kun je nog nee zeggen) en ik zou het ten tweede ook niet willen, vind dat als ze dat soort eten krijgen dat ik dat bepaal wat en wanneer.
quote:qwertu schreef op 19 oktober 2008 @ 00:45:

Wat ik me afvraag van de moeders die hier geen problemen mee hebben: zouden jullie het ook okay vinden als er op het kdv cola geserveerd wordt bij de lunch, als verwennerij, voor een kind van nog geen 2?Nee, dat zou ik niet ok vinden. Mijn zoon lust niet eens frisdranken met prik. Bij ons op het kdv hebben ze trouwens nog nooit chips of kipnuggets gegeven. Zelfs koekjes krijgen de kinderen sporadisch. Zoon taalt nauwelijks naar snoep en koekjes eet ie al helemaal niet.
quote:meds schreef op 19 oktober 2008 @ 01:01:

Kinderen weten tegenwoordig niet eens meer dat appels aan een boom groeien, die denken dat ze gesneden en in een zakje verpakt zo van de fabriek naar de albert heijn gaan.

Hoho Meds, hier worden de appeltjes nog gewoon in zijn geheel gekocht en thuis in partjes gesneden hoor. Zoon mag nl. als tussendoortje alleen maar fruit mee naar school.
Ik zie het probleem niet zo, wat maakt het uit dat je kindje zo nu en dan wat lekkers krijgt, een paar nibbits een knakworstje, dat kreeg ik ook toen ik zo jong was, en ben er niet slechter van geworden, ik eet nog steeds super gezond en af en toe een chippie hihi.

Maar goed als je jij het echt niet wilt hebben kun je dat dus aangeven zoals de KDV leidster al aangaf, maar persoonlijk zou ik gewoon zo nu en dan dat chippie of kippie aan je kind laten geven.
quote:summerbreeze21 schreef op 19 oktober 2008 @ 00:30:

[...]

Groenteburger? Heb je die weleens gegeten? Die zijn echt zo goor.
Meds, wat een vooroordelen weer. Onze zoon is bijna zes, is 1.20 lang en weegt 21 kilo schoon aan de haak. Hij heeft regelmatig een koe gemolken op de boerderij waar we heen gaan, appeltjes geplukt in de boomgaard en hij eet verantwoord en uitgebalanceerd, op de groenten na die we er neit in krijgen. Dus elke dag een ' beertje'. (kindermulti vitaminen). Hij is actief maar heeft geen ADHD en ondanks dat hij op de horizontale, dus gemengde groep van het kdv weleens een chipje of knakworstje kreeg geen verwend kreng geworden.

De leidsters daar waren normale gezonde Hollandsche meiden met een voorkeur voor sport en zij lustten, net als ik en de kinderen, af en toe iets lekkers.
girlxxx: ben t helemaal met je eens.

Wat maakt het in vredesnaam uit als je kind gewoon en en toe eens wat lekkers eet. Met mate natuurlijk. Daar is nog geen enkel kind dik van geworden hoor!

Bovendien denk ik dat wanneer je het allemaal angstvallig voor ze achterhoudt, juist de drang naar zoetigheid groter wordt. Op het moment dat ze dan zelf de vrijheid krijgen, ze juist gaan kiezen voor al die zoetigheid en lekkers. Je kan immers als ouders niet overal de controle over behouden.

Dus ik zou zeggen: gewoon lekker zo laten en zorg dat het allemaal in normale proporties blijft!
Dat je kind af en toe wat lekker wil geven ok , maar mag je dat dan als ouders zelf bepalen en niet het kdv voor jou.
[quote]girlxxx schreef op 19 oktober 2008 @ 09:14:

Ik zie het probleem niet zo, wat maakt het uit dat je kindje zo nu en dan wat lekkers krijgt, een paar nibbits een knakworstje, dat kreeg ik ook toen ik zo jong was, en ben er niet slechter van geworden, ik eet nog steeds super gezond en af en toe een chippie hihi.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zie hier het probleem dat een kind geleerd word dat een knakworst en nibbits iets lekkers is.

En nee, het is niet zielig als een kind geleerd word dat een verantwoord tussendoortje ook heel lekker is.

Dat heet opvoeden.

Ik vind het eigenlijk best schandalig dat dit gebeurd terwijl er vanuit regering allerlei projecten lopen voor de te dikke jeugd.

Ik vind juist dat een KDV een voorbeeldfunctie daarin zou moeten hebben, net als op de basis school ook net zo goed gepleit word dat de pauzehapjes geen snickers en cola mogen zijn,

Een kind kan op latere leeftijd altijd nog zelf beslissen zichzelf vol te gooien met suikers en cholesterol, onze taak als opvoeders is om het goede voorbeeld te geven, ook qua voedingspatroon

en ja, dat doe ik thuis ook.

Er is niks mis met een stukje kaas en een yoghurtje en fruit
Onze dochter (bijna 1) heeft laatst op het kdv een bitterbal op brood en wat nibbits gehad. Er waren 2 juffen jarig en dat werd uitgebreid gevierd. Bij het brengen hebben ze netjes gevraagd of ze het lekkers mocht hebben, dus we hadden ook nee kunnen zeggen.

Misschien kan je vragen of ze het vantevoren willen zeggen als ze iets gaan eten wat als minder/on- gezond te boek staat.
Tja ik vind dat een beetje dubbel hoor, wél je kind op het kinderdagverblijf plaatsen, maar zelf de touwtjes volledig in handen willen houden. Ik zou dan zeggen: zorg dan zelf voor je kind, dan kun je het doen zoals je het zelf wilt!

Ik vind het niet vreemd dat ze op het kinderdagverblijf de kinderen af en toe verwennen, dat mag toch zeker wel?

Het komt op mij niet over als een grote strenge bedoeling, maar gewoon gezellig met af en toe iets lekkers.

Niks mis hoor. In mijn beleving kun je ook nog een keer overdrijven als ouder!
Ik vind chips op een kdv ook echt idioot.

De stelling dat ze compleet los slaan als je ze er angstvallig van weg houdt vind ik absurd. We hebben het hier over een kind van 18 maanden en dan is er niks mis mee om de tussendoortjes gezond te houden.

Mijn zoontje is 17 maanden en ik ben blij dat ze geen chips of snoep geven op het kdv. Wat is er in godsnaam mis met rozijntjes en een biscuitje? Hij kan nog jaren snoepen en ik vind het niet zo nodig hem andere dingen aan te wennen.

Daar komt bij dat ik vind dat chips gewoon geen tussendoortje is voor een doordeweekse dag. Wij kregen vroeger alleen op zaterdagavond een klein bakje chips (en toen was ik al een stuk ouder). Niks mis mee hoor en ik ben echt niet losgeslagen.
quote:Jeanette76b schreef op 19 oktober 2008 @ 10:06:

Tja ik vind dat een beetje dubbel hoor, wél je kind op het kinderdagverblijf plaatsen, maar zelf de touwtjes volledig in handen willen houden. Ik zou dan zeggen: zorg dan zelf voor je kind, dan kun je het doen zoals je het zelf wilt!

Wat een onzin. Los van de vraag of je uberhaupt kunt stoppen met werken. Ik vind het niet teveel gevraagd van een kdv te verwachten dat ze een gezonde levensstijl voeren bij kinderen. Dat heeft weinig te maken met "de touwtjes volledig in eigen handen willen houden".
Een kind van 18 maanden hoeft naar mijn idee nog niet mee te genieten van allerlei lekkere dingen. Het neemt nu nog genoegen met rozijntjes, dus houdt het daarbij. Als een kindje jarig is, begrijp ik dat er wordt getrakteerd en dat de kleine er ook wat van meesnoept. Maar het zonder reden aanreiken vind ik niet nodig.
Sarah2life:

Dus als je kind zich op latere leeftijd volpropt met allerlei lekkers is het geen probleem...maar als kind moet je het voorkomen.

Nou ik heb nieuws voor je: zo werkt het in de grote mensenwereld echt niet hoor.

Je kan beter als kind leren verantwoord om te gaan met dat soort dingen toch? Leren dat je met mate moet/mag snoepen. Als het je als kind altijd maar uit handen wordt gehouden omdat mamma het zo slecht vindt, dan ga je juist op latere leeftijd die dingen uitproberen lijkt me..
Nogmaals (voor Jeanette en Girl XXX) er is helemaal niets mis mee dat een kind af en toe wat lekkers krijgt. Mijn dochter krijgt ook af en toe wat lekkers. Ze geniet van een doosje rozijntjes, een soepstengel of een liga. Dat is lekkers voor haar. Daarbij smult ze van fruit, alles gaat erin. Ik ben blij dat ze fruit lekker vindt en geen moeite heb om haar dat als tusendoorrtje te geven..

Dat er andere moeders zijn die vinden dat chipjes en knakworstjes voor een kind van 18 maanden een normaal tussendoortje is, prima maar ik vind dat niet.

Daarbij verbaast het mij dat a. ik niet wist dat dit soort dingen gegeven werden als tussendoortje en b. het hier een babygroep betreft!

Ook ik vind dat de chreche een voorbeeldfuncie heeft en ik wil mijn kind niet leren dat chipjes een normaal tussendoortje is midden op de dag.
Lare1978: Ja daar heb je gelijk in, niet iedereen heeft de volledige vrijheid daarin.

Echter vind ik de reactie nogal overtrokken en daar is het waar het mij om draait. Waar je je als ouder al niet druk over kunt maken zeg...kom op ..een paar chipjes op het kdv en de haren gaan ons al recht overeind staan.

Over een tijdje staan er 20 verschillende broodsoorten op tafel, elk kind zijn eigen beleg en drinken...

Maak je alsjeblieft ergens anders druk over, als er goed voor je kind wordt gezorgd is dat toch het allerbelangrijkste en doen die paar chipjes daar toch geen kwaad aan?
quote:Jeanette76b schreef op 19 oktober 2008 @ 10:06:

Sorry hoor maar wat een ongenuanceerde opmerking! Waar lees jij dat ik volledig de touwtjes in handen wil hebben?

We hebben het hier over de eetgewoontes van een kdv. Op dat kdv zit mijn dochter. Daar betaal ik voor en daar mag ik wat van vinden. Als ik het ergens niet mee eens ben , dan zeg ik dat. Wat daar mee gedaan wordt is aan het kdv.

Ik vind het niet vreemd dat ze op het kinderdagverblijf de kinderen af en toe verwennen, dat mag toch zeker wel?

Het komt op mij niet over als een grote strenge bedoeling, maar gewoon gezellig met af en toe iets lekkers.

Niks mis hoor. In mijn beleving kun je ook nog een keer overdrijven als ouder!Tsja je kan idd een klein kind al leren dat chips lekkers is. Ik ben blij dat mijn dochter een schaaltje aardbeien heerlijk vind, smult van een banaan en een glimlach van oor tot oor kijrgt bij het zien van een dossje rozijntjes. Dat is voor haar op dit moment lekkers! daar wordt zij mee verwend. Doe ik haar dan tekort? Is het dan zielig dat zij iets anders lekkers niet mag? Nee vind ik niet ik wil haar een gezond eetpatroon aanleren. Daarin passen midden op de dag geen chips naar mijn mening

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven