Chips op het kdv?

18-10-2008 22:53 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dochter van 18 maanden. Zij gaat sinds ze 14 maanden is 2 dagen per week naar het kdv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het kdv, over de leidsters en de communicatie tussen mij en de leidsters.

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn dochter op en kreeg zoals altijd een korte overdracht van 1 van de leidsters (de mentrix van mijn dochter). Tijdens deze overdracht vertelde zij mij onder meer wat mijn dochter die dag allemaal gegeten had. Nu heeft ze na haar middagslaapje als tussendoortje fruit en chipjes gekregen. Mijn eerste reactie was nogal direct (ben ik meestal ) Ik vroeg wat voor chips ze bedoelde; nibbits. Daarop zij ik direct dat ik het niet wilde hebben dat mijn dochter chips kreeg.

De leidster reageerde een beetje verbaasd. Zij gaf aan dat ze dit wel vaker deden. Zo af en toe kregen de kindjes wat extra. Dit zou niet wekelijks gebeuren. Zo krijgen ze soms een knakworstje of een kipnugget bij de boterham en chipjes na het middagslaapje.

Daarbij vertelde ze dat mijn dochter de chipjes erg lekker had gevonden…….Wel gaf ze ook direct aan dat als ik het niet wilde zij dit zou opschrijven.

Daarop dimde ik wat in. Ik begon te twijfelen. Heb gezegd dat ik hierover na wil denken en hierop terug zou komen. Het was al met al absoluut geen vervelend gesprek.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen en wil graag advies en meningen van verschillende mensen horen, vandaar mijn topic hier.

Enerzijds wil ik nog niet hebben dat mijn dochter snoep of chips krijgt. Ook kipnuggets en knakworstjes vind ik eigenlijk niet nodig. Lekkers is voor mijn dochter nu een liga of rozijntjes. Dit vindt ze heerlijk en geef ik haar als tussendoortje (naast fruit).

Anderzijds wil ik haar niet in een uitzonderingspositie stellen. Als alle kindjes aan tafel chipjes krijgen en zij niet vind ik ook sneu. Zij weet nu immers dat chipjes lekker zijn (en daar baal ik van!)

Nogmaals graag advies.
quote:__justme__ schreef op 19 oktober 2008 @ 18:13:

[...]

Zout en suiker zijn ook maar moleculen, net als nicotine en ethanol. Allen richten schade aan.

Alles wat je eet bestaat uit moleculen (alles om je heen bestaat uit moleculen). Water bestaat ook uit moleculen. Is het dan net zo schadelijk als een sigaret? (Als je er genoeg van drinkt is het trouwens ook dodelijk, maar dat terzijde).
quote:shining schreef op 19 oktober 2008 @ 22:26:

[...]

Hij komt uiteindelijk toch altijd. Ghehehe, jij zegt het, ik denk het.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 22:27:

[...]

Ghehehe, jij zegt het, ik denk het.
quote:

Sunlight ik heb niet gezegd dat ik het niet wil hebben. Ik heb gezegd dat ik erover na wil denken en hier op terug zal komen. Juist omdat ik na wilde denken over de consequenties. En na wilde denken over waar je dan een grens trekt. Want chips niet en kipnuggets wel vind ik krom.

Daarbij vind ik ook echt niet dat als mijn kind het niet mag, geen enkel kind het mag. Ik vind wel dat het aan de ouders is om te bepalen wat een kind wel of niet mag en niet aan de leidsters.Dat ben ik met je eens. En je doet je kind niets tekort als je niet wil dat het chips krijgt.
quote:Mirjam762 schreef op 19 oktober 2008 @ 22:17:

FV, goed dat je zo bewust met voeding bezig bent. Neem jij ook extra vitamines, aangezien je met roken minder goed vitamines opneemt?

Gezond eten is bij mijn weten de beste manier om vitamines binnen te krijgen, ook de extra vitamines.
quote:fashionvictim schreef op 19 oktober 2008 @ 16:35:

[...]

Nogmaals: ik ben het in de kern met je oneens dat kinderdagverblijven en bso's een onverantwoord voedingsbeleid hanteren en vraag me af waar jij in vredesnaam woont, want ik ken geen enkel kdv dat een ander beleid hanteert dan dat wat hier door mij, sunlight en verschillende kdv leidsters geschetst wordt.Ik vind met de peuters naar mac donalds gaan in naam van, en begeleid door een KDV niet verantwoord. Om al eerder genoemde redenen
alcohol is bijzonder schadelijk voor kinderen , en een slokje wijn voor de "grap" is een aanslag voor de lever van een kind. Maar het is maar wat je zelf leuk vind in de opvoeding...

GGD adviseert tot 16 jaar alcohol verbieden, en daar zijn hele goede medische argumenten voor.
Maar het is toch allang bewezen dat diepvries groentes en blikgroenstes net zo gezond zijn, en soms zelfs gezonder, dan verse groentes? Okee okee de smaak kan wat afwijken, dan is het je eigen keuze om ten alle tijden de verse variant te nemen. Maar gezondheidstechnisch is dat dus kwatsh!

Wat wel bewezen gezonder is, is eten uit de seizoenen. Zo zou je lichaam in de winter meer ingesteld zijn op koolsoorten en in de zomer op weer lichtere maaltijden met veel sla etc. Als je eet wat het land om je heen je op dat moment schenkt, dan denk ik dat je best goed bezig bent. Maar om nu elk potje met houdbaarheidsdatum te wantrouwen. Dan ga je in mijn optiek wel erg ver. Het is bijna niet te doen om vrijwel enkel dmv zelfvoorziening incl moestuin op je balkon, je leven als werkende moeder te leven. Maar correct me if i am wrong!!
En als roker kan je wel wat extra vit C gebruiken, de nicotine breekt het nml af waar je bij staat. Geen overbodige luxe dus denk ik om als roker een potje vit C in je keukenkastje te hebben staan. ( geen time released, die werken niet, google maar eens)
quote:meds schreef op 20 oktober 2008 @ 00:30:

alcohol is bijzonder schadelijk voor kinderen , en een slokje wijn voor de "grap" is een aanslag voor de lever van een kind. Maar het is maar wat je zelf leuk vind in de opvoeding...

GGD adviseert tot 16 jaar alcohol verbieden, en daar zijn hele goede medische argumenten voor.

We hebben het over proeven, ik weet niet hoe andere kinderen dat doen, maar de mijne doet dat heel nuffig door zijn tong uit te steken. Als ie 6 druppels binnen heeft gekregen is het veel. Bij cola was zijn reactie "ieuw, dat prikkelt".

En uiteraard mag hij geen alcohol drinken verder, dat lijkt me nogal logisch, maar even proeven om te ondervinden dat echt alleen grote mensen dat lekker vinden zie ik niet zoveel kwaad in.
Am Yisrael Chai!
quote:Zoyla schreef op 20 oktober 2008 @ 07:03:

Maar het is toch allang bewezen dat diepvries groentes en blikgroenstes net zo gezond zijn, en soms zelfs gezonder, dan verse groentes? Okee okee de smaak kan wat afwijken, dan is het je eigen keuze om ten alle tijden de verse variant te nemen. Maar gezondheidstechnisch is dat dus kwatsh!

Wat wel bewezen gezonder is, is eten uit de seizoenen. Zo zou je lichaam in de winter meer ingesteld zijn op koolsoorten en in de zomer op weer lichtere maaltijden met veel sla etc. Als je eet wat het land om je heen je op dat moment schenkt, dan denk ik dat je best goed bezig bent. Maar om nu elk potje met houdbaarheidsdatum te wantrouwen. Dan ga je in mijn optiek wel erg ver. Het is bijna niet te doen om vrijwel enkel dmv zelfvoorziening incl moestuin op je balkon, je leven als werkende moeder te leven. Maar correct me if i am wrong!!

Ik zei toch ook dat gezondheid voor mij bijzaak is, ik eet gewoon het liefst lekker. En ja, ik eet dus vrijwel uitsluitend seizoensgroenten, want als je altijd vers eet kun je vrijwel alleen seizoensgroenten krijgen, tenzij je bereid bent om 10 euro voor groente neer te tellen en dat ben ik niet.

En nee hoor, waarom zou dat moeilijker zijn dan uit blik eten? Ik ben elke dag binnen een half uur klaar met het eten en daar komt geen zakje, pakje of blik aan te pas. Ik vind eten uit blik of potten of zakjes of pakjes gewoon vies. En duur.
Am Yisrael Chai!
quote:Zoyla schreef op 20 oktober 2008 @ 07:05:

En als roker kan je wel wat extra vit C gebruiken, de nicotine breekt het nml af waar je bij staat. Geen overbodige luxe dus denk ik om als roker een potje vit C in je keukenkastje te hebben staan. ( geen time released, die werken niet, google maar eens)Ja hoor, het potje staat er ook, maar ik vergeet het altijd. En ergens heb ik het idee dat toegevoegde vitamines onzin zijn als je gewoon goed eet. Bovendien heb ik een hekel aan pillen.
Am Yisrael Chai!
Ik spoel er zo 10 tegelijk weg

Nee serieus, ik ben redelijk gevoelig voor die dingen. Tegen beter weten in, dat wel

Voor het idee zeg maar, en het sust mijn geweten. Want ik rook sinds mijn oudste ziek is ook weer uit stress, en ik lust ook best een flesje wijn. En vanwege tijdsgebrek ( geen excuus) komt er van sporten ook vrij weinig terecht. Als in: niets.

Dus dan denk ik graag dat die paar pillen goed voor me zouden zijn... al was het maar in de vorm van een placebo effect.

Wel een duur placebo effect, dat wel, maar ik heb het er graag voor over.

Wat me wel altijd opvalt is dat men erg vanuit zijn of haar eigen straatje praat. Snap ik wel, dat is nu eenmaal je referentie kader. Maar: als je, zoals Fash bijvoorbeeld, zo pre borstvoeding bent, bijna ten koste van alles, en totaal ongevoelig bent voor leuzen als: ik ben groot geworden met de fles en mankeer toch ook niets, waarom dan een: de leukste foto was die waarop ik een vies gezicht trok toen ik een slok van mijn vaders biertje nam, en ik ben ook nog niet dood, waarom die vergelijking dan ineens wel kan?!

Zijn van die dingen die me dan zomaar opvallen.

Maakt me verder niet gek veel uit hoor. Iedereen moet dat maar voorzichzelf bepalen denk ik.
quote:Zoyla schreef op 20 oktober 2008 @ 09:11:

Maar: als je, zoals Fash bijvoorbeeld, zo pre borstvoeding bent, bijna ten koste van alles, en totaal ongevoelig bent voor leuzen als: ik ben groot geworden met de fles en mankeer toch ook niets, waarom dan een: de leukste foto was die waarop ik een vies gezicht trok toen ik een slok van mijn vaders biertje nam, en ik ben ook nog niet dood, waarom die vergelijking dan ineens wel kan?!

Omdat er natuurlijk nogal een verschil zit tussen 1 keer in je leven een paar druppels alcohol proeven en elke dag meerdere keren per dag een bepaald voedingsmiddel naar binnen werken. Van die ene hap aarde die je baby neemt gaat ie ook niet dood, terwijl ik een dieet van dagelijks aarde ook af zou raden.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 20 oktober 2008 @ 11:26:

[...]

Omdat er natuurlijk nogal een verschil zit tussen 1 keer in je leven een paar druppels alcohol proeven en elke dag meerdere keren per dag een bepaald voedingsmiddel naar binnen werken. Van die ene hap aarde die je baby neemt gaat ie ook niet dood, terwijl ik een dieet van dagelijks aarde ook af zou raden.Er is helemaal geen enkele functie om je kind alcohol te laten "proeven" wat wil je daar nou mee bereiken? Het enige wat het kind leert is dat alcohol drinken normaal is. En blijkbaar geen verboden terrein voor kinderen. Ook proeven en "begeleid een glaasje" raadt de GGD af. Het drankprobleem onder jonge kinderen (vanaf 12 jaar!!) is gewoon erg zorgelijk. Als jij het leuk vindt om je kind alcohol te laten proeven, dan is een trekje van een sigaret, of een klein snuifje coke net zo "grappig". Alcohol is een harddrug, ook een paar druppels hebben effect op een klein lijf. Maar ernstiger is het signaal dat je afgeeft. Ik vind het zoooo dom!
quote:fashionvictim schreef op 20 oktober 2008 @ 08:02:

[...]

We hebben het over proeven, ik weet niet hoe andere kinderen dat doen, maar de mijne doet dat heel nuffig door zijn tong uit te steken. Als ie 6 druppels binnen heeft gekregen is het veel. Bij cola was zijn reactie "ieuw, dat prikkelt".

En uiteraard mag hij geen alcohol drinken verder, dat lijkt me nogal logisch, maar even proeven om te ondervinden dat echt alleen grote mensen dat lekker vinden zie ik niet zoveel kwaad in.Het wordt anders wel expliciet afgeraden door o.a. het Trimbos instituut. (zie www.alcoholinfo.nl)

Ik snap oprecht niet hoe je andere moeders aan kunt vallen over hun volgens jou gebrekkige kennis over gezonde voeding, terwijl je zelf alcohol laat proeven en zo'n uitgesproken negatieve mening hebt over voeding uit pot en uit blik. Dat strookt in mijn ogen niet met de laatste inzichten zoals die bijvoorbeeld door het voedingscentrum uitgedragen worden.

Je mag het van mij best beter weten hoor (ik ben ook wel eens eigenwijs ), maar roep niet zo hard tegen een ander dat 'ie fout zit, terwijl je eigen info ook niet altijd juist is.
Qwertu,

Ten eerste val ik helemaal niemand aan, ik geef slechts mijn algemene mening over het onderwerp eten. Wie de schoen past, trekke hem aan. Ten tweede heeft een bepaalde voorkeur hebben voor eten net zo weinig met alcohol te maken als dat het met roken te maken heeft, ik snap werkelijk niet waarom het toch in elke discussie over eten nodig is dat roken of nu weer alcohol er aan de haren bij te slepen, het heeft toch geen ruk met elkaar te maken?

Ik heb al meermaals aangegeven dat mijn aversie voor blikvoer of mijn voorkeur voor bijvoorbeeld borstvoeding niet is ingegeven door een overdreven obsessie met gezondheid. Mijn eetvoorkeuren worden vooral ingegeven door SMAAK, maar dat had ik pas een stuk of 100 keer gezegd in deze discussie. Ik vind blikvoer VIES. Het stinkt, het ziet er niet uit, het is goor, dus als ik kan kiezen eet ik liever iets wat lekker is. Datzelfde geldt voor babyvoeding: als ik zelf al sta te kokhalzen boven de fles of het potje olvarit, dan ga ik dat echt niet in mijn kind proppen als ik lekker zelfgemaakt voedsel of lekkere borstvoeding gratis op tap heb. Dat is altijd mijn primaire motivatie geweest en ik heb ook nooit anders beweerd.

En voor wat betreft het laten proeven van wijn, cola, koffie, haring, inktvis, tiramisu of whatever: van mij mag mijn zoon alles proeven. En als ik tegen hem zeg dat iets alleen voor grote mensen is, dan onderbouw ik dat liever door hem te laten proeven dat hij het vies vindt, dan dat ik dat elke dag moet herhalen (nee schat, dat mag jij niet, dat is voor grote mensen) en het daarmee alleen maar interessanter maak. En bovendien: het gaat om proeven, zijn tong erin steken om vervolgens met een vies gezicht te zeggen "ieeeeeuw".

Ik zeg niet dat ik het beter weet dan het voedingscentrum oid, ik weet dat alcohol voor zowel volwassenen als kinderen schadelijk is, maar hee, ik drink zelf ook ondanks die wetenschap. Dat wil niet zeggen dat mijn zoon dús ook mag drinken, sterker nog, dat mag hij niet, maar ik zie weinig kwaad in hem de smaak laten proeven en het daarmee direct in de hoek "lussiknie" geplaatst te hebben. Want ik weet, mijn zoon kennende, dat hij omdát hij het geproefd heeft, nooit stiekem of per ongeluk wijn zal drinken. En dat is in een huishouden waar regelmatig glazen wijn op tafel staan best een lekker idee.
Am Yisrael Chai!
op ons kdv wordt incidenteel een keer chips of een knakworst gegeven.

Vorig jaar hebben we als oudercommissie ook een mailing uitgedaan hoe de ouders hier tegenaan keken. Niemand vond het gek.

Op verjaardagen wordt op kleine wijze getracteerd: rozijntjes, een danoontje (ook producten met vele suikers). Ook daar had niemand commentaar op. Alleen bij de 3 jarigen komt er soms een klein cadeautje mee, maar dat is zeldzaam.

Ik vind het juist apart, al die ophef, over 5 nibitts. Ik heb dat ook nooit zo begrepen.

De kinderen kregen gezonde dingen aangeboden, maar niets werd gemeden. komkommer en tomaat zijn favourite, snoep lusten ze grotendeels niet, koekjes alleen bepaalde. De oudste is echt een magere lat, de jongste zit net onder de curve voor gewicht naar lengte... Ik geloof in de theorie dat alles weglaten, zeker op wat oudere leeftijd de drang naar eten (en verkeerd eten) alleen maar groter maakt (niet wetenschappelijk bewezen). Maar ik kan ook geen wetenschappelijke bewijzen vinden over de schadelijkheid van een enkele kip nugget of een paar chipjes (en ik kan wel bij alle wetenschappelijke literatuur). Met mate is het niet schadelijk/gevaarlijk, en het is belangrijker om de kinderen eten met mate aan te leren (ik praat hierbij niet over de stoffen als nicotine en alcohol, waarbij het wel is aangetoond)

wat me wel opviel is dat rozijntjes zogenaamd gezond zijn. Volgens mij zijn ze ook niet slecht, maar bevatten wel veel suikers, en ik snap dan niet dat dat wel mag en een lange vinger die veel minder bevat, plotseling te zoet is en dat ze dan gewend raken aan zoete dingen. Het verschil is dat in rozijntje ook wat vitamines zitten...
quote:kjong schreef op 19 oktober 2008 @ 22:20:

Ik geef alles. Met mate.

En zoals jou creche doet, doet die van mij het ook.

Zo af en toe eens iets anders.

In mijn ogen niks mis mee.

Want áls ze chips geven, dan is dat heus geen kinderverpakking vol. Dan zijn het er maar een paar.

Ik kan me voorstellen dat je vanwege een vermoedelijke, aanleg voor, allergie, wat meer let op wat er naar binnen geschoven wordt. En als je overtuigd veganist/hindoestaans/moslim/macrobioot bent ook.

Maar ik niet. En lig dus ook niet wakker van een Liga, of knakworstje.

Bovendien. Ik vind het verschrikkelijk en zielig om te zien dat er kindjes zijn, die van huis uit alleen groen eten, als ze op een feestje zijn, álles, en vaak ook nog stiekem, naar binnen werken als ze de kans zien, en volledig door het lint gaan. Júist geen maat weten te houden.Dit vind ik een goed punt. Ik kan mezelf namelijk nog herinneren dat ik op mijn allereerste kinderfeestje (was een jaar of 4 )ziek naar huis gebracht ben omdat ik me helemaal volgepropt had met alles wat thuis verboden was. Van mijn moeder mochten wij nooit een snoepje/ chips oid. Resultaat was dus dat ik niet wist wat ik meemaakte toen ik het wel een keer kreeg en me helemaal volvrat. Da's gezond!
Fash, ik haalde die alcohol er niet bij. Voor mij is die ook helemaal niet relevant in een discussie als deze. Waar het mij om gaat is dat je deze discussie binnenkomt met een vooroordeel over vrouwen die uit hun panty gaan omdat er chips wordt uitgedeeld op een babygroep (en ik zou daar óók van uit mijn panty gaan, dus ja, ik voel me daarop aangesproken). In dezelfde post stel je dat jij wél weet hoe het moet. Nou, daar valt dus nog wel wat op af te dingen dus. Dát is mijn punt, meer niet.

Wat voor slechte of discutabele eet- en drinkgewoontes iemand er zelf op na houdt zijn pas ter zake gaan doen nadat jij ze zo nadrukkelijk ter tafel hebt gelegd.

Ik ben het overigens ronduit met je eens dat er niet spastisch moet worden gedaan over eten. Maar ik vind die houding van "alles moet kunnen" het andere uiterste. Ik vind namelijk níet dat alles moet kunnen. Zeker als het gaat om de allerkwetsbaarsten, vind ik dat je beter iets te voorzichtig kunt zijn dan iets te makkelijk.
quote:qwertu schreef op 20 oktober 2008 @ 18:19:

Fash, ik haalde die alcohol er niet bij. Voor mij is die ook helemaal niet relevant in een discussie als deze. Waar het mij om gaat is dat je deze discussie binnenkomt met een vooroordeel over vrouwen die uit hun panty gaan omdat er chips wordt uitgedeeld op een babygroep (en ik zou daar óók van uit mijn panty gaan, dus ja, ik voel me daarop aangesproken). In dezelfde post stel je dat jij wél weet hoe het moet. Nou, daar valt dus nog wel wat op af te dingen dus. Dát is mijn punt, meer niet.

Ik wéét ook wat gezond is. En dat weet iemand die ophef maakt over pindakaas maar tegelijkertijd smeerworst geeft met het idee dat het laatste gezonder is, overduidelijk niet. En dat was mijn oorspronkelijke punt.

Daarnaast vind ik inderdaad dat je niet spastisch hoeft te doen over eten. Als de basis goed is, dan kan het echt geen kwaad om weloverwogen een Big Mac in je giechel te stoppen. Of je kind 5 nibbits te laten eten, of het nog geen ml wijn laten proeven. Daar gaat het heus niet dood van, de schade die een kind van ademen in de grote stad krijgt is groter dan de schade die die ene ml wijn aanricht.

Ik weet prima wat gezond en niet gezond is. En vanuit die wetenschap kies ik er regelmatig voor om bewust iets ongezonds te doen. Ik vind dat dat bij leven hoort, zowel voor mijn kind als voor mezelf. Dus wél snoepen, wél naar de McDonalds, wél ontbijten met onze zelfgebakken koekjes omdat we daar zin in hebben. Of voor mezelf: wel die chocoladetaart eten, wel die sigaret opsteken, wel dat wijntje drinken. Want de basis is in mijn ogen goed genoeg om me dat te kunnen permitteren.
Am Yisrael Chai!
Maar dat zijn we ook gewoon met elkaar eens hoor. Ik vind alleen dat dat in een babygroep van een kdv nog niet aangeboden hoeft te worden. Dat je kinderen niet krampachtig bij dingen weghoudt, lijkt me alleen maar een gezonde instelling. Maar daarom hoef je ze het nog niet op te dringen.

In mijn ogen doe je dat laatste wel als je een 18 maanden oud (of zoals ik hier las: een ácht maanden oud!) kind chips geeft bij wijze van normaal tussendoortje. Net zoals jij jouw zoon ook niet in het weekend een miniglaasje wijn cola aanbood toen hij twee was.
anoniem_19631 wijzigde dit bericht op 20-10-2008 19:39
Reden: gelijkwaardiger voorbeeld
% gewijzigd
quote:sannie2 schreef op 20 oktober 2008 @ 17:02:

wat me wel opviel is dat rozijntjes zogenaamd gezond zijn. Volgens mij zijn ze ook niet slecht, maar bevatten wel veel suikers, en ik snap dan niet dat dat wel mag en een lange vinger die veel minder bevat, plotseling te zoet is en dat ze dan gewend raken aan zoete dingen. Het verschil is dat in rozijntje ook wat vitamines zitten...Beetje off topic, maar rozijntjes zijn inderdaad niet echt gezond. Er zitten enorm veel bestrijdingsmiddelen in en op (daar zijn een paar jaar geleden nog diverse onderzoeken naar gedaan). Dat is trouwens de reden dat mijn kinderen ze maar af en toe krijgen (alhoewel ze ze erg lekker vinden).
Fash even hoor, je zegt wel dat je niemand de les leest, maar je vindt het wel behoorlijk stom dat ouders a zeggen, b doen, waardeloos koken, zeiken over chips, maar zelf te dik zijn, en als klap op de vuurpijl zeg je letterlijk dat blikvoer vies is en er niet uit ziet en stinkt. Speek 4 yourself, want ik vind sommige potten ingemaakte groentes of fruit er prima uitzien, lekker ruiken en ook goed smaken. Je moet er wel tegenkunnen als je je gelijk niet kunt halen. Je zal mijn stukje nu vast ook wel weer weerleggen ( Fash zou Fash niet zijn en dat geeft ook helemaal niks) maar ik wilde het toch even gezegt hebben.

Wat ik overigens veel stuitender vind, dan al dan niet gezond eten of chips op een kdv, is het aanspreken van een onbekende moeder tegen een onbekend kind in de bios waar ik vanmiddag met mijn middelste dochter was. Een vrouw pakte een meiske, zomaar bij de arm beet, en draaide met de andere hand de kin richting haar boze gezicht, om haar keihard toe te spreken dat ze niet ooit nog 1 keer het lef moest hebben om haar en haar dochter tijdens de film in de rug te trappen, en of ze dat begrepen had, en dat ze haar aan moest kijken als ze tegen haar sprak. Mijn mond viel open van verbazing, die van de rest van de aanwezigen overigens net zo. En potvolblommen, de papa en mama van het meisje zitten gewoon naast hun dochter en weten van gekkigheid gewoon niet wat hen overkomt. Ik zei nog tegen mijn kind dat als madam zo tegen haar uit was gevallen, dat ze nu alvast een enkeltje schroothoop had mogen bestellen. Wie denkt die trol wel wie ze is zeg. Is die helemaal van de pot gerukt! Djeez..

Nou ja so far voor mijn zijspoor, 't moest me even van 't hart

En oh ja, dochter en ik hebben samen een mega bak zoete popcorn opgevroten, zij met een fristi erbij, ik met een cola. Daarna hebben we een broodje gehaald, met heel veel vette kaas ( en een beetje sla). Ik vond het al heel wat, dat mijn dochter liever wilde lunchen in een echt cafeetje met een meergranen driehoekje met brie en sla, dan dat ze een patatje wilde
quote:meds schreef op 20 oktober 2008 @ 14:44:

[...]

Er is helemaal geen enkele functie om je kind alcohol te laten "proeven" wat wil je daar nou mee bereiken? Het enige wat het kind leert is dat alcohol drinken normaal is. En blijkbaar geen verboden terrein voor kinderen. Ook proeven en "begeleid een glaasje" raadt de GGD af. Het drankprobleem onder jonge kinderen (vanaf 12 jaar!!) is gewoon erg zorgelijk. Als jij het leuk vindt om je kind alcohol te laten proeven, dan is een trekje van een sigaret, of een klein snuifje coke net zo "grappig". Alcohol is een harddrug, ook een paar druppels hebben effect op een klein lijf. Maar ernstiger is het signaal dat je afgeeft. Ik vind het zoooo dom!

Ik vond en vind het helemaal niet "grappig" om mijn zoon wijn, of cola, wat ik ook weleens gedaan heb, te laten proeven. En begeleid een glaasje drinken is natuurlijk al helemaal niet aan de orde. Mijn zoon vroeg wat het was, ik zei dat het wijn was, hij vroeg of hij dat ook mocht, ik zei nee, hij zei waarom niet, ik gaf als antwoord "omdat dat voor grote mensen is". "waarom is het voor grote mensen?" "Omdat kindjes het niet lekker vinden en grote mensen wel." "Waarom vinden kindjes het niet lekker?" "Omdat het zuur en een beetje bitter is". "Mag ik proeven?" "Ja hoor." *nipt voorzichtig aan glas met tong uitgestoken* "Ieeeeeuw, dat is écht niet lekker." "Ja, dat zei mamma toch? Alleen grote mensen vinden dat lekker."

En met cola ging het ongeveer hetzelfde. Alleen was daar de reactie "ieeeeeuw, dat prikkelt aan mijn tong".

Niks grappigs aan, in mijn ogen, gewoon een uitleg van wat het was.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven