met oude auto zomervakantie

20-01-2016 11:26 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een auto van ca 20 jaar oud. De auto heeft me nog nooit in de steek gelaten(Toyota)....na de jaarlijkse APK moet er vaak wel iets kleins gerepareerd worden, maar dat is nog nooit iets motorisch geweest.

We willen eigenlijk in de zomer zo'n 1100 km rijden en dat willen we dan in 2 dagen doen....zouden jullie dit aandurven met de auto? Ik ben overigens wel lid van de ANWB....oh ja en we willen misschien in de bergen rijden, maar dat is waarschijnlijk not-done met deze auto??
Maar wat is het ergste wat je kan overkomen? Dat je stil komt te staan. Dat wordt ook wel weer gemaakt.
Mijn man en ik zijn met een gammele Opel naar Oostenrijk gereden en hebben daar zelfs de Grossglocknerhochalpenstrasse mee gereden (alhoewel dat nu ook weer niet zo heel spannend is, maar de Edelweissspitze deed hij op het laatst in de eerste versnelling). Als de auto APK-gekeurd is, mag je er toch overal mee naartoe? Of ben ik nu te zorgeloos? In Oostenrijk en Zwitserland zijn er ook mensen die in brikken rijden.

Ik heb zelf een tamelijk nieuwe auto, maar daar kan ook van alles mee gebeuren onderweg. Met je anwb-lidmaatschap heb je al een fijne back-up.
Ik zou zeggen; vraag het je garage! Die kunnen prima zien of een auto zoiets aankan.

Wat ik wel altijd in het buitenland geregeld wil hebben is pechhulp.
Om in het buitenland recht te hebben op ANWB-hulp moet je wel de europa-service hebben.

Ik zou in ieder geval bij de garage informeren. Vragen of ze na willen kijken of de auto dit allemaal aan kan. Hebben wij ook al een paar keer gedaan. 1 keer kwam het erop neer dat we toch aan een dure reparatie zouden zitten voordat we veilig met de auto op vakantie konden en dat er nog meer dure reparaties aan zaten te komen. Toen hebben we besloten om de auto in te ruilen voor de vakantie. Als het nog wel had gekunt hadden we dat waarschijnlijk nog een jaar uitgesteld.
Ik zou dat wel doen hoor. Zeker met een Toyota. Hardstikke betrouwbaar.
Toyota's zijn niet stuk te krijgen.

Als je nooit raar gedoe ermee hebt zou ik dat zeker aandurven. Of je nou in 10 weken 1000 km rijdt of in 2 dagen, moet niet uitmaken.
Vooraf een zogenaamde vakantiebeurt regelen. Is trouwens ook niet verkeerd bij een nieuwe(re) auto.
verba volant, scripta manent.
ik en mijn lief maken geregeld road trips van 3000-5000 km met mijn Fiat Panda blikje uit 2000, gaat prima! Terwijl vriendlief zelf een chique nieuwe auto heeft, maar het is ook een beetje de sport! 1x liet de uitlaat los in Polen, daar laten lassen voor 5,- en hop maar weer. Met dat soort auto's hoef je je ook lekker geen zorgen te maken mocht ie kapot gaan (met ANWB). Gewoon doen!
Hou in de bergen wel een oog op de temperatuur van de motor. Die mag niet te hoog oplopen.
Zoals hierboven al wordt gezegd, moet je dan wel de buitenlandservice van ANWB hebben. Ik zou dan ook kiezen voor 'vervangend vervoer', dat is net ietsje duurder maar laatst toen mijn 26 jaar oude Mazda het opgaf op weg naar de Ardennen, was ik maar wat blij dat ik een vervangende auto kreeg en ons tripje gewoon door kon gaan! Die plaats was echt niet bereikbaar geweest met openbaar vervoer en bovendien hadden we natuurlijk meer spullen bij ons dan je handig kan dragen (want het past toch wel in de auto).

Die vervangende auto kostte niks extra, wel moest ik de benzine betalen. En er zat een maximum aantal kilometers per dag op en anders ging je meer betalen. Ik werd zelfs door de ANWB met een taxi gratis opgehaald bij het sloopbedrijf waar mijn Mazda is beland en naar dat bedrijfje met de vervangende auto gebracht 20 minuten verderop.

Overigens heeft de Mazda mij in zijn goede jaren ook door bergen geleid, ging prima hoor. En als je niet zo'n krachtige motor hebt, blijf je gewoon op de rechter baan. Ik heb vroeger zelfs een vakantie gedaan met een Citroën 2CV (dus maar twee paardenkrachten), ook door de Pyreneeën. Gewoon de tijd nemen. :-)

Die Mazda was 21 jaar toen ik hem kocht, ik denk dat ik er bij elkaar 70.000 km mee heb gereden in 5 jaar, door Duitsland, België, Frankrijk en natuurlijk Nederland.

Als je nog nooit in bergen hebt gereden, kijk dan even de filmpjes van ANWB over hoe je daar moet rijden / wanneer je moet schakelen. http://www.anwb.nl/auto/t ... o/autorijden-in-de-bergen

Belangrijk is nooit in een te hoge versnelling bergaf rijden, dan verlies je de controle en als je de hele tijd met je rem moet remmen, kan het flink misgaan (oververhit raken of erger). Dus afremmen op de motor in een lagere versnelling, al voelt dat tegennatuurlijk en kan het wat meer herrie maken.

Een steile berg op lukt natuurlijk ook niet in zijn 5.

Ik zou ook zeker een 'vakantiecheck' laten doen door je garage, en een fles motorolie meenemen op vakantie (en water heb ik ook altijd achterin liggen, je weet nooit waar het goed voor is... soms iets simpels als modder van je voorruit wassen, om de ruitenwissers niet te erg te belasten).

Door welke bergen ga je rijden, in welke landen? Let even op stickers enzo die je misschien nodig hebt. Ook voor milieuzones in de centra van veel Duitse steden. En ook op de regels voor wat je allemaal bij je moet hebben achterin en voorin de auto (gevarendriehoek is logisch, maar voor Frankrijk en Duitsland gelden weer net andere regels... bijvoorbeeld in Duitsland moet je veiligheidsvestjes voorin je auto hebben liggen zodat je die meteen kunt aantrekken voordat je uitstapt als je pech hebt.) Info vind je allemaal op de ANWB-site onder Vakantie.

Oh ja, mijn ervaring is ook in bijvoorbeeld België en Spanje, dat veel van de locale bewoners die bochtige kleine bergweggetjes kennen als hun broekzak, en er als gekken overheen scheuren. Laat je nooit opjagen door bumperklevers! Ze halen maar in op stukken waar dat kan. Ga niet zelf veel te hard af rijden op bochten die je niet kent. Met diepe ravijnen ernaast....
You can never have too many hats, gloves and shoes
Controleer eerst even of de Europadekking van de ANWB nog geldig is voor auto's van die leeftijd.

De concurrent op gebied van autopech verleent zelfs in Nederland geen hulp bij auto's van die leeftijd.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 20 januari 2016 @ 12:44:

Controleer eerst even of de Europadekking van de ANWB nog geldig is voor auto's van die leeftijd.

De concurrent op gebied van autopech verleent zelfs in Nederland geen hulp bij auto's van die leeftijd.

Discriminatie!

Die ouwe auto's zijn vaak juist veel simpeler te repareren!

Ik vond dat ook zo stom van Inshared verzekeraar. "We all benefit" roepen ze dan uitnodigend. Nou, niks "we all" voor mijn auto. Ik was niet welkom. Alsof je met een oude auto meer ongelukken veroorzaakt??????

Dus mijn nieuwe auto nu kunnen ze ook mooi vergeten als klant.
quote:123454321 schreef op 20 januari 2016 @ 11:47:

Toyota's zijn niet stuk te krijgen.

Als je nooit raar gedoe ermee hebt zou ik dat zeker aandurven. Of je nou in 10 weken 1000 km rijdt of in 2 dagen, moet niet uitmaken.

Dit! Ik heb ook een oude Toyota, 21 jaar oud zelfs. Ik ben er tot vorig jaar zonder problemen mee naar zuid Frankrijk gereden. Ook in de bergen.

De enige reden dan we nu met een andere gaan, is dat er geen airco inzit en in de andere wel. Mijn oude auto is zelfs zuiniger! En ik merk altijd dat een paar 100 kilometer op de snelweg heel fijn is voor de motor. Ik heb dan altijd het idee dat ie lekker op stoom is en soepeler rijdt. Maar dat kan illusie zijn.

Hoeveel km heeft die van jou dan gereden?
Ik zie geen enkel probleem. Ik ga ervan uit dat de auto netjes onderhouden is. Waarom zou die het ineens dan begeven?

Uiteraard wel de meters in de gaten houden en je oliepeil. Maar dat geldt voor elke auto. En een goede kwaliteit brandstof tanken, zeker als het warm is in de bergen.
Vroeger kochten jongeren dikwijls een hartstikke oud wrak om met vakantie te gaan, dat was vóór de APK in het leven werd geroepen, ergens in 1980 of '81 als ik het goed heb. Soms deed zo'n barrel het na de vakantie nog een tijdje tot het ding rijp was voor de sloop. Ik ging een keer met een vriendje mee, ook in een wrak, bestemming Parijs. We haalden niet eens de Belgische grens, ergens bij Bergen op Zoom gaf het ding de pijp aan Maarten.
verba volant, scripta manent.
Wij hebben een 205 gti uit 1991. Gaan elke zomer er mee op vakantie.

Frankrijk, Oostenrijk, zelfs zuid-Italie.

Nog nooit getwijfeld of we het wel of niet moesten doen.

We rijden er ook gewoon de bergen mee in. Hoewel hij dat in Italie wel lastig vond. Maar terwijl vriend reed sprak ik de auto moed in en hup daar ging hij de bergen in.

Net als die van jou komt hij prima door de apk maar is er meestal wel een klein dingetje. Tja oude auto dan heb je dat vaak.

Pech krijgen kan je met iedere auto gebeuren.

Mijn ouders hebben het afgelopen zomer gehad. Auto van 5 jaar oud

Ook ex-schoonouders kregen pech met een nieuwe auto.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Mijn vorige (benzine) auto uit 1992 heb ik zonder enig probleem tot bijna 400.000 km gereden zonder enig probleem. In Nederland en in het buitenland.

Auto's waar regelmatig mee gereden wordt kunnen heel lang mee. Een (oude) auto waar maar 5.000 km per jaar mee gereden wordt en alleen korte ritjes binnen de gebouwde kom, daar zou ik zo snel mee naar het buitenland gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Autopech is natuurlijk altijd gewoon pech. Als je de auto goed onderhoud, dan maakt het niet zo veel uit, hoe oud een auto is.

Wij reden altijd een auto van vijf jaar of ouder, en dan best wel weer lang. Nog nooit pech gehad op vakantie. Toen kreeg man een lease-auto, spiksplinternieuw uit de fabriek. Eerst in NL al best vaak wat mis mee, en toen gingen we op vakantie. Drie dagen op een camping en auto in de garage 60 km verder.
Ik zou wel kijken of je naar een land gaat waar je toyota enigszins gemeengoed is. Wij zijn twee jaar geleden gestrand in Frankrijk met onze Volvo(ook een ouwetje). Het was een heel simpel probleem, lekke oliedop. Nieuwe oliedop er op en klaar, zou je zeggen. Geen enkele Volvo-oliedop te vinden. Die oliedoppen worden al jaren en jaren gebruikt en passen in elke Volvo.

Nou ja, jammer, dachten we. We zijn lid van de ANWB, hebben buitenlandservice, we bellen! Wat een stel ongelofelijke prutsers. Eerst een rits onnozele telefonisten die ons probleem moesten verhelpen. "Heeft u uw oliedop wel goed aangedraaid meneer?" En meer van dat soort ongein. We moesten maar doorrijden, want dit was toch niet echt een noodgeval. Uiteindelijk zijn we met een bijna affikkende motor opgehaald door de depanneur, die nog verwoede pogingen heeft gedaan de oliedop zo aan te passen dat we verder konden. Niet dus. Oliedop bestellen zou een week in beslag nemen.

Tijd voor vervangend vervoer, dachten wij, na een nacht in een hotel in aanbouw op een schimmig industrieterrein met 4 kinderen. Ook niet dus. Bellen, bellen, -tig keer beloofd terug te bellen, geen sjoege. Uiteindelijk konden we een leenauto krijgen, moest mijn man wel "even" naar de andere kant van Frankrijk met trein en taxi om dat ding op te halen. Inmiddels was mijn voorraad gluten-en lactosevrij voedsel bijna op en dat is in Franse supermarkten vrijwel niet te vinden, bovendien konden we helemaal niet naar een supermarkt, want we stonden op een industrieterrein ver van de bewoonde wereld en geen bushalte te bekennen. Niet hun probleem, vond de ANWB.

Man heeft een vriend gebeld, die heeft een aanhanger gehuurd, in de auto gestapt en een nacht doorgereden om ons zelf maar te repatriëren.

Wij zijn ANWB-lid af.
quote:MarianneDavids schreef op 20 januari 2016 @ 13:22:

Vroeger kochten jongeren dikwijls een hartstikke oud wrak om met vakantie te gaan, dat was vóór de APK in het leven werd geroepen, ergens in 1980 of '81 als ik het goed heb. Soms deed zo'n barrel het na de vakantie nog een tijdje tot het ding rijp was voor de sloop. Ik ging een keer met een vriendje mee, ook in een wrak, bestemming Parijs. We haalden niet eens de Belgische grens, ergens bij Bergen op Zoom gaf het ding de pijp aan Maarten.

APK zegt helemaal niks over of een auto motorisch goed is en het blijft doen. APK gaat over veiligheid en milieu.

Dat is ook een denkfout die veel mensen maken bij het kopen van een tweedehands auto. "Hij is APK-gekeurd dus het is een goede auto".

Staat los van elkaar.
Net als dat bij APK CO2 uitstoot zou worden gemeten. Dat is niet waard, de CO (benzine) of roetuitstoot (diesel) wordt gemeten.

APK zegt dat de auto op dat moment aan de minimale veiligheidseisen en milieu-eisen voldoet. De volgende dag kan dat zomaar anders zijn bij wijs van spreken.
quote:parbleumondieu schreef op 20 januari 2016 @ 11:55:

Hou in de bergen wel een oog op de temperatuur van de motor. Die mag niet te hoog oplopen.Overigens, op de Nederlandse wegen moet je de temperatuur van de motor ook in de gaten houden, daar mag de temperatuur ook niet te hoog oplopen.
quote:patsy--stone schreef op 20 januari 2016 @ 12:19:

Ik werd zelfs door de ANWB met een taxi gratis opgehaald bij het sloopbedrijf waar mijn Mazda is beland en naar dat bedrijfje met de vervangende auto gebracht 20 minuten verderop.

Dan heb je wel erg veel geluk gehad.

Ik moest zelf maar zien vanaf de Franse camping waar ze ons gedropt hadden bij een station te komen om vervolgens met trein (uiteraard met overstap) en taxi in Zwitserland een vervangende auto op te halen.

Dit was echt een knap staaltje van zoek het allemaal lekker zelf uit.

quote:patsy--stone schreef op 20 januari 2016 @ 12:19:

Ik heb vroeger zelfs een vakantie gedaan met een Citroën 2CV (dus maar twee paardenkrachten), ook door de Pyreneeën. Gewoon de tijd nemen. :-)

Meen je dit serieus ?

2CV staat voor het Franse "deux chevaux"

De allereerste 2CV had een vermogen van 8 pk, de laatste modellen hadden een vermogen van ruim 30 pk.
Toen ik mijn man leerde kennen, had hij een auto van ruim 25 jaar oud. Daar was ik voor geen goud mee op vakantie gegaan, maar dat ding viel dan ook al stil als de temperatuur hier boven de 25 graden of onder 0 kwam en niemand wist waar dat precies aan lag.

Een auto waar je in het dagelijkse leven nog nooit problemen mee hebt gehad (rij je af en toe een een flink stuk - 150+km - snelweg?) zou ik het prima mee aandurven. Sowieso wel even checken of je in het buitenland pechhulp hebt. Dat zou ik altijd doen, ook met een nieuwe auto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven