een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd

zondag 24 januari 2016 om 11:54
@Albie: Zoveel duurder hoeft het niet te zijn! Ik ben zelf ook meer naar duurzame/fairtrade kleding aan het kijken. Waar je bijvoorbeeld goede duurzame basis-shirts etc vandaan kan halen is: https://www.bamboodaddy.nl/ Ik ben er nog niet achter of ze ook fair-trade zijn, maar beter voor het milieu sowieso
zondag 24 januari 2016 om 12:21
zondag 24 januari 2016 om 21:31
Oei van de week toch nog gezwicht voor een vestje en shirt bij de kringloop (4 euro samen) en een jurkje wat ik met winst (16 euro) heb verkocht op Marktplaats. Kortom per saldo valt het mee
. Zolang het in deze kleine bedragen blijft mag het af en toe wel haha. Ben trouwens wel echt veel beter aan het kijken wat er in mijn kast hangt en probeer alles wat meer te dragen en combineren.

zondag 24 januari 2016 om 22:08
Eindelijk klaar met het uitruimen van de kledingkasten.
Anderhalve vuilniszak gaat weg, 5 items zal ik mee op reis nemen en na afdragen wegdoen.
Met 5 dingen weet ik het nog niet zeker, die heb ik even apart gehangen. Moet het eerst beter weer voor worden.
En toch hangt mijn kast nog vol en heb ik niet het idee dat ik ook maar iets mis.
Omdat nu alles geordend is en per categorie in de kast hangt/ ligt kan je in 1 oogopslag zien wat je hebt en wat je eventueel nog nodig bent of juist niet.
Helpt enorm in bewuster shoppen of juist helemaal niets kopen.
Anderhalve vuilniszak gaat weg, 5 items zal ik mee op reis nemen en na afdragen wegdoen.
Met 5 dingen weet ik het nog niet zeker, die heb ik even apart gehangen. Moet het eerst beter weer voor worden.
En toch hangt mijn kast nog vol en heb ik niet het idee dat ik ook maar iets mis.
Omdat nu alles geordend is en per categorie in de kast hangt/ ligt kan je in 1 oogopslag zien wat je hebt en wat je eventueel nog nodig bent of juist niet.
Helpt enorm in bewuster shoppen of juist helemaal niets kopen.

maandag 25 januari 2016 om 07:35
Broodtrommel dat heb ik ook, overzichtelijker geeft minder neiging tot shoppen.
M'n nieuwe broek heb ik toch teruggebracht, uit schuldgevoel. Dat ik het wéér niet heb gered. Dus nu zit ik weer op niks haha. Eind april mag ik shoppen, wie weet kan ik de broek dan alsnog kopen.
Welkom Elfje. Spaar je voor een bepaald doel?
Ik zet ook geld opzij, 50 euro per maand. Ik mag wel 3 x per jaar shoppen, alleen van dat geld. Voorheen gaf ik rustig 150-200 per maand uit.
Nu dus een maand onderweg. Soms makkelijk, soms verdomde lastig (zie broek). Maar ik ga er nu echt voor!
M'n nieuwe broek heb ik toch teruggebracht, uit schuldgevoel. Dat ik het wéér niet heb gered. Dus nu zit ik weer op niks haha. Eind april mag ik shoppen, wie weet kan ik de broek dan alsnog kopen.
Welkom Elfje. Spaar je voor een bepaald doel?
Ik zet ook geld opzij, 50 euro per maand. Ik mag wel 3 x per jaar shoppen, alleen van dat geld. Voorheen gaf ik rustig 150-200 per maand uit.
Nu dus een maand onderweg. Soms makkelijk, soms verdomde lastig (zie broek). Maar ik ga er nu echt voor!
maandag 25 januari 2016 om 08:32
Goed zo sofietje,
Ik heb voor mezelf afgesproken dat ik max 250/300 mag uit geven voor het hele jaar.
En daar heb ik zeker geen spijt van na het zien van mijn kledingkast. Heb deze ingericht via de konmari methode van marie kondo. Mijn broeken staan verticaal op 1 plank naar kleur. Werkt echt geweldig. Heb na het sorteren nog ongeveer 12 stuks met nog twee jeggings en een paar leggings. Meer dan genoeg.
Zowel mijn winter als zomerkleding kan nu in de kasten hangen, want veel is nu opgevouwen, staat verticaal en neemt weinig ruimte in zoals alle basic t shirts en topjes. Ook de dunne basic vestjes zitten bij elkaar in 1 lade/ open doos, evenals de truien. De luchtige dingen, colberts, jurken etc hangen gewoon.
Bespaart enorm veel ruimte en je hebt meteen zicht op wat je hebt.
Verder is het best een zweefteef maar ben blij dat ik het boek heb gelezen hierom.
Ik heb voor mezelf afgesproken dat ik max 250/300 mag uit geven voor het hele jaar.
En daar heb ik zeker geen spijt van na het zien van mijn kledingkast. Heb deze ingericht via de konmari methode van marie kondo. Mijn broeken staan verticaal op 1 plank naar kleur. Werkt echt geweldig. Heb na het sorteren nog ongeveer 12 stuks met nog twee jeggings en een paar leggings. Meer dan genoeg.
Zowel mijn winter als zomerkleding kan nu in de kasten hangen, want veel is nu opgevouwen, staat verticaal en neemt weinig ruimte in zoals alle basic t shirts en topjes. Ook de dunne basic vestjes zitten bij elkaar in 1 lade/ open doos, evenals de truien. De luchtige dingen, colberts, jurken etc hangen gewoon.
Bespaart enorm veel ruimte en je hebt meteen zicht op wat je hebt.
Verder is het best een zweefteef maar ben blij dat ik het boek heb gelezen hierom.
maandag 25 januari 2016 om 08:34
Ik weet niet eigenlijk waar ik voor spaar eerst eens kijken of het me lukt had me afgelopen zaterdag bijna laten verleiden was in een outlet maar ik heb toch niks gepakt haha
Heb laatst kast opgeruimd .nou weer wat overzicht en heb meer dan genoeg
Ik ga deze maand mijn haren in een opvallende kleur want kan omdat ik geen kleren heb gekocht deze maand..
Heb laatst kast opgeruimd .nou weer wat overzicht en heb meer dan genoeg
Ik ga deze maand mijn haren in een opvallende kleur want kan omdat ik geen kleren heb gekocht deze maand..
dinsdag 26 januari 2016 om 09:17
Ik ben niet echt ergens voor aan het sparen, het is voor mij meer besparen. En ik heb echt teveel. Gisteravond voor mn kast gestaan en er zo al 15 (winter) items uitgehaald die ik gekocht heb in een opwelling en die ik niet of nauwelijks heb gedragen. Die gaan weg. En nog een hele grote stapel waar ik over twijfel maar waar ik misschien nieuwe combinaties mee kan maken. Morgenochtend eens mee aan de slag. Ik merk ook gewoon dat ik er klaar mee ben (en dit gevoel nu vasthouden).
donderdag 28 januari 2016 om 05:37
Ik leg de laat hoger voor mijzelf en ga voor 2 jaar geen kleding kopen gaat niet makkelijk zijn maar ik ga er voor zat gisteren In mijn kast te neuzen hen echt veel zelf na dingen weg doen die nu op marktplaats staan
.Heb geleukig nog geen drang scheelt ook dat ik nu veel sport en geen zin in passen heb ga de komende twee jaar. Focus legen op die platte buik en afvallen
Inv schoppen
.Heb geleukig nog geen drang scheelt ook dat ik nu veel sport en geen zin in passen heb ga de komende twee jaar. Focus legen op die platte buik en afvallen
Inv schoppen

donderdag 28 januari 2016 om 07:34
Knap Elfje33! Ben je niet bang dat als je veel gaat afvallen je juist kleding wilt gaan kopen? Kan me voorstellen dat als je kleding te groot wordt je toch echt iets nieuws wilt..
Ik ben ook niet gericht aan het sparen. Hoewel ik wel binnenkort een nieuwe auto nodig ga hebben en mijn studieschuld graag af wil betalen. Oh ja en een racefiets en een nieuwe laptop. En ik wil een leuke buffer hebben! Hahaha, oke ik wil erg veel en minder geld uitgeven aan kleding gaat zeker helpen om mijn doelen waar te maken!
Ik ben ook niet gericht aan het sparen. Hoewel ik wel binnenkort een nieuwe auto nodig ga hebben en mijn studieschuld graag af wil betalen. Oh ja en een racefiets en een nieuwe laptop. En ik wil een leuke buffer hebben! Hahaha, oke ik wil erg veel en minder geld uitgeven aan kleding gaat zeker helpen om mijn doelen waar te maken!

donderdag 28 januari 2016 om 09:54
donderdag 28 januari 2016 om 17:35
@baukelien heb ook koopziek gezien
Ik herken de onrust die zij had ook wel geleukig kijkt er iemand mee met mijn geld kan dus geen schulden maken zeg maar
Maar ik heb wel vaak last van onrust in mijn hoofd ik merk met sporten dat voor mij helpt en kleuren voor volwassenen
Kwa afvallen gaat op dit moment niet zo snel dus valt wel mee dan met nieuwe dingen kopen en voor broeken heb ik een riem haha
Heb ook dingen op mp gezet
Ik herken de onrust die zij had ook wel geleukig kijkt er iemand mee met mijn geld kan dus geen schulden maken zeg maar
Maar ik heb wel vaak last van onrust in mijn hoofd ik merk met sporten dat voor mij helpt en kleuren voor volwassenen
Kwa afvallen gaat op dit moment niet zo snel dus valt wel mee dan met nieuwe dingen kopen en voor broeken heb ik een riem haha
Heb ook dingen op mp gezet

donderdag 28 januari 2016 om 19:47
donderdag 28 januari 2016 om 23:16
quote:Minimalista schreef op 28 januari 2016 @ 19:47:
Ik was vandaag voor het eerst sinds maanden in de winkelstraat in mijn werkstad. Ik moest een kadobon halen en liep daarna een kledingzaak binnen. En het deed me niks, ik dacht alleen maar aan de kleding die ik al heb en graag draag en dat ik die fijner vind dan wat er hing. Heerlijk
Wat goed zeg! Ik kom niet vaak meer in de stad, maar zou het toch lastig vinden om niet even een winkel in te duiken.
Wat wel zo is: ik liep regelmatig binnen en paste ook wel wat, maar echt iets kopen deed ik vaker niet dan wel.
Ik was vandaag voor het eerst sinds maanden in de winkelstraat in mijn werkstad. Ik moest een kadobon halen en liep daarna een kledingzaak binnen. En het deed me niks, ik dacht alleen maar aan de kleding die ik al heb en graag draag en dat ik die fijner vind dan wat er hing. Heerlijk

Wat goed zeg! Ik kom niet vaak meer in de stad, maar zou het toch lastig vinden om niet even een winkel in te duiken.
Wat wel zo is: ik liep regelmatig binnen en paste ook wel wat, maar echt iets kopen deed ik vaker niet dan wel.

vrijdag 29 januari 2016 om 16:54
vrijdag 29 januari 2016 om 18:07
vrijdag 29 januari 2016 om 20:12

zaterdag 30 januari 2016 om 17:40
Januari is nog niet eens voorbij en ik ben al af.... Prachtige broek gekocht in de sale in mijn oude hometown. Echt een aanwinst voor mijn grote-mevrouwen-garderobe: mooie soepele stof, wijd, precies de goede kleur, met veel tops en bloesjes te dragen. Mooi basic stuk. Geen spijt van. Maarja, ben wel af... Begin gewoon opnieuw.
zondag 31 januari 2016 om 10:02

zondag 31 januari 2016 om 13:01
Het is wel een voordeel dat al het geld dat is uitgespaard besteed wordt aan nuttige dingen.
Bij de kringloop heb ik wat geld uitgegeven en dat draag ik niet. Maar misschien komt dat nog.
Er zitten echt een paar shirts bij die een goede basis kunnen zijn voor iets anders.
Ik zou wel een nieuw vest willen. Ik heb voorkeur voor Noorse motieven. Neutraal, maar toch niet saai door een klein kleuraccent. Die merken hadden dit jaar alleen lichte en besmettelijke kleuren.
Ik hoop echt dat V&D blijft.
Bij de kringloop heb ik wat geld uitgegeven en dat draag ik niet. Maar misschien komt dat nog.
Er zitten echt een paar shirts bij die een goede basis kunnen zijn voor iets anders.
Ik zou wel een nieuw vest willen. Ik heb voorkeur voor Noorse motieven. Neutraal, maar toch niet saai door een klein kleuraccent. Die merken hadden dit jaar alleen lichte en besmettelijke kleuren.
Ik hoop echt dat V&D blijft.