Werk & Studie alle pijlers

Onderwijskunde

09-02-2016 19:51 30 berichten
Na 10 jaar voor de klas (basisonderwijs) begint een nieuwe studie toch wel te kriebelen. Ik wil me gaan oriënteren op onderwijskunde en ben op zoek naar ervaringsdeskundigen. Ik zou de studie dan deeltijd willen doen naast 3 dagen werken. Wat ik zou willen weten:

- hoe heb je de studiebelasting ervaren? Zou het te doen zijn naast 3 dagen werken en een baby thuis? Man werkt ook nog eens de weekenden

-eventueel zou ik het uit kunnen stellen totdat mijn kind/eventuele kinderen naar school zijn. Ik ben dan wel eind 30. Te oud?!

- wat heb je uiteindelijk met de opleiding gedaan?!

Het lijkt mij leuk om op een PABO les te geven. Is dit reëel? Er zijn natuurlijk niet heel veel PABO'S...
Moet baby nog geboren worden?

Zo niet, dan zou ik wachten tot je ervaren hebt hoe het is om met baby 3 dagen in het po te werken.

(Bij mij blijft er weinig tijd over, naast mijn werk, 3dgn po em twee kinderen)
Ja baby is nu bijna 7 maanden, ik werk dus al even 3 dagen en dat is goed te doen. Maar of daar nog een studie naast past?

Ook willen we evt einde van dit jaar voor baby nr 2 gaan... Aan de andere kant vind ik mezelf al zo "oud", of zou dat niet zo spelen? Natuurlijk wel werkervaring opgebouwd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook onderwijskunde in deeltijd gestudeerd. Mij is het zeer goed bevallen, ik deed het naast een fulltime baan voor de klas en dat vond ik goed te doen, ik denk dat het met een kindje ook goed kan. Je kunt heel veel kanten op met onderwijskunde, zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven.

In Rotterdam bieden ze de premaster in de avond aan, in Utrecht op een vaste dag per week. Succes met je keuze, ik zou er zeker voor gaan!
Ik ben in 2014 begonnen aan een universitaire studie naast mijn baan van 24 uur en een gezin met twee kinderen. Het was te doen, maar ik had echt 0,0 vrije tijd over. Uiteindelijk redde ik het niet om mijn premaster in 1 jaar te halen en nu ben ik gestopt, omdat ik door man zijn werk naar het buitenland ga verhuizen.

Denk er goed over na, want ik vond het echt heel erg zwaar. Sowieso vond ik het verschil tussen de uni en het hbo erg groot, en daarnaast was ik er echt wel een tijd uit en moest dus weer leren om te studeren.
Utrecht is meer in de regio. Dankjewel!

Hoeveel uur was je kwijt buiten de contacturen om? En hoe zit het met stage bijvoorbeeld?

Heb je het via de lerarenbeurs gedaan?
Thnx sparood. Dat is ook wel een beetje m'n twijfel. Het huishouden schiet er nu al wel

bij in zeg maar. Het leren leren geloof ik ook wel ja, aan de andere kant heb ik ook gewoon zin en behoefte aan nieuwe kennis. Zo moeilijk
Oud, doe niet zo gek, je bent/wordt 33? :D Waarschijnlijk moet je nog meer jaren werken dan je nu oud bent. Ik zou het zeker overwegen, behoefte aan nieuwe kennis is een heel legitiem gevoel en als je het echt leuk vindt, is het ook veel makkelijker vol te houden. Dan zou ik desnoods eerder een deel van het huishouden uitbesteden dan niet gaan studeren. En een afgeronde extra studie staat altijd goed op je cv, ongeacht je leeftijd. Juist als je er een baan en een gezin naast hebt, laat het zien hoe gemotiveerd en hardwerkend je bent.
Ik had in Utrecht jaren geleden een avond les, een uur of drie. Ik denk dat ik daarnaast een uur of 6-8 bezig was met m'n studie. Ik heb de pre-master in deeltijd gedaan, dus 30 ec per jaar. Master in anderhalf jaar, was er klaar mee, dus heb versneld;-).

In de master schrijf je een scriptie en loop je een stage van 15 ec, dus 420 uur. Ik heb de lerarenbeurs en een betrokken directeur gebruikt om genoeg uren voor mijn stage te hebben.
Zit er ook aan te denken om mijn master te halen. Ik werk fulltime en heb een baby en peuter. Heb je de mogelijkheid om studieverlof op te nemen?
Moeilijk... Dat wilde ik ook graag! Maar toen kwamen er in drie jaar tijd drie kinderen (helemaal bewust).

Nu heb ik dus drie kleine kinderen en weet ik echt niet waar ik de tijd of energie vandaan moet halen!

Ik wacht tot de jongste op school zit. Dat is over 3,5 jaar. Ik denk dat ik me dan nog eens ga oriënteren. Dan ben ik 33.

Zwanger die opleiding doen en daarna met een kersverse baby zou ik wel pittig vinden...

Hoeveel kinderen wil je?
Hmmmgeen idee dat moet ik ook allemaal nog uitzoeken. Heb ook overplaatsing binnen mijn bestuur aangevraagd dus kans dat ik volgend jaar op een andere school werk... Geloof dat je daar wel aanspraak op kunt maken...
@newmamma als je in het onderwijs werkt kun je de lerarenbeurs aanvragen. Je krijgt dan 20 betaalde vrije dagen per jaar, het studiegeld + 20% van dat studiegeld.
Ik wil denk ik 2 kinderen, dus op m'n 34/35e zou nummer 2 komen mocht dat gaan zoals wij willen natuurlijk... Dus 38/39 wanneer ze op school zitten... Ik voorzie dan wel zeeën vsn tijd haha
Ben ook een beetje bang dat die lerarenbeurs tegen die tijd wegbezuinigd is....
Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Er is net weer een nieuwe beurs bijgekomen. https://www.rijksoverheid ... rarenbeurs-voor-studenten
Kijk, dat is positief!!

Dat ik me verder wil ontwikkelen qua opleiding(en) ben ik eigenlijk wel over uit. Mijn twijfel is dus vooral het moment. Nu of over zeg maar 5 jaar?!
Ga een keer naar een open dag en laat je voorlichten. Ik ken genoeg mensen met kinderen die studeren prima te doen vinden en er zijn er ook genoeg die moeilijkheden ervaren. De vragen die je jezelf denk ik moet stellen is of je voldoende ruimte kunt maken en of je nog 5 jaar zonder extra uitdaging kunt/wilt.
quote:mienmina schreef op 09 februari 2016 @ 22:13:

Ga een keer naar een open dag en laat je voorlichten. Ik ken genoeg mensen met kinderen die studeren prima te doen vinden en er zijn er ook genoeg die moeilijkheden ervaren. De vragen die je jezelf denk ik moet stellen is of je voldoende ruimte kunt maken en of je nog 5 jaar zonder extra uitdaging kunt/wilt.

Werken die mensen die jij kent ook in het basisonderwijs? Dat is namelijk toch nog steeds (ondanks de nieuwe cao) iets anders dan een baan die je op je werk doet, zeg maar. (En ik doe nog zo mijn best om niets mee naar huis te nemen, maar zonder succes helaas)

Ik zou (en dat doe ik zelf ook) nog even wachten tot je jongste naar school gaat. Dan heb je inderdaad weer veel meer tijd. (Toen mijn eerste naar school ging, ben ik twee maanden kind-vrij geweest op de dagen dat ik vrij was.... Ik wilde toen inderdaad wel heel graag een studie gaan doen. Maar na die eerste twee maanden was ik -eindelijk weer- zwanger en daar helaas behoorlijk ziek van. Dus ging de studie weer even in de koelkast)

Ik heb helaas mijn lerarenbeurs al gebruikt voor een master. Daarom moet ik nu ook een universitaire studie gaan volgen. Anders betaal ik ook nog eens instellingsgeld. Onderwijskunde lijkt me ook zeker wel wat. (Voor over 3 jaar dus)
Toen ik onderwijskunde studeerde waren er vrij veel ouders met jonge kinderen. Ook hebben er vrij veel een kindje gelegen tijdens de studie, ik was zelf hoogzwanger toen ik afstudeerde.

@south, je weet dat je de lerarenbeurs maar eenmaal mag aanvragen? Als je al een master hebt gedaan betaal je sowieso instellingstarief.
TO, waarom niet onderwijskunde bij de open universiteit?

Vanaf september 2017 is het mogelijk om ook een studiebeurs aan te vragen als je 30 jaar of ouder bent.
quote:mienmina schreef op 09 februari 2016 @ 23:35:

Toen ik onderwijskunde studeerde waren er vrij veel ouders met jonge kinderen. Ook hebben er vrij veel een kindje gelegen tijdens de studie, ik was zelf hoogzwanger toen ik afstudeerde.

@south, je weet dat je de lerarenbeurs maar eenmaal mag aanvragen? Als je al een master hebt gedaan betaal je sowieso instellingstarief.Ja, ik weet dat ik de lerarenbeurs maar 1 keer aan mag vragen. En ik heb een HBO master gedaan, nog geen universitaire opleiding. Dus geen instellingsgeld lijkt me.
Ook na een hbo betaal je instellingscollegeld. Behalve bij onderwijs en zorg dacht ik.
Ook na hbo master moet je instellingsgeld betalen. Een master is een master, helaas.
Mienmina wat heb jij uiteindelijk met je opleiding gedaan?

Ik ben zo bang dat al mnvrije tijd in de studie gaat zitten en ik heel veel ga missen vsn mijn kind(eren)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven