Geld & Recht alle pijlers

Wet en belastingdienst

19-01-2016 11:12 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat de belastingdienst hogere boetes op kan leggen dan dat de wet aangeeft?

Ik kan er niets over vinden op Google en daarom dus dit topic. Kan iemand dit uitleggen?

Bij een aanmaning mogen bedrijven 40 euro in kosten brengen. Hier moeten ze eerst eem herinnering voor sturen, kostenloos. 1 termijn gemist bij de belastingdienst en ze rekenen zonder enige herinnering; 48 euro kosten, 7 euro 'openstaande' kosten en ook nog een 3 euro invorderingsrente. Oftewel 58 euro aan kosten. 18 euro boven het wettelijk vastgestelde bedrag.
Ik heb er geen verstand van maar mijn eerste ingeving: valt de BD wel onder de categorie 'bedrijven'? Ik weet niet naar welke wetgeving je hebt gekeken?
Als u een aanmaning ontvangt, moet u uw belasting betalen binnen 14 dagen na de datum die op de aanmaning staat. Bij een belastingschuld lager dan ¤ 454, kost de aanmaning u ¤ 7. Is uw belastingschuld ¤ 454 of hoger, dan betaalt u ¤ 15 voor de aanmaning.

van www.belastingdienst.nl
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
http://download.belasting ... t_betaalt_pa9871z13fd.pdf

pdf met hoop nuttige info..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Zo te lezen heb je dan toch echt al eerder bericht gehad. De 7 euro is voor een aanmaning, de andere kosten voor een dwangbevel. Meestal stuurt de Belastingdienst eerst een betalingsherinnering maar bij wanbetalers wordt dit ook wel eens achterwege gelaten en sturen ze meteen een aanmaning. Invorderingsrente is geen boete, maar puur rente over het te laat betaalde bedrag.
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
De belastingdienst is geen bedrijf. De belastingdienst heeft ook geen rechterlijke machtiging nodig om een deurwaarder op je dak te sturen, die kunnen meteen beslag leggen zonder dat daar een rechter aan te pas komt.

Herinneringen hoeven ze ook niet te sturen. Datum is datum, je mag blij zijn dat ze het niet de volgende dag gewoon van je rekening halen. (In de praktijk hebben ze ook gewoon regelingen met herinneringen en aanmaningen, maar wettelijk gezien hoeven ze dat niet te doen, dat is alleen 'service')

In hoeverre de kosten van de belastingdienst ook anders mogen zijn dan die van bedrijven weet ik niet (al ga ik ervan uit dat dat ook gewoon geregeld is), maar ik weet wel dat je elke poging om er iets tegen te doen ontzettend gaat verliezen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Het opzettelijk niet of te laat betalen van een aanslag inkomens- of opzetbelasting is strafbaar, zie de wijziging van de wet aanpak fraude toeslagen in 2014 en daarom staat er een boete op.

Als je een bedrijf niet tijdig betaalt, legt dat bedrijf jou geen boete op maar komen er aanmaningskosten bij, dat is iets anders.
Algemene regels over aanmaningen vallen onder de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek.

De overheid valt onder het bestuursrecht, en daarvoor gelden dus andere wetten.
De boetes die de belastingdienst kan opleggen staan ook gewoon in de wet hoor. In de Algemene Wet Rijksbelastingen, in de Invorderingswet en daarnaast in het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst. Die laatste is geen wet trouwens.
..
Bedankt voor alle info. De belastingdienst mag dus zijn eigen regels bepalen. Lekker dan
Nee, dan begrijp je bovenstaande toch niet goed. De overheid heeft eigen regels/wetten voor de belastingdienst bepaald.
quote:Marana_ schreef op 19 januari 2016 @ 16:30:

Nee, dan begrijp je bovenstaande toch niet goed. De overheid heeft eigen regels/wetten voor de belastingdienst bepaald.Komt toch op het zelfde neer.
quote:theinvasion schreef op 19 januari 2016 @ 17:11:

[...]

Komt toch op het zelfde neer.Nee. De belastingdienst is wel overheid, maar de overheid is niet de belastingdienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven