Waar onze dakkapel bestellen?

26-01-2016 11:36 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan ons huis verbouwen, er moet een dakkapel op de slaapkamers. Hierbij hebben we diverse offertes gevraagd en een aantal aanbiedingen gehad. We twijfelen nu tussen 2 opties.

Bedrijf A, groot gerenomeerd bedrijf, kunnen een prefab dakkapel leveren in 1 dag, kosten ¤8000,- .

Klussenbedrijf B, bestaat uit een zzp'er, bouwt de dakkapel ter plekke op in 2 dagen, kosten ¤5500,-.

Mijn partner neigt naar het klussenbedrijf omdat deze goedkoper is. Deze man is zeker erg handig en kan goed bouwen, we ken hem via via en hij heeft een goede naam, maar werk alleen of met andere "mannetjes". Bedrijf A is inderdaad stukken duurder, maar is wel aangesloten bij allerlei branche organisaties en geeft 15 jaar garantie. Vanwege het feit dat je nog ergens op terug kunt vallen als er vanalles mis is, neig ik naar de duurdere variant.

Welke optie zouden jullie nemen en wat is voor jullie doorslaggevend bij zn aanschaf?

Dakkapel bestellen bij

Totaal aantal stemmen: 17

Bedrijf A. (35%)
Klussenbedrijf B. (59%)
Anders... (6%)
Hier zijn ook dakkapellen gebouwd door een timmerman, een dakdekker en een glazenzetbedrijf. Handwerk dus. Prima kwaliteit en goedkoper dan kant en klaar. Moet je wel goed opletten met de tekening of alles klopt.
B zal toch ook verzekerd zijn etc?

Heb je zijn werk gezien? referenties?
Ik zou de klus gunnen aan jullie bekende, de zzp'er. Maar wat een enorm prijsverschil!
Wij kregen ook garantie op onze verbouwing van de ZZP-er. Ik geloof 5 of 10 jaar (ben er niet helemaal zeker van) en er waren ook wat problemen die hij prima opgelost heeft. Ook dingen die hem echt wel geld gekost hebben. Ik zou voor de ZZP-er gaan. 2500 euro is een hoop geld en de ZZP-er zal zijn goede naam echt wel willen houden.
Voor mij zou doorslaggevend zijn of ZZP-er garantie bied. Indien ja dan zou ik hem inschakelen. Wanneer het zwart werk betreft zou ik voor bedrijf A kiezen.
Voor ¤2500,- verschil kun je een hoop eventuele reparaties uit laten voeren... Ik zou dus kiezen voor B, zeker als je goede referenties van hem hebt.
Wij zijn ook bezig met dakkapellen. Na zowel van zzp-ers en grote bedrijven offertes te hebben gekregen, gaan we voor een groot bedrijf. Garantie speelt een rol (een zzp-er kan ook iets anders gaan doen en dan heb je niemand die je aan kan spreken). Maar doorslaggevende factor was ook de isolatiewaarde. Die is bij dakkapellen die ter plekke worden opgetrokken een heel stuk minder dan bij een pre-fab. Volgens het bouwbesluit heb je je te houden aan een minimale RC-waarde, anders kan het problemen opleveren bij het doorverkopen van de woning vanwege het energielabel (wat tegenwoordig verplicht is).

Overigens vind ik de prijzen die je noemt vrij fors! Wij krijgen een dakkapel van bijna 4 meter (ook over 2 kamers) voor 6700 euro en een van 5,4 meter voor 9800 euro. Hoe groot wordt die van jullie?
Ik zou ook kiezen voor B. Ik heb het gevoel alsof je bij A ook voor de naam betaald en dat zou het verschil mij niet waard zijn. Van B heb je ook goede ervaringen gehoord en levert goed werk weet je al. Zolang het wit is en hij ook garantie kan geven zou ik zeker voor B gaan.
quote:Bendi schreef op 26 januari 2016 @ 11:57:

Wij zijn ook bezig met dakkapellen. Na zowel van zzp-ers en grote bedrijven offertes te hebben gekregen, gaan we voor een groot bedrijf. Garantie speelt een rol (een zzp-er kan ook iets anders gaan doen en dan heb je niemand die je aan kan spreken). Maar doorslaggevende factor was ook de isolatiewaarde. Die is bij dakkapellen die ter plekke worden opgetrokken een heel stuk minder dan bij een pre-fab. Volgens het bouwbesluit heb je je te houden aan een minimale RC-waarde, anders kan het problemen opleveren bij het doorverkopen van de woning vanwege het energielabel (wat tegenwoordig verplicht is).

Overigens vind ik de prijzen die je noemt vrij fors! Wij krijgen een dakkapel van bijna 4 meter (ook over 2 kamers) voor 6700 euro en een van 5,4 meter voor 9800 euro. Hoe groot wordt die van jullie?een groot bedrijf kan natuurlijk ook failliet gaan, heb je ook niks.
Misschien komt mijn gevoel ook wel voort uit het feit dat toen we bij klussenbedrijf B waren hij die dag thuis zat met rugklachten en ik dacht, ja wat als we hem bij jou afnemen en deels aanbetalen en jij ligt tzt plat op bed. Wie komt dan de dakkapel bouwen?

Een garantie termijn heeft hij niet genoemd, kunnen we nog vragen. Volgens deze man werd de dakkapel natuurlijk ook hoogwaardig afgewerkt.

De prijs is voor een 4,5 meter brede dakkapel met verschilende kantelkiep-ramen, horren en roosters.
Leg ook de offertes even goed naast elkaar, hoe veer gaan bedrijven A&B als het om de afwerking gaat, afvoer van materialen etc.
Gewoon opletten welke er vaak in de buurt is geweest, en die goed aangeschreven staat, desnoods bij de buren in de omgeving aanbellen de een dakkapel hebben laten plaatsen en een praatje maken.

Zo hebben wij dat gedaan.
Ik zou voor A gaan, alles in een dag, en garantie.
Mijn man is ook ZZPer en plaatst vaak samen met een collega ZZPer dakkapellen. En natuurlijk geven ze garantie.
Wij hebben onlangs een dakkapel laten zetten.

Kosten ¤ 5550,00 Met speciale zand gestraalde ruiten.

4,7 meter breed 1.75 hoog (slaapkamer & badkamer)

Wel binnenkant compleet niet afgewerkt (we hadden tijdelijk een open slaap-badkamer)

Zat er in 1 dag op.

Man gaat de afwerking doen.

Ik ben dus zeer blij met de matige winter, nu ik geen verwarming meer heb in mijn half afgebroken badkamer.
Vraag referenties of foto's, dan kun je zien wat voor werk ze afleveren.

Heb je een oud of nieuw huis? Wij hebben een oud huis waar niets recht is, en hebben daarom gekozen voor ter plekke opbouwen. Zag al helemaal voor me dat zo'n prefab ding niet berekend zou zijn op plaatsen in een schots en scheef dak. Vraag ook wat hun handelingsmogelijkheden zijn als ze iets onverwachts tegenkomen: houtworm, asbest... Hebben ze licentie om dat zelf op te lossen of moet je dan mannetjes in witte pakken laten komen? Hoe ouder het huis, hoe groter de kans op 'verrassingen'.

Geeft B garantie? Is hij bij geen enkele branche-vereniging aangesloten?

Is het niveau van afwerking aan de binnenkant bij allebei hetzelfde? En zit er verschil in materiaal of bijvoorbeeld isolatiewaarde tussen de twee dakkapellen? Verschil in beglazing, hang en sluitwerk, dakgoten, sierlijsten etc? Verschil in overstek en gemak waarmee je er tzt een rolluik of screen in kunt zetten? Verschil in afvoer van materialen? Verschil in type dakbedekking of wijze van leggen?

Ik zou proberen te achterhalen waarom het prijsverschil zo groot is.
Van de zzp'er hebben we geen referenties gezien, van het bedrijf wel. Zij staan er ook om bekend dat ze goede dakkapellen leveren. Dat het bij hun duuurder is ligt bijv ook aan dat het dakkapel prefab met zn grote kraan op het dak wordt gezet.
We gaan inderdaad de offertes nog eens op detail niveau met elkaar vergelijken. Die van de zzp'er is iets minder uitgebreid ten aanzien van de afwerking.
Die van ons werd er ook met een kraan opgezet.

Ik vertrok om 08.00 uur, (toen was er nog niemand) en om 16.00 waren ze al weer weer weg en stond alles er.

Maar goed, zonder afwerking dus.

Ik geloof dat met afwerking het ons ook 8000,00 had gekost.

Maar wij (ik schrijf wij, maar lees: man + schoonvader) gaan gelijk de hele badkamer verbouwen, nieuwe kasten, nieuw bad, mooie inloopdouche .... enz.
Bedrijf A ruimt ook de rotzooi op? OF moet je voor bedrijf B een extra afvalcontainer neerzetten ? Ik zou voor het meest bekend bedrijf gaan in de buurt.
quote:yoshe schreef op 26 januari 2016 @ 12:35:

We gaan inderdaad de offertes nog eens op detail niveau met elkaar vergelijken. Die van de zzp'er is iets minder uitgebreid ten aanzien van de afwerking.

Dan doorvragen doorvragen doorvragen totdat alles erin staat wat erin moet staan. Niet mondeling, maar zwart op wit in de offerte.

Mijn ervaring is dat juist de zzp-ers vaak heel goed werk leveren, ze hebben niet tegelijk nog opdrachten van een grote projectontwikkelaar lopen die stiekem belangrijker zijn dan mijn klus. Maar het schrijven van offertes is vaak niet hun sterkste kant. Bij de grote bedrijven rollen die denk ik deels ook automatisch uit de printer, of die hebben een calculator in dienst die dat heel netjes uitwerkt, en met de zzp-er moet je elk detail echt even afstemmen totdat je overeenstemming hebt over de wederzijdse verwachtingen.

Als de dakkapel even goed is en de zzp-er wel iets van een branchevereniging achter zich heeft zou ik voor B gaan. Het scheelt een hele boel geld en duurt maar 1 dag langer. Maar misschien ben ik een beetje bevooroordeeld omdat prefab voor ons huis echt niet geschikt is, en het gewoon mooi vind om te zien hoe ze ter plekke van niks iets maken.
quote:Bendi schreef op 26 januari 2016 @ 11:57:

Overigens vind ik de prijzen die je noemt vrij fors! Wij krijgen een dakkapel van bijna 4 meter (ook over 2 kamers) voor 6700 euro en een van 5,4 meter voor 9800 euro. Hoe groot wordt die van jullie?

Wij betaalden voor 4,5 meter 5000 euro, maar deden de afwerking zelf. Oud huis, dus alles moest op maat gemaakt. Alles Hout ( Kunststof op een oud huis, vind ik een gruwel) een rechte dakkapel, geen hoekje om. Wel grote openslaande ramen

Wij gingen in zee met een zzp-er, die al vaker voor ons werkte
Materialen maken inderdaad wel veel uit. Kunststof met houtlook gaat een stuk langer mee dan hout, dat is gewoon aangetoond. Een groot bedrijf kan falliet gaan, natuurlijk. Maar als ze aangesloten zijn bij de juiste verenigingen wordt de garantie overgenomen. Het type glas (wel of niet HR ++) en gebruikte dakbedekking maakt ook veel uit qua prijs. Zou inderdaad de zzp-er vragen om te specificeren wat voor materialen hij gebruikt zodat je een eerlijke vergelijking kan maken!
quote:Bendi schreef op 26 januari 2016 @ 15:02:

Kunststof met houtlook gaat een stuk langer mee dan hout, dat is gewoon aangetoond. nee hoor, dat is echt achterhaalt:

http://www.schildervacatu ... langer-mee-dan-kunststof/

en voor je gaat roepen, dat dit een schildersite is, dus die zijn niet objectief. Ik heb even een Nederlandse site gezocht die het Engelse onderzoek heeft overgenomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven