Werk & Studie alle pijlers

Modellen/literatuur voor schrijven van scriptie

31-01-2016 12:08 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
HoiHoi,

Ik ben druk bezig met mijn scriptie maar loop ergens tegenaan en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Na het inleveren van mijn eerste versie krijg ik terug dat de structuur niet goed is en er meer modellen dienen gebruikt te worden.

Hier loop ik op vast want er is weinig literatuur te vinden over mijn onderwerp en het onderzoek is intern gericht. Oftewel je kan niet gebruik maken van een normale structuur zoals interne/externe analyse met daaruit volgend bijvoorbeeld een SWOT Analyse.

Mijn onderwerp is het verlagen van lekkage. Ik wil uitzoeken hoe de lekkage* binnen een bepaald gebied verlaagd kan worden binnen de huidige werkprocessen. Oftewel er wordt gekeken naar hoe het personeel binnen dit gebied omgaat met de werkprocessen en regels en procedures. Dit wordt uitgezocht door middel van fieldresearch, interviews. Ik ben op zoek naar modellen die ik kan gebruiken in het analyse gedeelte.

* lekkage is het verschil tussen de administratieve en fysieke voorraad

Ik hoop dat jullie ideeën hebben mbt theorieën of modellen die ik kan gebruiken om mijn verhaal te ondersteunen.
Wat zei je begeleider toen je deze vraag stelde?
ik doe alles met duck tape
Heel simpel.

De scripties van afgestudeerden staan op internet. Je pakt vijf van die scripties, bladert ze door en kijkt welke modellen zijn gebruikt.

En anders wil het nog wel eens helpen om te googelen op Engelstalige termen. Als je zoekt op 'leakage' krijg je tig hits.

Succes ermee.
Heb je een begeleider die je kan helpen?

Wat eventueel een idee kan zijn is kijken naar andermans scripties die weliswaar over een heel ander onderwerp gaan, maar een gelijksoortige manier van onderzoek/opbouw hebben. Vooral scripties die in jouw onderzoeksveld voorkomen, natuurlijk.
Voor welke opleiding is deze scriptie? En vraag een gesprek aan met je begeleider, want zo te lezen weet je niet goed wat er niet goed is. En hij/zij kan je vast vertellen waar modellen te vinden zijn.

Als je het over zoiets rationeels hebt als verschillen in voorraad, gaat het over harde cijfers. Ik kan me voorstellen dat interviews dan niet voldoende zijn. Hoe kwantificeer je het probleem?
Je hebt tijdens je opleiding toch ook modellen en theoriën gehad? Zit daar niets bij waar je je verhaal aan kunt ophangen? Als je iets hebt gehad wat er op lijkt, kijk dan eens in de literatuurlijst van dat boek of artikel, misschien staat daar weer iets bij waarmee je verder kunt komen.

Verder inderdaad eens wat scripties doorlezen om wat feeling te krijgen met wat er verwacht wordt. Maakt niet uit als ze over een totaal ander onderwerp gaan, het gaat vooral om opbouw en structuur. (Van dezelfde vakgroep of faculteit is wel handig, omdat de eisen kunnen verschillen)

En gewoon nog eens me je begeleider bespreken. Misschien kan hij je op weg helpen met geschikte literatuur.
Bestaande (soortgelijke) scripties doorlezen

En is er niet een handboek die bij jouw opleiding verder vaste prik is of zo?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Branche benoemen is wel handig. Gaat het om voorraadverschillen door leverancier of diefstal?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-02-2016 15:52
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven