Alcohol en psychose?

06-02-2016 10:09 67 berichten
Hallo allemaal,

Ik maak me momenteel zorgen om mijn vriend. Hij heeft altijd al graag een borrel gelust en helaas is 'binge drinking' iets wat voor hem en zijn omgeving/cultuur normaal is.

Tot op heden was dat niet zo'n probleem, hij was altijd vrolijk na alcohol consumptie en een lichte kater de volgende dag en that's it.

In de zomer van 2015 echter dacht hij coke te proberen na alcohol gebruik en achteraf bleek dat crystal meth te zijn? Lang verhaal kort...het resulteerde in 2 dagen ziekenhuis opname omdat het schijnbaar een psychose had veroorzaakt.

Daar was hij gelukkig zelf zodanig van geschrokken dat experimenteren er niet meer bij is.

Nu vind ik hem sindsdien verandert als hij veel drinkt. Als hij gewoon enkele biertjes drinkt is het prima maar het is nu al enkele malen voorgekomen dat hij zo dronken is dat hij echt contact met de realiteit verliest.

Niet hetzelfde als vant zomer want toen had hij daadwerkelijk hallucinaties, zag beestjes, hoorde stemmen etc. Maar nu als hij veel gedronken heeft lijkt het alsof hij waan ideen heeft. Ik kan er echt geen touw aan vast knopen aangezien hij dan onsamenhangende verhalen heeft en het er op neer komt dat met wie hij ook uit was 'zij zich allemaal tegen hem keren'.

Ik vind het moeilijk te beschrijven maar het is echt apart gedrag. Nu heb ik sowieso niet zo heel veel verstand van alcohol omdat ik het zelf amper drink..en ik weet dat mensen agressief/emotioneel etc kunnen worden van alcohol, maar ik vind het zo raar dat hij tegenwoordig zo anders op alcohol reageert.

Kan het zijn dat aangezien hij een psychose heeft gehad vant zomer dat overmatig alcohol gebruik een terug keer 'triggert'?

Ik heb echt geen idee. Ik wil er heel graag met hem over praten maar ik vind het nu even zo 123 moeilijk omdat ik er gewoon niets van snap

Ik begin iig zelf een onwijze hekel aan alcohol te krijgen omdat ik er inmiddels al zoveel negativiteit mee associeer.

advies is dus heel welkom
quote:*bloem schreef op 06 februari 2016 @ 11:11:

Ahhh ja die Britten, ongelofelijk wat die kunnen drinken, ik zou het nog geen week volhouden. Je denkt wel eens: hebben ze een ander gen ofzo of een tolerantie die van generatie op generatie wordt doorgegeven? Nou ja, jou vriend in ieder geval niet, toch.

Ik denk, als je vriend van 1x drugs al een psychose krijgt, zal hij gewoon gevoelig zijn voor dat soort dingen en ja, dus ook alcohol. Ondermeer werkt alcohol op dopamine, wat in relatie staat met psychoses. Daarbij, een psychose geeft echt een optater aan je hersenen, je hoort mensen echt zeggen dat het jaren duurt voor de hele hersenchemie weer helemaal op orde is, tot die tijd doet hij er wijs aan om echt voorzichtig met zijn hersenen om te gaan en dan nog zal hij misschien wel gevoelig blijven. Dus ik denk dat je er goed aan doet om je zorgen te maken.

Een huisarts kan inderdaad nuttig zijn om te bezoeken. Zelf heb ik enorm veel gehad aan de Brijder verslavingszorg, zij hebben een partydrugsspreekuur (zelf heb ik erg lang last gehad van een verstoorde hersenchemie na xtc en speedgebruik, wel een jaar of 3) en weten superveel over drugs en drank, terwijl ze ook gewoon heel relaxt en onbevooroordeeld zijn. Die kennis heb ik niet ervaren bij huisartsen/normale psychiatrie/neurologie. Je kan ze ook online vragen stellen trouwens (drugsinfopunt). Ik was trouwens niet verslaafd ofzo, dat is geen voorwaarde.

succes!

Haha jah hij is het gen sowieso kwijt

Wij wonen niet in NL maar ik kan me voorstellen dat hier in de buurt ook wel iets is wat gefocust is op hetzelfde als bv Brijder. Ik ga eens zoeken.

Wat vervelend voor je overigens dat je er zo'n nasleep van hebt gehad.

Een vd redenen dat ik drugs niet aanraak, als tiener zo'n giga paranoide 'aanval' gehad van wiet dat ik voorgoed genezen was

Maar goed, nu ik dit allemaal zo lees en op google heb ik zelf wellicht ook te licht gedacht over de psychose vant zomer, ik denk dat ik zo blij was dat het over was en hij weer zichzelf was dat ik mijn kop een beetje in het zand heb gestoken. En hijzelf ook.
quote:dwynwen schreef op 06 februari 2016 @ 11:10:

[...]

Nogmaals, hoezeer ik je input ook op prijs stel, als ik relatie advies zocht dan had ik het echt onder de pijler relatie gezet

Ik snap het wel hoor, als je bepaalde dingen leest dan is het makkelijk om bovenstaande opsomming te maken, maar ik vind het echt te kort door de bocht om gelijk te stellen dat omdat je uit gaat en dronken word je een alcoholist bent, en omdat je met drugs experimenteert je een drugsgebruiker bent.

Qua psychiatrisch patient, dat is inderdaad waar mijn topic over gaat, dat ik mij zorgen maak dat het psychose episodes zijn maar ik daar dus aan twijfel.Het een staat niet los van het ander en bingedrinken is iets ernstiger dan een keer teveel drinken en dronken worden op een feestje of als je uitgaat.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 februari 2016 @ 11:18:

[...]

je hebt toch een relatie met dit lot uit deloterij? Je vraagt dus om relatieadvies. Mijn tip: wegwezen dit komt nietvanzelf goed.

Mijn punt is, als ik advies zoek over onze relatie dan zou ik het niet onder 'psyche' plaatsen. Ik vraag dus heel duidelijk in mijn OP niet om relatie advies.

Maar je hebt je punt gemaakt hoor.
quote:vinsent schreef op 06 februari 2016 @ 11:16:

[...]

Helemaal mee eens. En elke psychose die hij heeft geeft ook een "tik" aan zijn hersenen, hij zal geleidelijk achteruit gaan (affectieve vervlakking, lager IQ). Enorm dom als hij gewoon door blijft zuipen.

Beste zou zijn als hij even een paar maanden tot een jaar de drank laat staan.

http://www.spiridoc.nl/schizofrenie.htm

http://forum.fok.nl/topic/2032122

http://www.zandberghoeve.nl/psychose.phpDankjewel. Heb heel wat aan de links
Alle reacties Link kopieren
Vreemd hoor dat zo'n arts daar zo licht over heeft gedaan. Een groot gedeelte van de mensen die een eerste psychose krijgen, krijgen ook een tweede. Slechts bij een kleinere groep blijft het ook bij de ene psychose.

Een psychose betekent in mijn ogen altijd waken voor de volgende.

En nu jij al tekenen ziet van paranoia is het al helemaal uitkijken geblazen.

Het is waar dat een tweede psychose mogelijk voor blijvende schade zorgt. Sommigen herstellen daarvan nooit meer helemaal.

Het lijkt me goed dat hij contact zoekt met een professional hierover en ook de paranoia die jij beschrijft gaat bespreken.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Nog even de link naar die site waar je vragen kan stellen (ik googelde net even en zag dat je ook veel christelijk-achtige moraalridder sites hebt over drugs en drank, dit is de juiste:)

http://drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/

Want je hebt er inderdaad niks aan om te horen: ga maar bij hem weg want dit is nooit meer te redden. Joh, zoveel mensen die ik ken hebben in hun jeugd heftig gefeest met drank en drugs en het overgrote deel heeft nu 10 jaar later gewoon een respectabele baan, partner, kindjes en een fitnessabonnement. Wijsheid komt met de jaren, en soms ook door heel erg hard je neus te stoten...

Ik had trouwens niet hetzelfde als je vriend, maar heel heftige geheugenproblemen en angstklachten. Noooit meer drugs aangeraakt daarna, en veel minder gaan drinken (een half jaar helemaal niets en tot nog toe max 3 glaasjes)
quote:dwynwen schreef op 06 februari 2016 @ 11:23:

[...]

Mijn punt is, als ik advies zoek over onze relatie dan zou ik het niet onder 'psyche' plaatsen. Ik vraag dus heel duidelijk in mijn OP niet om relatie advies.

Maar je hebt je punt gemaakt hoor.ja en het gaat over de psyche van je vriend. Dus heb je een relatieprobleem. Waarom vind je het moeilijk om dat te erkennen?
quote:VivaFleur schreef op 06 februari 2016 @ 11:36:

Vreemd hoor dat zo'n arts daar zo licht over heeft gedaan. Een groot gedeelte van de mensen die een eerste psychose krijgen, krijgen ook een tweede. Slechts bij een kleinere groep blijft het ook bij de ene psychose.

Een psychose betekent in mijn ogen altijd waken voor de volgende.

En nu jij al tekenen ziet van paranoia is het al helemaal uitkijken geblazen.

Het is waar dat een tweede psychose mogelijk voor blijvende schade zorgt. Sommigen herstellen daarvan nooit meer helemaal.

Het lijkt me goed dat hij contact zoekt met een professional hierover en ook de paranoia die jij beschrijft gaat bespreken.En van de drank afblijven, elke druppel alcohol of drugs is funest. Maar ook weinig slapen, stress etc.
quote:yasmijn schreef op 06 februari 2016 @ 11:16:

Binge drinken en coke of meth. Geweldige combi!

Dat dus.

Beetje zuipen is niet erg, behalve een bonkend hoofd de volgende dag, maar in combinatie met coke.

Dan vraag je er om.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 februari 2016 @ 11:42:

[...]

ja en het gaat over de psyche van je vriend. Dus heb je een relatieprobleem. Waarom vind je het moeilijk om dat te erkennen?Waarom loop jij haar te stalken?
.
Eejn vriend van mij heeft zichzelf in een alcohol psychose van een flat gegooid en die actie niet overleefd. Sindsdien is het alcohol gebruik in de vriendengroep drastisch verminderd.

De huisarts en dan verslavingszorg lijkt me geen overbodige luxe.
quote:impala schreef op 07 februari 2016 @ 06:33:

[...]

Waarom loop jij haar te stalken?Huh?
Wat een vervelende situatie dwynwen.

Allerlei situaties kunnen er voor zorgen dat iemand psychotisch word. Bij jou vriend was de combinatie alcohol en drugs de trigger om een eerste psychose aan te wakkeren. Het ligt er aan of je er gevoelig voor bent of niet. Meestal komt dit tot uiting tussen de 20-30. Zaak is dat jou vriend nu gaat inzien dat hij psychose gevoelig is en dat hij hier iets aan kan doen door zijn leefstijl aan te passen. Ga met hem naar de huisarts.

Mocht hij niet willen in zien dat hij een probleem heeft dan gaat hij waarschijnlijk vaker psychotisch worden..

De vraag is of je hier mee wil dealen of niet.

Als hij wel met jou naar de huisarts wil is dat een mooie eerste stap. Dat het helemaal niet meer goed komt met iemand die ooit psychotisch geweest is, is onzin. Jou vriend had ook psychotisch kunnen worden zonder dat hij drugs of alcohol had gebruikt. Hij had ook psychotisch kunnen worden na een traumatische ervaring of te veel stress. Dit kan iedereen namelijk overkomen. Je weet helaas niet altijd of je er gevoelig voor bent.
Ja, als je eenmaal een psychose hebt gehad, vooral in de combi met drank, kan drank gebruik erna, de psychose weer triggeren. Dus hij heeft zeker een probleem.

[...]

Waarom loop jij haar te stalken??

[...]

Waarom loop jij haar te stalken?wat is dit voor idiote beschuldiging?
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 februari 2016 @ 22:14:

[...]

wat is dit voor idiote beschuldiging?Jij stalkende vrouw jij
quote:yasmijn schreef op 07 februari 2016 @ 22:21:

[...]

Jij stalkende vrouw jij kijk eens uit je raam!
Impala, jij hier ? Stalk je mij soms ? Ik kom jou zo vaak tegen, dat is echt geen toeval.

Yas en Meds verdenk ik er ook van.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 februari 2016 @ 22:23:

[...]

kijk eens uit je raam!Ik zit te bibberen in mijn tuigje
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 februari 2016 @ 22:29:

Impala, jij hier ? Stalk je mij soms ? Ik kom jou zo vaak tegen, dat is echt geen toeval.

Yas en Meds verdenk ik er ook van.Not guilty

[...]

Waarom loop jij haar te stalken?Wat is dat nou weer voor een rare opmerking?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 februari 2016 @ 22:23:

[...]

kijk eens uit je raam!Ben je er nou al weer?!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
ja met me gele regenjasje
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 februari 2016 @ 22:36:

ja met me gele regenjasjeWaarom stalk je mij nooit ? Heb je wat tegen mij?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven