Innesteling en sauna

01-02-2016 01:36 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Het zal vast een hele stomme vraag zijn. Maar ik heb een saunabezoekje gepland, precies op het moment dat ik zwanger kan worden (innesteling). Kan dit kwaad? Ik probeer al lang zwanger te worden. 1x een miskraam gehad helaas..
Zolang je je niet in de sauna laat bevruchten zal het wel meevallen.
quote:SilverShadow schreef op 01 februari 2016 @ 01:38:

Zolang je je niet in de sauna laat bevruchten zal het wel meevallen.
Hoe had je bedacht dat dat misschien kwaad zou kunnen? Bedoel je dat de kans kleiner is dat er een innesteling komt door de hitte, of..?
Hitte is slecht op het moment dat je net zwnger bent. Of het ook de innesteling benadeelt weet ik niet. Als je lekker ontspant helpt het juist misschien het eea te bevorderen. Succes!
Ik zal nu wel het halve forum over me heen krijgen met mensen die gaan roepen dat het onzin is, maar ik zou het niet doen. Ik heb zelf een zwangerschap met anencefalie gehad en hoewel dat meerdere oorzaken kan hebben (foliumzuurtekort, B12-tekort, genetische fout, etc.), wordt ook koorts/saunabezoek vroeg in de zwangerschap als oorzaak genoemd: http://mens-en-gezondheid ... hersenen-anencefalie.html

We zullen nooit weten wat bij ons de oorzaak is geweest, maar ik denk nog wel eens: was ik maar nooit die week in de sauna geweest (anencefalie is een aanlegfout die heel vroeg in zwangerschap ontstaat en die ze pas met 12 weken kunnen zien).
Jeetje, laura, wat vreselijk.

Ik wilde net typen dat ik me zwanger zou gedragen in de sauna. Niet warm en als je gaat kort. Blijft er nog genoeg over.

Weet niet met wie je gaat, of je het uit wil leggen.

Maar ontspannen dagje zwemmen, uitrusten, massage kan ook.
Jee Laura, wat heftig!

Uit interesse; slikte jij al foliumzuur voordat je zwanger werd?

Hmmm, in dit geval zou ik denk ik ook badderen en voor massages gaan en de hete sauna's overgaan als je met iemand bent die weet van je wens om zwanger te worden.
Ik heb eens begrepen dat je de eerste dertien weken een verhoogde kans hebt op afwijkingen bij de vrucht en/of zelfs een miskraam als gevolgen van (een) saunabezoek.

Vraag het anders voor de zekerheid je verloskundige of huisarts. 🚼
Ik heb ook ooit begrepen dat het niet goed zou zijn. Wat wel bevordelijk schijnt te zinn voor de innesteling is vanaf je ovulatie je voeten warm te houden. Wellicht die alleen in de stoomcabine?
De sauna verhoogt je temperatuur, koorts ook en dit is bewezen gevaarlijk. Zou t even uitstellen.
Je moet je voorstellen dat je baarmoeder een soort van oventje wordt waar je baby in afgebakken wordt. Het is daar vanaf de innesteling een beetje warmer. Dat regelt je lichaam zelf. Dus als je het daar te heet maakt kan je baksel mislukken.

"In de sauna kan je lichaamstemperatuur enkele graden stijgen. Dit hangt af van de temperatuur in de sauna en de tijd die je binnenblijft. Maar ook per persoon is het verschillend in hoeverre de lichaamstemperatuur stijgt. Een verhoogde lichaamstemperatuur vroeg in de zwangerschap geeft een iets grotere kans op een aangeboren afwijking van de baby.

Oververhitting van de buik kan bovendien leiden tot een miskraam." link
Deze gevonden voor je...

http://www.oudersvannu.nl ... una-tijdens-zwangerschap/

Maar Google anders zelf eens op 'sauna en zwanger' voor meer informatie en lees op de vele sites over de voor- en nadelen, succes!
Bedankt voor alle antwoorden! Volgens mijn vk kan het geen kwaad. Ze zegt je weet nooit wanneer de innesteling precies is en anders kun je niks meer. Bovendien is de kans op innesteling 1 op de 5...

Ik ga er nog een nachtje over slapen. Ik geloof dat het er om gaat of ik die dag me relaxed ga voelen of niet.
Wat een lakse reactie van de vk.. Ik verbaas me daar over. Het enige wat je moet laten is alcohol drinken, roken, een hete kruik tegen je doos aan leggen, op een trilplaat in de sportschool gaan staan en niet naar de sauna.

Dat lijkt me allemaal erg makkelijk te vermijden

Ik hoop dat je snel gezond zwanger bent Kieke!
Misschien zegt ze het omdat het saunabezoek hoogstwaarschijnlijk nog voor de innesteleling is? Het is een dag na de ovulatie namelijk..
@missPipilotta: nee, de zwangerschap was nogal een verrassing (nouja, niet helemaal natuurlijk want we wisten wel dat we niet veilig bezig waren, maar dachten: één keertje zonder kan vast geen kwaad. wel dus ). denk dat het een combinatie van factoren is geweest, maar sauna heeft zeker niet geholpen. ik heb toen met 13 weken een (opgewekte) miskraam gekregen.

inmiddels bijna 32 weken zwanger en voor zover ze op alle extra echo's kunnen zien, is alles nu in orde

@Kieke: slaap er idd nachtje over en kijk of je je er zelf lekker bij voelt.
Voor zover ik weet kun je beter een heet bad en de sauna vermijden in de eerste 12 weken. Ik zou dan ook niet gaan... Gewoon voor alle zekerheid.
quote:laurabb schreef op 01 februari 2016 @ 12:36:

@missPipilotta: nee, de zwangerschap was nogal een verrassing (nouja, niet helemaal natuurlijk want we wisten wel dat we niet veilig bezig waren, maar dachten: één keertje zonder kan vast geen kwaad. wel dus ). denk dat het een combinatie van factoren is geweest, maar sauna heeft zeker niet geholpen. ik heb toen met 13 weken een (opgewekte) miskraam gekregen.

inmiddels bijna 32 weken zwanger en voor zover ze op alle extra echo's kunnen zien, is alles nu in orde

@Kieke: slaap er idd nachtje over en kijk of je je er zelf lekker bij voelt.

Wat heftig Laura!

Wel heel fijn dat je nu weer zwanger bent, al zo ver bent en dat alles goed lijkt te gaan.

Reden dat ik het vroeg was dat ik idd las dat extra foliumzuur het risico zo aanzienlijk kan beperken en dat een tekort de oorzaak kan zijn. Ik had nog nooit van de aandoening gehoord. Ik heb zelf nog geen kinderen en je hoort natuurlijk wel over foliumzuur slikken, maar ik wist nooit echt waarvoor precies.

Zelf heb ik een vitamine B12 tekort, dat vaak samen schijnt te hangen met een tekort aan foliumzuur. Dus zeker iets om op te letten als ik eventueel ooit zwanger zou willen worden.

Maar ja... Als het als een (welkome) verrassing kwam en die belangrijke weken zijn al voorbij, dan is dat foliumzuur inderdaad geen optie meer.

Fijn dat alles nu wel goed lijkt. Succes voor over een aantal weekjes en veel plezier voor daarna.

Prettig dat je extra controles en echo's gehad hebt. Is toch extra spannend dan na die situatie.
@missPippilotta: we gaan beetje offtopic nu, maar mocht je beginnen, zorg dan idd eerst dat je je B12 op orde krijgt. ik zou wel wegblijven van de waardes van de vitamine B12-stichting hoor, die schijnen niet helemaal te kloppen en wel heel selectief uit wetenschappelijke publicaties te citeren. Ierse artsen hebben de ondergrens van B12 voor een zwangere vrouw op 250 gesteld, die van mij is nu 284 (bij de anencefalie was'ie 113). ik slik zelf vitamine B-complex bij (gewoon huismerk, zit ook foliumzuur bij want dat is eigenlijk vitamine B11). daarmee is de waarde dus al flink gestegen.

daarnaast kan het ook gewoon vette pech zijn geweest. immers, vrouwen in noodopvangkampen in de woestijn krijgen ook gezonde kinderen ondanks B12-tekort, gebrek aan foliumzuur en hoge temperaturen. maar goed, wat je zelf kan doen dat doe je natuurlijk.

dank voor je lieve woorden! we kijken erg uit naar onze kleine man!
quote:Fog schreef op 01 februari 2016 @ 10:28:

Wat een lakse reactie van de vk.. Ik verbaas me daar over. Het enige wat je moet laten is alcohol drinken, roken, een hete kruik tegen je doos aan leggen, op een trilplaat in de sportschool gaan staan en niet naar de sauna.

Dat lijkt me allemaal erg makkelijk te vermijden

Ik hoop dat je snel gezond zwanger bent Kieke!

Ik ben het eens met deze post.. Toe te voegen valt gerookte vis, rauw ei, rauw vlees..

Ik heb na terugplaatsing van een embryo de waarschuwing gehad niet heet max 38 graden te douchen, niet in bad te gaan en om in geval van verhoging te bellen zodat er koortsbestrijding kon worden ingezet.

Wil je zo graag naar de sauna dat een eventuele zwangerschap misloopt? Je kunt niet een week eerder? Of drie weken later gaan?

Mocht je reeds lang foliumzuur slikken dan wil je misschien overwegen om een multi of bcomplex te gaan slikken in overleg met een arts op geleide van bloedwaarden. Na drie jaar foliumzuur was mijn b12 waarde dramatisch, overige bvitamines ook allemaal te laag. Inmiddels slik ik zes verschillende dingen, naast een multi. Icsi en een miskraam doen dat schijnbaar met mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven