Chips op het kdv?

18-10-2008 22:53 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dochter van 18 maanden. Zij gaat sinds ze 14 maanden is 2 dagen per week naar het kdv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het kdv, over de leidsters en de communicatie tussen mij en de leidsters.

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn dochter op en kreeg zoals altijd een korte overdracht van 1 van de leidsters (de mentrix van mijn dochter). Tijdens deze overdracht vertelde zij mij onder meer wat mijn dochter die dag allemaal gegeten had. Nu heeft ze na haar middagslaapje als tussendoortje fruit en chipjes gekregen. Mijn eerste reactie was nogal direct (ben ik meestal ) Ik vroeg wat voor chips ze bedoelde; nibbits. Daarop zij ik direct dat ik het niet wilde hebben dat mijn dochter chips kreeg.

De leidster reageerde een beetje verbaasd. Zij gaf aan dat ze dit wel vaker deden. Zo af en toe kregen de kindjes wat extra. Dit zou niet wekelijks gebeuren. Zo krijgen ze soms een knakworstje of een kipnugget bij de boterham en chipjes na het middagslaapje.

Daarbij vertelde ze dat mijn dochter de chipjes erg lekker had gevonden…….Wel gaf ze ook direct aan dat als ik het niet wilde zij dit zou opschrijven.

Daarop dimde ik wat in. Ik begon te twijfelen. Heb gezegd dat ik hierover na wil denken en hierop terug zou komen. Het was al met al absoluut geen vervelend gesprek.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen en wil graag advies en meningen van verschillende mensen horen, vandaar mijn topic hier.

Enerzijds wil ik nog niet hebben dat mijn dochter snoep of chips krijgt. Ook kipnuggets en knakworstjes vind ik eigenlijk niet nodig. Lekkers is voor mijn dochter nu een liga of rozijntjes. Dit vindt ze heerlijk en geef ik haar als tussendoortje (naast fruit).

Anderzijds wil ik haar niet in een uitzonderingspositie stellen. Als alle kindjes aan tafel chipjes krijgen en zij niet vind ik ook sneu. Zij weet nu immers dat chipjes lekker zijn (en daar baal ik van!)

Nogmaals graag advies.
quote:__justme__ schreef op 19 oktober 2008 @ 17:47:

[...]

Dat maakt wat uit???

Begrijp gewoon niets van het eetpatroon van onze huidige maatschappij. Zowel van volwassenen als kinderen niet.Nou nou, rustig aan. Het was puur een constatering. Je zet jezelf m.i nogal neer hier alsof je de wijsheid in pacht hebt. Je bent nogal zwart wit. Dus ik dacht dat je zelf dan wel een schare kinderen zou hebben, waar je je wijze woorden op getest hebt of bij ervaren hebt, en als ervaringsdeskundige je licht scheen op dit onderwerp. Of heel veel wetenschappelijke onderzoeken hierover had gelezen, waardoor je mij zou kunnen vertellen waar je al die wijsheid vandaan hebt, Maar niet dus. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen hoor. Niks meer en niks minder.
quote:sunlight schreef op 19 oktober 2008 @ 17:51:

[...]

Of heel veel wetenschappelijke onderzoeken hierover had gelezen, waardoor je mij zou kunnen vertellen waar je al die wijsheid vandaan hebt.Er is genoeg onderzoek gedaan naar voedingsstoffen en de effecten daarvan op het (kinder)lichaam. Dat ik ze hier niet voor ga kauwen is iets anders.
ja dat klopt hoor, maar niet op de effecten van sigaretten en alcohol in kinderlijfjes, zoals jij beweert dat dat dezelfde effecten heeft. Dus vandaar dat ik redelijk nieuwsgierig werd.
Tja, Justme,

Ik ben het weliswaar met je eens, maar toch ben ik van mening dat de meeste ouders nog heel wat zouden kunnen leren van het eetpatroon dat kinderdagverblijven hanteren. Als ik om me heen zie hoe váák kinderen bijvoorbeeld alleen al eten als ze bijvoorbeeld met hun ouders gewoon boodschappen gaan doen, dan is het niet dat plakje worst wat de supermarktmevrouw aanbied waardoor die kinderen zo gruwelijk dik worden, maar al die etenswaren die uit hun moeders handtassen tevoorschijn komen om het kind de hele trip zoet te houden.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 17:50:

[...]

Nou, naast dat er suiker inzit, noemde ik eigenlijk vooral Olvarit omdat ik niet snap dat je kunt beweren dat je "verantwoord en bewust" met voeding omgaat als je je kind tegelijkertijd processed bordkarton te eten geeft. Het simpele feit dat het allemaal hetzelfde smaakt, ontzettend stinkt en iets van 5 jaar houdbaar is betekent in mijn optiek al dat het nooit net zo verantwoord kan zijn als gewone verse sperciebonen. En tja, ik vind het echt heel erg hypocriet om op het kdv stennis te gaan lopen maken over een handjevol chips als je zelf vaak dagelijks je kind zulke troep te eten geeft. Van die troep houden ze namelijk veel sneller een slecht eetpatroon over dan van af en toe wat chips, dan krijg je van die mensen die als 35 jarige alleen doperwtjes met aardappelpuree, vissticks en appelmoes lusten en al gaan kokhalzen als ze groente zíen.

Dáár moet je in mijn ogen de strijd winnen, die sporadische koekjes en chipjes zijn veel minder schadelijk dan de zooi die de meeste mensen avondeten durven te noemen.

Maar ik zei al: ik ben nogal een foodnazi hoor, zoals je merkt.Bedankt!
quote:fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 17:50:

[...]

Dáár moet je in mijn ogen de strijd winnen, die sporadische koekjes en chipjes zijn veel minder schadelijk dan de zooi die de meeste mensen avondeten durven te noemen.

Maar ik zei al: ik ben nogal een foodnazi hoor, zoals je merkt.

Helemaal mee eens. Sporadisch, zelden, bij hoge uitzondering kan het inderdaad weinig kwaad. Het probleem is alleen dat het vaak niet eens sporadisch is. Als ik af en toe in boodschappenwagens kijk dan wordt het koud om m'n hart. Wat doet de mensheid zichzelf aan?

Noem het hysterisch, maar de bekende welvaartsziekten zijn toch voor niemand een nieuw fenomeen hoop ik...
Bij ons ook nagenoeg elke dag naast de hoofdgroentes ( meestal zelfs 2 of meer soorten) nog een mega bak salade.

Daarnaast bij de lunch vaak sla, en op brood bijna altijd komkommer, tomaat etc.

Oudste eet goed, maar tussendoor is ze niet dol op rauwe groentes. Fruit, met name mandarijntjes gaan erin als koek. Middelste eet rauwe groentes alsof het snoepjes zijn en krijgt vaak cherrytomaatjes of een halve komkommer mee naar school.

Jongste is nog niet zo een fan van al dat gezonde spul. Maar mijn ervaring leert me dat zien eten doet eten, en je vooral een lange, lange, LANGE adem moet hebben. Hij is wél dol op broccolie, bloemkool en tuinbonen ( raar kind )

Dus die eet ik vrijwel altijd als 2-de groente bij het avondeten. Past, rijst en aardappels eten ze sowieso allemaal wel hier.

En ik geef ze, oh hoe commercieel, hoe duur en hoe fout, allemaal, elke dag, een knorr Vie erbij.Plus dus die multi pil. Beter voorkomen dan genezen. Zeker gezien het feit dat mijn oudste kanker heeft, en ik me erg bewust ben van gezonde voeding.

Maar daarnaast mogen ze dus ook snoepen, en chipjes tussendoor als het zo uitkomt.

En weet je wat? We zijn net bij de Mac geweest. Alle drie de kids een happymeal. Met als toetje ( jaja) een bakje gemengd fruit. Hehehehe, voor het idee weet je wel

Man en ik eten elke avond ipv chips ( of naast de chips, lol) rauwe groentes ( bloemkool, tomaat, paprika, komkommer) met een mager dipje ( magere yoghurt met kruiden etc) voor de tv.

Dus aan de voorschriften van het voedingscentrum kom ik makkelijk. Sterker nog, ik eet wel 4 keer fruit, en bijna een halve kilo aan rauwe groentes

Wel een duur geintje trouwens. Ik ga dan ook vaak naar de plaatselijk boer biet ( op het platteland, vet goedkoop uit eigen tuin)

Of naar de markt aan het einde van de dag.
quote:sunlight schreef op 19 oktober 2008 @ 17:58:

ja dat klopt hoor, maar niet op de effecten van sigaretten en alcohol in kinderlijfjes, zoals jij beweert dat dat dezelfde effecten heeft. Dus vandaar dat ik redelijk nieuwsgierig werd.

Niet? Waarom wordt zwangere vrouwen afgeraden te roken en te drinken? Waarom wordt afgeraden te roken in het bijzijn van baby's en kinderen? Waarom is er zo'n heisa over binge-drinking bij jonge pubers?

Omdat dat allemaal ernstige schade geeft aan het lichaam van het kind. Aan verschillende organen of het hormoonsysteem of wat dan ook. Zout en suiker zijn ook maar moleculen, net als nicotine en ethanol. Allen richten schade aan.

''The dose makes the poison'' - Paracelsus

en voor kinderen ligt die ondergrens nu eenmaal erg laag.
@ Zoyla

Mogen kinderen wel iedere dag sla vanwege nitraat/nitriet? Daar meen ik me iets van te herinneren.

En verder chapeau!
quote:pixymama schreef op 19 oktober 2008 @ 18:14:

@ Zoyla

Mogen kinderen wel iedere dag sla vanwege nitraat/nitriet? Daar meen ik me iets van te herinneren.

En verder chapeau!Net zo goed niet goed. Ook voor volwassenen niet. Afwisseling is minstens zo belangrijk.
quote:__justme__ schreef op 19 oktober 2008 @ 18:13:

[...]

Niet? Waarom wordt zwangere vrouwen afgeraden te roken en te drinken? Waarom wordt afgeraden te roken in het bijzijn van baby's en kinderen? Waarom is er zo'n heisa over binge-drinking bij jonge pubers?

Omdat dat allemaal ernstige schade geeft aan het lichaam van het kind. Aan verschillende organen of het hormoonsysteem of wat dan ook. Zout en suiker zijn ook maar moleculen, net als nicotine en ethanol. Allen richten schade aan.

''The dose makes the poison'' - Paracelsus

en voor kinderen ligt die ondergrens nu eenmaal erg laag.

Je vergelijkt echt appels met peren.

Dat van dat niet roken en alcohol dat snapt iedereen met een normaal verstand natuurlijk, ivm het niet-ontwikkelen van de hersentjes als je het wel doet enzo.

Dat staat toch werkelijk niet in vergelijking tot het nuttigen van een kipnugget door een vierjarige?

Of moeten zwangere vrouwen zich ook onthouden van zout/vet en suiker, om te voorkomen dat die kinderen met minder ontwikkelde hersenen ter wereld komen?

Ik ben blij dat ik al 7 maanden ben en de hersenen al volledig ontwikkeld zijn ondanks alle junkfood dan.
quote:sunlight schreef op 19 oktober 2008 @ 18:24:

[...]

Ik ben blij dat ik al 7 maanden ben en de hersenen al volledig ontwikkeld zijn ondanks alle junkfood dan. Hersenen zijn pas uitontwikkeld op 25-jarige leeftijd.
Bij die van mij niet hoor

Je snapt hoop ik wel wat ik bedoel, of niet soms?
quote:sunlight schreef op 19 oktober 2008 @ 18:24:

[...]

Dat van dat niet roken en alcohol dat snapt iedereen met een normaal verstand natuurlijk, ivm het niet-ontwikkelen van de hersentjes als je het wel doet enzo.

Dat staat toch werkelijk niet in vergelijking tot het nuttigen van een kipnugget door een vierjarige?

Dat snapt nu inderdaad iedereen met gezond verstand. 50 jaar geleden lachte men er ook om. Over 10 jaar zal hopelijk het besef met betrekking tot vet, zout en suikkerrijk voedsel net zo groot zijn.
Of je komt tot de conclusie dat alles overtrokken was.

Niemand kan in de toekomst kijken.

Eet smakelijk allemaal voor nu, wat je ook moge gaan eten.
quote:sunlight schreef op 19 oktober 2008 @ 18:28:

Bij die van mij niet hoor

Je snapt hoop ik wel wat ik bedoel, of niet soms?Uit onderzoek blijkt anders wel degelijk dat er verbanden zijn tussen enerzijds het gewicht en voedingspatroon van de moeder en anderzijds hersenafwijkingen, zoals ADHD, bij hun kinderen.
Frites!
quote:__justme__ schreef op 19 oktober 2008 @ 18:38:

[...]

Uit onderzoek blijkt anders wel degelijk dat er verbanden zijn tussen enerzijds het gewicht en voedingspatroon van de moeder en anderzijds hersenafwijkingen, zoals ADHD, bij hun kinderen.

ja maar kom nou eens niet met vage dingen dan. Want je roept nu wel wat dingen steeds maar je onderbouwt helemaal niks en je kan ook niet vertellen waar je het dan vandaan hebt.

Wat was dan in dat onderzoek de reden die aangegeven werd voor het ontstaan van ADHD door het eetpatroon van de moeder? Tekorten aan vitamines door eenzijdig eten, roken, of tekort van wat anders, of kwam dat door een kipnugget?

Want daar ging het op een gegeven moment volgens jou over, het eten van kipnuggets versus sigaretten, en de effecten daarvan op kinderen.

Pixy, geniet lekker van je tatjes!

**gaat nu zelf echt aan de gang met koken**
anoniem_28460 wijzigde dit bericht op 19-10-2008 19:13
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:meds schreef op 19 oktober 2008 @ 15:43:

[...]

Dat is echt onzin en beslist niet waar.

Meds, zie onderstaande:

Terwijl de overheid zwijgt in alle talen verdwijnen de vitamines en mineralen uit onze voeding, schrijft De Telegraaf half april meldt wb-online.nl. Onzin, reageren Wageningse wetenschappers en het Voedingscentrum. Maar helemaal gerust zijn ze er niet op. Want hoewel ze kritiek uiten op de ‘paniekzaaierij’ van het dagblad, vinden ze het niet onwaarschijnlijk dat de voedingswaarde van groente en fruit de afgelopen decennia is gedaald
Kinderen die geen sla mogen elke dag? uh....

A zijn mijn kinderen geen baby's meer die geen ponden spinazie zouden mogen verorberen elke dag. Sowieso is elke dag spinazie niet zo verstandig. Dus ook voor ons volwassen niet eigenlijk....

B eten de kinderen echt niet elke dag sla mee hoor, i wish. De middelste eet wel elke dag komkommertjes, of tomaatjes.

En de oudste eten ook elke dag wel fruit, soms niet, dan is het of op, of ben ik hetzelf gewoon vergeten. De jongste overigens eet geen fruit, kan op mijn kop gaan staan en een dansje doen, maar hij vertikt het in alle toonsoorten. Dan maar een knorr vie en vitamine pil. Ja anders kan ik het ook niet bedenken. En om hem nu te gaan uithongeren omdat ie geen appel wil, gaat me toch echt een brug te ver. Die vit C halen ze ook wel uit hun aardappels of weet ik veel wat...
quote:fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 16:59:

Ik bedenk me trouwens net: het is ook wel echt een moeder-ding, he? Ik hoor vaders nou nooit zo praten over het eten van hun kinderen.Grappig dat je het zegt, wilde net gaan schrijven dat mijn vriend dus veel strenger is dan ik al het om snoepen gaat.
Mijn dochter krijgt bij hoge uitzondering ook wel eens chips of iets dergelijks. Bij de oppas kreeg ze vorig jaar toen ze net één was een paar keer een pepernoot. Ze vond het heerlijk. Ik vind het niet zo'n probleem zolang ze haar fruit etc. maar goed eet en niet teveel en niet te vaak.

Vanmiddag zaten we bij mijn vader. Dochter is net twee en ze genoot van die paar chippies die ze mocht pakken. Toen ik aangaf dat ze genoeg had gehad en dat ze een rozijntje mocht, was het helemaal goed. Lekker die zozijntjes....
Ik geloof dat sla en spinazie wat dat betreft op één hoop liggen. Wat ik jammer vind, want ik zou iedere dag wel sla willen eten maar beperk mezelf nu tot 2 à 3 keer per week.

Nu ik weer zwanger ben neem ik ook iedere dag een Vietje hoor! Dan voel ik me toch nét iets beter.

En er zit helemaal niet zoveel vitamine C in een appel, dus dan kan-ie sowieso beter aardappels eten! Mooi meegenomen.
Zoy, die Knor Vie is ook echt bagger. Je bent met open ogen in de markteking trucs getrapt
HILVERSUM – Flesjes groenten-fruitdrank zoals Knorr Vie kunnen niet worden gebruikt als vervanging van een normale maaltijd met groenten en fruit. Dat heeft professor Schaafsma van de Wageningen Universiteit zaterdag gezegd in het tv-programma Kassa!

‘Als aanvulling is het een prima product, maar het is absoluut geen vervanging. De variëteit aan groente in Knorr Vie is namelijk veel te beperkt’, aldus Schaafsma. In twee van de drie smaken zit wat groente betreft alleen wortel en in de andere smaak alleen pompoen. ‘Dat is een slechte vertegenwoordiging van wat we normaal eten en onder gezond verstaan.’

Ook volgens het Voedingscentrum kom je niet tot 100% van je dagelijkse portie groente en fruit vervangen door het drinken van 2 flesjes Knorr Vie, hooguit 50% met 1 flesje. Het is namelijk niet bekend of zo’n geconcentreerd drankje net zo goed werkt als échte groente en fruit.

Dat Knorr Vie inderdaad geen vervanging is maar een aanvulling staat ook wel ergens op de site van Knorr Vie en als je goed kijkt ook achterop de verpakking. (Bron: Kassa!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven