Hoe kap je een gesprek af

22-01-2016 11:03 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kennis..

Elke keer als we iets afspreken ratelt hij door over problemen. En net als ik op het punt sta om naar huis te gaan wordt weer het volgende onderwerp aangesneden, waar ik geen zin meer in heb. Ik vind het best moeilijk om duidelijk af te kappen. Ondanks dat ik zeg dat ik moet gaan, praat hij door.

Hebben jullie tips hoe ik gesprekken kan afkappen/ ombuigen.

Deze dingen gaan dus heel moeizaam bij hem, pakt toch steeds het spoor op waar hij over praat.
Hee, kletskous, ik moet nu echt weg!

En dan gewoon jas en spullen pakken, drie zoenen oid nog een keer doehoei!! En dan weglopen.

Tadaa
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Slotje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heel simpel. Je drinkt je kop koffie leeg, staat op, pakt je jas en zegt "Nou, het was weer gezellig je even te zien, maar ik moet écht gaan, ik heb zo meteen nog een afspraak/moet nog naar de stad/verwacht een pakje thuis. Bedankt voor de koffie en tot volgende keer!" En vervolgens trek je die jas aan en loopt naar de voordeur.

Makkelijker is het niet te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Gewoon niet meer afspreken met deze kennis een idee? Of is het moeten op een of andere manier?
All of the above.

Eventueel kun je het ook nog van tevoren aankondigen: 'Maar om elf uur moet ik echt weg, hoor.'
Ja het is half werk half privé.

Ook al sta ik met deur in de hand hij blijft doorpraten.

Heel irritant..
Ja de volgende keer zeg ik dat ik zodat weg moet en geef ik het geen ruimte meer..

Privé ga ik gewoon niet meer afspreken..
quote:Nouschi schreef op 22 januari 2016 @ 11:07:

Slotje.
Hij is nogal volhardend zeg maar
quote:Sweety2015 schreef op 22 januari 2016 @ 11:11:

Ja het is half werk half privé.

Ook al sta ik met deur in de hand hij blijft doorpraten.

Heel irritant..Simpel. In plaats van met die deur in je hand te gaan staan luisteren, doe je die deur open, stapt over de drempel en zegt "Ik moet nu écht gaan, dág!" En je loopt naar je fiets/auto, zwaait nog een keer vriendelijk en rijdt weg.
Afsluiten met een vraag..... Werkt hier altijd heel goed. En dan een gesloten vraag natuurlijk. Bijvoorbeeld: ik moet nu echt gaan. Vertel je me volgende keer meer over ..... ? Ok, tot ziens dan!
quote:Sweety2015 schreef op 22 januari 2016 @ 11:12:

Ja de volgende keer zeg ik dat ik zodat weg moet en geef ik het geen ruimte meer..

Privé ga ik gewoon niet meer afspreken..

als je volgende keer om 11:00 weg moet, wel zeggen dat je om 10:30 echt weg moet

heb je nog een half uurtje speelruimte voor als het toch niet helemaal meteen lukt.
Wat is er mis met gewoon weg lopen? Je hebt aangegeven wat je weg moet, als hij dat woordelijk niet begrijpt zul je je punt toch echt duidelijk moeten maken door tot actie over te gaan.
En nu moet ik er vandoor. Ik moet nog een hoop doen. Daaag. En meteen doorlopen. En volgende keer langzaam door blijven lopen als je een kletskous tegenkomt dus ook als hij blijft staan.

Hooguit houd ik me een seconde in, zeg dan iets en loop daarna "daaag de mazzel" roepend door.

100% voel ik me hier niet bij maar ik wil nu eenmaal door.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jas aantrekken en gewoon gaan. En als ie alleen maar kan zeuren laat je t contact doodbloeden en spreek je niet meer af.
Shoot first, ask questions later!
Heel herkenbaar.

"Sorry, dat ik je onderbreek maar ik moet nu echt verder, kunnen we volgende keer ons gesprek verder zetten ?"
Ja kom nogal eens mensen tegen die alle shit bij mij willen droppen en met anderen vooral willen lachen..heel irritant
quote:absor schreef op 22 januari 2016 @ 11:17:

[...]

als je volgende keer om 11:00 weg moet, wel zeggen dat je om 10:30 echt weg moet

heb je nog een half uurtje speelruimte voor als het toch niet helemaal meteen lukt.

Dat zou ik dus weer niet doen. Immers, dan geef je het signaal af dat jouw tijd tóch "rekbaar" is en dat je dus wél langer kan blijven.

Gewoon zeggen: om 11 uur moet ik gaan. En dan om 10 voor 11 op je horloge kijken en zeggen: "Kan ik nog even naat het toilet? Ik moet namelijk zo weg!" Meteen je jas van de kapstok pakken, afscheid nemen, en om 11 uur de deur uit.

Voordeel is ook dat die persoon dan in zijn woordenstroom gestuit wordt, omdat jij naar het toilet gaat. En ik neem aan dat hij niet tegen zichzelf gaat zitten praten terwijl jij de kamer uit bent (?!).

Als je terugkomt van het toilet (mét jas!) ook niet meer gaan zitten, maar onder het prevelen van afscheidswoorden meteen je jas aantrekken en naar de voordeur lopen. Klaar.
Luister te goed ;) helaas en kan moeilijk afkappen blijkbaar
Het klinkt simpel, maar inderdaad: gewoon weggaan!

Ik ben hier heel goed in. Om te beginnen ga ik heel duidelijk weg. Ik zeg dat ik ga, sta op, pak mijn tas, loop weg om mijn jas te pakken. Als iemand dan doorpraat, prima, maar ik volg mijn weggaan-routine. Ik sta dus al snel bij de voordeur met mijn hand aan de klink. Als iemand dan een nieuw probleem aansnijdt en door blijft gaan, roep ik (je moet qua volume boven die persoon uitkomen) iets van: dat is vervelend, de volgende keer hebben we het erover, oké? Ik moet nu echt weg!

Of als het iets leuks is: Super! De volgende keer hebben we het er uitgebreid over, ik moet nu gaan!

En ik ga dan dus ook, dus open de deur, zeg gedag en loop weg. Mensen praten zelfs dan nog wel eens door, dan roep ik al weglopend dingen als: Mm mm! Ja! Daag!

Als het een professionele setting is (dit gebeurt niet vaak omdat ik van tevoren dat soort dingen afgrens), zeg ik iets als: de tijd is nu om, we moeten dit later verder doorspreken, laten we de agenda's trekken o.i.d.
Ja dat deed ik dus en dan nog...blijft ie doorlullen grrrrrrrrr
Volgende keer loop ik gewoon weg al roepend dat we de volgende X verder praten haah
quote:Sweety2015 schreef op 22 januari 2016 @ 11:28:

Ja dat deed ik dus en dan nog...blijft ie doorlullen grrrrrrrrrNou, niks van aantrekken. Je gaat gewoon weg. Laat hem maar lekker kletsen. Desnoods tegen de pendule, of tegen de fuchsia, of tegen de schemerlamp. Maar niet tegen jou. Want jij gaat weg. Deur open, naar buiten, deur dicht.
Vraag je eerst eens af wat jij nog vindt in deze "vriendschap", heb je weinig mensen om je heen zodat je het met hem maar een beetje laat sudderen? Wil je hem niet "ook al kwijt"? Of is er nog wel iets wat je lollig aan hem vindt, wat is voor jou de reden om nog met hem om te gaan?

Als je hem toch wel tof vindt zou ik hier een keer het gesprek over aangaan, gewoon vertellen dat hij 5 kwartier in een uur lult puur over zichzelf en dat jij het ook wel eens geinig vindt om wat te vertellen. Mannen zijn vaak easy-going, die proberen dit vaak wel te snappen.

De eerst volgende keer dat hij jou daarna onderbreekt zeg je hem vriendelijk dat jij aan het woord was en je verhaal graag afmaakt.

Mocht dit allemaal niet baten dan zou ik werkelijk stoppen met dit kennissengedoe, als het niks brengt hoef je er ook niks mee.

Gewoon weglopen zou ik zelf nooit doen, ik ben duidelijk en direct maar niet niet aso. En je kennis gewoon ergens laten staan terwijl je zwaaiend en hard wegloopt vind ik persoonlijk niet kunnen. Zo wil ik zelf ook niet behandeld worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven