Werk & Studie alle pijlers

geschrokken/zorg

30-01-2016 12:06 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier nieuw. Las al wel soms mee maar nu heb ik zelf iets waar ik erg van geschrokken ben. Ik ben 19 jaar en heb mijn diploma van verzorgende ig. Nu volg ik de verkorte opleiding verpleegkundige en ben daarmee over 1.5 jaar klaar. Ik werk tussendoor voor een flexbureau op dezelfde plek, dit is een verzorgingshuis. Hier werk ik niet vaak, ongeveer 2 avonden per maand of 5. Ik werk daar sinds oktober. Ik ben heel erg rustig van mezelf, te rustig misschien. Ik zou niet snel iets uit mezelf zeggen, dit doe ik wel bij de mensen waar ik erg op mijn gemak ben zoals ouders, vriendinnen, vriend en zijn familie en mijn eigen familie. Ik doe mijn werk goed vind ik, doe wat ik moet doen maar ik vind contact maken met de ouderen soms wel lastig, vooral op het werk omdat ik er niet vaak ben en ze niet goed ken. En ik maak nu al wel meer contact dan een paar jaar geleden, toen was ik nog stiller. Ik heb hier nooit iets over te horen gekregen op mijn werk dus ik ging er vanuit dat ze mij goed vonden, ook omdat ik mijn diploma al heb en weet wat ik moet doen. Maar nu had ik eergisteren een gesprek met de leidinggevende daar. Ze vonden mij te afwachtend, ik moest meer initiatief tonen. Dit hebben mijn collega's nooit recht in mijn gezicht gezegd en ik moest het op deze manier horen omdat ik toevallig iets kwam vragen op het werk. Ik vind het heel erg achterbaks en zag het ook niet aankomen. Nu willen ze mij ook nog laten stoppen met verantwoordelijke diensten en mij onder mijn niveau laten werken en kijken of het dan beter gaat. Ik vind het heel raar, ik heb de afgelopen zomer fulltime op een andere plek gewerkt en daar was ik helemaal alleen aan het werk op een groep en ging het goed. En initiatief tonen doe ik wel, vraag wel soms wat ik kan doen en zie soms ook zelf wat ik moet doen. Maar als ik dan alleen achterbleef wisten collega's niet of ik mij wel zou redden, ik ben hier echt van geschrokken want ik weet gewoon dat ik mij wel red! Ik ben gewoon heel rustig aanwezig en daarom denken ze dat. Ik vind het zo jammer.. voel mij helemaal aangevallen en ik wil er liever niet meer naar toe want vind het achterbaks van ze. Ik heb ook nooit op stages gehoord dat ik weinig initiatief toonde, dit deed ik juist altijd. Nu willen ze ook nog het bureau informeren of mijn contract niet aangepast moet worden naar een lager niveau.. mijn zelfvertrouwen daalt hier erg Door en ik begin volgende week met een half jaar stage als verpleegkundige. Ik weet dat ik het kan maar hierdoor ben ik zenuwachtig geworden.. wat vinden jullie??
Jeetje, meid.....kritiek en feedback is onderdeel van een mensenleven. Jij zult echt moeten leren dat in een werksituaties een leidinggevende jou zal beoordelen en zal voorzien van feedback, zowel positief als negatief. Leerpunten heeft iedereen. Tuurlijk hoor je liever dat je het allemaal perfect doet, echter de realiteit is doorgaans dat de meesten leerpunten en ontwikkelingspunten hebben.

Jij laat je nu enorm uit het veld slaan nav dit gesprek. Je duld die kritiek niet. Je bent van mening dat je het geweldig doet. Blijkbaar echter is er wel degelijk reden tot ontwikkeling. Als je daarmee op een constructieve manier aan de slag gaat zul jij daarvan veel leren voor nu en voor de toekomst. Echt, geloof me nou....in elke functie,in elke branche en bij elke organisatie/werkgever zul jij te maken krijgen met dergelijke situaties.
Kun je wat alinea's of een samenvatting toevoegen? Kom er niet doorheen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Het is de taak van je leidinggevende om je hierop aan te spreken, niet van je collega's. Dus dat vind ik niet zo raar.

Begrijp ik trouwens goed dat je 2 avonden per 5 maanden werkt?

En initiatief tonen doe ik wel, vraag wel soms wat ik kan doen en zie soms ook zelf wat ik moet doen.

Ik vind dit, als ik heel eerlijk ben, niet heel erg initiatiefrijk overkomen. Probeer te werken aan je assertiviteit. Nu niet meer daar willen werken gaat je niet helpen. Het is denk ik wel goed om te leren praten over wat je wil en ziet, en hoe je initiatief kan nemen zonder dat je je anders gaat voordoen dan je bent.
ik vind het een heel raar verhaal.

En als je niet bij je leidinggevende naar binnen was gelopen dan had je het dus niet gehoord?

hmm.

ik krijg er een raar gevoel van.

Je weet zelf dat je je werk goed doet en zat altijd goed in je vel. Je hebt geen idee welke collega's nu precies vinden dat het niet goed is. In de drukke zomerperiode was je leidinggevende natuurlijk niet van plan je verantwoordelijke diensten aan een ander te geven want er was niemand. Wellicht nu wel?

Ingewikkeld allemaal.

Ik zou als ik jou was even diep ademhalen. Dat rotgevoel is herkenbaar maar zal gaan zakken. Ik zou een nieuw gesprek aanvragen met je leidinggevende en voorbeelden vragen ( ben benieuwd of ze die kan geven ) zodat je handvatten hebt om je te verbeteren. Vraag specifiek door wat ze dan bedoeld.

Verder zou ik graag willen weten welke collega's ze dan bedoeld. Maar die namen zal ze wel niet willen geven, dan blijft ze vast vaag. Geef dan aan dat je een rotgevoel erover hebt.

Verzwijg niet dat je dit commentaar heb gekregen. Als je een nieuwe dienst begint vertel dan aan je collega waar je mee samen werkt dat je van je leidinggevende te horen hebt gekregen dat je initiatief loos bent en dat je onbetrouwbaar overkomt. Geef aan dat je graag eraan wil werken ( breng het gewoon positief ) en vraag feedback aan het eind van de dienst.

Verder laat dit niet je zelfvertrouwen als stage als verpleegkundige aantasten. Daar zal je ook persoonlijke ontwikkelingspunten moeten noemen waar je normaal gesproken erg over na moet denken wat je nu weer verzint. Je hebt bof, want je hebt nu al iets concreets waar je graag op geobserveerd wil worden.

Als laatste wil ik zeggen;

Wees trots op het werk wat je doet in de zorg en dat je graag het beste voor de mensen wil. Want daar draait het uiteindelijk om. Gewoon zorgen dat die mensen nog een fijne en veilige oude dag mogen beleven.

Als je aan het einde van je dienst kan zeggen dat je dat weer hebt gedaan, ga dan gewoon trots naar huis.
Je bent geschrokken maar probeer er serieus mee aan de slag te gaan. In de zorg is een pro actieve houding heel belangrijk. Probeer minder stil te zijn, je hoeft niet tegenover je collega's aanwezig te zijn maar denk aan de clienten. Mensen in een verzorgings/verpleeghuis hebben het echt nodig dat een verzorgende contact maakt. Ook al kan iemand niet veel terug zeggen of lijkt het of het niet aankomt maak een praatje, benoem desnoods wat je op het nachtkastje ziet staan (foto's, mooie bloemen e.d.).

Je bent nog jong je kunt jezelf nog veranderen. Het is ook een kwestie van oefenen, vraag je collega's of ze je hierbij willen helpen.

De kritiek was niet leuk om te horen maar het is een kans om verder te groeien. Blijf niet hangen in boosheid dat je collega's achter je rug om naar de leidinggevende verslag van je hebben gedaan. Ga aan de slag!!!!

En hoe erg is het als je tijdelijk naar een lager niveau gaat? Soms is het beter om een stapje terug te doen. Je kunt waar je nu werkt oefenen en dat zal je helpen bij je stage voor verpleegkundige.

Veel succes!!!
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 25-12-2017 11:39
99.88% gewijzigd
Haal even diep adem en bekijk het opnieuw.

Je krijgt feedback. Van degene wiens taak het is om jou feedback te geven.

De feedback lijkt ook wel enigszins te passen bij hoe je bent. Dus wellicht maak je toch een minder goede indruk dan je zelf denkt.

Hoe kan dat komen? Welke dingen kun je verbeteren?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Het is niet achterbaks van je collega's dat ze bij de leidinggevende hebben aangegeven dat ze je te stil en te afwachtend vinden. Je bent nieuw, werkt er niet vaak, dus dan wordt je functioneren besproken.

Het is wel jammer dat je leidinggevende dat een reden vind om je minder verantwoordelijkheden te geven. Maar dat is een gegeven.

Ik zou je adviseren om er wel werk van te gaan maken je beter te profileren. Niet initiatiefrijk is iets wat je heus bij jezelf kunt veranderen, maar dat vraagt wel ervaring en het werk kunnen overzien.

Om goed initiatief te tonen: meld maandag direct bij je leidinggevende dat je een gesprek met haar wilt over hoe je je functioneren kunt verbeteren.
Probeer het trouwens zo te zien: kritiek is niet (altijd) bedoeld om je de grond in te boren, maar om je te helpen ontwikkelen. Probeer het ook zo te zien.
quote:Katherina schreef op 30 januari 2016 @ 12:22:

Het is niet achterbaks van je collega's dat ze bij de leidinggevende hebben aangegeven dat ze je te stil en te afwachtend vinden. Je bent nieuw, werkt er niet vaak, dus dan wordt je functioneren besproken.

Het is wel jammer dat je leidinggevende dat een reden vind om je minder verantwoordelijkheden te geven. Maar dat is een gegeven.

Ik zou je adviseren om er wel werk van te gaan maken je beter te profileren. Niet initiatiefrijk is iets wat je heus bij jezelf kunt veranderen, maar dat vraagt wel ervaring en het werk kunnen overzien.

Om goed initiatief te tonen: meld maandag direct bij je leidinggevende dat je een gesprek met haar wilt over hoe je je functioneren kunt verbeteren.+1. Ik begrijp overigens wel dat je wat afwachtend ben, je bent nog maar 19. Laat je leidinggevende merken dat je meer in je mars hebt. Zij zullen dat eerst moeten ervaren, voordat ze hun mening zullen veranderen. Succes!
Je bent nog jong en dit is waarschijnlijk je eerste echte ervaring in het werkende leven dus ik denk dat je er gewoon nog even aan moet wennen hoe dingen werken. Het is heel normaal dat de leidinggevende met je over je functioneren spreekt en niet je collega's. Wanneer dat wel gebeurd levert dat vaak juist wrijving onderling op.

Er is ook best een groot verschil wat je verwacht van een stagiaire en een gediplomeerde kracht. Misschien die je het als stagiaire wel prima maar ben je nog niet goed en ervaren genoeg om het echt alleen te doen. Er wordt veel bezuinigt in de zorg en daardoor staan er vaak zo min mogelijk mensen en die moeten het dan wel echt kunnen. Vragen of je iets kan doen is niet altijd genoeg, het is ook heel belangrijk dat je zelf initiatief neemt om dingen op te pakken/voorbereiden en inspelen op de situatie. Om dat goed te kunnen heb je ervaring nodig, een stage is vaak echt veel te weinig ervaring om vervolgens volledig zelfstandig te werken. Ze hebben je die kans gegeven maar ze zijn niet helemaal tevreden en denken dat je eerst meer ervaring moet opdoen. Ervaring is niet alleen handelingen kunnen uitvoeren maar ook een goed gevoel krijgen voor de situatie en wat je dan het beste kunt doen. Dat is niet raar want je bent ook nog heel jong en je hebt weinig ervaring. Zij zijn ook in de eerste plaats verantwoordelijk voor de cliënten en die zijn belangrijker dan het risico dat ze jou kwetsen.

Haal even rustig adem, niemand probeert je bewust kwaad te doen. Als ze je een waardeloze verzorgende/persoon vonden zouden ze je niet de kans geven je verder te ontwikkelen op een andere plek, dan had je weg kunnen blijven. Dus ik zie geen reden daar onzeker van te worden. Ga gewoon verder met je opleiding, stage en je baantje bij het verzorgingstehuis en doe gewoon rustig ervaring op zodat je het straks wel helemaal zelf kunt. Stoppen omdat je boos bent over een normale situatie gaat jou niet helpen en je doet er geen extra ervaring mee op die je wel nodig hebt.
Feedback hoort er dan wel bij, maar ik vind toch echt niet kloppen hoor. Je komt daar 2 avonden per 5 maanden en dan op deze manier kritiek uiten en je een niveau lager willen laten werken is niet terecht. Zeker niet als je nog nooit enige feedback hebt gehad en altijd goed gefunctioneerd hebt. Ik zou zelf contact opnemen met het flexbureau en hierover praten, voordat deze leidinggevende dat doet.
.
99.50% gewijzigd
Dat zomerbaantje had ik op een andere plek en daar ging het inderdaad goed. Ik heb bij 1 van de 5 stages een keer te horen gekregen dat ik stil ben, verder nooit. En initiatief tonen deed ik juist altijd en daar waren ze in elke stage tevreden over.

Ik kwam dus om te vragen of ik op mijn huidige werk ingepland kan worden in de zomer en toen kreeg ik dit te horen. Ze hadden het in de vergadering over mij gehad dat ze mij liever niet alleen willen laten werken in de zomer. Als ik die vraag niet had gehad dan hadden ze het mij idd denk niet vertelt, en dat vind ik achterbaks. Maar ik kan bij mijn vorige vakantiewerk waar het wel goed ging ook genoeg werken in de vakantie dus dat is het probleem niet.

Een niveau lager gaan vind ik ook te ver gaan omdat ik het gewoon goed vind gaan dus vind het niet eerlijk. Maar het is niet zeker of dit gebeurd, ze wou het overleggen.

Mijn stage is al geregeld en ik ben op gesprek geweest. Vind dat ik een leuke en goede begeleider heb wat ik zo van ons gesprek heb gemerkt.

Gesprekjes voeren over de dingen die je ziet in de kamer doe ik wel. Het is echt niet zo dat ik niks tegen de mensen zeg. Maar wel minder dan de vaste medewerkers. En ik ben heel behulpzaam. Ik voel mij ook meer op mijn gemak als ik alleen met de mensen ben dan dat er een collega bij is
Ik kom er trouwens 2 tot 5 avonden per maand. Het was niet duidelijk, sorry
.
95.35% gewijzigd
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 25-12-2017 11:38
97.73% gewijzigd
quote:[

Ik kwam dus om te vragen of ik op mijn huidige werk ingepland kan worden in de zomer en toen kreeg ik dit te horen. Ze hadden het in de vergadering over mij gehad dat ze mij liever niet alleen willen laten werken in de zomer. Als ik die vraag niet had gehad dan hadden ze het mij idd denk niet vertelt, en dat vind ik achterbaks. Maar ik kan bij mijn vorige vakantiewerk waar het wel goed ging ook genoeg werken in de vakantie dus dat is het probleem niet.

dat is raar, inderdaad. Je kan het zeker achterbaks noemen. Op een vergadering met zijn allen over één werknemer praten komt niet positief over.

Echter je moet niet in een negatieve spiraal raken. Zij zijn achterbaks, jij vind het stom, negatieve gevoelens tegenover elkaar.

Bekijk het positief. IN die vergadering heeft jantje gezegd dat ze zich zorgen maakt. Pietje beaamde het en samen bedachten ze dat het misschien voor de bewoners en voor jou goed zou zijn om je minder verantwoordelijkheid te geven.

Blijft het geval dat het fijn was geweest als de teamleider na die vergadering zelf proactief met je had afgesproken. Helaas is dat niet gebeurt. Nou ja, mensen maken fouten. Je kan dat nog even benoemen bij haar, en ze zal vast beamen dat het op die manier beter was. Hopelijk doet ze dat bij iemand anders wel.

Nu blijft het geval; hoe ga jij dit oppakken? Positief of negatief?

Ik ken de zorg en helaas wordt er omdat er veel vrouwen werken ook veel geroddeld en zaken in de negativiteit getrokken.

Doe het anders! Laat zien dat je dat kan!

Wat ik al eerder zie, verhul niet het commentaar wat je hebt gekregen maar breng het niet negatief en roddelend. Als in; nou, móet je nou horen wat ze heeft gezegd. stom he. en zo achterbaks. en belachelijk. en ga zo maar door.

maar positief! Wat ik al zei; vertel bij een nieuwe dienst aan je directe collega; ik heb als feedback gekregen dat ik meer initiatief moet tonen zodat collega's het gevoel krijgen dat ik ook hulp vraag als ik het nodig heb. Dat ik situaties goed in kan schatten. Wil jij vanavond mij observeren en tips geven? Wil je aan het eind van de avond met me bespreken hoe je het vond gaan?

Op die manier kom je er zeker!

En elke avonddienst die je nu nog daar werkt, wel of niet verantwoordelijk dat maakt niet uit, kan je dit doen en laten zien dat je wil leren en ontwikkelen.
quote:tamaraaaa1 schreef op 30 januari 2016 @ 12:41:

Ik kom er trouwens 2 tot 5 avonden per maand. Het was niet duidelijk, sorry

Dus je bent er bijna nooit en op basis daarvan vinden ze allerlei dingen die niet kloppen. En daardoor word je nu onzeker. Waarom? Jij weet zelf toch wat je waard bent? Had gewoon gezegd; jullie hebben een plank voor je hoofd, ik zoek wel wat anders voor de zomermaanden, doei.

Maar bedenk ook dat jij degene bent die een indruk achterlaat. Dat blijkt dus nu niet zo´n beste te zijn. Dáár moet je wel mee aan de slag.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:tamaraaaa1 schreef op 30 januari 2016 @ 12:41:

Ik kom er trouwens 2 tot 5 avonden per maand. Het was niet duidelijk, sorryIk begreep het inderdaad anders. Maar dan nog blijf ik erbij: deze manier van handelen van je collega's en de leidinggevende kloppen niet. Ze kunnen je niet zomaar op een niveau lager in gaan zetten, zonder dat je ooit enige vorm van een functioneringsgesprek hebt gehad. Ik zou er eigenlijk gewoon niet meer willen werken, dit komt toch niet meer goed. Kan je dit aangeven bij het flexbureau?
Het komt op mij over als een nogal asociale verkapte bezuinigingsmaatregel. TO in een lagere schaal proberen te zetten. Zeker als iemand wat minder assertief is. Waarschijnlijk vindt ze het toch wel oke (durft toch niets te zeggen) of ze gaat weg. Win-win voor de werkgever.
Als stagiair wordt je echt wel anders beoordeeld dan als beginnend beroepsbeoefenaar. Dus verschil kan natuurlijk.

Je zegt dat je het lastig vindt om een praatje te maken met de ouderen maar verder wel al je taken doet. Contact maken is toch zo ongeveer het belangrijkste wat je doet op je werk?
Ach, ik ben in mijn werkzame leven zo vaak negatief beoordeeld, maar tegelijkertijd bij andere werkgevers weer meer dan positief.

Het is ook vaak een kwestie van wel of niet op een bepaalde werkplek passen. Je specifieke kenmerken kunnen bij de één als negatief worden gezien, en bij de ander weer als zeer positief.
quote:spinnekop schreef op 30 januari 2016 @ 13:05:

Als stagiair wordt je echt wel anders beoordeeld dan als beginnend beroepsbeoefenaar. Dus verschil kan natuurlijk.

Je zegt dat je het lastig vindt om een praatje te maken met de ouderen maar verder wel al je taken doet. Contact maken is toch zo ongeveer het belangrijkste wat je doet op je werk?

Ook dat klopt, als stagair lig je onder een enorm vergrootglas. Daarnaast kun je je afvragen of de beoordelaars hetgeen wat ze bij een ander als negatief beoordelen niet zelf ook slecht doen. (Of soms nog slechter.)

Sommige mensen vinden het nou eenmaal leuk om een ander af te kammen, daar voelen zij zich beter door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven