Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering België

14-01-2016 14:40 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Ik woon sinds anderhalf jaar in België en omdat ik hier enkel voor mijn studie ben gaan wonen kan ik bij mijn Nederlandse zorgverzekeraar verzekerd blijven. Ik denk er echter over om doordeweeks, naast mijn studie, een bijbaan aan te nemen. Als student is elk beetje extra inkomen welkom, zeker gezien ik binnenkort zal moeten gaan lenen omdat de studiefinanciering wordt afgeschaft.

Maar, als ik hier in België wil gaan werken, ook al is het maar een bijbaan, dan zal ik ook hier een zorgverzekering moeten afsluiten en mijn huidige zorgverzekering in Nederland moeten opzeggen. Nu werkt het hier echter iets anders dan in Nederland. Ik weet dat je dient aan te sluiten bij een mutualiteit en daarnaast een extra verzekering kan afsluiten voor bepaalde vergoedingen. Maar hoe werkt het hier nu precies allemaal? Wat moet je sowieso afsluiten? Waarvoor ben je dan verzekerd? Welke mutualiteit kies je? Kennen ze hier ook het fenomeen 'Zorgtoeslag?'

Ik heb al wel een aantal mails verstuurd naar instanties die mij hiermee zouden kunnen helpen, maar echt een concreet antwoord waar ik iets aan heb, heb ik nog niet gehad. Het is voor mij nog een beetje abracadabra allemaal
De verhalen hier zijn net zo schrijnend als Saracenen die zich inschreef bij de gemeente.. De een wilde andere papieren dan de ander en het duurde meer dan een half jaar voordat de politie je aanmeldadres ging checken... Aanvraag was kwijtgeraakt en als ik zelf niet bij het vreemdelingenloket was langsgegaan, dan wachtte ik nu nog op meneer de wijkagent.
quote:Saracenen schreef op 16 januari 2016 @ 21:51:

[...]

Wauw! Wij betaalden (nouja, vriend) 84¤, ook gisteren (toeval ) en ook bij de CM (Oost-Vlaanderen)... Raar!Misschien heeft je vriend nog extra premies genomen, zoals hospitalisatie of tandzorg ofzo.
quote:newsflash schreef op 16 januari 2016 @ 20:20:

[...]

Ik heb een tijd in Belgie gewerkt en in NL gewoond (later naar BE verhuisd ook) en wat een ellende is dat ook zeg! Ook belastingsaangiftes voor grensarbeiders... tjonge jonge jonge

Inderdaad! Belasting aangifte voor grensarbeiders is de hel!

Zitten al 7 maanden op en neer te bellen/brieven sturen met de belasting omdat het een grote fout is!

Duur grapje is het geworden voor ons..

Ik moet idd wel zeggen dat ik ze in België bij de mutualiteit vriendelijker vind dan in NL.

Vooral omdat ze, inderdaad, zo bereikbaar zijn.

Heb vorige week anderzorg moeten bereiken.

Callcenter was de hele week i.v.m slecht weer eerder gesloten .
quote:nephthys schreef op 16 januari 2016 @ 21:55:

[...]

Misschien heeft je vriend nog extra premies genomen, zoals hospitalisatie of tandzorg ofzo.Ik betaal zo'n 15 euro per maand. Ook CM.
Life is short. Eat dessert first.
quote:nephthys schreef op 16 januari 2016 @ 21:55:

[...]

Misschien heeft je vriend nog extra premies genomen, zoals hospitalisatie of tandzorg ofzo.

Nee, dat is via zijn werk geregeld.

Zou het misschien inkomensafhankelijk zijn?
quote:Saracenen schreef op 16 januari 2016 @ 22:40:

[...]

Nee, dat is via zijn werk geregeld.

Zou het misschien inkomensafhankelijk zijn?

Nee, maar misschien heeft het werk er gewoon extra opties bij?

Er zijn zeker ook prijsverschillen per CM subregio, dus misschien zijn er in Oost-Vlaanderen verschillende subdivisies met andere prijzen? In Leuven is de prijs bijvoorbeeld maar 6euro/maand.

Update: Net even op de website gekeken, voor CM-Midden Vlaanderen is de prijs 84euro/jaar, voor Brugge 74 euro. Vreemd eigenlijk, die andere prijzen per regio.
Hmm... Zo onlogisch als wat dus
Ik heb net een mail gestuurd, want 15 euro per maand is blijkbaar heel veel als ik de andere bedragen hier lees.
quote:doornroosje9 schreef op 16 januari 2016 @ 23:07:

Ik heb net een mail gestuurd, want 15 euro per maand is blijkbaar heel veel als ik de andere bedragen hier lees.

Hangt er dus van af wat er in je pakket zit, en waar je juist bent aangesloten.

CM Limburg zie ik 5.55euro/maand voor standaard bijdrage.
quote:nephthys schreef op 16 januari 2016 @ 23:10:

[...]

Hangt er dus van af wat er in je pakket zit, en waar je juist bent aangesloten.Ja, dat snap ik, maar wij hebben nooit een hospitalisatieverzekering gehad. Dat is geregeld via het werk, dus ik vraag me af wat er in dat pakket zit.
quote:doornroosje9 schreef op 16 januari 2016 @ 23:14:

[...]

Ja, dat snap ik, maar wij hebben nooit een hospitalisatieverzekering gehad. Dat is geregeld via het werk, dus ik vraag me af wat er in dat pakket zit.De prijs van de standaard bijdrage + het CM hospitaalplan is iets van een 15euro, dus dat zou alvast kunnen. Maar het is inderdaad goed om te weten waar je allemaal voor hebt betaald.
quote:Saracenen schreef op 16 januari 2016 @ 21:51:

[...]

Wauw! Wij betaalden (nouja, vriend) 84¤, ook gisteren (toeval ) en ook bij de CM (Oost-Vlaanderen)... Raar!Ik heb even snel op de website van CM gekeken en voor Oost-Vlaanderen is het inderdaad ¤84. Het verschilt echt per provincie.
quote:nephthys schreef op 16 januari 2016 @ 22:46:

[...]

Nee, maar misschien heeft het werk er gewoon extra opties bij?

Er zijn zeker ook prijsverschillen per CM subregio, dus misschien zijn er in Oost-Vlaanderen verschillende subdivisies met andere prijzen? In Leuven is de prijs bijvoorbeeld maar 6euro/maand.

Update: Net even op de website gekeken, voor CM-Midden Vlaanderen is de prijs 84euro/jaar, voor Brugge 74 euro. Vreemd eigenlijk, die andere prijzen per regio.Klopt. Als je aangesloten bent bij CM Limburg betaal je ¤66,60 per jaar.
quote:missspontaneous schreef op 16 januari 2016 @ 21:42:

[...]

Dat heb ik vorig jaar ervaren, toen ik mijn auto van Nederlands op Belgisch kenteken ben gaan zetten. Het is goedkoop, want de auto gaat met mij mee en dan valt het onder 'Verhuis' en niet onder 'Import', omdat de auto niet van eigenaar wisselt dus. Maar makkelijk? Nee. Man man man ... wat een drama bij de douane hier. Dat vrouwtje dat mij 'geholpen' heeft rent hard weg de volgende keer dat ze mij ziet Wat dat betreft mag het inderdaad allemaal meer gelijk worden getrokken en is het ook handig als er tussen instanties in landen onderling gecommuniceerd wordt.K durfde al niet meer en heb gewoon een andere auto gekocht
https://www.svb.nl/int/nl ... ospitalisatieverzekering/

http://www.verzekeringen. ... hospitalisatieverzekering

Hier twee links over de hospitalisatieverzekering. Gezien het relatief lage bedrag op jaarbasis zou ik je dringend adviseren die wel af te sluiten.

Mijn oudste heeft vroeger zijn been gebroken en er werd een plaat ingezet. Daar kreeg ik een rekening van 800 euro van (ik had toen geen hospitalisatieverzekering) Wat bleek, door de gecompliceerde breuk moest er een plaat van ander materiaal ingezet worden. Dit krijg je ook niet van te voren te horen (uiteraard hadden we het dan ook gedaan natuurlijk). Met de hospisalisatieverzekering zou dit gedekt zijn geweest.

In de link staat ook dat zonder hospisalisatieverzekering er 75% vergoedt wordt van je ziekenhuis opnames en je de rest zelf moet betalen. Stel je voor dat je voor langdurige opnames en behandelingen staat zoals kanker of diabetes.

In juli lag ik trouwens in het ziekenhuis en daar begreep ik van een oudere dame op mijn kamer dat de hosptalisatieverzekering eindigt als je 60 wordt. Zoiets las ik ook in de link maar hoe en wat moet ik nog een keer uitzoeken tegen die tijd.
quote:doornroosje9 schreef op 14 januari 2016 @ 22:16:

[...]

Denk dat het remgeld dan altijd 4 euro is, ongeacht hoeveel de huisarts aanrekent.

Het hangt er ook vanaf of je de huisarts toestemming hebt gegeven om een GMD (Gobaal Medisch Dossier) aan te leggen. Hiervoor betaal je eenmalig 10.00 euro en zet de huisarts alles in de computer. Dit is een jaar of 10 geleden ingegaan zodat de mensen meer een vertrouwelijk band met de dokter kregen en ze niet gingen rondshoppen omdat je op elke dag een willekeurige huisarts kan bezoeken en zo medicijnen kan verzamelen of verwijsbrieven.

Met dit GMD krijg je 30% (even uit mijn hoofd) terug op het ereloon.

https://www.cm.be/dienste ... ngen/huisartsen/index.jsp
quote:newsflash schreef op 17 januari 2016 @ 01:59:

[...]

K durfde al niet meer en heb gewoon een andere auto gekocht

Ha ha ha daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Nou ja, het kwam erop neer dat ze in Nederland het één vertellen en in België het ander. Dus ik heb een hele discussie/ruzie gekregen met dat douanevrouwtje. Uiteindelijk heeft ze mij maar een roze formulier gegeven met de mededeling dat het toch niet zou gaan lukken. Ze heeft ongelijk gekregen

@Prada, bedankt voor de links! Zeker handig om een hospitalisatieverzekering te overwegen dus.
quote:missspontaneous schreef op 16 januari 2016 @ 15:27:

[...]

Nog geen keus gemaakt hoor, ik ben eerst alles aan het bekijken en precies op een rijtje aan het zetten welke mutualiteit precies wat biedt en vergoedt etc. Heb er maar een document voor gemaakt, want het werd een beetje een zooitje op papier

Nee, die ken ik niet. Ik zie net op de website dat hun specialiteit 'Vegetarisch' is dus daar moet ik, als vegetariër, beslist eens heen. Dank je wel voor de tip!

En wat wordt het...?

En hoe was Beni Falafel?

Nu ik toch bezig ben, bij Oudaan zit een chocolaterie van twee oude dametjes,

hun fiorentino `s droom ik nog wel eens over, echt waar!

Ik geloof dat ik (samenhuizen in) Anwerpen mis...
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
quote:missspontaneous schreef op 17 januari 2016 @ 16:37:

[...]

Ha ha ha daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Nou ja, het kwam erop neer dat ze in Nederland het één vertellen en in België het ander. Dus ik heb een hele discussie/ruzie gekregen met dat douanevrouwtje. Uiteindelijk heeft ze mij maar een roze formulier gegeven met de mededeling dat het toch niet zou gaan lukken. Ze heeft ongelijk gekregen

@Prada, bedankt voor de links! Zeker handig om een hospitalisatieverzekering te overwegen dus.Geen dank.
quote:Schoenmaat40 schreef op 23 januari 2016 @ 20:58:

[...]

Ik geloof dat ik (samenhuizen in) Anwerpen mis... Ik ook
ff off topic dan...scuses aan topic starter

hoezo mis je dat? ik zit weer in NL , maar jij zit toch nog in het Belse land? Waar? In Vlaanderen

neem ik aan?
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Ja, ik woon in België en natuurlijk kan ik er naartoe, is voor mij een uur rijden vanaf waar ik woon. Wat ik mis, is het wonen in Antwerpen. Ik ben een stadsmens en ik woon nu heel landelijk en rustig. Ik hoop in de toekomst weer in Antwerpen te kunnen wonen
ahaaa, het gaat om 't Stad , A`pen , de rode A...

Wellicht in de toekomst, beste Meaki...

hier in NL hebben ze trouwens geen broodautomaten voor de bakkerswinkle, groot gemis!
quote:prada schreef op 17 januari 2016 @ 06:58:

In juli lag ik trouwens in het ziekenhuis en daar begreep ik van een oudere dame op mijn kamer dat de hosptalisatieverzekering eindigt als je 60 wordt. Zoiets las ik ook in de link maar hoe en wat moet ik nog een keer uitzoeken tegen die tijd.

Stoppen op 60? Dat heb ik nog nooit gehoord. Mijn oma van 87 heeft nog gewoon een hospitalisatieverzekering en toen ze een paar jaar geleden een nieuwe knie moest, heeft haar dat helemaal niks gekost. Wat wel zo is: als je een via het werk hebt en je gaat met pensioen, dan val je dus zonder. En als je na je 60ste nog een nieuwe moet afsluiten, betaal je de hoofdprijs.

Ik heb niet alles gelezen, dus vermoedelijk mosterd, maar vergelijk de verschillende polissen goed. Ik heb er een op het werk, maar die doet niet wat ik wil (geen eenpersoonskamer, bv.) dus ik heb er toch ook eentje privé. Maar dan een betere. Wij betalen voor het ganse gezin (4 personen) ongeveer 60 euro per maand. Plus dan de mutualiteit.
Oke, dan zal het bij haar zo wel gegaan zijn. Zoals ik al zei moet ik het nog uitzoeken. Maar dankjewel voor de info.

En goed ook dat je er eentje naast hebt genomen, is het niet alleen voor de eenpersoonskamer dan betaal je in ieder geval straks niet ook nog eens de hoofdprijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven