Geld & Recht alle pijlers

Als single op jezelf.

07-02-2016 12:29 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !

Dit is mijn allereerste post, omdat ik toch graag wat advies zou kunnen gebruiken.

Ik ben single, en vind het tijd om op mezelf te gaan.

Graag zou ik dichterbij mijn werk willen wonen, en op jezelf heb je toch meer privacy dan bij je ouders.

Niks mis met wonen bij mijn ouders, ze zijn echt super. maar iedereen begrijpt denk ik wel wat ik bedoel op een bepaald punt in je leven.

Ik ben opzoek gegaan naar een klein appartementje, en eerlijk gezegd ben ik me dood geschrokken van de huur prijzen.

voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

voor een klein appartementje betaal je 700-800 euro kaal.

Nu is het zo, dat ik net een nieuwe baan heb en ik mijn inkomen niet met 100% zekerheid kan vast stellen.

dit in verband met overwerken en met dubbel betaald op zondag. ( ik werk vaker zn 46 uur per week )

Met mijn eerste loon zou ik dus net geen huur toeslag kunnen krijgen.

Met een huurprijs boven de 710 dus ook niet.. dus ik ga er maar vanuit dat ik niks krijg.

Als ik met 2 personen was, vond ik dit echt wel prima.

Maar als er zn 800 euro naar de huur gaat + 100 euro GWL + mijn vaste lasten.

dan hou je dus echt niet veel over. en is het alleen bijna niet te doen.

( ik ga bijna nooit uit of doe dingen die extra geld kosten, leef best zuinig )

heeft er iemand misschien tips?

of zijn er subsidies voor alleenwonende wat ik over het hoofd heb gezien?

+ voor de alleen wonende mensen: hoe brengen jullie dit op?
'Succes is achieved and maintained by those who try and keep trying'
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 13:34:

owja sorry.. gaat ook super snel die reacties hier.

ik zoek iets omgeving RoermondDe appartementen die goedkoper zijn en te huur staan zijn OF voor bejaarden OF er komen nog service kosten bij van ca. 75 euro.
super tip van die anti kraak!!

had er helemaal niet aan gedacht.

en er zijn best wel wat huisjes beschikbaar
hoe doen andere singles dat?

ik kreeg mn huis op woonjaren. Dat ik al lang in mn huidige huis (bij mn moeder) woonde

Het kost ongeveer 511 euro per maand en ik krijg 100 euro huurtoeslag

ik heb een laag inkomen, want wia

maar ik red het elke maand goed

als bij jullie de huizen zo duur zijn en geen huurtoeslag erbij krijgt is het wel balen. misschien spaargeld bijleggen en iets kopen
quote:-tinkerbell- schreef op 07 februari 2016 @ 13:36:

[...]

Tja, het werd hier al meermaals genoemd: wij alleenstaanden zijn gewoon de sjaak;) Wonen en leven in je eentje is relatief duur en volgens mij valt daar weinig aan te veranderen. I know the feeling

Voor mij betekent het dat ik weinig kan sparen en dat grote uitgaven er gewoon niet in zitten. Vriendinnen met een vergelijkbare woning + zelfde salaris vragen wel eens waarom ik eigenlijk niet lekker elk jaar een grote reis maak net zoals zij. Die hebben ook niet in de gaten dat zij samenwonen en daardoor alle woonlasten kunnen delen. Daardoor blijven er honderden euro's met maand over om van te sparen.

Dat geluk heb je al single nu eenmaal niet.

Als je echt onder de ¤700 per maand wilt blijven, komt je denk ik toch op anti kraak uit, of een gedeeltelijke gedeelde woonruimte zoals ik in mijn vorige post al noemde. Niet ideaal, maar wel de realiteit vrees ik. Al ligt het per provincie misschien nog wel anders, volgens mij zijn Drenthe en Groningen relatief goedkoop?Als alleenstaande heb je (veel) minder ruimte nodig, dat scheelt je weer aan woonlasten.
Nou ik weet dan echt niet waar jij zoekt als je helemaal geen eisen hebt, want ik vind in 1 google actie al meerdere zelfstandige woonruimtes (studio of appartement) voor minder dan 700 euro per maand...
http://www.funda.nl/huur/ ... 6-oorterhof/omschrijving/

Je zal dit soort dingen waarschijnlijk zelf al gevonden hebben maar even voor de zekerheid? Het is wel niet een oplossing voor NU, maar wie weet wat het oplevert als je je inschrijft. Zou ik tot die tijd anti kraak of in een kamer gaan zitten.
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 13:36:

[...]

De appartementen die goedkoper zijn en te huur staan zijn OF voor bejaarden OF er komen nog service kosten bij van ca. 75 euro.In die regio zou ik kijken of ik toch kon kopen, of over de grens in Duitsland zoeken. Als ik zo snel op Funda kijk, zie ik best wat ruime woningen te koop staan voor minder dan 100.000 euro (90/95000 euro), soms met een mogelijkheid tot starterslening. Als je nu denkt 70.000 euro te kunnen krijgen, zou ik me daar in gaan verdiepen. Misschien kan de hypotheek iets hoger met een starterslening, misschien heb je nog wat spaargeld, misschien nog even flink buffelen op je werk en sparen. Je betaalt dan met de huidige rentestand voor zo'n koopprijs maximaal 350 netto hypotheek.
quote:TomorrowMorning schreef op 07 februari 2016 @ 13:43:

http://www.funda.nl/huur/ ... 6-oorterhof/omschrijving/

Je zal dit soort dingen waarschijnlijk zelf al gevonden hebben maar even voor de zekerheid? Het is wel niet een oplossing voor NU, maar wie weet wat het oplevert als je je inschrijft. Zou ik tot die tijd anti kraak of in een kamer gaan zitten.

Ja daar had ik al op gereageerd. die leek me ook zeker iets!

maar ze hebben momenteel alleen nog de grotere appartementen.

de kleinere 1/2 persoons- zijn verhuurd of in de wacht.

ik heb me wel laten inschrijven zodra er eentje van die vrij komt
quote:Stokstaartjenl schreef op 07 februari 2016 @ 13:12:

[...]

Tja, ik denk dat je voor minder dan 500 euro niets kan huren, tenzij via de woningbouwvereniging oid, maar zelfs daar is het meestal meer.

TO, in welke stad zit je te kijken? Met de prijzen die jij schrijft denk ik Amsterdam/Utrecht, klopt dat?Het kan wel en ik woon in 1 vd grote steden. Geen Amsterdam of Utrecht
quote:Elisabeth1988 schreef op 07 februari 2016 @ 13:41:

Nou ik weet dan echt niet waar jij zoekt als je helemaal geen eisen hebt, want ik vind in 1 google actie al meerdere zelfstandige woonruimtes (studio of appartement) voor minder dan 700 euro per maand...

waar dan? op die Ursula complexen na, waar ik al geïnformeerd had.

die andere van 595 is voor bejaarden.

er staan er veel op, maar die zijn niet beschikbaar, als je door klikt.

mocht je iets zijn dan stuur me dat svp door.
Ik ken trouwens ook zat singles die huren voor 750 euro per maand of meer. Als je 1000 euro overhoudt voor de rest kom je daar prima mee rond. Minder zou ook moeten lukken als je geen auto of luxe wensen hebt.

Het is anders dan bij je ouders, waar je wellicht voor 600 euro per maand leukigheidjes kunt doen, maar zo gaat dat nu eenmaal. Ik heb twee kinderen en kan ook niet meer zoveel aan mezelf uitgeven. De kinderen hebben meer luxe
quote:Ladenkastje schreef op 07 februari 2016 @ 13:48:

[...]

Het kan wel en ik woon in 1 vd grote steden. Geen Amsterdam of UtrechtEn het is trouwens particulier
En deze site? https://www.huurwoningen. ... ity=roermond&maxPrice=700

Al op max ¤700 gefilterd

En in een appartementen complex ontkom je niet aan servicekosten...
"I love not Man the less, but Nature more..."
Samenwonen met familielid.

Woonde comfortabeler, relaxer (zelfs met een kennis kun je de taken wat verdelen) en spaarde op een jaar evenveel als tijdens de vier voorgaande jaren toen ik alleen woonde.
En gewoon kleiner huren? Ik woon beganegrondwoning. Woonkamer 16m2 slaapkamer 9 keuken denk 3 en douche en wc, dus zit op totaal zon 30m2 en betaal kale huur 397 euro per maand. Heb daarbij wel een grote tuin gekregen van denk 25m2. In Breda. Waarom zou je als single zijnde op zon oppervlakte niet kunnen wonen? Zag je link met 80m2 staan en schrok daar gewoon van, dat je vast wel een woonplek betaalbaar moet kunnen vinden.
Heb je al bij Rotsvast gekeken? Persoonlijk contact met hen gehad?

Zij lijken wel wat te hebben
Ik zou zelf denk ik lekker hier gaan wonen, in plaats van in roermond

http://www.househuntingmi ... prior-gielenstraat-12073/
http://www.pararius.nl/ap ... 1261585/godsweerdersingel

Ruim binnen je budget, 2 kamer appartement in het centrum.

Lijkt wel een oude winkel geweest, maar valt vast wat van te maken.
quote:Elisabeth1988 schreef op 07 februari 2016 @ 14:02:

Ik zou zelf denk ik lekker hier gaan wonen, in plaats van in roermond

http://www.househuntingmi ... prior-gielenstraat-12073/Dus op een uur fietsen van haar werk?
"I love not Man the less, but Nature more..."
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 13:48:

[...]

Ja daar had ik al op gereageerd. die leek me ook zeker iets!

maar ze hebben momenteel alleen nog de grotere appartementen.

de kleinere 1/2 persoons- zijn verhuurd of in de wacht.

ik heb me wel laten inschrijven zodra er eentje van die vrij komt

Goed dat je gereageerd hebt! Ik zag inderdaad dat alles verhuurd is, maar wie weet.

Heb me zelf ook ooit eens bij zoiets ingeschreven en daarna vergeten, maar woon daardoor nu 2 jaar later wel helemaal perfect.

Wie weet wat het oplevert.
http://www.pararius.nl/ap ... 1258053/godsweerdersingel

http://www.pararius.nl/ap ... 1262079/godsweerdersingel
quote:PimPom schreef op 07 februari 2016 @ 14:07:

[...]

Dus op een uur fietsen van haar werk?Misschien houdt TO wel van fietsen, rijdt ze op een scooter, heeft ze een auto, of stopt er vlakbij een bus
quote:theamuts schreef op 07 februari 2016 @ 13:40:

[...]

Als alleenstaande heb je (veel) minder ruimte nodig, dat scheelt je weer aan woonlasten.

Dit vind ik toch altijd zóóón onzin............hoezo minder ruimte? Jij hoeft niet naar de WC of onder de douche of jij gebruikt geen keuken? Jij hebt geen levensruimte nodig? Nooit iemand te logeren?

En nog een tip: als alleenstaande ouder met een kind en een laag inkomen heb je het riant in Nederland met alle belastingvoordelen die je in de schoot geworpen krijgt. Raak je allemaal kwijt als je kind de deur uitgaat dus ik zou maar niet juichen, als single heb je geen enkel belastingvoordeel.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Mag ik even over de koptekst klagen? Als single op jezelf? Je gaat gewoon zelfstandig wonen, zo vers bij je ouders vandaan. Dat doen er zovele.

De koptekst vind ik een beetje vaag.
Ik had precies hetzelfde een jaar geleden.. Stond nog niet lang genoeg ingeschreven voor sociale huur (was pas 23 jaar en minimum in deze regio is zeker 9 jaar inschrijving) en voor vrije sector huur verdiende ik net te weinig. Ik heb een tijdje anti-kraak gewoond waardoor ik bizar veel kon sparen. Daarna zelf een appartementje kunnen kopen (wel met starterslening)

Het is lastig tegenwoordig, maar niet onmogelijk. Ik zie dat er verder al veel goede tips zijn gegeven ;) Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven