Chips op het kdv?

18-10-2008 22:53 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dochter van 18 maanden. Zij gaat sinds ze 14 maanden is 2 dagen per week naar het kdv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het kdv, over de leidsters en de communicatie tussen mij en de leidsters.

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn dochter op en kreeg zoals altijd een korte overdracht van 1 van de leidsters (de mentrix van mijn dochter). Tijdens deze overdracht vertelde zij mij onder meer wat mijn dochter die dag allemaal gegeten had. Nu heeft ze na haar middagslaapje als tussendoortje fruit en chipjes gekregen. Mijn eerste reactie was nogal direct (ben ik meestal ) Ik vroeg wat voor chips ze bedoelde; nibbits. Daarop zij ik direct dat ik het niet wilde hebben dat mijn dochter chips kreeg.

De leidster reageerde een beetje verbaasd. Zij gaf aan dat ze dit wel vaker deden. Zo af en toe kregen de kindjes wat extra. Dit zou niet wekelijks gebeuren. Zo krijgen ze soms een knakworstje of een kipnugget bij de boterham en chipjes na het middagslaapje.

Daarbij vertelde ze dat mijn dochter de chipjes erg lekker had gevonden…….Wel gaf ze ook direct aan dat als ik het niet wilde zij dit zou opschrijven.

Daarop dimde ik wat in. Ik begon te twijfelen. Heb gezegd dat ik hierover na wil denken en hierop terug zou komen. Het was al met al absoluut geen vervelend gesprek.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen en wil graag advies en meningen van verschillende mensen horen, vandaar mijn topic hier.

Enerzijds wil ik nog niet hebben dat mijn dochter snoep of chips krijgt. Ook kipnuggets en knakworstjes vind ik eigenlijk niet nodig. Lekkers is voor mijn dochter nu een liga of rozijntjes. Dit vindt ze heerlijk en geef ik haar als tussendoortje (naast fruit).

Anderzijds wil ik haar niet in een uitzonderingspositie stellen. Als alle kindjes aan tafel chipjes krijgen en zij niet vind ik ook sneu. Zij weet nu immers dat chipjes lekker zijn (en daar baal ik van!)

Nogmaals graag advies.
quote:Zoyla schreef op 20 oktober 2008 @ 19:48:

Fash even hoor, je zegt wel dat je niemand de les leest, maar je vindt het wel behoorlijk stom dat ouders a zeggen, b doen, waardeloos koken, zeiken over chips, maar zelf te dik zijn, en als klap op de vuurpijl zeg je letterlijk dat blikvoer vies is en er niet uit ziet en stinkt. Speek 4 yourself, want ik vind sommige potten ingemaakte groentes of fruit er prima uitzien, lekker ruiken en ook goed smaken. Je moet er wel tegenkunnen als je je gelijk niet kunt halen. Je zal mijn stukje nu vast ook wel weer weerleggen ( Fash zou Fash niet zijn en dat geeft ook helemaal niks) maar ik wilde het toch even gezegt hebben.

Ik speak toch 4 myself? Ik vind blikgroenten en blikfruit helemaal niet lekker. Ik vind het zelfs ronduit vies. En ik vind het ook stinken. Smaken verschillen nu eenmaal, omdat JIJ het wel lekker vindt ruiken en ook lekker vindt smaken hoef ik dat toch niet te vinden? Ik vind wellicht weer dingen lekker die jij smerig vindt, zoals surinaamse bloedworst of lever ofzo, dat vind ik heerlijk ruiken en heerlijk smaken en de meeste mensen gruwelen daarvan.
Am Yisrael Chai!
Fasch krijg sterk het idee dat ik mij moet blijven verklaren en verantwoorden. Nu lees en schrijf ik hier nog niet zolang mee dus het zou kunnen dat ik jou verkeerd begrijp.

Maar Ik heb gisterenmiddag uitgebreid gereageerd op jou vraag hoe wij hier zelf aten. Ook heb ik gereageerd op het hoe en waarom mijn dochter geen pindakaas krijgt (omdat ze dit niet lust) ook geef ik geen smeerworst.

Beetje jammer dat je hier niet op ingaat maar blijft hameren op wat ik allemaal wel niet verkeerd doe.
Chance,

Ik bedoelde jou helemaal niet, ik bedoelde het gewoon in zijn algemeenheid. Mijn kind zat ook op een creche en zit ook op school en een BSO en het is nogal "in" om anti-chips en anti-snoep en anti-suiker voor het zoveelste jaar te zijn. Ik reageer dus gewoon op die algemene trend, hier op het forum is het een terugkerend onderwerp.

Op de eerste pagina's van deze discussie kreeg je redelijk veel bijval van allerlei moeders die het ook Zwaar Belachelijk vinden om chips op een creche te hebben en ik wilde gewoon een tegengeluid laten horen.
Am Yisrael Chai!
Oke dan begrijp ik je beter! Fijn dat je het even uitlegt.

Ik zie ook de trend dat het "in" is om anti suiker te zijn. En geloof me dat krijg ik niet eens voor elkaar. Ik heb ook een vriend met een eigen mening (gelukkig maar), ouders en schoonouders. We hebben elk een eigen idee maar gemeenschappelijk dat we het beste willen voor mijn dochter.

En het beste dat doet iedereen op zijn eigen manier en dat is goed.

Ik wil alleen wel weten wat mijn kind eet. En vind dat de uiteindelijke beslissing of ik het oke vindt of niet op deze leeftijd nog bij mij ligt.

Ben jij Surinaams? Aangezien ik las over surinaamse dingen die jij lekker vindt. Ook vond ik het opvallend dat je noemde dat je alleen bruine bonen en doperwten en wortelen uit blik at. Dat zijn nu net de 2 voorbeelden die mijn schoonmoeder ook alleen uit blik of pot gebruikt!
Hahaha, schiet me ineens een leuk ander voorbeeldje te binnen.

'mama wat is dat neuken?

'dat is iets wat grote mensen doen lieverd.'

'maar waarom doen grote mensen dat dan?'

'omdat het nog niet iets voor kleine kindjes is zoals jij bent'

' maar waarom dan niet mama?'

'omdat kindertjes dat nog niet lekker vinden, en het een beetje plakkerig en zweterig is.'

'mag ik het eens zien dan mama?'

'ja nou okee dan, heel even dan'

Hehehe sorry, kon het niet laten.

En zo kan je ook de coke of nicotine variant bedenken.

'mama mag ik een trekje van je sigaret, gewoon om het eens te proeven?'

:-) niet slaan :-)

Was gewoon ff zo'n lekker inkoppertje Hij was gewoon te gemakkelijk, kon de kans niet voorbij laten gaan *lol*
Fash lieverd ik wéét toch ook wel hoe je het bedoeld. En nu nuanceer je het ook, dat JIJ het vies vindt. Maar niet dat het ook vies IS, dat zei je daarstraks nml niet zo in die woorden. Snapje?

Oh en gruwel, bloedworst, lever, wat doe je me áán???

Ik moet nog slapen dalijk hé! Lekker dan!
quote:Zoyla schreef op 20 oktober 2008 @ 20:16:

'mama wat is dat neuken?

-Als een meneer en een mevrouw bloot op elkaar gaan liggen en gaan zoenen enzo .

-O , dát . Bah .

Einde discussie .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:chance schreef op 20 oktober 2008 @ 20:16:

Oke dan begrijp ik je beter! Fijn dat je het even uitlegt.

Ik zie ook de trend dat het "in" is om anti suiker te zijn. En geloof me dat krijg ik niet eens voor elkaar. Ik heb ook een vriend met een eigen mening (gelukkig maar), ouders en schoonouders. We hebben elk een eigen idee maar gemeenschappelijk dat we het beste willen voor mijn dochter.

En het beste dat doet iedereen op zijn eigen manier en dat is goed.

Ik wil alleen wel weten wat mijn kind eet. En vind dat de uiteindelijke beslissing of ik het oke vindt of niet op deze leeftijd nog bij mij ligt.

Ben jij Surinaams? Aangezien ik las over surinaamse dingen die jij lekker vindt. Ook vond ik het opvallend dat je noemde dat je alleen bruine bonen en doperwten en wortelen uit blik at. Dat zijn nu net de 2 voorbeelden die mijn schoonmoeder ook alleen uit blik of pot gebruikt!Hahahaha, is dat zo? Ja, ben ook Surinaams. En inderdaad, mijn moeder gebruikte ook alleen maar bruine bonen en doperwtjes en worteltjes uit blik/pot, ik ben het van huis uit dus ook niet gewend om uit blik te eten, dat vond mijn moeder ook vies.
Am Yisrael Chai!
Hehehe BGB, duh

Dát doe je toch niet als volwassene? Nou, laat mij dan maar lekker kind zijn. Sex en zoenen en bloot tegen elkaar aan liggen, getverdemme, wat góór!!!!
quote:Zoyla schreef op 20 oktober 2008 @ 20:16:

'mama wat is dat neuken?

'dat is iets wat grote mensen doen lieverd.'

'maar waarom doen grote mensen dat dan?'

'omdat het nog niet iets voor kleine kindjes is zoals jij bent'

' maar waarom dan niet mama?'

'omdat kindertjes dat nog niet lekker vinden, en het een beetje plakkerig en zweterig is.'

'mag ik het eens zien dan mama?'

'ja nou okee dan, heel even dan'

Hehehe sorry, kon het niet laten.

En zo kan je ook de coke of nicotine variant bedenken.

'mama mag ik een trekje van je sigaret, gewoon om het eens te proeven?'

:-) niet slaan :-)

Was gewoon ff zo'n lekker inkoppertje Hij was gewoon te gemakkelijk, kon de kans niet voorbij laten gaan *lol*Slecht voorbeeld, Zoyla, want daar zit verder geen smaak aan. Smaak is nogal moeilijk uit te leggen in woorden. Ik kan het althans meestal niet.
Am Yisrael Chai!
Geen geur en smaak aan sex ?

Arme Fash...
Hehehehe, dát was nou wel een inkoppertje, ik had nog niet op send gedrukt of ik voelde hem al aankomen.
Am Yisrael Chai!
Haha !
Ik mocht trouwens vroeger (bijna) geen snoep, vriend wel. En wie kan zich niet inhouden? Vriend dus. laat gerust 5 dropjes over in een zak, terwijl ik na 5 genoeg heb. Volgens mij vinden alle kinderen snoep lekker en vreten ze zich vol als het zo te grijpen is.

Denk dus niet dat je kind 'schade' oploopt als je hem/haar geen snoep geeft.

Heb een buurmeisje van 10 die 45 kilo weegt en net zo'n buik heeft als ik met 18 weken zwangerschap... Denk dat dat veel erger is dan die chips die kinderen op een babygroep niet mogen van hun ouders....
Bokito, je trekt een heleboel conclusies, waarvan het maar de vraag is of ze waar zijn. Feit is dat het vroeger níet normaal was om zo veel snoep en lekkers aangeboden te krijgen en feit is ook dat overgewicht onder peuters en kleuters toen geen probleem was.

Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te kunnen bedenken dat chips van invloed is of tenminste kan zijn op je gewicht. De mensen die overgewicht onder kinderen wél onderzocht hebben, concluderen dat een belangrijke oorzaak van overgewicht is dat kinderen te vaak chips en dergelijke aangeboden krijgen als tussendoortje. Dat er teveel gesnoept wordt, juist omdat het overal voorhanden is.

Kinderdagverblijven zijn overigens juist een positieve uitzondering. Zelfs na meeweging van opleidingsniveau en de hele reutemeteut, blijft staan dat kinderen die op een kinderdagverblijf zitten minder vaak chips krijgen. Maar wat roepen jullie ("jullie voorstanders")? Dat chips als tussendoortje heel normaal is en dat wij ("wij tegenstanders") niet zo panisch moeten doen om wat lekkers.

Ik vind dat omgekeerde wereld. Als kinderdagverblijven (waar in sommige gevallen dus al chips aangeboden wordt aan kinderen die nog een jaar moeten worden!) de positieve kant van de medaille vertegenwoordigen, dan vind ik dat je ziek bent als maatschappij.

Ik vind het van de zotte dat gedaan wordt of het normaal is dat je chips geeft aan een kind dat het woord nog niet eens kan spellen.

En nee, dan heb ik het niet over een enkel chipje op een feestje en dan heb ik het ook niet over het weghouden van ál het snoep. Ik snap dat het standpunt "chips is normaal" makkelijker te verdedigen is als je de andere partij in een extreme hoek drukt, maar in de meeste gevallen gaat die vlieger domweg niet op.
Wat zitten we elkaar toch weer gruwelijk in de haren hierzo. TO heeft als vraag dat ze eigenlijk tegen chips op het KDV is (in ieder geval voor de babygroep). Nu heeft haar kindje een paar chipjes gehad. Dit is niet aan de orde van de dag, het kind wordt niet vetgemest, ze krijgt geen koffie en sigaretten daar.

Ze vraagt zich nu af of ze daar iets mee moet doen of niet. Want ze ziet (denk ik) ook wel, dat het eigenlijk niet wereldschokkend is, maar ze is het er ook niet mee eens.

Ze vroeg dus niet of wij elkaar in de haren wilden gaan zitten en of wij een wedstrijdje gingen houden wie de beste moeder is of wie haar kind het beste te eten geeft. En daar is deze discussie nu wel in verzand.
Feit is wel dat verbieden van alcohol resultaten heeft. Kinderen waarbij alcohol tot hun 16e jaar wordt verboden, hebben later minder kans op het ontwikkelen van een drankverslaving. Ik weet niet hoe dat met snoepen zit, maar zou maar zo dezelfde conclusie kunnen zijn.

Hier geen suiker tot 1 jaar, en zeer met mate snoepen, kinderen zijn groter en zijn allemaal absoluut lekkerbekken maar geen snoeperds. Ze gaan hier eerder voor zongedroogde tomaten met overrijpe gorgonzola

FV roept dat anti suiker zijn een trend is. Ik zou zeggen Hallelujah, in een maatschappij van overconsumptie is zo'n trend onder een klein deel van de bevolking beslist geen overbodige luxe
quote:fashionvictim schreef op 20 oktober 2008 @ 20:24:

[...]

Slecht voorbeeld, Zoyla, want daar zit verder geen smaak aan. Smaak is nogal moeilijk uit te leggen in woorden. Ik kan het althans meestal niet.

You just made my day!!!

Maar alle gekheid op een stokje ( dat ene stokje, je weet wel, heeft wel degelijk smaak, maar soit). Je hóeft een kind toch ook niet álles uit te leggen altijd?

Als hij met 4 jaar wil weten hoe een sigaret smaakt, dan geef je hem toch ook geen hijs om het te illustreren?

( zeg maar niks, je zal het ongetwijfeld óf gedaan hebben, óf overwegen, óf nog gaan doen )

Dankje voor de smile op mijn face zo vroeg op de ochtend!!
Bokito, tien jaar en 45 kilo vind ik niet zo bijzonder hoor. Ligt eraan of ze bijna 11 is en hoe lang ze is. Mijn oudste is volgende week 11, 1meter 53 en 42 kilo. En ze is echt niets te dik. Volgens de curves niet, volgens de arts niet, en volgens ons evenmin. Wel is ze voller geworden door medicijnen ( dexamethason en prednison onderandere) maar nog steeds is ze niet vet. Dus een buurmeisje van 10 die 45 kilo is, ik schrik er niet zo van. De meesten hier wegen rond de 40 met die leeftijd eigenlijk. En zijn heel normaal en gemiddeld gebouwd. Hoeveel woog je zelf rond die tijd? Meiden zijn vaak met 10 al behoorlijk lang valt mij op.Wat trouwens nog weer los van iemands snoep en chipsgedrag staat hoor, dat wel.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen kinderen te hebben die inderdaad nauwelijks iets om snoep geven. De oudste kan intens genieten van 1 enkel blokje pure chocola. De middelste eet tien keer liever olijven, augurken, kappertjes, feta, of mandarijntjes en cherrytomaatjes ( geen grapje dit trouwens ik ben bloedje serieus)

Mijn zoontje van 2 is helemaal in de gloria met een croisantje van de bakker ofeen plakje (vega)worst of kaas. Snoep boeit hem echt voor geen meter. Nog niet zo lang geleden zeiden ze daar op ons kdv zelfs nog wat over, dat hij eigenlijk nooit van de traktaties at. Dat ie liever een soepstengel bliefde dan zoete kleverige spekkies. Ik bedoel, zo kán het dus wel degelijk. Niet alle kinderen zijn eender. En bij mij mag best gesnoept worden, ik ben helemaal niet zo moeilijk daarin.( maar ik ga het ze natuurlijk níet opdringen, duh )
Qwertu, zo bedoelde ik het ook juist Het is toch veel erger om zo dik te zijn dan dat je geen chips krijgt op een babygroep?

Mijn zoontje heeft ook al taaitaaipop op, maar dan zorg ik er wel voor dat hij die dag extra fruit eet.

Zoyla, ze wordt volgende maand 10 en is echt heel erg dik. Die buik is 1 en al blubber

Haha mischien vind ik het ook wel schokkend dat ze 45 kilo weegt omdat ik op m'n 15de dat nog niet eens woog?!
quote:Bokito schreef op 20 oktober 2008 @ 22:30:

Ik mocht trouwens vroeger (bijna) geen snoep, vriend wel. En wie kan zich niet inhouden? Vriend dus. laat gerust 5 dropjes over in een zak, terwijl ik na 5 genoeg heb. Volgens mij vinden alle kinderen snoep lekker en vreten ze zich vol als het zo te grijpen is.

Denk dus niet dat je kind 'schade' oploopt als je hem/haar geen snoep geeft. Ik had eerlijk gezegd het tegenovergestelde. Ik mocht vroeger zelf ook iets lekkers pakken als ik dat wilde. Nee, ik mocht me uiteraard niet vol vreten en ik moest het ook altijd wel even vragen, maar bijna altijd mocht ik wel wat. Eenmaal op de middelbare school, waar een kantine was met snoep/chips/gevulde koeken etc kon ik me prima inhouden, nam alleen iets als ik echt zin had. Vrienden/vriendinnen die thuis niet of nauwelijks mochten snoepen gingen zich hier in de pauze helemaal te buiten aan van alles en nog wat en gooiden hun brood weg.
quote:Mijn zoontje heeft ook al taaitaaipop op, maar dan zorg ik er wel voor dat hij die dag extra fruit eet.Wat een onlogische redenatie, Fruit kan je het beste altijd voldoende eten. En een taaitaaipop en extra fruit geeft alleen maar meer suikers/kalorieën want in fruit zitten ook suikers. Beter een extra uurtje ravotten. (ook beter voor moeders )
meds, is dat wel zo van die alcohol? ik heb een jaar in amerika gewoond waar je dus pas met 21 mag drinken en nergens zoveel alcohol misbruik gezien onder jongeren als daar. Heb verder geen cijfers ofzo, maar mijn ervaring daar was echt tegenovergesteld aan wat jij nu schrijft.
Suzeli, hij krijgt het eigenlijk ook alleen maar als we buiten zijn hoor, dan is het wel ff makkelijk En bewegen doet hij genoeg hoor! ( zelf 13 keer de glijbaan opklimmen met 16 maanden vind ik toch wel aardig!) Krijg een super sjacherijnig kind als we niet naar buiten gaan en heb ook regelmatig woorden met de oppaskinderen omdat ze 'weer' naar buiten moeten...
Heb vandaag een gesprekje gehad op het kdv over het "chips incident".

Heb aangegeven dat ik niet wil dat Luna chips krijgt. Heb ook gezegd dat ik het moeilijk vind, want waar leg je dan de grens? Nou mijn grens ligt bij het geven van chips (tucjes schenen ze ook te geven, dus ook dat wil ik niet hebben) Mede vanwege het zout die erin zit, niet goed voor de niertjes. Ook kipnuggets vind ik niet nodig.

Daarbij heb ik duidelijk aangegeven dat het mij erg verbaasde dat dit als lekkers wordt aangeboden op een babygroep. Dit begreep de leidster wel maar gaf ook aan dat het voor kindjes vanaf een jaar is....

Opvallend was dat de leidster heel concreet kon vertellen wat de kindjes kregen vanaf welke leeftijd. Chips vanaf een jaar en een koekje vanaf een half jaar bijvoorbeeld.

Hierop gereageerd door te zeggen dat hier misschien juist wel het probleem lag. Voor de leidsters is het erg duidelijk maar voor mij, als moeder niet. Ik wil op deze leeftijd gewoon weten wat mijn kind krijgt. Ze vond het erg fijn dat ik dit aangaf. En gaf zelf aan dat zij vond dat ik hier een punt had. Ik heb geopperd dat ze misschien bij de intake een overzichtje kunnen meegeven van wat er aan kindjes wordt gegeven, hoe vaak en vanaf welke leeftijd. Op die manier is elke ouder op de hoogte en heeft het de mogelijkheid om aan te geven of ze het daarmee eens zijn.

Al met al een prettig gesprek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven