Werk & Studie alle pijlers

Overgevoelige reactie werk

19-01-2016 22:49 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige tijd werk ik bij mijn huidige werkgever. Ik heb er moeite mee om m'n draai te vinden; ik voel met de collega's niet zo'n sterke klik.

Nu geeft mij dat de nodige stress, ik vind het van nature namelijk lastig om makkelijk m'n weg te vinden in nieuwe groepen. Met werk heb ik mij bij iedere vorige werkgever nooit helemaal ontspannen en in mijn element gevoeld. Ik moet erbij zeggen dat ik dat privé een stuk beter kan.

Ik vind het in mijn huidige werk lastig om me zo ongemakkelijk te voelen, het confronteert me ook met waar ik 'minder' goed in ben.

Nu hebben stress en spanning die hierdoor zijn ontstaan ervoor gezorgd dat ik ben uitgevallen tegen mijn manager die kletste met een andere manager. Het was een oppervlakkig, sociaal gesprekje maar de grote hoeveelheid werk in combinatie met mijn gespannen gevoel (door bovengenoemde situatie) zorgde voor mijn uitval.

Mijn manager heeft al aangekaart niet blij te zijn met mijn uitval.

Hebben jullie tips waarmee ik mijn spanningsniveau voortaan in toom kan houden? Ik vind het heel vervelend dat ik nu onterecht uitgevallen ben tegen deze managers....
quote:Juuldl schreef op 20 januari 2016 @ 07:57:

Ik heb wel degelijk geïnvesteerd de eerste periode. Maar ik ben er ook mee opgehouden toen dat niet echt werd beantwoord. In die zin verwacht ik misschien teveel: en heb ik "wederzijdse interesse en moeite voor elkaar doen" nodig om open te blijven. Maar ik mag misschien niks verwachten v/d ander en moet misschien vooral zelf moeite (blijven) doen. Ik ben immers nieuw.

Ik heb in mijn topic al aangegeven het ook lastig te vinden om onderdeel van een groep te worden. Dus daar komt de behoefte aan wat wederzijdse interesse (aanmoediging) ook vandaan.

@Marana_: kun je toelichten waardoor je me arrogant vindt overkomen?

Je bent feitelijk in je communicatie en eerlijk. Dat klinkt mooi, maar is niet altijd de bedoeling. Als iedereen altijd alles zegt wat men denkt/vindt zonder rekening te houden met de ontvanger gaat het niet goed.

Je komt een beetje als een nerd/geek over. Dat moet passen in je werkomgeving. Anders begrijpen mensen je niet en kom je op anderen arrogant over.
quote:Juuldl schreef op 20 januari 2016 @ 08:23:

Mensen die zelf wat vermijdend/afstandelijk/wantrouwend zijn: daar heb ik de meeste moeite mee. Dit zijn soms hele rustige types en soms drukke types. Mensen die me niet zomaar toelaten.

Ik heb het meest met open, sociale, hartelijke mensen. Maar dat is gezien m'n onzekerheid logisch. Het geeft bevestiging.

Ik realiseer me wel dat die eerste categorie achter dat masker heel leuk kan zijn. Probleem is dat m'n eigen onzekerheid wordt aangewakkerd en in de weg gaat staan.

Zo kom je zelf niet over. Je komt zelf over als het eerste type, vermijdend/afstandelijk/wantrouwend.

Misschien een persoonlijkheidstest laten doen. Wellicht kan je dat aan je manager vragen, zodat je jezelf kan ontwikkelen. Dan ziet hij/zij ook dat je echt wel aan je houding/manier van communiceren wil werken en dat je er zelf ook mee zit, maar hulp nodig hebt.

Als ze zien dat je om hulp vraagt, zal hun irritatie over jouw uitval ook wel verdwijnen. Twee vliegen in 1 klap.
Er gewoon op terugkomen en zeggen dat je te fel gereageerd hebt.
quote:Juuldl schreef op 20 januari 2016 @ 06:49:

[...]

Maar doordat me duidelijk is gemaakt dat het "hoog" wordt opgenomen, wordt het allemaal erg groot. .En terecht. Als je een tijdelijk contract hebt, kun je alvast gaan solliciteren.
quote:tampontouwtje schreef op 20 januari 2016 @ 11:33:

[...]

Wellicht kan je dat aan je manager vragen, zodat je jezelf kan ontwikkelen. Dan ziet hij/zij ook dat je echt wel aan je houding/manier van communiceren wil werken en dat je er zelf ook mee zit, maar hulp nodig hebt.

Als ze zien dat je om hulp vraagt, zal hun irritatie over jouw uitval ook wel verdwijnen. Twee vliegen in 1 klap.Ik vind het betrekken van je manager, zoals Tampontouwtje suggereert, een hele goede tip. Je zou ook kunnen denken aan een cursus communicatie-/beïnvloedingsstijlen; ik denk dat je daar veel aan kan hebben (ook vanwege de feedback die je daar vaak van medecursisten krijgt).
Een collega van mij vroeg onlangs ook aan de manager en directeur of ze iets stiller konden zijn. Als deze collega geen vast contract had gehad, was dit reden tot niet verlengen van het contract. Ze heeft het nog 3x teruggekregen; zo hoog werd het opgenomen. Ik zag het gebeuren en mijn collega gaf het nog een stuk beleefder aan dan jij.

Jouw uitbarsting, waar je het ook onder wil scharen qua onderliggende verklaring, was veelzeggend voor jouw communicatieve en contactuele vaardigheden. Dát is wat je out of the blue hebt laten zien. Ik denk dat dit heus wel de komende tijd onderdrukt kan worden door jou, want je bent van jezelf geschrokken. Bovenal denk ik dat het uiteindelijk weer gebeurt, als je niets hiermee doet (coaching, psycholoog, whatever). NummerZoveel geeft waardevolle adviezen. Ik zou ernaar handelen als ik jou was (en je baan hier/elders zou willen behouden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven