Geld & Recht alle pijlers

Eerste huis kopen

23-01-2016 11:48 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen ons eerste huis kopen.

Hij heeft een vast contract, ik niet.

Is het dan verstandiger om een huis te kopen op alleen zijn contract?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Zo simpel zit dat niet. Ga met een hypotheekadviseur praten.
Volgend mij kun je bijna geen hypotheek krijge op jouw contract, tenzij je een intentieverklaring hebt. Op naar de hypotheekadviseur dus!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Op naar de hypotheekadviseur. Maar bedenk je ook als je samen een huis koopt (en je relatie eindigt) dat dit vaak ook wel enige financiële problemen opleveren. Ga praten met de adviseur, maar ook samen met je vriend wat voor eisen het huis aan moet voldoen (en kijk of dat bv ook alleen mogelijk is op contract met je vriend).
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Ook al ga je een huis kopen met een hypotheek alleen gebaseerd op het salaris van je vriend dan kan jij dus gewoon mede eigenaar worden van het huis. Dan komt de hypotheek ook op jouw naam te staan.
Onze hypotheek is berekend op alleen mijn vriend's salaris, maar staat ook op mijn naam. Het huis is dus van ons beide.

Wij hebben ons laten adviseren door een hypotheekadviseur.
Hier zelfde situatie als wondergirl. Gedaan omdat we dan niet nog een keer overdrachtsbelasting hoeven te betalen (als ik er later nog bij op had gewild.).
Hier ook hypotheek verkregen op 1 salaris, huis wel op beide namen.

Ga naar een hypotheekadviseur.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Waarom zou je het op 2 namen laten zetten?

Alleen maar gezeik als de relatie stopt.

Lekker je vriend het huis laten kopen, en samenwonen in zijn huis. Jij ondertussen sparen van het geld dat hij in zijn huis stopt. Overige lasten verdelen.

Als het dan overgaat, kun jij zo weg met een zak spaargeld en kan hij blijven wonen in zijn huis. Goed geregeld!
Eens met Dubbs!
quote:Dubbs schreef op 23 januari 2016 @ 14:12:

Waarom zou je het op 2 namen laten zetten?

Alleen maar gezeik als de relatie stopt.

Lekker je vriend het huis laten kopen, en samenwonen in zijn huis. Jij ondertussen sparen van het geld dat hij in zijn huis stopt. Overige lasten verdelen.

Als het dan overgaat, kun jij zo weg met een zak spaargeld en kan hij blijven wonen in zijn huis. Goed geregeld!Zo dacht ik het dus ook
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
quote:Keuken1987 schreef op 23 januari 2016 @ 16:06:

[...]

Zo dacht ik het dus ookIk ook - afhankelijk van de relatie. Als je al jaren samen huurt kan ik me voorstellen dat je deze verbinding wel samen aan kan gaan. Het kan ook voordelig voor beiden zijn in de toekomst en met evt winst. Het kan ook heel beroerd uitpakken. Een vriend van mij heeft op deze manier samen met zijn vriendin een huis gekocht (zij ook geen vast contract, hij wel, zij erbij geschreven zodat ze niet later moest betalen etc) maar hij had nog voor zij getekend had al een ander 'on the side'. Mijn waarschuwingen wil hij niet horen….
Dat maakt geen verschil Luiwammes. Ook na 10 of 25 jaar gaan relaties over.

Dat je samen huurt is toch echt wat anders, dan zit je nergens aan vast samen. En niemand hoeft uitgekocht te worden, of kosten te maken om de hypotheek over te schrijven op 1 naam.
Relaties kunnen altijd stuk gaan, dubbs. Alleen is die kans groter wanneer je net voor het eerst gaat samenwonen dan wanneer je al 10 of 25 jaar samen bent en alles goed gaat. Dan weet je iig al hoe het is om samen te wonen.
Welnee, die kans is helemaal niet groter als je net samenwoont. Alsof je minder snel uit elkaar gaat omdat je al weet wat het is om samen te wonen. En goed gaan, ja wat is dat? Ik vind dat korte termijn denken van jonge onervaren mensen.

Hoe dan ook, ik ben na een relatie van 16 jaar uit elkaar gegaan, met koophuis op beide namen. Dat is een erg vervelende lange nasleep die simpelweg niet nodig is als het huis 1 eigenaar heeft. En voor een relatie maakt het niet uit. Je gaat gewoon samen wonen en het huis is van samen. Als het goed blijft gaan is er niks aan de hand, als het over gaat is het alleen maar gemakkelijk.

Maar ja, dat is waarschijnlijk een gevalletje door schade en schande. Voor mij geen huis meer samen met een ander. Ik heb mijn eigen koophuis en noway dat ik me ooit nog laat binden aan een ander.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-02-2016 11:40
Reden: oproep
% gewijzigd
Als het lukt op 1 salaris zou ik daarvoor gaan. NIet alleen omdat het makkelijk is, maar ook omdat je budget voor andere zaken dan wat ruimer is. Ik heb altijd het gevoel dat als je een 2e salaris nodig hebt je erg dicht tegen het maximum aan gaat zitten. Dan maar een wat kleiner huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven