Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Wauw! Het gaat goed dames zie ik!!

Ik heb in januari 4 onderbroeken en 2 paar sokken gekocht

na 13 maanden!! Yeaah!

Ik wil wel nieuwe kleren kopen hoor maar zie niks leuks.
Prrrr, mauw miawwwww.
Hé Jane-Ice! Volgens mij ben jij de enige die het vorig jaar echt helemaal heeft volgehouden om niks te kopen.

Heeft jouw jaar niets kopen wat veranderd voor jou? Koop je nu minder, of anders of bewuster?

Ik hou in elk geval je dansjes-ritueel er in. Misschien helpt dat
Hi spuit-elf!

Ik heb nog steeds geen kleding gekocht behalve 4 onderbroeken en 2 paar sokken,

ik kijk zeker bewuster en kieskeuriger naar kleding.

Voorheen keek ik in mijn kledingkast en kan nooit iets leuks vinden terwijl ik veel kleren heb.

Bij ieder feestje en etentjes moest ik sowieso iets nieuws kopen naast de normale basic/ sportspullen.

Challenge was voor mij niet makkelijk...gelukkig toch gehaald!

Zet hem op!
Prrrr, mauw miawwwww.
Aantal tips van mij:

-Meld je af voor alle online kleding websites

-Vermijd kleding winkels (ook niet ff snel een rondje maken)

-Laat je niet verleiden met SALE

-Bij moeilijke momenten: online winkelen,alle leuke dingen in het mandje doen. Stoppen. Dag later mandje weer legen.

-Mocht je toch in een kleding winkel zijn voor bv kado, loopt rechtstreeks op je doel af. Ga absoluut geen kleding passen!

-Ruim je kast goed op. Dingen die echt niet meer kunnen, weg ermee.

-Vertel aantal vrienden en familie over je challenge.

-Ik zie er nog steeds goed uit zonder iets nieuws te kopen!

Een jaar is echt zo snel weer voorbij!
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:spuit-elf schreef op 03 februari 2016 @ 08:29:

Hé Jane-Ice! Volgens mij ben jij de enige die het vorig jaar echt helemaal heeft volgehouden om niks te kopen.Ik heb het dan wel geen jaar volgehouden, maar wel bijna. Na 50 weken niets kopen ontkwam ik er niet aan om toch weer nieuwe kleding aan te schaffen, omdat ik in dat jaar bijna veertig kilo was afgevallen. Toch laat die periode niets-kopen nog steeds zijn sporen na; ik koop nog steeds amper kleding. Ik heb er gewoon geen behoefte meer aan, ik vind dat ik gewoon genoeg kleding heb. Terwijl ik nu veel meer en veel leukere kleding aankan dan vroeger. Ik denk dus dat ik het nu wel weer een jaar volhoud. De enige uitzondering die ik maak (naast ondergoed) is voor één of twee zomerbroeken, want die mis ik nog in mijn garderobe.
quote:prik schreef op 03 februari 2016 @ 09:04:

[...]

Ik heb het dan wel geen jaar volgehouden, maar wel bijna. Na 50 weken niets kopen ontkwam ik er niet aan om toch weer nieuwe kleding aan te schaffen, omdat ik in dat jaar bijna veertig kilo was afgevallen. Toch laat die periode niets-kopen nog steeds zijn sporen na; ik koop nog steeds amper kleding. Ik heb er gewoon geen behoefte meer aan, ik vind dat ik gewoon genoeg kleding heb. Terwijl ik nu veel meer en veel leukere kleding aankan dan vroeger. Ik denk dus dat ik het nu wel weer een jaar volhoud. De enige uitzondering die ik maak (naast ondergoed) is voor één of twee zomerbroeken, want die mis ik nog in mijn garderobe. Echt knap van je Prik! Jeeetje 40 kilo afgevallen, mooi hoor!
Prrrr, mauw miawwwww.
Heeft gisteren nog iemand naar Koopziek gekeken? Gelukkig is het bij mij niet zo ernstig als bij die vrouw, maar ik moet wel bekennen dat ik me in sommige dingen best herken.
Ik vind het ook super knap, prik. Ik ben zelf vorig jaar juist afgehaakt omdat mijn lichaam was veranderd door mijn zwangerschap. Mijn gewicht is nu weer redelijk stabiel, dus nu een nieuwe poging.

Ik heb "koopziek" vorige week gezien. Ik herkende me er niet in, omdat ik er niks van snap: zo veel kleding, sommige nog nooit gedragen, en dan toch weer meer willen. Aan de andere kant: het is hetzelfde onlogische principe dat bij mij ook speelt: als ik net iets nieuws heb, wil ik er nog meer van kopen, in plaats van het eerst te dragen. Alleen in dat progrogramma was het veel extremer. Ik vond het trouwens nogal geacteerd over komen. Ik vraag me af of het echt is.
quote:spuit-elf schreef op 03 februari 2016 @ 08:29:

Hé Jane-Ice! Volgens mij ben jij de enige die het vorig jaar echt helemaal heeft volgehouden om niks te kopen.

Heeft jouw jaar niets kopen wat veranderd voor jou? Koop je nu minder, of anders of bewuster?

Ik hou in elk geval je dansjes-ritueel er in. Misschien helpt dat

Ik heb ook, op een setje nieuwe onderbroeken vanwege de zwangerschap na, niets gekocht vorig jaar, volgens mijn eigen regels (ondergoed en sportkleding mocht wel, net als sokken en kousen bijvoorbeeld). Ook heb ik bijvoorbeeld helemaal geen make-up gekocht, en dat is een unicum voor mij!

Dus ik ben trots, op zowel mezelf als Jane-Ice en op Prik, want WAUW 40 KILO!!!

Mijn tips:

- je tas dicht laten, geen portemonnee pakken en eerst kíjken naar wat je wilt kopen. Bekijk het van dichtbij, kijk naar de naden, kijk naar de kwaliteit ten opzichte van de prijs. Dat genas mij vaak al van de eerste koopzucht, wat een slechte spullen worden er verkocht...

- loop met het gepaste aan door de winkel. Als je je ongemakkelijk voelt: niet kopen. Als je je dik voelt: niet kopen. Als je je goed voelt, complimenten krijgt e.d.: stap 1: kijken naar het stuk kleding, zie hierboven.

- Neem contant geld op voor je gaat winkelen en maak een lijstje met spullen die eigenljk niet uit dat geld gekocht kunnen worden. En maak er dan een sport van om dat wél te kunnen doen. (voorbeeld: 20 euro mee met een lijstje voor avondeten, douchegel, luiers en sokken). Ik geniet echt nu zo van dat koopjesjagen dat ik geen behoefte heb aan uitgebreid winkelen.

- en bij mij werkte het beste: helaas, ik mag vandaag gewoon niets kopen. Morgen kan het altijd nog, maar vandaag? Nee. Nee, echt niet. Niet zo zeuren, vandaag niet. Als je het morgen nog wilt, kan het altijd nog. Ja, dan moet je opnieuw naar de winkel, ja, nou dan weet je hoe graag je het wilt hebben, toch? Niet ervoor over? Niet belangrijk dus. Helaas, vandaag niet.
Ik denk niet er in Koopziek geacteerd wordt maar het komt soms wel wat onnatuurlijk over. Misschien omdat de deelnemers niet gewend zijn voor de camera te staan.
quote:lionlily schreef op 03 februari 2016 @ 10:31:

- en bij mij werkte het beste: helaas, ik mag vandaag gewoon niets kopen. Morgen kan het altijd nog, maar vandaag? Nee. Nee, echt niet. Niet zo zeuren, vandaag niet. Als je het morgen nog wilt, kan het altijd nog. Ja, dan moet je opnieuw naar de winkel, ja, nou dan weet je hoe graag je het wilt hebben, toch? Niet ervoor over? Niet belangrijk dus. Helaas, vandaag niet. Dit is echt een heel goeie tip. Niet alleen voor kleding te gebruiken Ik zou dit mantra echt in de Action continu moeten afdraaien
quote:Marana_ schreef op 03 februari 2016 @ 10:43:

[...]

Dit is echt een heel goeie tip. Niet alleen voor kleding te gebruiken Ik zou dit mantra echt in de Action continu moeten afdraaienIk beschouwde mezelf soms echt als een zeurend kind, heel verfrissend want daar schaamde ik me dan kapot voor. Ik ben verdulleme een volwassen vrouw en ik kan me niet inhouden?! Mens, doe normaal
quote:lionlily schreef op 03 februari 2016 @ 10:46:

[...]

Ik beschouwde mezelf soms echt als een zeurend kind, heel verfrissend want daar schaamde ik me dan kapot voor. Ik ben verdulleme een volwassen vrouw en ik kan me niet inhouden?! Mens, doe normaal Ja, dat heb ik ook!! Vooral toen ik net een paar dure truien had gekocht en een stemmetje bleef zeuren om er nóg één te kopen. Draag eerst die andere maar eens een paar keer! Wat verwend voelde ik me dan: er zijn mensen die een maand moeten eten van het bedrag wat ik aan een trui spendeer.
quote:lionlily schreef op 03 februari 2016 @ 10:46:

[...]

Ik beschouwde mezelf soms echt als een zeurend kind, heel verfrissend want daar schaamde ik me dan kapot voor. Ik ben verdulleme een volwassen vrouw en ik kan me niet inhouden?! Mens, doe normaal

Haha!

Ik merk dat ik in alle opzichten bewuster (niet) koop. Ik had ook vaak stevige voorraden van verzorgingsproducten. Daar wil ik nu eerst doorheen voordat ik nieuw koop. En even serieus. Hoeveel bodylotion kan een mens verzamelen. De laatste kocht ik heeel lang geleden, maar ik heb (rituals gift set cadeaus enzo) genoeg voorraad om me 3x per dag helemaal in te smeren. Geef daar dus ook dingen van weg.

Maar al die reserve/voorraad... Alsof er niks ergers is dan zonder zitten. Alsof de dichtstbijzijnde drogist 3 dagen reizen verderop ligt. Vreemd gedrag toch??

Parfums gaan nu langzaamaan ook op. Vond ik vroeger dan heel naar, gebruikte ik ze niet meer op t eind. Nu spray ik het laatste restje op en vliegt de verpakking met een grote boog in de prullenbak. Doei en bedankt!

Soms voel ik me echt een kneusje :P
Ik heb het precies zo, ik heb ook altijd heel veel shampoo en douchegel enzo op voorraad. Deels omdat ik het koop wanneer mijn favoriete merken in de aanbieding zijn maar ook deels uit een soort angst om zonder te komen te zitten.

Ook ik ben bezig mijn parfumvoorraad op te maken. Ik ben al best een eind maar heb dus ook al een hele poos geen nieuwe geurtjes gekocht.
Hihi herkenbaar
Dat deed ik ook - kopen in de aanbieding. En dat is natuurlijk ook wel slim als het een product is dat je vaak gebruikt. Maar ik moet me dan ook realiseren dat 3 flessen shampoo zo'n 85 jaar meegaan ;). Dus als ik straks ooit nieuw nodig heb, kan ik beter voor een aanbieding 'per stuk' gaan. Zulke items zijn altijd wel ergens in een actie - althans de merken die ik gebruik en opnieuw zou kopen wel.
quote:lionlily schreef op 03 februari 2016 @ 10:31:

[...]

- en bij mij werkte het beste: helaas, ik mag vandaag gewoon niets kopen. Morgen kan het altijd nog, maar vandaag? Nee. Nee, echt niet. Niet zo zeuren, vandaag niet. Als je het morgen nog wilt, kan het altijd nog. Ja, dan moet je opnieuw naar de winkel, ja, nou dan weet je hoe graag je het wilt hebben, toch? Niet ervoor over? Niet belangrijk dus. Helaas, vandaag niet. Die werkt bij mij ook. Hoezo 'je wil gewoon iets nieuws'. Is het oude te klein, verwassen, vol vlekken, vol gaten, stinkt het? Nee dus. Nou dan. Niet zeuren jij. Je hebt niks te willen. Je bent een verwende.
misschien de moeite waard om te proberen!

Ik heb iets gekocht. Een heel mooi jasje, flink afgeprijsd. Ik kon het betalen van het geld op m'n kledingrekening waar ik dus iedere maand een bedrag op stort. Heb er een week over nagedacht maar ik ga hier gewoon echt veel plezier van hebben. Ik doe ook geen jaar niet kopen maar wél beperkt.

Nu weer even een tijdje niets....
quote:NYC schreef op 03 februari 2016 @ 16:34:

[...]

Die werkt bij mij ook. Hoezo 'je wil gewoon iets nieuws'. Is het oude te klein, verwassen, vol vlekken, vol gaten, stinkt het? Nee dus. Nou dan. Niet zeuren jij. Je hebt niks te willen. Je bent een verwende.Deze is ook echt leuk! Goed om te onthouden.
Heb overal wel een voorraadje van. Vooral verzorgingsproducten. Maar dat is meer een klap vd molen van vroegah. Dat ik bang ben op een dag geen geld te hebben ofzo, en dan dit soort dingen niet kan kopen. Dan heb ik altijd een voorraad om die hongerwinter door te komen. Slaat helemaal nergens op maar goed... langzamaan kom ik van mijn hamstergedrag af.

Ben geen hoarder ofzo. Maar heb toch echt wel een voorraad kleding, schoenen, verzorgingsproducten voor een paar jaar
Parfums maak ik nou ook op! Leuk dat jullie daar ook mee bezig zijn. Ik heb drie flesjes, en het duurt al een eeuwigheid voor die ene op is. Ben maar dubbel gaan sprayen.

Voorraden van verzorgingsproducten ben ik gaan vermijden, sinds ik de ervaring heb dat dingen best snel over de datum gaan. Maar ja, dan koop je eens het verkeerde merk douchegel en krijg je er een kado, en zit je toch opeens weer met een voorraad. Of je koopt vitaminepillen waarvan je vergeten was dat die nog ergens lagen.

Met eten is het nog erger. Ik probeer nu de voorraden in huis weg te werken, een hele klus!

Eigenlijk gaat dat niet kopen voor mij ook om een soort minimalisme van 'precies genoeg' hebben, niet al je geld besteden aan onzin producten die je uiteindelijk toch niet (of nauwelijks) gebruikt.

Maar wat precies genoeg is is heel lastig te bepalen! En soms wil je ook eens wat anders. En daar ga je weer...
Die neiging om een voorraad aan te leggen heb ik dus ook. Ook alleen met kleding en met verzorgingsproducten. Met eten of praktische dingen heb ik het totaal niet, terwijl dat tenminste nog ergens op zou slaan.

Ik ben niet bang om zonder geld te komen te zitten, maar bang dat ik iets niet meer kan vinden als het nodig is. Ik moet ook wel zeggen dat ik nogal specifieke eisen stel, en dat ik al best wel vaak heb meegemaakt dat net de enige parfum die ik lekker vind of de enige mascara waar ik tegen kan nergens meer te krijgen is. Of dat ik een jaar lang nergens een echt goed zittende broek kan vinden.

Maar minstens zo vaak ben ik toch ergens op uitgekeken of heb ik iets beters ontdekt, en blijf ik met een voorraad zitten.

Die psych bij 'koopziek' zei dat het controledrang is om dingen te kopen die je nog niet nodig hebt. Misschien hebben we daar wel last van.
Ja dat is interessant dat die psych dat zei. Ik ben iemand die de zaken graag op orde heeft dus herkende me daar wel in. Maar je zou ook bijv. kunnen denken: ach als de shampoo/douchegel/creme/parfum op is dan doe je toch een paar dagen zonder, hoe erg is dat? De dichtstbijzijnde drogist is meestal snel weer gevonden. Maar ja, dan misschien niet zo'n leuke aanbieding of het juiste merk.
quote:Lous123 schreef op 03 februari 2016 @ 14:25:

[...]

Haha!

Ik merk dat ik in alle opzichten bewuster (niet) koop. Ik had ook vaak stevige voorraden van verzorgingsproducten.

wat leuk, dat doe ik nu ook, het is heerlijke die legere kasten

Ik was ook altijd van de voorraden: Schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten

Nu dus niet meer, lekker als alles een keer op gaat, en het grappige is natuurlijk dat er , als je dan echt iets nodig hebt, er altijd toch iets in de aanbieding is: Wasverzachter bij Blokker, en dan koop ik nu maar 1 fles, 2 halen 1 betalen bij etos ( toevallig net de tandpasta die ik gebruik ik in de aanbieding toen die op was, en dan ook maar 2 tubes kopen want ik wil er geen 6 meer ), douchegel maakt het merk me niks uit.

Ik hou al 3 maanden een kasboekje bij, ik koop echt minder en denk beter na

Nu al bijna 8 maanden geen kleding gekocht, maar zaterdag ga ik naar de stad. Ben veel afgevallen en heb nu echt 2 broeken nodig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven