Werk & Studie alle pijlers

Jongere collega presteert beter

21-01-2016 21:39 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gek/uniek probleem misschien, want als ik zoek op Google krijg ik alleen resultaten met lastige collega's of luie collega's, maar daar is dus juist geen sprake van.

Collega S is enkele jaren geleden als starter in ons kleine team begonnen en we kunnen het goed met elkaar vinden. Ik heb S ingewerkt en steeds verder zien groeien in de functie van 'net van school af' en werkend onder mijn aansturing tot zelfstandig werkend als gelijkwaardig collega's. So far so good.

S groeit nog steeds verder en is mij inmiddels voorbij (op nagenoeg alle werkterreinen) en dat vind ik heel lastig. Ik heb hiervoor niet eerder zo'n goed presterende directe collega gehad en word nu erg onzeker. Ik ben uiteraard ook heel blij met S, omdat onze afdeling hier veel baat bij heeft. Maar ik merk dat ik onzeker word over mijn eigen werk en het gevoel heb dat S beter alle zaken kan afhandelen, omdat er dan ook een beter eindproduct komt. Door die onzekerheid krijg ik dan ook het gevoel dat ik er maar een beetje 'bijhang' en niet veel toevoeg aan het team en dit beïnvloed mijn plezier in het werk.

Wie heeft hier ervaring mee, hoe ga je hier mee om? Ik heb het gevoel dat ik ook wel weer wordt uitgedaagd om zelf beter te gaan presteren en zelf verder groei door zo'n goede directe collega, maar denk ook dat ik moet accepteren dat S beter is/zich sneller ontwikkeld, maar hoe doe je dat!?
Misschien werkt zij bewust onder haar niveau. Dan is het makkelijk uitblinken. Ik doe dat zelf ook al mijn hele loopbaan
't Is gewoon ieders noodlot; zelfs de uitzonderlijk knappe bollebozen van enkele decennia geleden worden op een gegeven moment overtroffen door jongere slimmere typen. Ze nemen de basiskennis over, beoordelen dat en borduren daarop voort. Wat moeten ze anders.

Ik zag laatst een bekende CEO in het nieuws voorbij komen die vroeger uniek was in zijn prestaties; hij was de eerste in zijn vak, heeft het lange tijd volgehouden op zijn plek en werd tenslotte weggestemd omdat hij enorm kortzichtige morele standpunten liep te verkondigen die men in meerderheid niet meer kon tolereren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ze zal misschien wel beter presteren maar heeft hoe dan ook altijd minder werkjaren en dus minder ervaring. Dat maakt dat jij misschien niet in presentatie/prestatie de koploper zal blijven maar betekent wel dat je een anker in de organisatie bent/wordt.Deze mensen staan vaak minder in de spotlights, staan niet (meer) vooraan om zichzelf te laten zien maar zijn i.m.h.o van cruciaal belang in een groepsproces waarin samenwerken om te presteren het doel is. Zij bekijken het werk vaak op een andere wijze dan de jongeren, leggen sneller verbanden tussen het nieuwe en het oude denken over het vakgebied. Hebben veel herkenning in zaken waar een jonger persoon voor het eerst tegen aan loopt en stralen in mijn ogen vaak ook meer \ rust in het werk uit. Rust waaraan de jongere generatie zich aan kan laven als zij het nodig hebben.

Het is gewoon een verschuiving en ja, inderdaad; jij wordt ouder. Het feit dat jij haar zo gedegen hebt opgeleid betuigt van inzicht en intelligentie. Want een goede 'baas' durft de 'knecht' aan te nemen waarvan hij/zij weet dat ze hem/haar voorbij gaan streven. Want het doel blijft om geld te verdienen door samen targets te halen en dan hoef je niet bang te zijn dat jouw inzet niet meer gezien wordt. Die wordt misschien wel minder bejubeld dan de inzet van een frisse, vertederende jonge 'hond' met een goede drive en intelligentie. So be it, het voordeel is namelijk dat je de onzekerheden die bij een jonge leedtijd horen vaak ook een stuk minder ervaart.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:retrostar schreef op 21 januari 2016 @ 23:32:

hij enorm kortzichtige morele standpunten liep te verkondigen die men in meerderheid niet meer kon tolereren.Tsja... niet mee groeien/ontwikkelen is dan weer een nadeel van iemand die ooit zoveel succes had waardoor hij blijkbaar dus tot in lengte van dagen dacht dat hij 'de waarheid' in pacht had.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je kunt niet altijd de aller beste zijn. Vreemd dat je het met haar hebt besproken. Je doet alsof je collega niet beter mag zijn dan jou.

Bepaal jij dat eigenlijk wel?

Je hebt altijd mensen die beneden gemiddeld presteren, gemiddeld, goed en daar boven. Ook de productiepaarden en goede inwerkers hebben nut, een afdeling draait niet alleen maar op uitstekend personeel maar ook op de betrouwbare kurken. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom zou je hierom weggaan? Wanneer je ergens anders werkt stap je dan ook weer op wanneer iemand net iets slimmer blijkt dan jij?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind het heel knap van je dat je de situatie zo benoemt en vooral: het toegeeft.

Als ik jou was, zou ik het bespreken met de collega. Dat klaart de lucht voor jou. En probeer van haar/hem te leren. Vooral als het ook een leuke collega is, dan ben je toch een geweldig team!
Ze heeft het al met de betreffende collega besproken.
quote:MinkeDeWit schreef op 21 januari 2016 @ 23:26:

Misschien werkt zij bewust onder haar niveau. Dan is het makkelijk uitblinken. Ik doe dat zelf ook al mijn hele loopbaan

Waarom? Wat is daar nou aan?
quote:orkenflow schreef op 22 januari 2016 @ 07:31:

[...]

Waarom? Wat is daar nou aan?Ik houd er niet van om heel moeilijke dingen te doen. Overigens ben ik nu wel aan het solliciteren omdat het na jaren wel wat saai wordt.
Is het echt zo dat S beter presteert of zie jij dat alleen zo? Als je leidinggevende tevreden is, S zelf aangeeft niet verder te zijn dan jij bent en jullie allebei complimenten krijgen over je werk dan vraag ik me af of dit niet puur jouw onzekerheid is die opspeelt?

Ik denk dat je moet werken aan je eigen onzekerheid en zelfvertrouwen. Kom op.. Je doet je best, je krijgt complimenten en je leidinggevende is tevreden. Niets om je zorgen om te maken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Je kunt niet altijd overal de beste in zijn. Das het voordeel van ouderervaren worden, dat besef. En echt jouw collega is niet overal het beste in. Een goed team bestaat uit mensen met verschillende eigenschappen. Heb het er als team eens over, wat je in elkaar waardeert.
Heb het inderdaad al besproken met S zelf omdat we goed bevriend zijn en S merkte dat ik minder in mn vel zat. En natuurlijk mag S zo goed zijn, en ik ben ook blij met alles wat dit oplevert voor het team, het ging alleen over hoe ik me hier door voel.

Ik ben zeker niet van plan om weg te gaan hoor! Ik denk dat het inderdaad goed is om te kijken op welke terreinen mijn expertise ligt en zo ook taken/opdrachten te verdelen. En te kijken waar ik bij kan leren van S. Door blijven ontwikkelen is voor mij geen must qua carrièreperspectief, maar het houdt het werk wel interessant als je nieuwe dingen kan blijven doen.
quote:Ceylon schreef op 21 januari 2016 @ 22:28:

Ik denk dat je er verkeerd tegenaan kijkt.

Jij doet dit werk nu (voorbeeldje hoor) tien jaar. Je hebt dingen geleerd, waarschijnlijk van een oudere collega, er uitgehaald wat voor jou goed werkt en dat is altijd prima gegaan. Nu komt er een jongere collega, met nieuwe inzichten, die de dingen ánders doet. Anders is niet persé beter, het is alleen anders.

Zie het van de positieve kant; je krijgt er nu nieuwe manieren bij. Je kunt dus nu in feite snoepen van twee walletjes . Kijk af, leer bij en maak gebruik van de dingen die jou ook liggen en laat zitten wat niet bij je past, je hebt tenslotte je eigen methodes ook nog. En maak dan je eigen, nieuwe mix. En besef dat met elke nieuwe generatie ook nieuwe inzichten komen, in heel veel dingen. Kijk alleen al naar ´gezond eten´. Wat wij dertig jaar geleden leerden is toch echt heel andere koek dan waar ze tegenwoordig mee aankomen. Kijk naar ´babyzaken´. Was vroeger laten huilen nog gezond, tegenwoordig is het not-done. Kijk alleen al naar ´telefoon´. De basis is nog hetzelfde; je hebt een telefoonnummer nodig, maar dan heb je het ook ver gehad. Als er nooit iemand met een nieuwe aanpak was gekomen waren we nu nog op berenjacht.Wat een mooie positieve post!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Kortom, ze (?) is erg goed. Geniet daarvan, stimuleer haar om verder te groeien, carrière te maken bij je bedrijf of ergens anders. Als zij stijgt in de hiërarchie heb je daar een goed contact, altijd handig. En als ze weggaat dan ben jij weer de beste. Win-win noemen wij dat thuis
Alleen dode vis gaat met de stroom mee
quote:absor schreef op 21 januari 2016 @ 21:42:

kortom, je bent jaloers?

Wat onaardig! TO, je verhaal komt op mij heel open en eerlijk over!

Ik ben zelf niet zo lang geleden gestart naast een collega die best wel vast zit op zijn plek. Dat heeft dus niet zo veel met kunnen te maken maar met willen. Ik kan me dat best voorstellen in zijn positie. Enerzijds heb ik er moeite mee omdat het weinig motiverend is, anderzijds heeft hij door zijn ervaring wel allerlei inzichten die ik nog mis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven