gebitsprothese
zondag 31 januari 2016 om 09:53
Al jaren heb ik last van mijn tanden. Het begon rond mijn25e: de ene ontsteking na de andere. Dat heeft al met al zo'n 2 jaar geduurd. Toen kwamen de wortelkanaal behandelingen, ik heb er denk ik een stuk of 10 gehad. Daarna is het een jaar of 10 rustig gebleven en nu beginnen mijn kiezen af te brokkelen. Ik kan elke maand wel naar de tandarts aan om ergens weer wat aan te laten plakken. Verder heb ik veel hele grote vullingen en een paar kronen die niet echt goed meer zitten.
Ik ben nu 49 jaar en heb het helemaal gehad met mijn gebit. Ik wil dus een prothese, in ieder geval bovenin. Want ik flos en poets me suf maar het blijft een slecht gebit. Bovendien worden mijn voortanden ook steeds geler omdat ik rook én het glazuur gaat er af dus gaan ze ook nog eens blauwig doorschijnen en ze staan helemaal scheef....
Ik heb het al regelmatig met mijn tandarts over gehad maar hij wil het niet. Hij zegt dat hij wel een stuk een 6 kronen kan plaatsen op de kiezen met grote vullingen. Maar dat wil ik niet. Het is erg duur en ik krijg er geen mooiere tanden van. En dat moet ik over een jaar of 10 weer...
Verder zegt hij dat een prothese ook niet alles is. Maar in mijn geval is het altijd beter dan wat ik nu heb. en in mijn omgeving hoor k zoveel positieve ervaringen over protheses en ik wil zooooo graag een keer mooie tanden...
Ik baal er erg van... heb op 9 februari een afspraak om een kies te laten trekken die inmiddels ook aan stukken uit elkaar is gevallen en ik hoop zo dat hij dan de bovenste kiezen ook wil trekken...
Wat vinden jullie hiervan? Moet ik doorzetten en evt een andere tandarts op zoeken?
Ik ben nu 49 jaar en heb het helemaal gehad met mijn gebit. Ik wil dus een prothese, in ieder geval bovenin. Want ik flos en poets me suf maar het blijft een slecht gebit. Bovendien worden mijn voortanden ook steeds geler omdat ik rook én het glazuur gaat er af dus gaan ze ook nog eens blauwig doorschijnen en ze staan helemaal scheef....
Ik heb het al regelmatig met mijn tandarts over gehad maar hij wil het niet. Hij zegt dat hij wel een stuk een 6 kronen kan plaatsen op de kiezen met grote vullingen. Maar dat wil ik niet. Het is erg duur en ik krijg er geen mooiere tanden van. En dat moet ik over een jaar of 10 weer...
Verder zegt hij dat een prothese ook niet alles is. Maar in mijn geval is het altijd beter dan wat ik nu heb. en in mijn omgeving hoor k zoveel positieve ervaringen over protheses en ik wil zooooo graag een keer mooie tanden...
Ik baal er erg van... heb op 9 februari een afspraak om een kies te laten trekken die inmiddels ook aan stukken uit elkaar is gevallen en ik hoop zo dat hij dan de bovenste kiezen ook wil trekken...
Wat vinden jullie hiervan? Moet ik doorzetten en evt een andere tandarts op zoeken?
zondag 31 januari 2016 om 09:56
zondag 31 januari 2016 om 09:59
Lastig, er zit aan beide voor- en nadelen natuurlijk. Je zou altijd een second opinion bij een andere tandarts aan kunnen vragen, en kijken wat die als advies geeft. Maar als jouw tanden en kiezen gewoon afbrokkelen, vraag ik mij wel af hoeveel zin een kroon heeft want die worden over je eigen tanden heen geplaatst. En ik kan me voorstellen na jarenlang ellende met je gebit, dat je er nu wel eens een keer vanaf wilt zijn.
Wel geef ik je, maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel, dat roken echt de pest is voor je tanden! Dus welke keuze je ook maakt, zolang jij blijft roken, zullen de tanden die je wel houdt ook steeds verder kapot gaan.
Wel geef ik je, maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel, dat roken echt de pest is voor je tanden! Dus welke keuze je ook maakt, zolang jij blijft roken, zullen de tanden die je wel houdt ook steeds verder kapot gaan.
zondag 31 januari 2016 om 10:01
Het lijkt me vreselijk om je tanden s nachts op je nachtkastje te moeten leggen. Maar als je het geld niet hebt voor de behandelingen wordt het lastig natuurlijk. Misschien moet je aan de tandarts aangeven dat je het niet kan betalen? Verdiep je er wel even in wat het je gaat kosten als je wel een prothese neemt, dat is ook niet gratis.
zondag 31 januari 2016 om 10:03
quote:viva-amber schreef op 31 januari 2016 @ 09:56:
Waarom geen implantaten? Ook duur.
Het probleem is dat je kaakbot kan gaan slinken bij een prothese en daar ben je nog wel erg jong voor.Dat kán inderdaad, maar het hoeft niet. Mijn moeder heeft al vanaf haar 23e een prothese boven en ze is nu 62, maar haar kaak is nog prima. Betekent niet dat het bij iedereen zo goed zou verlopen natuurlijk! Mijn vader heeft juist al zijn tanden boven vervangen door kronen, maar door het roken is de kwaliteit van die kronen ook dermate slecht geworden, dat ze los beginnen te zitten.
Waarom geen implantaten? Ook duur.
Het probleem is dat je kaakbot kan gaan slinken bij een prothese en daar ben je nog wel erg jong voor.Dat kán inderdaad, maar het hoeft niet. Mijn moeder heeft al vanaf haar 23e een prothese boven en ze is nu 62, maar haar kaak is nog prima. Betekent niet dat het bij iedereen zo goed zou verlopen natuurlijk! Mijn vader heeft juist al zijn tanden boven vervangen door kronen, maar door het roken is de kwaliteit van die kronen ook dermate slecht geworden, dat ze los beginnen te zitten.
zondag 31 januari 2016 om 10:05
Mijn stiefvader had precies hetzelfde. Hij heeft uiteindelijk gekozen voor een complete prothese. De bovenkant ging eigenlijk meteen goed, daar is genoeg houvast. Aan de onderkant is twee jaar geklungel geweest en daarna heeft hij een klik-gebit laten plaatsen. Zegt achteraf; had ik dat maar meteen gedaan. Ow, en hij is wel gestopt met roken....
Kronen zijn ontzettend duur. Mijn man heeft er drie. Maar bij hem ging het om drie kiezen die slecht waren en slecht bleven, de rest van zijn gebit is prima in orde. Bij jou gaat het om nog meer. Daar hangt een fors prijskaartje aan (dus ik snap je tandarts wel ).
Kronen zijn ontzettend duur. Mijn man heeft er drie. Maar bij hem ging het om drie kiezen die slecht waren en slecht bleven, de rest van zijn gebit is prima in orde. Bij jou gaat het om nog meer. Daar hangt een fors prijskaartje aan (dus ik snap je tandarts wel ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 31 januari 2016 om 10:06
zondag 31 januari 2016 om 10:07
quote:gismo72 schreef op 31 januari 2016 @ 10:01:
Het lijkt me vreselijk om je tanden s nachts op je nachtkastje te moeten leggen. Maar als je het geld niet hebt voor de behandelingen wordt het lastig natuurlijk. Misschien moet je aan de tandarts aangeven dat je het niet kan betalen? Verdiep je er wel even in wat het je gaat kosten als je wel een prothese neemt, dat is ook niet gratis.
Ligt misschien ook aan je leeftijd. Ik denk dat iemand van 30-40 er heel anders tegenaankijkt dan iemand van 50. Zeker als je zelf prima bijtertjes hebt. Mijn moeder vertikt het trouwens, die slaapt gewoon met haar gebit in.
En het heeft ook voordelen. Je kunt zingen tijdens het tandenpoetsen. Is mij nog niet gelukt.
Ligt misschien ook aan je leeftijd. Ik denk dat iemand van 30-40 er heel anders tegenaankijkt dan iemand van 50. Zeker als je zelf prima bijtertjes hebt. Mijn moeder vertikt het trouwens, die slaapt gewoon met haar gebit in.
En het heeft ook voordelen. Je kunt zingen tijdens het tandenpoetsen. Is mij nog niet gelukt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 31 januari 2016 om 10:11
zondag 31 januari 2016 om 10:12
zondag 31 januari 2016 om 10:14
@Gismo, als ze stopt met roken dan heeft ze het snel bij elkaar verdiend.
Overigens moet je ook in je achterhoofd houden dat je tandarts niets meer aan je verdiend als je alles laat trekken. Hij zal dat heus niet bewust mee laten spelen in zijn advies naar jou toe maar we zijn allemaal maar mensen he.
Overigens moet je ook in je achterhoofd houden dat je tandarts niets meer aan je verdiend als je alles laat trekken. Hij zal dat heus niet bewust mee laten spelen in zijn advies naar jou toe maar we zijn allemaal maar mensen he.
zondag 31 januari 2016 om 10:25
mijn man heeft op zijn 28e een bovenprothese gekregen en hem vorig jaar pas voor het eerst op laten vullen (hij is nu 54). Hij is er super blij mee en snapt niet dat ik na alle ellende nog niet heb doorgepakt. Ik wil gewoon zo graag eens een mooi gebit. En die grote vullingen kunnen ook niet gezond zijn... mijn tandarts heeft gezegd dat ik een zeer bewerkelijk gebit heb en dat is ook zo. En hoe goed ik ook flos en poets, het blijft gewoon lelijk.
Verder rook ik niet veel, 7 sigaretten op een dag.
Verder rook ik niet veel, 7 sigaretten op een dag.
zondag 31 januari 2016 om 10:48
Ik zou er niet aan beginnen. Al heb je maar tien eigen tanden, dan is dat wat mij betreft altijd nog beter dan een kunstgebit.
Kun je geen tandartsverzekering nemen en ieder jaar een kroon of een paar facings laten plaatsen?
Dan smeer je de kosten een beetje uit.
Kun je geen tandartsverzekering nemen en ieder jaar een kroon of een paar facings laten plaatsen?
Dan smeer je de kosten een beetje uit.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 31 januari 2016 om 11:07
Mooi niet dat mijn tanden 's nachts uit gaan, maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk. Ik ben ok aan een gebit gegaan nadat vriendinnen in mijn omgeving aangaven het mee te vinden vallen. Mij is het in eerste instantie best tegengevallen, nu paar jaar later valt het allemaal reuze mee, op een appel en kauwgom na is alles gewoon te eten hoor. Sterkte, een slecht gebit is voor je voorkomen niet leuk en het prijskaartje wordt je ook niet vrolijk van. Mijn tandarts sprak mijn redenen om een gebit te willen ook tegen, maar het zijn jouw tanden, als je dat wilt heeft hij daar gewon aan mee te werken lijkt mij.
die ik wilde bestaat al...
zondag 31 januari 2016 om 11:26
Ik herken me in jouw verhaal Sara67.
Na jaren van ontstekingen, wortelkanaalbehandelingen en extracties was ik het zat.
Steeds verder terugtrekkend tandvlees, hoe goed ik mijn best ook deed met stokeren, ragen en poetsen en elk kwartaal een bezoek aan de mondhygiëniste.
Begin januari heb ik mijn boventanden + laatste kies laten trekken waarna er meteen een gebitsprothese is geplaatst.
Implantaten is niet mogelijk vanwege ernstige paradontitis. Ik heb er het geld ook niet voor helaas.
Een prothese is inderdaad niet alles, maar tot nu toe is het me allemaal erg meegevallen.
Ik kan nog lang niet alles eten, maar buffel het meeste nu al wel weg, met uitzondering van harde dingen zoals nootjes.
En mijn glimlach..jee wat ben ik blij!!
Je zou een second opinion kunnen vragen. Ik weet wel, als jouw besluit vast staat anderen kunnen praten als Brugman, maar hee, het gaat wel om jouw mond, tanden, glimlach en portemonnee!
Je tandarts is je verplicht je alle opties te geven waarbij het behouden van jouw tanden en kiezen bovenaan staan.
Maar, ben jij niet klant en dus koning(in) als jij zelf besluit, om wat voor reden dan ook, dat allemaal niet willen? Dan zou hij met je mee moeten denken. Mijn tandarts zou het dus niet zijn..
Heb je aangegeven aan hem dat het kostenplaatje je tegenhoudt kronen te laten plaatsen?
Als ik jou was zou ik nog eens het gesprek aangaan.
Als je besluit vaststaat (dat proef ik zowiezo uit je OP) en hij je niet tegemoet komt, zou ik op zoek gaan naar een andere tandarts.
Ik wens je veel wijsheid toe!
Na jaren van ontstekingen, wortelkanaalbehandelingen en extracties was ik het zat.
Steeds verder terugtrekkend tandvlees, hoe goed ik mijn best ook deed met stokeren, ragen en poetsen en elk kwartaal een bezoek aan de mondhygiëniste.
Begin januari heb ik mijn boventanden + laatste kies laten trekken waarna er meteen een gebitsprothese is geplaatst.
Implantaten is niet mogelijk vanwege ernstige paradontitis. Ik heb er het geld ook niet voor helaas.
Een prothese is inderdaad niet alles, maar tot nu toe is het me allemaal erg meegevallen.
Ik kan nog lang niet alles eten, maar buffel het meeste nu al wel weg, met uitzondering van harde dingen zoals nootjes.
En mijn glimlach..jee wat ben ik blij!!
Je zou een second opinion kunnen vragen. Ik weet wel, als jouw besluit vast staat anderen kunnen praten als Brugman, maar hee, het gaat wel om jouw mond, tanden, glimlach en portemonnee!
Je tandarts is je verplicht je alle opties te geven waarbij het behouden van jouw tanden en kiezen bovenaan staan.
Maar, ben jij niet klant en dus koning(in) als jij zelf besluit, om wat voor reden dan ook, dat allemaal niet willen? Dan zou hij met je mee moeten denken. Mijn tandarts zou het dus niet zijn..
Heb je aangegeven aan hem dat het kostenplaatje je tegenhoudt kronen te laten plaatsen?
Als ik jou was zou ik nog eens het gesprek aangaan.
Als je besluit vaststaat (dat proef ik zowiezo uit je OP) en hij je niet tegemoet komt, zou ik op zoek gaan naar een andere tandarts.
Ik wens je veel wijsheid toe!
"Well behaved women rarely make history"
zondag 31 januari 2016 om 11:27
Een vriendin van mij had ook al vanaf haar tienerjaren problemen met haar gebit. Vanaf haar 26 kreeg zij ook paradontitis en daardoor gingen haar tanden ook losstaan. Uiteindelijk, na vele tandartsbehandelingen en mondhygienistebezoeken, op haar 40e voor een gebitsprothese gegaan. Ze vond het in eerste instantie een verschrikkelijk idee, maar ze was alle pijn vd ontstekingen ook meer dan zat. Tijdens een feestje stootte er per ongeluk iemand met zijn elleboog tegen haar mond tijdens het dansen, resultaat, haar voortand stond los. Dit was voor haar de druppel. Angst dat deze voortand er ieder moment uit kon vallen en daarbij de pijn die ze er dagelijks aan had.
Nu is zij ook 50 en heeft nooit 1 moment spijt gehad van haar beslissing. Om de 5 jaar een nieuwe prothese (wordt 75% vergoed) en zij heeft totaal geen last van een 'oud en ingevallen' bekkie. Slaapt ook snachts met prothese in.
Nu is zij ook 50 en heeft nooit 1 moment spijt gehad van haar beslissing. Om de 5 jaar een nieuwe prothese (wordt 75% vergoed) en zij heeft totaal geen last van een 'oud en ingevallen' bekkie. Slaapt ook snachts met prothese in.
zondag 31 januari 2016 om 11:43
quote:viva-amber schreef op 31 januari 2016 @ 11:38:
Die 3 sigaartjes kon mijn tandarts zien in de vorm van aanslag en onrustig tandvlees. Ook weinig roken heeft invloed.
Hier ook zo. Zelfs toen ik een stuk minder was gaan roken, zaten mijn tanden los, terwijl dat nu helemaal niet meer zo is.
Dus ondanks 'maar' 7 sigaretten, probeer echt eerst te stoppen voor je een beslissing maakt. Dat zal hoe dan ook je gebit (en sowieso je gezondheid) alleen maar ten goede komen.
Die 3 sigaartjes kon mijn tandarts zien in de vorm van aanslag en onrustig tandvlees. Ook weinig roken heeft invloed.
Hier ook zo. Zelfs toen ik een stuk minder was gaan roken, zaten mijn tanden los, terwijl dat nu helemaal niet meer zo is.
Dus ondanks 'maar' 7 sigaretten, probeer echt eerst te stoppen voor je een beslissing maakt. Dat zal hoe dan ook je gebit (en sowieso je gezondheid) alleen maar ten goede komen.
zondag 31 januari 2016 om 11:58
Ik zou voor een prothese en een andere tandarts gaan. Tandartsen verdienen meer aan kronen dan aan gebitsprotheses en het is niet aardig om te zeggen maar sommige tandartsen doen het echt voor de centjes. Ik krijg ook een gebitsprothese en mijn tandarts heeft het helemaal niet over kronen en implantaten gehad. Dat is pas als alles eruit is. Nu moet ik eerst meerdere keren komen om te happen en een goeie mal te maken. Dan gaan ze alles eruit halen en krijg ik een noodgebit, en daarna pas gaan we het hebben over implantaten. Ik ga naar een angsttandarts, die nemen de tijd en zijn heel aardig. Dus ik zou als ik jou was doen wat je zelf wilt. Het duurt wel ongeveer een half jaar tot een jaar voor het helemaal af en genezen is.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-