Ouderschapsverlof ???

19-10-2008 11:30 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment heb ik een managementfunctie in de mode en ik ben ruim 27 weken zwanger. Mijn werkgever hanteert de regel dat managers 38 uur werken en niet 24 uur zoals ik straks na mijn zwangerschapsverlof wil.

Nu praten zij over terugplaatsing van mijn functie en dus ook over terugplaatsing in salaris. Ik wil hier niet mee accoord gaan omdat ik denk dat ik ook met 24 uur werken waardevol kan zijn voor het bedrijf. En de terugplaatsing in salaris wil ik niet. Dit scheelt mij namelijk bijna 5 euro per uur.

Nu heb ik eens gehoord dat als je ouderschapsverlof opneemt dat dan je werkgever je niet kan terugplaatsen. Dit geeft mij de mogelijkheid om of een nieuwe baan te zoeken na mijn verlof, maar liever nog om mijzelf te bewijzen in 24 uur.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Werknemers hebben recht op ouderschapsverlof als zij zorgen voor een kind jonger dan acht jaar. Zij moeten dan minimaal één jaar bij een werkgever in dienst zijn. Hoe lang het verlof duurt, hangt af van het aantal uur dat een werknemer werkt. De verlofuren worden niet uitbetaald. In een cao of in aanvullende arbeidsvoorwaarden kunnen hierover andere afspraken staan.
Geen antwoord op je vraag. Maar let er op dat bij (betaald) ouderschapsverlof, je je verlof moet terug betalen als je niet een bepaalde tijd bij je werkgever blijft.
Sanna, werk je "op kantoor" (designcentre oid) in de mode of in een winkel?

Ik weet idd dat het in een bedrijf in de mode er hard aan toe gaat vwb werkende moeders.

Meerdere vrouwen die ik ken, raakten hun baan kwijt om dezelfde redenen. Dat is helaas (en onterecht, nmm!) blijkbaar het sfeertje in deze branche. Veelal zijn deze vrouwen gaan freelancen.

1 vrouw die ik ken is het echter wel gelukt, maar het heeft een hoop strijd gekost om parttime te kunnen blijven werken.

Succes!
Computer says nooooo
volgens mij mogen ze je wel in functie terug zetten, maar niet zomaar in salaris, zonder dat je daar zeof toestemming voor hebt gegeven. maar dit is volgens mij ook cao afhankelijk. In m'n eigen werk (zit in de zorg) is een functie komen te vervallen en de mensen die in die functie werkzaam waren en dus hyun functie niet meer konden uitoefenen, hebben wel hun daarbij behorende salaris gehouden. Is ws een hel andere situatie, maar een werkgever zou je sowieso niet mogen weigeren om ouderschaps verlof te verlenen (en dat is wat hier stiekem wel gebeurt)
Sanna, kan je je functie niet doen in 32 uur, 4 dagen dus? Dan doen zowel jij als je werkgever wat water bij de wijn.

Ouderschapsverlof mag je volgens mij ook geweigerd worden als het niet kan in je functie..
Sanna, lees even de Wet Aanpassing Arbeidsduur (even googelen). Kort wetje, makkelijk leesbaar. Een werkgever mag verzoeken voor minder werken alleen weigeren als hij goede redenen heeft. Het feit dat je een managementfunctie heeft is geen goede reden. Hetzelfde geldt voor verzoeken om ouderschapsverlof.

En het zou helemaal gek zijn als een werkgever het ouderschapsverlof wel goedkeurt (omdat toch maar tijdelijk is) en vervolgens een verzoek op grond van de Wet Aanpassing Arbeidsduur (waarbij ik er vanuit ga dat de werknemer zijn arbeidspatroon van tijdens het ouderschapsverlof wil voortzetten, zoals jij) dan zou weigeren, terwijl het tijdens het ouderschapsverlof allemaal goed liep.

Praktijk is echter weerbarstiger dan theorie, want er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als heel subtiel wegpesten. Misschien helpt het als je kunt aangeven wel enigszins flexibel te zijn als het gaat om de dagen waarop je werkt. Dat is vaak lastig combineren met een kinderdagverblijf, maar op ons kdv kunnen dagen geruild worden. Ik doe het zelf ook zo, en soms schakel ik oma in (die geen vaste oppas wil zijn, maar wel af en toe).
Dank jullie wel voor jullie reacties alvast. Praktijkvoorbeelden zijn idd ook heel welkom. Ik werk in een winkel en idd parttime managementbanen zijn er niet echt veel. Maar het zou toch jammer zijn om het talent, de kennis en alles niet te gebruiken..... van de shopmoeder. Flexibel ben ik wel. Maar 24 uur is toch voorlopig echt het max. Er zijn gerust wel wegen om te bewandelen als beide partijen zich hiervoor willen inzetten.
Sanna, ik wilde toen met mijn eerste ook ouderschapsverlof opnemen, maar moest daarna nog twee jaar in dienst blijven, dit is een regel die een paar jaar geleden veranderd is omdat er een hoop mensen waren die verlof opnamen en daarna niet meer terug kwamen. Soort van verlengt zwangerscahpsverlof. ik zou ook echt maar superweinig geld krijgen tijdens dat verof. Je moet dus even uitzoeken hoe dat in jouw branche zit.

Sterkte, leef erg met je mee! Hoop zo dat jullie toch tot een comprimis kunnen komen!
Hai.

Hier een praktijkvoorbeeld, alleen niet uit de modebranche.

Ik kon mijn functie na mijn zwangerschap ook niet behouden, doordat ik minder uur ging werken. Ik kreeg een andere functie, maar met behoud van salaris.

Ik heb ook ouderschapsverlof genomen en als ik het nog goed onthouden hebt, is dat als je dat in het eerste levensjaar van je kind opneemt, je een aantal uur daarvan betaald krijgt, mist je bij de organisatie werkzaam blijft.

Heb je misschien een personeelsconsulent of iets in die richting die je misschien verder kan helpen? Succes!
quote:colallight schreef op 20 oktober 2008 @ 23:17:

Hai.

Ik heb ook ouderschapsverlof genomen en als ik het nog goed onthouden hebt, is dat als je dat in het eerste levensjaar van je kind opneemt, je een aantal uur daarvan betaald krijgt, mist je bij de organisatie werkzaam blijft.

Heb je misschien een personeelsconsulent of iets in die richting die je misschien verder kan helpen? Succes!

Of je nog betaald krijgt tijdens je ouderschapsverlof, is afhankelijk van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij ons is het absoluut onbetaald (en als je een beetje pech hebt, wordt ook de pensioenpremie over de ouderschapsverlofuren niet afgedragen).

Als je betaald ouderschapsverlof hebt, is de voorwaarde inderdaad vaak dat je nog een tijd bij het bedrijf werkzaam moet blijven.
Hoi Sanna.

Ik hoop dat je er na een goed gesprek goed uitkomt met je werkgever.

Maar terugzetten in salaris mag niet nooit. Meestal is ouderschapsverlof onbetaald. Ik weet van een kennis in de detailhandel dat het in die branche ook onbetaald is. Maar misschien kan je in een gesprek opperen om alvast naar een part-time kracht te gaan zoeken dat jullie samen een full-time kracht zijn. Als je er samen goed uit kan komen is de basis het beste. Gaan ze vervelend doen dan zal ik ze toch wijzen op je rechten. Ga daarom goed voorbereidt naar het gesprek alleen al zodat je je zekerder voelt. En hij zal zien dat 2 part-timers een hele goede full-timer kunnen zijn. En dan is het ook makkelijker om ziekte en vakantie op te vangen want een part-timer kan makkelijker een extra dienst draaien en is fexibeler als een fulltimer. Hopelijk helpen deze argumenten bij je werkgever. En als jij 3 dagen genoeg vindt moet je het lekker zo houden. Dat is de beslissing van jou en je vriend niet van je werkgever. Het voordeel van detailhandel is dat ze op zaterdag werken en avonddiensten draaien, dan werk je wel maar is vriend thuis en heb je geen opvang nodig.

Heel veel geluk meis en het komt goed.
Dank jullie wel!

2 parttime functies gaat mijn baas niet mee accoord. Ik ga mijn ouderschapsverlof deze maand schriftelijk aanvragen denk ik en dan hoor ik de reactie wel. Betaald verlof ben ik niet echt op uit, ik wil alleen maar behoud van mijn uursalaris. Zodat ik niet een enorme grote sprong achteruit maak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven