Gezondheid alle pijlers

gebitsprothese

31-01-2016 09:53 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren heb ik last van mijn tanden. Het begon rond mijn25e: de ene ontsteking na de andere. Dat heeft al met al zo'n 2 jaar geduurd. Toen kwamen de wortelkanaal behandelingen, ik heb er denk ik een stuk of 10 gehad. Daarna is het een jaar of 10 rustig gebleven en nu beginnen mijn kiezen af te brokkelen. Ik kan elke maand wel naar de tandarts aan om ergens weer wat aan te laten plakken. Verder heb ik veel hele grote vullingen en een paar kronen die niet echt goed meer zitten.

Ik ben nu 49 jaar en heb het helemaal gehad met mijn gebit. Ik wil dus een prothese, in ieder geval bovenin. Want ik flos en poets me suf maar het blijft een slecht gebit. Bovendien worden mijn voortanden ook steeds geler omdat ik rook én het glazuur gaat er af dus gaan ze ook nog eens blauwig doorschijnen en ze staan helemaal scheef....

Ik heb het al regelmatig met mijn tandarts over gehad maar hij wil het niet. Hij zegt dat hij wel een stuk een 6 kronen kan plaatsen op de kiezen met grote vullingen. Maar dat wil ik niet. Het is erg duur en ik krijg er geen mooiere tanden van. En dat moet ik over een jaar of 10 weer...

Verder zegt hij dat een prothese ook niet alles is. Maar in mijn geval is het altijd beter dan wat ik nu heb. en in mijn omgeving hoor k zoveel positieve ervaringen over protheses en ik wil zooooo graag een keer mooie tanden...

Ik baal er erg van... heb op 9 februari een afspraak om een kies te laten trekken die inmiddels ook aan stukken uit elkaar is gevallen en ik hoop zo dat hij dan de bovenste kiezen ook wil trekken...

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik doorzetten en evt een andere tandarts op zoeken?
O en de tandarts weet dat ik rook maar heeft daar niks over gezegd. Kan iets langer duren voor het genezen is maar ik genees altijd snel. Ik blijf gewoon roken. Ik weet dat het ongelovelijk not-done en heel erg 2015 is maar ik ben nu eenmaal een roker. Enige zonde, ik drink geen druppel.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Nou sapsorrow, roken is ook inderdaad mijn enige zonde. Ik drink niet en eet en leef gezond.

Het is gewoon dat ik helemaal klaar ben met alle ellende aan mijn gebit. En nu mijn kiezen af beginnen te brokkelen (wat logisch is als er zo lang geen zenuw meer in zit) begint het voor mijn gevoel weer van voren af aan. En ik heb er al zoveel geld in gestoken. Want al die vullingen, al die verdovingen en telkens 2 keer terug komen per wortelkanaal behandeling is ook niet gratis geweest hoor. Plus de 4 keer dat ik de afgelopen 3 maanden ben geweest om er weer wat aan te laten plakken....

Het is gewoon klaar.

En ongetwijfeld speelt het bij mijn tandarts mee dat hij daarna niets meer aan me verdient. Maar als hij straks weigert mee te werken ga ik ECHT naar een andere tandarts, hoe jammer ik het ook zou vinden want hij is erg aardig. Ik heb mijn hele leven met lelijke tanden gelopen waar ik bij tijd en wijle erg veel pijn aan had. Nu ben ik bijna 50 en zou ik zo graag de rest van mijn leven wel mooie tanden willen...
roken maakt je gebit kapot en het zorgt voor ziek tandvlees vraag maar aan je tandarts
Er is overigens bepaald geen tandartsenoverschot, dus ik denk dat het wel meevalt met de financiële motieven van de tandarts in deze. Voor jou zo een andere patiënt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Tuurlijk. Nou, sorry, maar iedereen weet dat tandartsen een heleboel geld verdienen. Zoiets als wat een arts verdient maar waarschijnlijk nog iets meer. En mijn levenservaring zegt dat mensen met veel geld, altijd erg hun best doen om hun levensstandaard te behouden. Zo te horen is het gebit van To een soort colosseum met overal stutten en palen om de boel overeind te houden, wie gaat dat nou nog repareren? Wat doen ze met huizen die nogal vervallen zijn? Juist, slopen, en nieuw bouwen, want dat is goedkoper dan opknappen.

Roken is niet gezond voor je tandvlees omdat het je doorbloeding over het algemeen iets slechter maakt maar ik durf te beweren dat iedereen een eigen manier en snelheid van genezen heeft. En ondanks het feit dat ik rook, genees ik heel snel in de mond. Ik ben jaren geleden bij de mondhygienist geweest en die maakte me complimenten over mijn tandvlees. Ik heb ooit geleerd dat alle lichaamsopeningen in principe binnen 24 uur genezen, omdat daar allerlei bacterien, virussen en ziektes binnen kunnen komen. Bij mij is dat iig wel zo en ik rook best veel. Ik drink ook de hele dag door groene thee dus dat zal wel wat spoelen. Het is iig niet per definitie zo dat alle rokers ongezond tandvlees hebben en/of langzamer genezen en daar gaat het hier om, want To is er al uit dat ze een prothese wil. Ik zeg doen.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Ik zeg vast iets heel raars, maar als je nou eens begint met stoppen met roken...?
quote:Sapsorrow schreef op 01 februari 2016 @ 04:37:

Tuurlijk. Nou, sorry, maar iedereen weet dat tandartsen een heleboel geld verdienen. Zoiets als wat een arts verdient maar waarschijnlijk nog iets meer. En mijn levenservaring zegt dat mensen met veel geld, altijd erg hun best doen om hun levensstandaard te behouden. Zo te horen is het gebit van To een soort colosseum met overal stutten en palen om de boel overeind te houden, wie gaat dat nou nog repareren? Wat doen ze met huizen die nogal vervallen zijn? Juist, slopen, en nieuw bouwen, want dat is goedkoper dan opknappen.

Roken is niet gezond voor je tandvlees omdat het je doorbloeding over het algemeen iets slechter maakt maar ik durf te beweren dat iedereen een eigen manier en snelheid van genezen heeft. En ondanks het feit dat ik rook, genees ik heel snel in de mond. Ik ben jaren geleden bij de mondhygienist geweest en die maakte me complimenten over mijn tandvlees. Ik heb ooit geleerd dat alle lichaamsopeningen in principe binnen 24 uur genezen, omdat daar allerlei bacterien, virussen en ziektes binnen kunnen komen. Bij mij is dat iig wel zo en ik rook best veel. Ik drink ook de hele dag door groene thee dus dat zal wel wat spoelen. Het is iig niet per definitie zo dat alle rokers ongezond tandvlees hebben en/of langzamer genezen en daar gaat het hier om, want To is er al uit dat ze een prothese wil. Ik zeg doen.

Niet élke roker krijgt longkanker, niet élke dikkerd krijgt diabetes en niet élke junk krijgt verweekte hersens. De kans is alleen veel groter.

Zo ook die loszittende kiezen. Dat je rookt wil niet zeggen dat je gebit slecht wordt, de kans daarop is alleen een stuk groter dan bij een niet-roker.

Maar wel eens met je laatste zin. Ik denk ook dat TO eigenlijk liefst een gebit wil. En ik begrijp het ook best, je kunt nog zo mooi zijn, lelijke tanden doen veel teniet. En ja, eigen tanden zijn goud waard. Maar zo te zien heeft TO er al een hoop goud ingestoken en is het nog steeds niet mooi. Ik zou dan, denk ik, ook kiezen voor een kunstgebit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Vanmorgen had ik een afspraak met mijn tandarts. Hij had mijn gebit al een lange tijd niet gezien om dat "plakwerk" e.d. altijd door de assistente wordt gedaan.

Voordat hij mijn tanden ging bekijken hebben we een heel gesprek gehad. Hij vertelde de voor- en nadelen van een prothese. Maar omdat ik me er al zo in verdiept had wist ik dat wel. Toen hij mijn gebit bekeek kon hij zich gelukkig goed voorstellen dat ik voor een prothese ga en niet voor kronen. Dan zou ik er 7 nodig hebben... á */- 600 euro per stuk. Nou, dacht ut niet...

We hebben afgesproken dat ik de onderste tanden en kiezen zo goed mogelijk onderhoud en die blijven dus. Op 14 april a.s. worden de eerste kiezen getrokken. Dan op 26 april de andere kant. En voor de rest moeten we nog datums prikken...

En natuurlijk zie ik er als een berg tegenop. Vooral om de voorste tanden te laten trekken. Dat lijkt me zooooo doodeng!!

Van de andere kant ben ik opgelucht dat het gaat gebeuren. Én dat hij begrip had voor mijn besluit...
Succes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Heb zelf ook een bewerkelijk en prijzig gebit zes kronen, en een voortand kroon incl. implantaat, als kind vroeger gevallen grijze tand, diverse behandelingen wat er niet mooier op werd een kroon erop die niet bleef zitten, een tweede kroon die niet bleef zitten en nu dus wederom een nieuwe kroon incl. implantaat.

Heb de meest uitgebreide tandartsverzekering die er is, en daarin werd dit implantaat vergoed, als je dat niet hebt, en je hebt je eigen tanden en kiezen nog wordt dit niet vergoed, wel als je een gebitsprothese hebt dan zit het in de basisverzekering, gedurende de periode dat het implantaat geplaatst wordt, duurt het ongeveer drie maanden dat de kroon er op kan, en heb dus drie maanden met een plaatje met 1 voortand gelopen, dat plaatje was ellende je kunt niet alles eten, je slist er wat door, en zit absoluut niet lekker.

Een reden te meer om zo lang mogelijk mijn tanden en kiezen te houden.
quote:sara67 schreef op 09 februari 2016 @ 19:17:

Vanmorgen had ik een afspraak met mijn tandarts. Hij had mijn gebit al een lange tijd niet gezien om dat "plakwerk" e.d. altijd door de assistente wordt gedaan.

Voordat hij mijn tanden ging bekijken hebben we een heel gesprek gehad. Hij vertelde de voor- en nadelen van een prothese. Maar omdat ik me er al zo in verdiept had wist ik dat wel. Toen hij mijn gebit bekeek kon hij zich gelukkig goed voorstellen dat ik voor een prothese ga en niet voor kronen. Dan zou ik er 7 nodig hebben... á */- 600 euro per stuk. Nou, dacht ut niet...

We hebben afgesproken dat ik de onderste tanden en kiezen zo goed mogelijk onderhoud en die blijven dus. Op 14 april a.s. worden de eerste kiezen getrokken. Dan op 26 april de andere kant. En voor de rest moeten we nog datums prikken...

En natuurlijk zie ik er als een berg tegenop. Vooral om de voorste tanden te laten trekken. Dat lijkt me zooooo doodeng!!

Van de andere kant ben ik opgelucht dat het gaat gebeuren. Én dat hij begrip had voor mijn besluit...Ik heb mijn bovengebit onder narcose laten trekken. Misschien een optie voor jou?
Hallo Sara67,

Ik herken veel in jou verhaal. Ook hier vanaf jonge leeftijd gebitsproblemen met daaruit voortkomende angst voor de tandarts. Net als jij heb ik er zo genoeg van, van de pijn en de angst dat tanden afbreken ed., maar durf de stap naar een gehele gebitsprothese niet te zetten. Ook ik ben daar, net als jij, nog erg jong voor.

Op het moment staat mijn mond vol met prachtige (hele oude) kronen (25 jaar oud). Ziet er prachtig uit, maar eronder is het grote ellende. 18 maart moet ik naar de kaakchirurg. Hij gaat aan de linkerbovenkant 4 kiezen/tanden trekken en onder ook nog een kies. Heb vandaag bij de tandarts de tijdelijk vervangende prothese opgehaald. Het is zo confronterend. Voel mij zo oud en lelijk. Heb letterlijk het gevoel alsof mijn leven afgelopen is (wat natuurlijk belachelijk is). Lig nachten wakker, denkend aan het moment dat ik in die stoel bij de kaakchirurg lig. Het duurt nog een maand, maar als ik er aan denk, breekt het angstzweet me uit!

Hoop dat ik jou een beetje kan steunen en jij mij, want ik voel mij hierin heel erg alleen. Ben ook heel erg boos (waarom ik!!!!!). Weet dat het nutteloos is, maar kan het niet helpen.

Groetjes,

Ivy
Ik heb hetzelfde probleem als jou gehad Sara! Ik ben naar een andere tandarts gegaan voor een second opinion. Deze tandarts gaf aan dat natuurlijke tanden natuurlijk veel beter zijn, maar hij begreep ook mijn frustratie. We hebben in goed overleg gekozen voor een prothese en ben zo blij ermee! Het is wel echt even wennen en niet ideaal, maar wel beter als wat het was!

Overigens ben ik het wel met de rest eens.. Je moet echt stoppen met roken. Dit is echt killing voor je gebit
Oh die voortanden, toen heb ik even een traantje gelaten, nu kon ik niet meer terug, sterkte meid, ik hoop dat het je brengt wat je ervan verwacht. In het begin valt het echt wel tegen, wordt steeds makkelijker.
die ik wilde bestaat al...
Als het kan, moet je altijd voor je eigen tanden kiezen. Dit kan inderdaad erg goed met kronen.

Mijn hele familie werkt in de tandtechnische industrie en ik kan je vertellen dat vrijwel niemand "liever" een prothese heeft dan zijn/haar eigen tanden. Dat je tanden geel en scheef zijn maakt toch helemaal niet uit? Dit hebben zoveel mensen, vroeger kreeg niemand een beugel en bleekte er ook nog niemand; dit schoonheidsideaal is van recente jaren. Overigens kunnen tandartsen ook regelen dat je een bitje krijgt waar bleekgel in kan, maar ik betwijfel of dit wordt vergoedt. Dit kan je eventueel navragen, mocht je ze toch graag wat witter hebben.

Het trekken van gezonde tanden zullen overigens ook niet veel tandartsen aanraden. Mijn moeder is 55 en heeft reeds een frame en vreest dat ze over moet op een volledige prothese, door loszittende tanden.

Bedenk je trouwens ook dat, wanneer je alles zou laten trekken, je van te voren al een "immediaat prothese" klaar moet hebben. De tandarts drukt deze op je bloedende tandvlees, omdat alles zo gaat zwellen dat er geen tanden meer inkunnen. Pas later krijg je een "echte" prothese of kun je gaan voor implantaten. Overigens zijn implantaten ook geen pretje. Na het boren van de gaten, waar ze later in worden geschroefd, zul je zo'n 3 maanden niet pijnloos kunnen eten!

Even heel veel nadelen, maar hopelijk kan ik je zo een beetje duidelijk maken dat je niet te snel afstand moet doen van je tanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven